Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Nowy Lexus RX 450h - Hybrydowy układ napędowy

dokument
pobierz +

3,5-LITROWY SILNIK V6 Z BEZPOŚREDNIM WTRYSKIEM W HYBRYDOWYM UKŁADZIE NAPĘDOWYM

Będący wzorem ekonomiczności i dysponujący odpowiednim zapasem mocy, całkowicie zmodernizowany 3,5-litrowy silnik V6 z bezpośrednim wtryskiem, pracujący w hybrydowym układzie napędowym stanowi konstrukcyjne rozwinięcie podstawowego silnika 6-cylindrowego; obecnie osiąga on moc 193 kW/263 KM wg DIN przy 6000 obr/min oraz moment obrotowy 335 Nm przy 4600 obr/min. Moc całkowita hybrydowego układu napędowego (silnika spalinowego i elektrycznego) wynosi 230 kW/313 KM wg DIN.

Nowy, w pełni hybrydowy Lexus legitymuje się średnim zużyciem paliwa sięgającym nawet 5,2 l/100 km i najniższą w klasie emisją CO2 – od 120 g/km.

Po raz pierwszy w pojeździe Lexusa z hybrydowym układem napędowym, dostępny jest w nowym RX optymalnie zestrojony kreator brzmienia układu dolotowego, który generuje potężne i rozpoznawalne brzmienie znamionujące znakomite osiągi auta, poprzez wykorzystanie pulsacji strumienia powietrza w kanałach dolotowych do podniesienia poziomu ciśnienia akustycznego przy trzech różnych częstotliwościach rezonansowych. W silniku zastosowano również nowego kształtu kanały dolotowe oraz komory spalania zapewniające wysoki stopień zawirowania mieszanki w cylindrach, a tym samym poprawę procesu spalania.

Hybrydowy układ napędowy w nowym Lexusie RX stanowi ostatnią, najbardziej zaawansowaną odsłonę układu Lexus Hybrid Drive. Jego główne elementy oraz systemy sterowania zostały przekonstruowane i ulepszone, tak aby zapewnić wiodące w klasie zużycie paliwa, minimalny poziom emisji zanieczyszczeń oraz doskonałe zachowanie pojazdu na drodze.

Układ napędowy wyposażony jest w przednią przekładnię napędową układu hybrydowego charakteryzującą się nowymi rozwiązaniami, do których należą chłodnica oleju (chłodzona cieczą) poprawiająca chłodzenie silnika oraz wstępnie obciążony mechanizm różnicowy zapewniający lepsze osiągi i stateczność jazdy na wprost. Tylna przekładnia napędowa (w wersjach z napędem na cztery koła), w której połączono silnik elektryczny z reduktorem, pracuje w nowym układzie trzech wałków oraz ma obudowę i pokrywę wykonane z aluminium w celu zmniejszenia masy. Dzięki tym modyfikacjom, układ Lexus Hybrid Drive pozwala na osiągnięcie wiodącej w klasie dynamiki jazdy, poziomu głośności i zużycia paliwa.

Spośród innych nowości zastosowanych w układzie należy wymienić przeprojektowany sterownik mocy (PCU) oraz moduł sterujący zespołu napędowego (HV ECU), który zapewnia większą sprawność układu; działanie układu jest bardziej przyjazne dla kierowcy, oferując jeszcze lepsze osiągi; hybrydowy zespół napędowy wyposażono w lekką, bardziej wydajną, elektryczną pompę płynu chłodzącego i nową chłodnicę oleju przekładni napędowej (chłodzoną cieczą) w celu poprawy dynamiki jazdy, wprowadzono pakiet zmian w akumulatorze układu hybrydowego, dzięki czemu stał się bardziej kompaktowy i wydajny. Ulepszono również działanie funkcji sterujących silnika elektrycznego napędzającego tylną oś w ukladzie E-Four, dzięki czemu poprawie uległa dynamika reakcji układu podczas przyspieszania na zakrętach.

inf/zdjęcia/film - Lexus


Reklama