Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Alfa Romeo układ hybrydowy

dokument
pobierz +

Alfa Romeo Tonale stanowi konkretne zaangażowanie marki w budowanie bardziej zrównoważonej mobilności przyszłości. Czyni to, pozostając wierną typowym dla marki osiągom i dynamice jazdy. Tonale jest dostępna z wydajnymi silnikami hybrydowymi, które są w stanie poprawić osiągi przy pełnym poszanowaniu środowiska naturalnego.

Pierwszy zelektryfikowany kompaktowy C-SUV marki na nowo odkrywa sportowy charakter na miarę XXI wieku, zapewniając autentyczne wrażenia z jazdy hybrydą dzięki najnowocześniejszemu systemowi elektryfikacji, zaprojektowanemu z myślą o marce.


Hybrydowy silnik wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek VGT ( Variable-Geometry Turbo") o mocy 160 KM debiutuje wyłącznie dla modelu Tonale.

Silnik w połączeniu z siedmiostopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem Alfa Romeo TCT i 48-woltowym silnikiem elektrycznym „P2" o mocy 15 kW i momencie obrotowym 55 Nm (135 Nm, dzięki przełożeniu 2,5:1) sprawiają, że dzięki takiemu rozwiązaniu technicznemu możliwe jest poruszanie się w trybie elektrycznym z mocą do 15 kW w każdej sytuacji, w której jest to konieczne, np. podczas jazdy z niską prędkością, parkowania czy turystycznej jazdy, co zapewnia autentyczne wrażenia z hybrydowej jazdy.

Aby zmaksymalizować osiągi i wydajność, wybrano wysokowydajny akumulator litowo-jonowy 48 V drugiej generacji: jego wysoka moc wyjściowa (do 22 kW) zapewnia optymalną moc elektrycznego silnika trakcyjnego, a pojemność (0,8 kWh) jest ponad dwukrotnie większa niż akumulatorów powszechnie stosowanych w systemach hybrydowych BSG. Nowy akumulator ma objętość około 11 litrów, jest więc bardzo kompaktowy: nie wpływa na wielkość przestrzeni bagażowej, ponieważ jest zamontowany pod tunelem środkowym, pomiędzy przednimi fotelami. System „dual voltage" z przetwornicą DC/DC 48-12 V zarządza interfejsem z elektryczną architekturą pojazdu.

Dzięki zastosowanej technologii, Tonale 48V Hybrid VGT oferuje typowe osiągi silnika benzynowego, które są jeszcze lepsze, dzięki szybkości reakcji silnika elektrycznego. Przyspieszenie jest stałe z niezwykle liniowym dostarczaniem mocy, ale zużycie paliwa jest porównywalnym z silnikiem diesla.

Punktem wejścia do świata Tonale jest wersja Hybrid 130 KM , nowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy turbo o pojemności 1,5 litra i mocy 130 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 240 Nm, w połączeniu z siedmiostopniową, skrzynią biegów TCT i wbudowanym 48-woltowym silnikiem elektrycznym „P2" o mocy 15 kW i momencie obrotowym 55 Nm .

Pełna specyfikacja wersji hybrydowych

Nowy, czterocylindrowy, turbodoładowany silnik został zaprojektowany tak, aby jak najlepiej nadawał się do użytku hybrydowego, optymalizował termodynamikę, a tym samym pozwalał na zmniejszenie zużycia paliwa. Charakteryzuje się on wysokim stopniem sprężania (12,5:1), nową głowicą cylindrów z kompaktową komorą spalania, układem podwójnych zamiennych faz rozrządu oraz specjalnymi kanałami dolotowymi o wysokim współczynniku zawirowań. Pracuje on w cyklu Millera i zastosowano w nim nowy wysokociśnieniowy układ bezpośredniego wtrysku paliwa, działający pod ciśnieniem do 350 barów.

Wersja 160-konna zaprojektowana została wyłącznie dla Alfy Romeo. Wyposażona jest w nową turbosprężarkę o zmiennej geometrii, która łączy w sobie doskonałą reakcję przy niższych prędkościach obrotowych z wysoką mocą, zapewniającą sportowy charakter jazdy, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu wydajności. Układ napędowy generuje moc 130 KM, a maksymalny moment obrotowy osiąga 240 Nm.

W obu silnikach zamontowany jest również system BSG („Belt Starter Generator”), który gwarantuje szybkie i ciche ponowne uruchamianie silnika. Inteligentny system hamulcowy („Intelligent Brake System”) optymalizuje funkcję „auto-ładowania"; wykorzystuje on mieszane hamowanie odzyskowe, aby zmaksymalizować odzysk energii kinetycznej podczas zwalniania, co zwiększa wydajność.

Te wyjątkowe rozwiązania techniczne gwarantują wysoką wydajność i niezwykłe osiągi oraz zapewniają klientom autentyczne wrażenia z jazdy hybrydą. Wszystko to, dzięki połączeniu nowego 1,5-litrowego silnika benzynowego z silnikiem elektrycznym, co dodatkowo zwiększa szybkość reakcji. Ponadto, liczne funkcje oferowane przez Tonale sprawiają, że wrażenia z jazdy są jeszcze bardziej komfortowe. Należą do nich:

  • „Silent Start” (cichy rozruch): uruchamianie samochodu bez konieczności włączania silnika benzynowego, wyłącznie w trybie EV
  • „Energy Recovery” (odzyskiwanie energii): odzyskiwanie energii, która w przeciwnym razie zostałaby zmarnowana, podczas gdy samochód zwalnia („e-Coasting”) i hamuje („Regenerative Braking”)
  • „Boost & Load Point Shift”: „e-Boosting" pozwala na zwiększenie momentu obrotowego na kołach, dzięki silnikowi elektrycznemu, wspomagającemu silnik benzynowy; ponadto, wykorzystując odpowiednio skalibrowany moment obrotowy (napędowy lub hamujący) generowany przez silnik elektryczny, można zoptymalizować punkt pracy silnika benzynowego
  • „Electric Drive” (napęd elektryczny): umożliwia poruszanie się, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego, przy wyłączonym silniku benzynowym.

Liczne elektryczne tryby pracy Tonale, znane jako „EV capabilities", pozwalają jej korzystać wyłącznie z silnika elektrycznego (przy wyłączonym silniku benzynowym) w różnych sytuacjach drogowych , takich jak:

  • „e-Creeping”- silnik elektryczny zapewnia możliwość ruszania zwykle spotykaną w pojazdach ze skrzynią automatyczną, dla prędkości, która może wahać się od 0 km/h do prędkości uzyskiwanej przy wolnych obrotach silnika benzynowego na pierwszym biegu lub na biegu wstecznym
  • „e-Launch” - uruchamianie samochodu wyłącznie za pomocą silnika elektrycznego
  • „e-Queueing” - samochód może poruszać się w korku ulicznym, jadąc tak jak z funkcją „stop & go"
  • „e-Parking” - ułatwienie manewrów parkowania, aby zapewnić praktyczną i cichą jazdę.

„EV capabilities" są dostępne w zależności od stanu naładowania akumulatora i wymaganej mocy wyjściowej.

inf Alfa Romeo


Reklama