Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Samochody elektryczne Volvo nowej generacji – duży zasięg i szybkie ładowanie

dokument
pobierz +

Volvo Cars zamierza wkrótce stać się producentem samochodów o napędzie wyłącznie elektrycznym. Tak zdecydowany ruch wymaga zmian w produkcji akumulatorów – ich projektowanie i wytwarzanie będzie się odbywało bliżej własnych zakładów, aby odpowiednio dopasować właściwości baterii do potrzeb i oczekiwań nabywców. Chodzi przede wszystkim o większy zasięg samochodów i szybsze ładowanie akumulatorów.

Wymaga to udoskonalenia technologii baterii litowo-jonowych, które trafią do pierwszego SUV-a firmy zbudowanego z myślą o napędzie wyłącznie elektrycznym.

Kiedy w połowie dekady pojawi się trzecia generacja aut elektrycznych, Volvo spodziewa się kolejnego wzrostu zasięgu. Baterie będą wbudowane w płytę podłogową, a ich struktura korzystnie wpłynie na sztywność całej konstrukcji i ekonomikę jazdy.

Lepsze o 50%

Lada dzień Volvo zaczyna współpracę z poważnym szwedzkim producentem baterii, firmą Northvolt. Celem prac będzie podniesienie wydajności energetycznej ogniw – w porównaniu do współcześnie stosowanych baterii – aż o 50 procent. Jeszcze w tym dziesięcioleciu chcemy pokonać barierę wydajności energetycznej 1000 Wh/l, co przełożyłoby się na realistyczny zasięg rzędu 1000 km!

Spodziewamy się, że dzięki wszystkim usprawnieniom, nad którymi pracujemy, w ciągu czterech-pięciu lat uda nam się ograniczyć czas ładowania baterii o połowę.

Chcemy stale zwiększać satysfakcję z jazdy elektrycznym Volvo, mówi Henrik Green, nasz kierownik technologiczny. Upraszczając projekt i zmyślnie, wbudowując ogniwa, obniżamy wagę samochodu i oszczędzamy miejsce. To z kolei pozwoli poprawić pojemność baterii, zasięg i skrócić czas ładowania.”

Ekologia i ślad węglowy

Ponieważ Volvo przekształca się w producenta samochodów wyłącznie elektrycznych, coraz ważniejsza staje się kwestia ekologii i zrównoważonego rozwoju. A poprawa wydajności energetycznej akumulatorów, korzystnie wpłynie na ograniczenie śladu węglowego podczas produkcji aut.

Wracając do tematu współpracy z firmą Northvolt – powstające akumulatory będą wytwarzane ze stuprocentowym wykorzystaniem energii odnawialnej. Dotyczy to także innych naszych dostawców baterii, którzy mają osiągnąć ten wskaźnik do 2025 roku.

W sprawie ograniczenia śladu węglowego mamy jasną strategię – chcemy lepiej wykorzystywać zawarte w akumulatorach cenne surowce. Odzyskiwać, ponownie wykorzystywać, dawać drugie życie – gdzie się tylko da.

Zużyte akumulatory będą w autoryzowanych punktach poddawane recyklingowi, celem odzyskania kluczowych surowców dla nowych baterii. Kooperacja z Northvolt pozwoli nam korzystać z ich doświadczeń w tej dziedzinie. Nie zaniedbujemy kwestii odpowiedzialności w pozyskiwaniu akumulatorów, planujemy jeszcze szerzej wykorzystywać technologię śledzenia (blockchain).

Ładowanie dwukierunkowe

Już w następcy modelu XC90 zaoferujemy możliwość dwukierunkowego ładowania. Co to znaczy? Będzie można „zwrócić” nadwyżki energii z samochodu do sieci energetycznej. W ten sposób możliwe będzie oddanie energii, gdy dobowe ceny za prąd (i związane z tym emisje CO2) są najwyższe, po czym naładować baterie o korzystniejszej porze.

Chcemy zaoferować klientom proekologiczne auta elektryczne, dające frajdę i zadowolenie z życia, ­ dodaje Henrik Green. Zmyślne nowe rozwiązania i odpowiednia kooperacja pozwoli dać klientom to, czego oczekują – większy zasięg, szybsze i tańsze ładowanie, a tym samym zwiększać pozytywne nastawienie do samochodów elektrycznych.

Nasz pomysł na elektryfikację to tzw. integracja pionowa: własne projekty, własna produkcja akumulatorów, silników i oprogramowania – ale we współpracy z partnerami strategicznymi. Chcemy jak najefektywniej wykorzystać elementy łańcucha dostaw baterii.

Niedawno przedstawiliśmy plany współpracy z Northvolt dotyczące produkcji ekologicznych akumulatorów. Będą one zasilać nową generację modeli elektrycznych Volvo i Polestar, a współpraca zapewni niezbędną ciągłość dostaw. Pozwoli także osiągnąć poważniejszy cel – Volvo planuje zostać liderem w segmencie aut elektrycznych premium oraz w roku 2030 sprzedawać już tylko samochody elektryczne. To także krok na drodze do zwiększenia własnych możliwości produkcji i współpracy z liderami kluczowych technologii.

inf Volvo


Reklama