Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Zaawansowany mechanizm różnicowy mLSD w Fordach

dokument
pobierz +

Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (mLSD) poprawia przyczepność wersji Transita z napędem na przednie koła. W efekcie, bez napędu na obie osie system zwiększy przyczepność w trudnych warunkach pogodowych i w terenie.

Mechanizm mLSD w modelach Trail i Active

W mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu wyposażone są seryjnie modele Transit Trail i Transit Custom Trail, które zostały zaprojektowane specjalnie do pracy w trudniejszych warunkach. Wybór układów napędowych pozwala na zapewnienie lepszej przyczepności kół w trudnych warunkach. Jest to ciekawa alternatywa dla tych, którzy nie chcą decydować się na napęd na wszystkie koła AWD, ale zależy im na pełnej mobilności nawet wtedy, gdy nawierzchnia jest słabej jakości lub jest ślisko.

System mLSD występuje także opcjonalnie w wariantach Active, które wspierają aktywny styl życia klientów prywatnych i biznesowych, oferując między innymi dodatkowe elementy chroniące nadwozie. Zewnętrzne nakładki stylizacyjne inspirowane samochodami SUV dodają wizualnej atrakcyjności, a także zwiększają praktyczność na nieutwardzonych drogach, zaś mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu przedniej osi zapewnia trakcję na luźnych, sypkich lub mokrych nawierzchniach.

Modele Active i Trail z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu mLSD pokazują, jak wszechstronna i funkcjonalna może być gama modelowa Transita. Nawet bez napędu na wszystkie koła użytkownik może być pewien, że trudne warunki tj. błoto, piach czy mokry, zabrudzony asfalt, nie będą przeszkodą w dotarciu do celu.

Jak działa mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu mLSD?

Rola mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu mLSD jest prosta i jasna. Mechanizm różnicowy mLSD opracowano wspólnie ze specjalistami od układów napędowych firmy Quaife. Automatycznie przenosi on w warunkach słabej przyczepności moment obrotowy silnika na koło o największej przyczepności. W standardowych mechanizmach różnicowych moment obrotowy silnika przenoszony jest równomiernie na obie osie bez możliwości podziału. Jeśli jedno z kół straci przyczepność, drugie nie dostanie więcej momentu obrotowego, co przełoży się na utratę mocy i możliwości wyjechania z trudnego terenu. Nad zachowaniem przyczepności próbują zapanować systemy bezpieczeństwa, które starają się odzyskać stabilność np. redukując moc, ingerując w układ hamulcowy itp. System mLSD umożliwia kierowcom Transita Trail i Transita Customa Trail sprawniejsze pokonywanie nieutwardzonych odcinków, żwirowych dróg, nierównych i trudnych nawierzchni. Mówiąc obrazowo, ryzyko „zakopania się” w trudnym terenie jest zdecydowanie mniejsze.

System elektronicznej kontroli stabilności pojazdu został ponownie skalibrowany w celu zharmonizowania go z systemem mLSD. Ten sam, zaawansowany mechanizm różnicowy został wcześniej wykorzystany do poprawy przenoszenia napędu i właściwości jezdnych modeli Ford Performance: Focusa RS poprzedniej generacji czy obecnie oferowanych Fiesty ST i Focusa ST.

Należy zaznaczyć, że kompaktowe rozmiary i lekka konstrukcja mechanizmu mLSD nie tylko wpłynęły na poprawę możliwości modeli Transit z napędem na przednie koła, ale także pozwoliły zachować optymalną ładowność i pełną pojemność wnętrza, co dla wielu użytkowników jest priorytetem. Bardzo często właśnie przez lepsze właściwości dotyczące ładowności, użytkownicy decydują się zrezygnować z napędu AWD. Teraz, dzięki mLSD nie muszą rezygnować z lepszej trakcji. Kolejną zaletą jest prosta, mechaniczna konstrukcja mechanizmu mLSD, która nie wymaga dodatkowych czynności serwisowych i jest objęta standardową gwarancją Forda, pozwalając na utrzymanie atrakcyjnych kosztów posiadania Transita.

inf FORD


Reklama