Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Dynamiczne, zwinne i elektryczne: Audi przedstawia koncepcję napędu dla modeli e-tron S

dokument
pobierz +

Audi konsekwentnie rozwija swą ofensywę w zakresie elektryfikacji napędu. Audi e-tron i Audi e-tron Sportback w swoich wersjach S będą jeszcze bardziej zwinne, ostre i dynamiczne. Trzy silniki elektryczne, z których dwa montowane są przy tylnej osi, razem, w trybie boost generują moc rzędu 370 kW i moment obrotowy 973 Nm. Dzięki nim, oba modele Audi z czysto elektrycznym napędem przyspieszają od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy. Inteligentna kontrola napędu wynosi bezpieczeństwo, a przede wszystkim dynamikę jazdy, na nowy poziom. Do elektrycznego napędu na cztery koła doszło elektryczne torque vectoring - aktywny i w pełni zmienny rozkład momentu obrotowego między kołami tylnej osi.

Dynamika 2.0: radość z jazdy

Doświadczenia z jazdy oboma prototypami modeli Audi e-tron S fascynują zwiększoną dynamiką, zwinnością i trakcją. Oba pojazdy w trybie jazdy S prawie niewyczuwalnie i prawie bezgłośnie w 4,5 sekundy przyspieszają od 0 do 100 km/h. Ich prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 210 km/h. Dzięki wydajnemu systemowi chłodzenia, napęd obu modeli w trybie boost w sposób powtarzalny przez osiem sekund generuje pełną moc 370 kW oraz moment obrotowy rzędu 973 Nm. Wartości nominalne w trybie D (bez boost) wynoszą 320 kW i 808 Nm.

[caption id="attachment_78035" align="alignnone" width="891"]

Dynamic photo[/caption]

Elektryczne modele S gwarantują doskonałą zwinność i przyczepność: wyjeżdżając z zakrętu przyspieszają tak dynamicznie jak samochody sportowe. Wyraźnie czuć tu napęd na tylne koła i sportowy charakter tego napędu. Gdy elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC pracuje w trybie „sport”, a system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select ustawiony jest w trybie „dynamic” - na maksymalne osiągi – układ napędowy zapewnia wysoki poziom dynamiki poprzecznej, a na życzenie daje również możliwość kontrolowanego driftu. Zachowanie pojazdu podczas jazdy jest zawsze przewidywalne i charakteryzuje się bardzo wysokim poziomem bezpieczeństwa i niezawodności.

Napęd: trzy silniki elektryczne w seryjnej produkcji

Nowe modele Audi e-tron S to pierwsze na świecie samochody elektryczne z trzema silnikami, które w przyszłości produkowane będą seryjnie. Koncepcja ich działania opiera się na wykorzystaniu w nich dwóch różnych silników asynchronicznych (ASM). W związku z tym, linia produktów e-tron od początku zaprojektowana została jako modułowa.

Większy silnik elektryczny, napędzający dotychczas tylną oś Audi e-tron 55 (zużycie prądu w trybie jazdy mieszanej w kWh/100 km: 26,4 – 21,9 (WLTP); 23,1 – 20,6 (NEDC) emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 0) jest teraz dopasowany konstrukcyjnie i montowany przy osi przedniej. Ma on moc 124 kW, a podczas trybu boost 150 kW. Na tylnej osi pracują natomiast dwa identyczne, zmodyfikowane, mniejsze silniki elektryczne łącznie generujące moc 196 kW, a w trybie boost – 264 kW.

Najważniejsza innowacja od czasu wymyślenia quattro: dwa silniki z elektrycznym torque vectoring – selektywnym rozkładem momentu obrotowego między kołami

W codziennym użytkowaniu napęd jest zaprogramowany na wydajność - podczas normalnej jazdy pracują tylko tylne silniki, przedni silnik jest nieaktywny. Załącza się jednak w sposób niewyczuwalny dla kierowcy, gdy ten zażąda więcej mocy, albo predyktywnie, gdy zmniejsza się przyczepność, np. przy niskich wartościach tarcia czy podczas pokonywania zakrętów. Kolejną obok elektrycznego napędu na cztery koła nowością, jest elektryczny torque vectoring pozwalający na przeniesienie zalet tradycyjnego sportowego mechanizmu różnicowego do ery napędów elektrycznych. Każdy z tylnych silników elektrycznych przesyła moc napędu za pomocą przekładni bezpośrednio na koło. Nie ma tu już czysto mechanicznego elementu - mechanizmu różnicowego. 40 lat od wprowadzenia do użytku techniki quattro, Audi wynosi koncepcję napędu na cztery koła na zupełnie nowy poziom techniki. W wyniku tego, pojazd jest jeszcze bardziej zwinny i zwrotny, a tym samym może pokonywać zakręty z większą prędkością.

[caption id="attachment_78033" align="alignnone" width="857"]

Interior[/caption]

Inna jego zaleta to większa przyczepność. Gdy podczas przyspieszania tylne koło znajduje się na nawierzchni z niską wartością tarcia, np. na oblodzeniu albo na miękkim gruncie, moment może być precyzyjnie i szybko rozdzielany między obydwoma silnikami. Koło o lepszej przyczepności otrzymuje prawie cały moment, a koło o gorszej trakcji toczy się niemal swobodnie.

Oba prototypy modeli e-tron S jeżdżą na 20-calowych felgach z lekkiego metalu w sportowej stylistyce, których ramiona układają się w kształcie litery V. Na życzenie, dodatkowo dostępne będą inne felgi - maksymalnie do średnicy 22 cali. W celu osiągnięcia typowej dla modeli S dynamiki poprzecznej, szerokość kół o średnicy 20, 21 i 22 cali jest powiększona do 285 mm. Duże tarcze hamulcowe (średnica z przodu: 400 mm) obejmują sześciotłoczkowe, czarne zaciski hamulcowe z czerwonym emblematem S w kształcie rombu. Kolejny element wyposażenia to sportowy układ kierowniczy – im bardziej kierowca skręca kierownicą, tym bardziej bezpośrednie staje się jego przełożenie. Oś przednia i tylna to konstrukcje pięciowahaczowe. Na potrzeby modeli S odpowiednio zoptymalizowano także funkcjonowanie elastokinematyki i amortyzatorów. By ograniczyć przechyły auta podczas pokonywania zakrętów, powiększono stabilizatory na obu osiach.

Do 150 kW: doskonała wydajność także podczas ładowania

W podróży, elektryczne modele S można będzie ładować prądem stałym (DC) z mocą do 150 kW, na przykład w europejskiej sieci Ionity. Ładowanie z wysoką mocą od poziomu 5 do 80 procent, będzie trwało zaledwie pół godziny. Ważnym dla osiągnięcia tego celu czynnikiem jest złożona koncepcja zarządzania temperaturą przy pomocy montowanej seryjnie pompy ciepła, która przy pomocy czterech osobnych obiegów chłodzi i ogrzewa akumulator, wnętrze pojazdu i silniki elektryczne. Modele Audi będzie można również ładować prądem przemiennym (AC) z mocą do 11 kW.

Usługa Audi e-tron Charging Service oferuje przy tym komfortowy dostęp do ponad 140 tys. publicznych stacji ładowania w 24 krajach Europy – wystarczy posiadać jedną kartę umożliwiającą takie ładowanie. W pierwszym roku użytkowania Audi pokrywa opłatę podstawową, pozwalającą na dostęp do stacji ładowania wysokiej mocy.

[caption id="attachment_78025" align="alignnone" width="863"]

Detail[/caption]

Wizualne poszerzenie nadkoli

Pełna siły i sportowego ducha stylistyka modeli e-tron S zawiera progresywny język formalny Audi i podkreśla mocne kontury kół. Detale takie jak polakierowana w kolorze jasnej szarości i w dużym stopniu zabudowana ośmiokątna osłona chłodnicy Singleframe, przenoszą stylistykę w erę napędów elektrycznych. Cztery segmenty umieszczone w dolnej strefie diodowych reflektorów tworzą charakterystyczną dla modeli e-tron sygnaturę świateł do jazdy w dzień. Przednie i tylne zderzaki mają mocne kontury, a dyfuzor przebiega prawie przez całą szerokość pojazdu. Po bokach zderzaka znajdują się pełne ekspresji i powiększone wloty powietrza, poprawiające jego opływ. Rozciągają się one aż pod reflektory i tworzą dynamiczny obraz widoczny już z daleka. Ponadto nadkola po obu stronach są o całe 23 mm szersze. Srebrne elementy – począwszy od nakładki zderzaka, przez osłonę chłodnicy Singleframe i wkładki w drzwiach, aż po dyfuzor – podkreślają cechy tego pojazdu. Na życzenie Audi lakieruje większe elementy dodatkowe karoserii w kontrastowym kolorze.

Oba modele typu S na życzenie zjeżdżają z taśmy produkcyjnej wyposażone w cyfrowe reflektory diodowe Matrix – to pierwszy na świecie taki przypadek w samochodzie produkowanym seryjnie. Ich światło jest podzielone na małe piksele i można nim precyzyjnie sterować, co umożliwia uzyskanie wielu nowych funkcji, takich jak światła asystujące, które w wąskich miejscach pokazuje pozycję samochodu na pasie i pomaga kierowcy utrzymać się na jego środku.

Progresywne: wnętrze i wyposażenie

Wnętrze przyszłych modeli e-tron S utrzymane jest w ciemnych barwach. Wyświetlacze wirtualnych lusterek bocznych połączone są stylistycznym łukiem z osłoną nad cyfrowym kokpitem Audi virtual cockpit. Deska rozdzielcza jest zorientowana na kierowcę, konsola tunelu środkowego spoczywa na otwartych ścianach bocznych. Wykonane z kompozycji skóra/tkanina Alcantara obicia elektrycznie regulowanych, sportowych foteli oraz dźwigni zmiany biegów, zdobi tłoczony emblemat S w kształcie rombu. Na listwach progowych i na kierownicy również znajdują się emblematy S. Na życzenie, Audi dostarcza fotele sportowe typu S ze stebnowaniem w kształcie rombu. Obicie tych foteli może mieć kolor czarny, szary Rotor lub czerwony Arras. Oprócz tego zamówić można klimatyzowane, zindywidualizowane fotele konturowe z perforowaną tapicerką skórzaną.

inf AUDI


Reklama