Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

silniki i skrzynie biegów Fiata

dokument
pobierz +

W zależności od rynku EMEA, nowy Fiat 500X oferuje różnorodne połączenia silników, skrzyń biegów i napędów, aby zaspokoić wszelakie potrzeby związane z przeznaczeniem auta, zawsze z poszanowaniem dla środowiska i przy maksymalnej efektywności pod względem osiągów, spalania i emisji spalin.

Podczas wprowadzenia na rynek dostępny był silnik 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM (z napędem na przód i manualną sześciostopniową skrzynią biegów), 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM (z napędem na przód i z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów) oraz 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i z napędem 4x4).

Obecnie gama została uzupełniona o silniki benzynowe 1.6 „E-torQ” o mocy 110 KM (z pięciostopniową, manualną skrzynią biegów i napędem na przód), 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 170 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4x4) oraz mocny Tigershark MultiAir2 o pojemności 2,4 litra i 187 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4x4) – ten ostatni, niedostępny w Europie.

Jednostka napędowa 1.4 Turbo MultiAir II o mocy 140 KM jest teraz również dostępna z napędem na przód i z automatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. Innowacyjny, automatyczny i sekwencyjny napęd z podwójnym sprzęgłem zapewnia komfort jazdy oraz sportowe emocje, pod kątem szybkości zmiany biegów, oferując dużą efektywność oraz optymalizację spalania. Składa się z dwóch równoległych napędów, które umożliwiają zmianę biegów w niezwykle krótkim czasie, równolegle odłączając jedno sprzęgło i włączając drugie.

Do dyspozycji są zależnie od rynków również silniki turbodiesel 1.3 MultiJet II o mocy 95 KM (z manualną, pięciostopniową skrzynią biegów i napędem na przód) oraz silnik 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM (manualną, sześciostopniową skrzynią biegów i napędem 4x4).

1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM.

Jednostka napędowa 1.4 Turbo MultiAir2 stanowi najnowocześniejsze rozwiązanie w technologii silników benzynowych. Dostępny w wersjach z napędem na przód i w połączeniu z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów, silnik 1,4 litra MultiAir2 dostarcza maksymalną moc 140 KM przy 5.000 obrotów/min i maksymalny moment obrotowy równy 230 Nm przy 1.750 obrotów/min. Wartości te oznaczają elastyczność i doskonałe osiągi, o czym świadczy maksymalna prędkość 190 km/h oraz przyspieszenie od 0 do 100 w 9,8 sekundy. Są to godne uwagi osiągi, zważywszy na niskie spalanie i emisję spalin: w cyklu mieszanym, zarejestrowane dane to odpowiednio 6 l/100 km i 139 g/km CO2.

Wyjątkowość tej jednostki polega na zastosowaniu technologii MultiAir, która naznaczyła nowy początek dla silników benzynowych, prawdziwy skok pokoleniowy porównywalny do wprowadzenia systemu MultiJet w silnikach diesel. Jako dowód niech wystarczy fakt, że w porównaniu z tradycyjnym silnikiem benzynowym o takiej samej pojemności, jednostka napędowa MultiAir zapewnia wzrost mocy (nawet o 10%) oraz momentu (nawet o 15%), jak również spadek spalania (do 10%), emisji CO2, cząsteczek stałych (do 10%) jak również NOx (do 30%).

Sercem MultiAir jest nowy układ elektro-hydrauliczny zarządzający zaworami, który pozwala zredukować emisję spalin (dzięki bezpośredniej kontroli powietrza za pośrednictwem zaworów ssących silnika, bez użycia przepustnicy) oraz emisję szkodliwych substancji (istotę kontroli spalania). Poza tym, będąc głównym zwolennikiem idei downsizingu, wszechstronna technologia MultiAir znajduje łatwe zastosowanie we wszystkich silnikach benzynowych.

Posiadający homologację Euro6 i wyposażony w system Start&Stop do redukcji spalania paliwa i emisji CO2, silnik 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM posiada szereg elementów zaprojektowanych specjalnie, aby zmniejszyć tarcie i poprawić osiągi i oszczędność spalania. Ponadto, silnik w standardzie oferuje inteligentny alternator, który daje maksymalną skuteczność działania.

1.6 Multijet II o mocy 120 KM i 2.0 Multijet II o mocy 140 KM.

Nowy Fiat 500X oferuje silniki turbodiesel – 1.6 lub 2.0 litrowy – wyposażone w drugiej generacji technologię MultiJet, oferujące świetne osiągi, duży zasięg i niskie koszty obsługi.

Montowany z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów, silnik 1.6 Multijet II rozwija moc 120 KM przy 3.750 obrotów/min, która pozwala nowemu crossoverowi Fiata osiągnąć maksymalną prędkość 186 km/h i przyspieszać od 0 do 100 km/h w 10,5 sekundy. Poza tym, zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii pozwala jednostce napędowej zapewnić wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej (320 Nm przy 1.750 obrotów/min), zachowując cały czas elastyczność jazdy.

Wszystko to w pełnym poszanowaniu dla środowiska – posiada homologację Euro6 – i ze szczególnym zwróceniem uwagi na oszczędność pod kątem spalania i emisji spalin: w cyklu mieszanym, 500X z silnikiem 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM spala 4,1 litra/100 km paliwa i emituje 109 g/km CO2 .

Większą moc i lepsze osiągi zapewnia silnik 2.0 Multijet II, który wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii sterowaną elektronicznie, rozwija maksymalną moc 140 KM przy 4.000 obrotów/min i maksymalny moment obrotowy 350 Nm przy 1.750 obrotów/min. Montowany z innowacyjną dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów, zespół napędowy pozwala 500X osiągnąć maksymalną prędkość 190 km/h i przyspieszać od 0 do 100 km/h w zaledwie 9,8 sekundy, jak również zachować limity emisji spalin Euro6.

W obydwu turbodieslach system wtryskowy Common Rail trzeciej generacji stanowi najbardziej zaawansowane rozwiązanie technologiczne, pozwalające na kontrolowanie wysokiego ciśnienia wtrysku (1.600 bar), uniezależniając się od prędkości obrotowej silnika i ilości wtryskiwanego paliwa.

W rzeczywistości, sterowanie silnika jest w stanie wprowadzić małe ilości paliwa (wtryski wstępne) - aby zmniejszyć głośność i emisję, jak również sterować podczas głównego wtrysku ilością wtryskiwanego paliwa potrzebnego, aby zapewnić osiągi, jakich oczekuje kierowca, gwarantując wyjątkowo „miękkie” działanie silnika we wszystkich sytuacjach.

Dzięki innowacyjnym wtryskiwaczom można sterować zwiększoną liczbą wtrysków (nawet do 8) w jednym cyklu spalania i realizować coraz nowocześniejsze rozwiązania mające na celu zoptymalizowanie procesu spalania, m.in. dzięki zastosowaniu wtrysku „Injection Rate Shaping" (dwa wtryski następujące po sobie). Tym sposobem poprawia się proces spalania, redukując poziom hałasu i emisję cząstek stałych i tlenków azotu (NOx). Ponadto, dzięki prostszej konstrukcji oraz ograniczeniu ilości komponentów, cała jednostka staje się prostsza i bardziej niezawodna.

Ponadto, silnik 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM i 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM przewidują szereg rozwiązań mających na celu redukcję spalania i emisji spalin. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje inteligentny alternator, który dawkuje dostarczanie energii w zależności od faktycznego zapotrzebowania samochodu i stanu naładowania akumulatora; optymalizacja układu chłodzenia silnika polegająca na skróceniu czasu rozgrzewania silnika; energooszczędna pompa oleju o zmiennej wydajności, która odpowiednio reguluje ciśnienie oleju, redukując pobieraną przez siebie energię.

Nie może zabraknąć oczywiście systemu Start&Stop, natomiast silnik i napęd, aby zminimalizować tarcie, wykorzystują olej o niskiej lepkości. Również system przetwarzania spalin przewiduje zastosowanie technologii DPF typu „close-coupled", która integruje katalizator z filtrem cząstek stałych (CCDPF). Kompaktowe rozmiary tego elementu nie zwiększają oporów przepływu, uzyskując redukcję spalania paliwa i emisji CO2. Położenie filtra cząstek stałych w pobliżu wylotu z turbosprężarki pozwala ponadto na uzyskanie wyższych temperatur spalin na wejściu do filtra cząstek stałych i zredukowanie ilości oleju napędowego potrzebnego do przeprowadzenia regeneracji, co w konsekwencji wpływa na dodatkową redukcję spalania.

Katalizator został ponadto zintegrowany z nową technologią NSC (NOx Storage Catalyst), która to, dzięki odpowiedniemu składowi chemicznemu połączonemu z wyszukanymi strategiami oprogramowania sterującego wtryskami, jest w stanie zmniejszyć emisję NOx o 60%, przyczyniając się w znaczny sposób do osiągnięcia limitów emisji Euro6.

Integracja tych dwóch elementów pozwala na zmniejszenie wagi układu wydechowego i poprawia jego ogólną efektywność. Z CCDPF połączony jest nowoczesny system recyrkulacji spalin (EGR) z podwójnym obwodem, w którym – oprócz niewielkich rozmiarów modułu EGR, występującego już we wcześniejszych wersjach - został dodany drugi obwód, który wyłapuje spaliny na wyjściu z DPF i chłodzi je za pomocą specjalnego „coolera”, umożliwiając dokładną kontrolę procesu spalania, co korzystanie wpływa na redukcję emisji NOx oraz spalanie paliwa.

Nowa, dziewięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów.

Crossover 500X to pierwszy samochód Fiata, jedyny w tym segmencie oprócz Jeepa Renegade, który oferuje nową, dziewięciostopniową, automatyczną skrzynię biegów. Dostępny początkowo z silnikiem turbodiesel 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM, teraz także z silnikiem 1.4 MultiAir 170 KM, innowacyjny napęd pozwala samochodowi zoptymalizować moc silnika, zachowując jednocześnie umiejętność szybkiego „zrywu” oraz płynne i efektywne dostarczanie mocy.

Kontrolowana elektronicznie, nowa dziewięciostopniowa, automatyczna skrzynią biegów ma możliwość przejścia do trybu manualno-sekwencyjnego. Ponadto, innowacyjny napęd zapewnia szybszą reakcję, lepsze przyspieszenie i bardziej płynne zmiany biegów. Ilość przełożeń gwarantuje silnikowi pracę zawsze na optymalnym biegu, co maksymalizuje komfort i efektywność, a także wpływa na przyjemność z jazdy.

Nowoczesne oprogramowanie sterujące skrzynią biegów wykorzystuje dziesiątki danych, pochodzących z różnych czujników samochodu i analizując je, dobiera idealne przełożenie dla bieżących warunków jazdy i otoczenia. Na przykład, monitorowany jest moment obrotowy silnika, przyśpieszenie wzdłużne i boczne, działanie ESP, nachylenie i temperatura. Wszystko to sprzyja uzyskaniu wyższego komfortu jazdy i maksymalnej efektywności.

Sześciostopniowa, manualna skrzynia biegów.

Wersje Fiata 500X wyposażone w silniki 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM oraz 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM są montowane z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów i napędem na przód.

Należącą do nowej rodziny, grupy napędów z trzema osiami, sześciostopniowa, manualna skrzynia biegów Fiat 500X jest zoptymalizowana we wszystkich przełożeniach do płynnej zmiany biegów. Linki zmiany biegów wyposażone są w mechanizm samoregulacyjny, podnoszący jakość zmiany oraz obsługujący system Start&Stop.

Wreszcie, sprzęgło wyposażone jest w dwumasowe koło zamachowe, dzięki czemu zmniejsza się głośność i drgania przy niskich prędkościach. Sprzęgło jest hydrauliczne, aby zredukować siłę nacisku oraz zmniejszyć wibracje.

inf/zdjęcia/film - FIAT


Reklama