Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Hyundai zaprezentował napędzaną wodorem ciężarówkę HDC-6 NEPTUNE

dokument
pobierz +

Podczas tegorocznego North American Vehicle Show w Atlancie Hyundai zaprezentował napędzaną wodorem ciężarówką o nazwie HDC-6 NEPTUNE oraz bardziej ekologiczną naczepę chłodniczą HT Nitro ThermoTech®. Oba produkty są wyrazem wizji firmy Hyundai w obszarze zastosowania technologii ogni paliwowych w pojazdach ciężarowych. Są także kolejnym krokiem na drodze szerokiego zastosowania tej technologii w pojazdach poruszających się na terenie Stanów Zjednoczonych i na całym świecie.

Hyundai jest światowym liderem w dziedzinie technologii ogniw paliwowych. W 2013 roku firma wprowadziła na rynek pierwszy produkowany masowo pojazd elektryczny z ogniwami paliwowymi. W 2018 roku Hyundai wprowadził na rynek pojazd elektryczny z ogniwami paliwowymi drugiej generacji – model NEXO. W grudniu 2018 r. Hyundai zainwestował 6,4 mld USD, by przyspieszy rozwój społeczeństwa opartego o wodór także poza samochody osobowe.

„Przedstawiając HDC-6 Neptune, pierwszy napędzany wyłącznie wodorem pojazd ciężarowy Hyundai, zaczynamy jednocześnie bada możliwości zastosowania technologii ogniw paliwowych na rynku samochodów użytkowych w Stanach Zjednoczonych. Jesteśmy także gotowi na współpracę z innymi partnerami, by zbudować ekosystem dla wodorowych pojazdów ciężarowych.” - powiedział Edward Lee, Szef Działu Pojazdów Użytkowych Hyundai.

Ogniwa paliwowe doskonale nadają się do zastosowania w samochodach ciężarowych o wysokiej ładowności, dzięki możliwości uzyskania dużego zasięgu i krótkiemu czasowi tankowania. Hyundai dysponuje niezbędnym doświadczeniem, by opracować wysokiej jakości pojazdy z zastosowaniem tej technologii.

W HDC-6 NEPTUNE zastosowano unikalną konstrukcję, układ napędowy oraz zaawansowane technologie w kabinie. Projekt jest wyrazem zaangażowania firmy Hyundai w budowę bezemisyjnego społeczeństwa i bezemisyjnych pojazdów. Ciężarówka ma przyczynić się także do sukcesu firmy Hyundai w sektorze pojazdów użytkowych, które dzisiaj sprzedaje w 130 krajach. Oferta samochodów użytkowych Hyundai jest dobrze znana na świecie, natomiast w Stanach Zjednoczonych została przedstawiona po raz pierwszy wraz z premierą HDC-6 NEPTUNE podczas North American Commercial Vehicle Show 2019.

Wyrazem wizji zrównoważonej mobilności firmy Hyundai jest także opracowana przez Hyundai Translead, we współpracy z Air Liquide, naczepa chłodnicza HT Nitro ThermoTech. W naczepie wykorzystano technologię kriogenicznego chłodzenia azotem, dzięki czemu jej ślad węglowy jest nawet do 90% niższy niż w przypadku naczep tradycyjnych.

HDC-6 NEPTUNE

Nowoczesny, a przy tym funkcjonalny design pojazdu w stylu art deco, jest inspirowany opływowymi kształtami lokomotyw z lat 30. XX wieku i projektami przemysłowymi Henry’ego Deryfussa m. in. dla New York Central Railroad, uważanymi za technologiczny cud epoki, a zarazem odważnymi i kultowymi. Zespół projektowy HDC-6 NEPTUNE stworzył całkowicie nowe, wyjątkowe dla branży pojazdów użytkowych rozwiązanie.

„Zastosowanie układu napędowego ogniw paliwowych stworzyło nam możliwość zdefiniowania na nowo designu samochodu ciężarowego. Zespół projektowy pojazdów użytkowych Hyundai rozpoczął projekt od zera, skupiając się na opracowaniu nowych funkcjonalności i odrzucając dotychczasowe standardy, aby zaprojektowapojazdy użytkowe przyszłości.” - powiedział Luc Donckerwolke, Szef Zespołu Projektowego Hyundai Motor Group.

Projektując HDC-6 NEPTUNE zespół zastosował nowe sposoby łączenia formy i funkcjonalności. Ze względu na zwiększone wymagania dotyczące chłodzenia, motyw grilla zastosowano na całej dolnej części ciężarówki. Poprawia to przepływ powietrza i jednocześnie nadaje wyjątkowy wygląd. Dzięki umiejscowieniu kabiny samochód zyskał także lepszą ergonomię i wydajność parkowania.

„HDC-6 NEPTUNE, elektryczna ciężarówka nowej generacji z ogniwami paliwowymi, wyraża wizję mobilności firmy Hyundai. W projekcie zastosowano innowacyjne i kreatywne rozwiązania, zaawansowane technologie oraz przełomowy, futurystyczny design.” - powiedział SangYup Lee, Szef Centrum Projektowego Hyundai.

Hyundai ugruntowuje pozycję lidera w dziedzinie technologii ogniw paliwowych. Dzięki współpracy z H2 Energy, firma skomercjalizowała elektryczne ciężarówki na wodór i w latach 2019 – 2023 będzie dostarcza1 600 pojazdów na rynek szwajcarski. Amerykański rynek samochodów użytkowych jest kolejnym, ważnym krokiem rozwoju firmy w tym obszarze.
inf/zdjęcia HYUNDAI


Reklama