Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Ładowanie zamiast tankowania. Jak wyglądać będzie przyszłość motoryzacji?

dokument
pobierz +

Zainteresowanie samochodami elektrycznymi stale rośnie i coraz więcej użytkowników dróg poszukuje zrównoważonej alternatywy dla pojazdów spalinowych. Dynamiczny rozwój elektromobilności wiąże się ze zmianami w obrębie infrastruktury samochodowej. ŠKODA prezentuje główne wyzwania związane z rosnącą liczbą e-samochodów, koniecznością ich ładowania, a także idącą za tym zmianą przyzwyczajeń kierowców.

Zgodnie z raportem Międzynarodowej Agencji Energetycznej, obecnie po drogach na całym świecie porusza się ponad 3 miliony samochodów elektrycznych. Przewiduje się, że w ciągu kilkunastu lat liczba ta ma zwiększyć się do 100 milinów pojazdów. Rewolucja w obszarze elektromobilności niesie ze sobą zmiany dotyczące nie tylko kierowców i producentów aut, ale także samej infrastruktury miast.
- Elektryfikacja nie dotyczy tylko samego pojazdu i modyfikacji układu napędowego. Rozwój e-samochodów to także kwestie związane z całą infrastrukturą oraz nawykami kierowców i sposobem, w jaki ludzie myślą o przemieszczaniu się. Obecnie kierowcy pojazdów elektrycznych podczas planowania trasy muszą uwzględnić punkty ładowania. Wraz ze wzrostem liczby e-samochodów na drogach zwiększy się liczba takich punktów, a konieczność specjalnego planowania trasy zniknie – mówi Marián Nič, kierownik projektu eMobility w firmie ŠKODA AUTO DigiLab. Wierzę, że w mniejszych miejscowościach już niedługo infrastruktura przeznaczona do tego celu pojawi się w kluczowych punktach miast: u autoryzowanych dealerów samochodowych, w centrach usług samochodowych i na parkingach przy centrach handlowych – komentuje Marián Nič.
 
Jakie wyzwania stawia przed nami rozwój e-motoryzacji?
Oczekiwania właścicieli e-samochodów związane z łatwą i szybką usługą ładowania spowodują wzrost liczby stacji tego typu. Projekt IONITY jest rozwiązaniem proponującym superszybkie sieci zasilające. Celem projektu jest zbudowanie ponad 400 szybkich ładowarek o mocy do 350 kWh na głównych europejskich autostradach. Urządzenia te powinny zapewniać naprawdę szybkie ładowanie, zabierając mniej więcej tyle samo czasu, ile potrzeba do zatankowania samochodu na stacji benzynowej.
 
[caption id="attachment_58311" align="aligncenter" width="789"] Image fotografie nabíjecí stanice Škoenergo před leteckým muzeem Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi.[/caption] Alternatywna rola samochodów elektrycznych
Według niektórych scenariuszy, przyszłe samochody elektryczne mogą zastąpić akumulatory dużej pojemności, które w przypadku przerwy w dostawach prądu mogą stać się źródłem energii elektrycznej dla domu lub biura.
- Jesteśmy na etapie testowania tego rozwiązania i obliczania oszczędności z niego płynących. Prowadzone badania mają na celu zmniejszenie całkowitej utraty energii w cyklu dobowym. Mamy nadzieję, że wizja samochodów jako największych elastycznych źródeł energii jest w zasięgu ręki - mówi Marián Nič.
 


Reklama