Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Inteligentne łączenie samochodów elektrycznych z budynkami

dokument
pobierz +

Audi angażuje się aktywnie w kształtowanie cyfrowego świata przyszłości. Cztery pierścienie biorą udział w inicjatywie EEBUS promującej współpracę pomiędzy producentem, a innymi gałęziami przemysłu. Audi e-tron (łączne zużycie energii elektrycznej w kWh/100 km: 26,2 – 22,6 (WLTP); 24,6 – 23,7 (NEFZ); łączna emisja CO2 w g/km: 0) jest pierwszym samochodem elektrycznym, którego system ładowania używa nowego standardu komunikacji. Podczas „Plugfest E-Mobility” w fabryce Audi w Brukseli, jeszcze zanim nowy standard komunikacji energetycznej w lutym wejdzie w życie, specjaliści IT testują jego cross-przemysłową kompatybilność

W świecie cyfrowej energii samochód elektryczny będzie odgrywał istotną rolę konsumenta energii. Będąc jednocześnie urządzeniem magazynującym energię, elektryczne auto ma ogromny potencjał napędzania energetycznej transgresji i absorbowania szczytowych obciążeń. Przez większą część dnia samochód stoi, co daje mnóstwo czasu na jego elastyczne ładowanie. Z tego powodu elektryczne auta – jako nowi konsumenci energii elektrycznej – są nie tylko kolejnym obciążeniem dla sieci energetycznej, ale mogą również być elastycznymi urządzeniami magazynującymi energię, zwłaszcza w kontekście zmiennej dostępności energii słonecznej i wiatrowej. Budynki, samochody elektryczne, urządzenia gospodarstwa domowego, pompy ciepła i inni konsumenci energii mogą między sobą koordynować aktualne zapotrzebowania na energię i w ten sposób zapobiegać przeładowaniu sieci. Wymaga to jednak połączenia ze sobą wszystkich dużych urządzeń wytwarzających energię z jej konsumentami, tak by móc inteligentnie kontrolować zapotrzebowanie. W ten sposób właśnie zdefiniowano cel inicjatywy EEBUS. Dobrze działająca i funkcjonująca ponad przemysłowymi podziałami komunikacja energetyczna przyszłości. By stworzyć wspólny język zarządzania energią w Internecie Rzeczy, Audi współpracuje z ponad siedemdziesięcioma międzynarodowymi firmami.

[caption id="attachment_55922" align="aligncenter" width="740"]

“Plugfest E-Mobility” at Audi Brussels[/caption]

Plugfest potwierdza uruchomienie standardu EEBUS

Podczas dwudniowego „Plugfest E-Mobility”, który odbywa się w dniach 28 i 29 stycznia, członkowie inicjatywy EEBUS w fabryce Audi w Brukseli testują rozwój projektu w oparciu o otwarty standard komunikacji. Specjaliści IT i inżynierowie stworzyli model testowy by sprawdzić, czy system fotowoltaiczny, infrastruktura ładowania, elektryczny samochód i system ogrzewania mogą się ze sobą komunikować bez zakłóceń. Poszczególne urządzenia są ze sobą połączone za pośrednictwem HEMS, czyli domowego systemu zarządzania energią. Wszystkie dane zbiegają się w centralce, która umożliwia urządzeniom wymianę informacji na temat ich zapotrzebowania na elektryczność. Po próbach na „Plugfest”, zaangażowane w projekt przedsiębiorstwa przekażą specyfikację EEBUS do szeroko pojętej branży e-mobilności.

[caption id="attachment_55921" align="aligncenter" width="713"]

“Plugfest E-Mobility” at Audi Brussels[/caption]

System ładowania connect: wydajny i połączony

Dla potrzeb ładowania pojazdu w domu, Audi opracowało i oferuje wiele różnych rozwiązań. Opcjonalny system ładowania connect w najwyższej fazie pracy pozwala ładować auto z mocą do 22 kW. Wtedy ładowanie do pełna Audi e-tron zajmuje około czterech i pół godziny. Korzyści płynące z tego systemu są oczywiste: przy użyciu systemu ładowania connect, Audi e-tron może być ładowane wprost z domowego systemu elektrycznego z najwyższą możliwą mocą. System uwzględnia również zapotrzebowanie na energię elektryczną innych odbiorników domowych i odpowiednio się do nich dostosowuje, tak by nie przeciążać domowej sieci elektrycznej i nie „wysadzać” bezpieczników. Proces ten zachodzi przy założeniu, że dom wyposażony jest w kompatybilny system HEMS, z którym system ładowania auta łączy się za pośrednictwem domowej sieci Wi-Fi. Przy wdrażaniu tego rozwiązania Audi współpracuje z dwoma firmami partnerskimi: SMA Solar Technology i Hager Group, które również wdrażają standard inicjatywy EEBUS.

Zrównoważone i inteligentne ładowanie

W przypadku gdy Audi e-tron korzysta z systemu ładowania connect i połączone jest z odpowiednio wyposażonym systemem HEMS, może korzystać ze zmiennych stawek za energię elektryczną. Może ładować akumulatory wtedy, gdy elektryczność jest tańsza, uwzględniając jednocześnie potrzeby klienta z zakresu mobilności, np. określony czas wyjazdu i poziom naładowania akumulatorów. System ładowania connect otrzymuje niezbędne informacje o stawkach za energię albo z HEMS, albo z danych, jakie klient wprowadza na portalu myAudi. Jeśli dom wyposażony jest w system fotowoltaiczny, klienci mogą zoptymalizować proces ładowania, tak by do ładowania Audi e-tron preferował elektryczność generowaną przez fotowoltaikę. Elektryczny SUV przeprowadza taki proces rozważając prognozowane fazy nasłonecznienia lub analizując rzeczywisty przepływ elektryczności w punkcie przyłączenia domu do publicznej sieci energetycznej.

[caption id="attachment_55920" align="aligncenter" width="788"]

“Plugfest E-Mobility” at Audi Brussels[/caption]

Interakcja z siecią energetyczną

Można sobie wyobrazić, że w przyszłości urządzenia EEBUS będą w jeszcze większym stopniu współpracować z publiczną siecią energetyczną. Jedną z takich możliwości jest połączenie za pośrednictwem HEMS z operatorem sieci. Pozwoliłoby to samochodom elektrycznym jeszcze lepiej dostosować swoje plany ładowania do momentów zwiększonego poboru z sieci, np. w przypadku jednoczesnego ładowania wielu samochodów elektrycznych na tej samej drodze i zapewnić w ten sposób stabilność sieci energetycznej. Specyfikacja nowego standardu komunikacji ujrzy światło dzienne na początku lutego 2019. Inicjatywa EEBUS jest więc na najlepszej drodze do wprowadzenia ogólnoeuropejskiego standardu, który w kompleksowy i niezależny od producenta sposób łączy wszystkich głównych odbiorców energii w domu.

 


Reklama