Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

NOWY HYUNDAI i30 = Gama nowoczesnych i ekonomicznych silników uzupełniona o nową jednostkę 1.4 T-GDI o mocy 140 KM

NOWY HYUNDAI i30 = Gama nowoczesnych i ekonomicznych silników uzupełniona o nową jednostkę 1.4 T-GDI o mocy 140 KM

i30 Nowej Generacji może być napędzany małolitrażowymi silnikami benzynowymi z turbodoładowaniem oraz wysokoprężnymi, które zapewnią dynamiczną i ekonomiczną jazdę. Do wyboru są trzy silniki benzynowe i jeden silnik Diesla: nowa czterocylindrowa jednostka 1.4 T-GDI o mocy 140 KM – po raz pierwszy zastosowana w samochodzie Hyundaia, trzycylindrowy silnik 1.0 T-GDI o mocy 120 KM, czterocylindrowy silnik 1,4 MPI oraz czterocylindrowy silnik wysokoprężny 1.6l z turbodoładowaniem, który jest dostępny w trzech wariantach mocy: 95, 110 i 136 KM. Najniższy poziom spalania wynosi zaledwie 3.4l/100km, a emisji CO2 nawet 89 g CO2/km (wartości docelowe).

Silniki współpracują z sześciobiegową manualną skrzynię biegów (6MT) lub efektywną i szybko reagującą, dwusprzęgłową skrzynią biegów o siedmiu przełożeniach (7DCT).

Nowy 1,4 T-GDI – lekki i oszczędny
Czterocylindrowy silnik benzynowy 1353 cm3 z turbodoładowaniem jest znacznie lżejszy niż jego poprzednik - silnik Gamma 1,4l. Masa podstawowa została zmniejszona o 14 kg z zachowaniem wyższej mocy i momentu obrotowego wynoszących odpowiednio: 140 KM i 242 Nm. Spalanie oraz poziom emisji wynoszą odpowiednio: 4,8l/100km i 109g/km.

Nowy silnik zawiera wysokociśnieniową turbinę wbudowaną w kolektor wydechowy, dla zwiększenia efektywności działania. Dzięki zmienionemu położeniu i nowej konstrukcji turbosprężarki poprawie uległ czas reakcji przepustnicy i moment obrotowy w niskim zakresie obrotów. Paliwo jest teraz wtryskiwane bezpośrednio do cylindra, co przyśpiesza spalanie z korzyścią dla mocy i zużycia paliwa.

Nowy benzynowy silnik 1.4 l T-GDI z turbodoładowaniem jest oferowany z manualną skrzynią biegów 6MT lub działającą w pełni automatycznie, dwusprzęgłową skrzynią 7DCT.

1.0 T-GDI – trzycylindrowy dynamizm
Silnik 1.0 T-GDI, skonstruowany przez centrum techniczne Namyang w Korei we współpracy z europejskim centrum technicznym z Niemiec, ma 120 KM i 170 NM i zapewnia idealną kombinację dynamiki i efektywności. Spalanie oraz poziom emisji wynoszą odpowiednio: 4,5l/100km i 103g/km.

Turbosprężarka z elektronicznie sterowanym siłownikiem przepustnicy zmniejsza zużycie paliwa przez obniżenie strat w układzie pompy paliwa, a także poprawia reakcję przepustnicy i przebieg momentu obrotowego w niskim zakresie obrotów. Silnik zawiera też wtryskiwacz GDI z sześcioma otworami, pracujący pod wysokim ciśnieniem 200 bar, który zapewnia czyste spalanie, a także zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin.

Dla uzyskania jak najmniejszych rozmiarów silnika kolektor wydechowy został zintegrowany w głowicy silnika. Takie rozwiązanie umożliwia szybsze rozgrzanie katalizatora i w realnych warunkach wpływa na obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji. Silnik 1.0 T-GDI jest oferowany ze skrzynią biegów 6MT.

Silnik wysokoprężny 1.6l z turbodoładowaniem: jeden silnik, trzy warianty mocy
Hyundai i30 Nowej Generacji jest dostępny także z czterocylindrowym silnikiem 1.6l z turbodoładowaniem o trzech wariantach mocy: 95 KM, 110 KM i 136 KM, która wytwarza maksymalny moment obrotowy 280 Nm lub 300 Nm w zestawieniu ze skrzynią 7DCT. Do wersji 110 i 136 KM można wybrać skrzynię biegów 7DCT. Wszystkie wersje dostępne są z manualną skrzynią biegów 6MT.

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów o siedmiu przełożeniach
Hyundai zaprezentował swoją pierwszą, dwusprzęgłową skrzynię biegów o siedmiu przełożeniach w 2015 r. jako produkt łączący zalety automatycznych i manualnych skrzyń biegów. Skrzynia biegów 7DCT zmniejsza zużycie paliwa i ilość emisji CO2 nawet o 20% w porównaniu z konwencjonalną, sześciobiegową automatyczną przekładnią, zapewniając zarazem nawet o 10% lepsze przyspieszenie.

Skrzynia 7DCT składa się z dwóch suchych sprzęgieł, z których każde jest sterowane siłownikiem. Moc silnika jest przenoszona niezależnie na parzyste i nieparzyste przełożenia, dzięki czemu w każdej chwili można zmienić bieg, nie obniżając momentu obrotowego. Elektryczny napęd siłowników zwiększa prędkość reakcji, podczas gdy wewnętrzne tłumiki drgań skrętnych eliminują hałas, wibracje i szarpanie podczas jazdy.

Jazda i prowadzenie
i30 Nowej Generacji został skonstruowany i przetestowany w Europie w trakcie bardzo intensywnych testów trwałości i testów dynamicznych przeprowadzonych na jednym z najbardziej wymagających torów wyścigowych na świecie – słynnym torze Nürburgring. Przeszedł także wyczerpujące jazdy próbne na drogach publicznych całej Europy, od polarnych warunków w Szwecji, przez próby jazdy z przyczepą w Alpach, po próby w wysokich temperaturach powietrza na południu Hiszpanii.

Konstruktorom zależało, aby Nowy i30 charakteryzował się precyzyjnym i bezpośrednim prowadzeniem, zwrotnością, przewidywalnością oraz dynamiczną jazdą bez utraty komfortu. W porównaniu z poprzednikiem układ kierowniczy jest o 10% bardziej ‘bezpośredni’, a czas reakcji pojazdu o 15 ms krótszy.

Podwozie i30 Nowej Generacji zostało na nowo skonstruowane, aby samochód reagował dynamicznie i zapewniał jak najwyższy komfort jazdy. Dlatego zastosowano również wielowahaczowe zawieszenie tylne we wszystkich wersjach z podwójnym wahaczem dolnym i odpowiednimi amortyzatorami.

Zoptymalizowano także skuteczność hamowania, zwiększając średnicę tarcz hamulcowych z przodu do 288 mm, dzięki czemu można użyć większej siły hamowania zwłaszcza, gdy koła są rozgrzane.

Sztywne i lekkie nadwozie: w 53% wykonane z zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości
Hyundai jako jedyny producent wytwarza samodzielnie stal do produkcji swoich samochodów na całym świecie. Skonstruowane z myślą o Nowym i30 nadwozie jest sztywne i lekkie, co z jednej strony poprawia dynamikę, a z drugiej podnosi poziom bezpieczeństwa pasażerów.

Wykorzystanie w 53% zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości pozwoliło na zmniejszenie masy nadwozia o 28% i zwiększenie jej sztywności o 22% w porównaniu do poprzednika. Długość klejów strukturalnych wzrosła do 112 m, co również poprawiło sztywność i wpłynęło na zmniejszenie masy.

Komunikacja
Nowy i30 może być oferowany jest z system audio wysokiej jakości z pięciocalowym ekranem dotykowym, kamerą cofania, interfejsem Bluetooth i funkcją My Music lub opcjonalnym systemem nawigacyjnym nowej generacji z ośmiocalowym pojemnościowym ekranem dotykowym. Kierowcy, którzy chcieliby podłączyć swój smartfon do systemu nawigacji z ośmiocalowym ekranem, w i30 Nowej Generacji mogą to zrobić za pomocą funkcji Apple CarPlay, jak i Android Auto. Obydwa rozwiązania pozwalają użytkownikom podłączać urządzenia i sterować muzyką, funkcjami telefonu i nawigacją na wyświetlaczu samochodu.

Aby telefony pasażerów były zawsze naładowane, i30 może zostać wyposażony w bezprzewodowy panel ładowania indukcyjnego do telefonów komórkowych oraz port USB umieszczony w zamkniętej, środkowej konsoli.

Nowy system nawigacyjny ma siedmioletnią, bezpłatną subskrypcję na usługi LIVE Services, które zapewniają bieżące informacje o natężeniu ruchu, warunkach pogodowych, lokalizacji fotoradarów i użytecznych miejscach z dostępem do wyszukiwarki online. System nawigacyjny zawiera mapy 3D i może wyświetlać zdjęcia oraz filmy, jeśli podłączy się do niego USB. Dodatkowo oferowana jest darmowa, dożywotnia aktualizacja map (MapCare).

Czynne bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
W i30 Nowej Generacji zastosowano najnowsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa - model może być wyposażony m.in. w autonomiczny system hamowania awaryjnego z systemem ostrzegania przed kolizją (w standardzie), aktywny tempomat, system wykrywania martwego pola, system ostrzegania przed pojazdami nadjeżdżającymi z tyłu, system utrzymywania pasa ruchu (w standardzie), informowanie o ograniczeniu prędkości i inteligentne światła drogowe (w standardzie). Nowością w ofercie Hyundaia jest system kontroli poziomu uwagi kierowcy (w standardzie) co sprawia, że i30 Nowej Generacji jest modelem o najbardziej zaawansowanym, standardowym pakiecie bezpieczeństwa w ofercie marki.

Zasoby powiązane


Reklama