Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Mazda Mx5 2017 - układy napędowe

dokument
pobierz +

W EUROPIE MAZDA MX-5 RF DOSTĘPNA BĘDZIE Z TYMI SAMYMI UKŁADAMI NAPĘDOWYMI, CO CZWARTA GENERACJA MODELU MX-5 W WERSJI Z MIĘKKIM DACHEM. JEDYNĄ RÓŻNICĄ BĘDZIE MOŻLIWOŚĆ ZAMÓWIENIA ODMIANY RF Z AUTOMATYCZNĄ SKRZYNIĄ BIEGÓW.

 

Niewysilone, benzynowe jednostki napędowe z rodziny SKYACTIV dostępne w modelu MX-5 zapewniają bardzo dobre osiągi i dynamikę w połączeniu z wysoką wydajnością paliwową w codziennej eksploatacji. Silniki SKYACTIV-G 1.5 oraz SKYACTIV-G 2.0 – oba z układem bezpośredniego wtrysku paliwa – zostały przystosowane do specyficznych potrzeb modelu MX-5, gdzie jednostka napędowa montowana jest z przodu, ale napęd realizowany jest przez tylną oś (FMR).

I tak, dwulitrowy silnik w MX-5 jest nie tylko bardziej kompaktowy, w porównaniu z jego odmianą montowaną w przednionapędowych modelach Mazdy, ale także lżejszy o 3 kilogramy. Kolejną modyfikacją mającą na celu pełne wykorzystanie potencjału tej jednostki i zapewnienie większej dynamiki jest przeprojektowane koło zamachowe o niższej o 10% masie własnej. Lżejsze i bardziej kompaktowe są również układy dolotowy i wylotowy. Inżynierowie Mazdy zmodyfikowali kolektor dolotowy w układzie 4-2-1, przystosowując go do pracy z silnikiem montowanym wzdłużnie oraz układem napędowymi FMR i tym samym poprawiając krzywą momentu obrotowego. Zmianom poddano nawet chłodnicę, która jest teraz lżejsza i zapewnia jeszcze wydajniejsze chłodzenie. Została ona również przesunięta bardziej ku tyłowi pojazdu, dzięki czemu znajduje się bliżej konstrukcyjnego środka ciężkości MX-5.

Silnik o pojemności 1,5 litra poddano tuningowi, dzięki czemu wzrosła jego moc maksymalna (do 96 kW/131 KM przy 7000 obr./min.), a czerwone pole obrotomierza zaczyna się obecnie przy 7500 obr./min. Natomiast jednostka dwulitrowa może się teraz pochwalić wyższymi wartościami momentu w niskim i średnim zakresie prędkości obrotowych, co przekłada się na lepszą dynamikę przyśpieszania i większy ogólny zasięg. Ponadto motor o pojemności 2,0 litra montowany w Mazdzie MX-5 RF zapewnia również bardziej przewidywalną reakcję na naciśnięcie pedału przyśpieszenia, generując maksymalnie 118 kW/160 KM mocy przy 6000 obr./min. oraz 200 Nm momentu obrotowego przy 4600 obr./min.

Na wzór wersji z miękkim dachem, oba silniki charakteryzują się wyjątkowo wysokim jak na jednostki benzynowe stopniem sprężania (13:1). Jednak wykazują się przy tym lepszą kulturą pracy, zapewniając większy komfort akustyczny we wnętrzu kabiny MX-5 RF. Dzięki zastosowaniu systemu wzmacniania odgłosu pracy układu dolotowego (ang. Induction Sound Enhancer) do uszu kierowcy i pasażerów dociera przyjemny, rasowy dźwięk pracy silnika.

Większy silnik SKYACTIV-G 2.0 może współpracować ze sprawdzoną 6-stopniową przekładnią ręczną SKYACTIV-MT lub z 6-stopniową skrzynią automatyczną, która w Europie dostępna jest wyłącznie w modelu MX-5 RF. Cechy wyróżniające przekładnię automatyczną to m.in. szeroko zakresowa blokada typu lock-up od drugiego biegu wzwyż, systemem kontroli uślizgu od trzeciego przełożenia oraz system Drive Selection, który po uruchomieniu zapewnia bardzo dynamiczną charakterystykę zmiany przełożeń. Dzięki takim rozwiązaniom zmiana biegów jest wyjątkowo bezpośrednia, a układ napędowy zapewnia niezwykle wysoką wydajność paliwową, szczególnie w połączeniu z systemem odzyskiwania energii w trakcie hamowania i-ELOOP oraz systemem i-stop automatycznie wyłączającym silnik na postoju [1] . Natomiast kulturę pracy manualnej skrzyni biegów SKYACTIV-MT wzorowano na legendarnej charakterystyce najwcześniejszej generacji modelu MX-5, która jako pierwsza zachwyciła krótkim skokiem lewarka i bezprecedensową precyzją zmiany przełożeń. Skrzynia SKYACTIV-MT jest równie przyjemna i ekscytująca w obsłudze, a jej lekka, kompaktowa konstrukcja została idealnie dopasowana do specyficznych wymogów tylnonapędowej MX-5 z silnikiem montowanym z przodu.

OSIĄGI I ZUŻYCIE PALIWA:

MAZDA MX-5 RF

Silnik  

 

SKYACTIV-G 1.5

SKYACTIV-G 2.0

Przekładnia

 

6MT

6MT

6AT

6MT1

6AT1

Osiągi

Prędkość maksymalna

km/h

203

215

194

215

194

Przyspieszenie

(0-100km/h) [2]

sek.

8,6

7,4

8,4

7,5

8,5

Zużycie paliwa

Zużycie paliwa (cykl mieszany)

l/100km

6,1

6,9

7,2

6,6

6,4

Emisja CO2 (cykl mieszany)

g/km

142

161

167

154

149

Norma emisji spalin

 

Euro 6

Euro 6

Euro 6

Euro 6

Euro 6

Silnik SKYACTIV-G 2.0 dostępny w Maździe MX-5 RF współpracuje z systemem odzyskiwania energii w trakcie hamowania i-ELOOP oraz systemem i-stop, który pod względem szybkości ponownego rozruchu silnika należy do ścisłej światowej czołówki.

System i-ELOOP

  • Przekształca energię kinetyczną hamowania w energię elektryczną, która jest następnie wykorzystywana do zasilania pokładowych instalacji elektrycznych, np. przednich reflektorów lub układu klimatyzacji
  • Pozwala na dalszą oszczędność paliwa, eliminując konieczność zasilania alternatora przez silnik
  • W modelu MX-5 wyróżnia się o 500 g niższą masą własną dzięki zastosowaniu okablowania wykonanego z aluminium

System i-STOP

 

  • System i-stop korzysta ze zmodyfikowanego modułu kontrolnego, który umożliwia zatrzymanie silnika dokładnie w środku suwu zapłonu, czyli pozycji optymalnej z punktu widzenia ponownego rozruchu
  • Wykorzystuje energię procesu spalania do ponownego uruchomienia silnika (co w Maździe MX-5 zajmuje jedynie 0,5 sekundy), dzięki czemu rozrusznik zmuszony jest do pracy jedynie w początkowej fazie rozruchu
  • Po zatrzymaniu silnika umożliwia zachowanie pełnej funkcjonalności elektrycznych systemów pokładowych samochodu

PRZEKŁADNIA RĘCZNA SKYACTIV-MT: ESENCJA JINBA ITTAI

  • Stanowi jedyny przykład adaptacji 6-stopniowego mechanizmu SKYACTIV-MT do tylnonapędowego układu z silnikiem montowanym z przodu
  • Zachowuje legendarną precyzję zmiany przełożeń i krótki 40-milimetrowy skok lewarka z jakich słynie rodzina modelu MX-5

­ uproszczona konstrukcja cięgien pozwala zredukować opory przy zmianie przełożenia, tym samym gwarantując płynną i precyzyjną charakterystykę pracy

  • Bezpośrednia stopniowanie szóstego biegu pozwala na zastosowanie niższego przełożenia przekładni głównej, co z kolei skutkuje rzeczywistym zwiększeniem wydajności paliwowej układu napędowego
  • Modyfikacja długości skoku pedału sprzęgła oraz ograniczenie siły potrzebnej do jego naciśnięcia sprawia, że kierowca mniej się męczy podczas wysprzęglania
  • Lekka konstrukcja o niskim współczynniku tarcia wewnętrznego zapewnia dalszą oszczędność paliwa

­ aluminiowa obudowa skrzyni biegów gwarantuje idealny kompromis między masą a wytrzymałością

  • Również konstrukcja tylnego mechanizmu różnicowego jest teraz lżejsza i bardziej kompaktowa
  • Zmodyfikowany kształt i struktura wspornika PPF (ang. Power-Plant Frame), który łączy przekładnię z mechanizmem różnicowym, zapewnia odpowiednią sztywność konstrukcyjną przy niższej masie własnej

6-STOPNIOWA PRZEKŁADNIA AUTOMATYCZNA: DOSTĘPNA WYŁĄCZNIE W MODELU MX-5 RF

 

  • Zapewnia wyjątkowo dynamiczną i precyzyjną reakcję na zmianę położenia pedału przyspieszenia, m.in. dzięki:

­ szeroko zakresowej blokadzie typu lock-up od drugiego biegu wzwyż

­ systemowi kontroli uślizgu aktywnemu od trzeciego przełożenia

  • Posiada system Drive Selection, który po uruchomieniu zapewnia bardzo dynamiczną charakterystykę zmiany przełożeń
  • Gwarantuje znaczną oszczędność paliwa


[1] W modelach przystosowanych do ruchu prawostronnego, systemy i-ELOOP oraz i-stop dostępne są w konfiguracji z silnikiem SKYACTIV-G 2.0

[2] Wyniki wewnętrznych testów firmy Mazda


Reklama