Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

SUV Alfa Romeo Stelvio - serce samochodu

SUV Alfa Romeo Stelvio - serce samochodu

 

Istotnym elementem, który wyróżnia prawdziwą Alfę Romeo, są nowoczesne i innowacyjne silniki. Dlatego także Stelvio Quadrifoglio jest wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 2.9 V6 o mocy aż 510 KM, połaczony z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów.

Zainspirowany technologią i umiejetnosciami technicznymi Ferrari, benzynowy silnik BiTurbo z 6 cylindrami jest wykonany w całości z aluminium, by zredukować całkowitą masę samochodu, szczególnie tę przenoszoną na oś przednią.

Nawiasem mówiąc, pomimo fantastycznej wartości mocy i momentu obrotowego, turbodoładowany silnik benzynowy 2.9 V6 o mocy 510 KM jest zaskakująco ekonomiczny, dzięki sterowanemu elektronicznie systemowi dezaktywacji cylindrów. Oczywiście, tak jak wszystkie silniki Alfa Romeo nowej generacji, potężna benzynowa jednostka napędowa 2.9 V6 Biturbo modelu Stelvio Quadrifoglio wyróżnia się charakterystycznym dla Alfy Romeo dźwiękiem.

Wreszcie, ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów ZF ma specjalną kalibrację, umożliwiającą zmianę biegów w zaledwie 150 milisekund w trybie Race. Napęd wyposażony jest w sprzęgło „lock up", które zapewnia kierowcy odczucie zdecydowanego zrywu, natychmiast po wybraniu biegu.

Ponadto, w zależności od trybu DNA, nowa automatyczna skrzynia biegów jest w stanie zoptymalizować płynność, komfort i łatwość jazdy we wszystkich warunkach eksploatacji, w tym również w mieście, a dodatkowo pozwala jeszcze bardziej poprawić zużycie paliwa oraz emisję CO2 w porównaniu do wersji wyposażonej w skrzynię manualną. W standardzie na kolumnie kierownicy montowane są aluminiowe łopatki zmiany biegów.

Oprócz silnika 510 KM, montowanego tylko i wyłącznie w wersji Stelvio Quadrifoglio, pośród innych jednostek napędowych w gamie Stelvio znajdzie się silnik 2.0 turbo benzyna o mocy 280 KM z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów.
Jest to 4-cylindrowa jednostka wykonana w całości z aluminium, która rozwija moc 280 KM przy 5250 obrotach/min. i maksymalnym momencie 400Nm przy 2250 obrotach/min. Oprócz elektrohydraulicznego systemu kontroli zaworów MultiAir, cechą szczególną tej jednostki napędowej jest układ turbodoładowania „2-in-1” oraz bezpośredni wtrysk z systemem wysokiego ciśnienia 200 bar, które przekładają się na wyjątkowo szybką reakcją na pedał gazu w całym zakresie działania oraz zaskakującą oszczędność pod względem spalania.

Napęd 4x4 z technologią Q4.

SUV Stelvio Quadrifoglio wyposażony jest w innowacyjny napęd 4x4 z technologią Q4, zaprojektowany do sterowania napędem samochodu w czasie rzeczywistym, pozwalającym zapewnić maksymalny poziom osiągów, oszczędności i bezpieczeństwa. System Q4 nowego SUV-a Alfy Romeo zapewnia zatem wszystkie zalety napędu 4x4 i jednocześnie gwarantuje niski poziom spalania, szybszą reakcję oraz przyjemność prowadzenia auta z napędem na tył.

Montowany w Stelvio Quadrifoglio system Q4 obejmuje aktywną skrzynkę rozdzielczą i mechanizm różnicowy przedni, zaprojektowane, by spełnić konkretne wymogi techniczne Alfy Romeo, uzyskując bardzo szybkie sterowanie wysokim momentem obrotowym, dzięki wyjątkowo kompaktowej i lekkiej konstrukcji. Skrzynka rozdzielcza wykorzystuje zaawansowaną technologię aktywnego sprzęgła, która zapewnia ekstremalnie dynamiczną jazdę i, jednocześnie, niskie spalanie. Szybkość reakcji samochodu na pedał gazu oraz idealne rozłożenie momentu obrotowego zapewnia zintegrowany siłownik Next-Gen, pracujący w zależności od wybranego, za pośrednictwem Alfa DNA, trybu jazdy.

System Q4 stale monitoruje niezliczone parametry, by zapewnić najlepsze rozłożenie momentu obrotowego na dwie osie, w zależności od rodzaju wykorzystania samochodu i aktualnej przyczepności do nawierzchni drogi. Technologia ta jest w stanie przewidzieć utratę przyczepności kół, opierając się na informacjach zebranych przez czujniki przyspieszenia bocznego i wzdłużnego, kąta skrętu kierownicy oraz odchylenia samochodu. W normalnych warunkach, Stelvio Quadrifoglio z systemem Q4 zachowuje się, jak pojazd z napędem na tył: 100% momentu obrotowego przesyłanych jest na oś tylną. Po osiągnięciu granicznej wartości przyczepności kół, system w rzeczywistym czasie przekazuje 60% momentu napędowego na oś przednią za pośrednictwem specjalnej skrzynki rozdzielczej.
Aby zapewnić maksymalną szybkość reakcji w rozłożeniu momentu, system wykorzystuje wysoki poślizg mechaniczny (do 2,5%) pomiędzy dwoma osiami, który przekłada się na najlepszą w tej kategorii kontrolę samochodu pod względem napędu i stabilności na zakrętach.

Doskonałe rozłożenie mas i idealny stosunek masy do mocy.

Jednym z głównych celów, który przyświecał projektowaniu Stelvio Quadrifoglio było zapewnienie maksymalnej przyjemności z jazdy. Kluczowymi czynnikami w osiągnięciu tego celu są: idealny rozkład masy pomiędzy obiema osiami oraz doskonały stosunek masy do mocy. Optymalny rozkład masy pomiędzy dwie osie uzyskany został poprzez specjalne zarządzanie masami i materiałami, do którego przyczynił się układ SUV-a Alfy Romeo oraz umieszczenie w możliwie najbardziej centralnej pozycji elementów o największej masie. Idealny stosunek masy do mocy osiągnięto natomiast poprzez zastosowanie ultralekkich materiałów, jak włókno węglowe, z którego wykonano wał napędowy, czy aluminium, z którego zbudowany został silnik, zawieszenie, hamulce, drzwi i błotniki, pokrywa silnika, a także pokrywa tylna. Zmniejszona masa oczywiście nie wpływa negatywnie na doskonałą sztywność skrętną samochodu, która gwarantuje doskonałą jakość, komfort akustyczny i zachowanie na drodze, również w przypadku ekstremalnych naprężeń.

Inf/zdj.film ALFA ROMEO

Zasoby powiązane


Reklama