Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

KONCEPCYJNY JAGUAR I-PACE: ELEKTRYCZNY SUV O WYSOKICH OSIĄGACH - technika

dokument
pobierz +

osiągi i własności JEZDNE

 

Z myślą o kierowcy model koncepcyjny I-PACE oferuje osiągi i szybkość reakcji, z których słynie Jaguar. Aby je uzyskać, posiada on elektryczne silniki przy przedniej i tylnej osi. Łącznie generują one 400 KM i 700 Nm dostępnego od razu momentu obrotowego.

Elektryczny napęd na wszystkie koła pozwala pojazdowi poruszać się na każdej nawierzchni i w każdych warunkach pogodowych. Reakcja jest natychmiastowa, a system zapewnia wyjątkową kontrolę nad rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy osiami, błyskawicznie reagując na komendy wydawane przez kierowcę, warunki na drodze i właściwości pojazdu.

„Silniki elektryczne zapewniają natychmiastową reakcję bez opóźnień, zmiany biegów czy przerw. Ich wyższość nad silnikami spalinowymi pod względem sposobu dostarczania momentu obrotowego całkowicie odmienia doświadczenie kierowcy.

 

Dzięki 700 Nm i korzyściom oferowanym przez napęd na wszystkie koła, model koncepcyjny I-PACE przyspiesza od 0 do 100 km/h w niewiele ponad cztery sekundy”.

Ian Hoban, dyrektor ds. linii modelowej, Jaguar Land Rover

Własności dynamiczne i szybkość reakcji modelu koncepcyjnego I-PACE dodatkowo poprawia idealne umiejscowienie akumulatora pod podłogą i pomiędzy osiami, co obniża środek ciężkości i ogranicza siłę odśrodkową.

Inżynierowie firmy Jaguar Land Rover sami zaprojektowali i opracowali synchroniczne silniki elektryczne z magnesami stałymi, aby uzyskać najbardziej kompaktową konstrukcję i najwyższą wydajność. Zewnętrza średnica tych jednostek wynosi zaledwie 234 mm, a długość 500 mm.

Zamiast konwencjonalnej, offsetowej konfiguracji polegającej na umieszczeniu przekładni przed silnikiem, w modelu I-PACE zastosowano oszczędzający miejsce układ koncentryczny, który bezpośrednio przyczynia się do uzyskania doskonałego prześwitu i przestronnego wnętrza.

Elektryfikacja podnosi również poziom komfortu, np. po wybraniu wyższego trybu hamowania z odzyskiem energii w ruchu miejskim przy częstym zatrzymywaniu pojazdu, kierowca może ograniczyć się do używania tylko pedału przyspieszenia.

Aby zapewnić kierowcom możliwość bezpiecznego korzystania z osiągów modelu koncepcyjnego I-PACE nawet w najmniej korzystnych warunkach, spotęgowano właściwe napędowi na wszystkie koła korzyści za sprawą jedynych w swoim rodzaju, najnowocześniejszych technologii trakcyjnych Jaguara, w tym układów ASPC (All Surface Progress Control) i AdSR (Adaptive Surface Response).

Konstrukcja podwozia

Jaguar F-PACE wyznaczył standard w swojej klasie pod względem niezrównanego połączenia własności jezdnych, prowadzenia i dopracowania. Tak samo będzie w przypadku modelu koncepcyjnego I-PACE. Wyrafinowana konstrukcja zawieszenia, korzyści płynące z niskiego środka ciężkości oraz wykorzystanie doświadczenia zdobytego przy opracowywaniu modeli F-TYPE i F-PACE wyróżnią model I-PACE na tle całej elektrycznej konkurencji.

Układ przedniego zawieszenia to sprawdzona w modelach F-TYPE i F-PACE konstrukcja, która nadal pozostaje bezkonkurencyjna.

„Kierowca może odczuć dynamiczny charakter modelu koncepcyjnego I-PACE. To prawdziwy Jaguar i dowiedziemy, że pojazd bezemisyjny może być prawdziwym samochodem dla kierowcy”.

 

„Modelem F-PACE udowodniliśmy, że crossover o wysokich osiągach potrafi zapewnić zwinność, kontrolę i komfort jazdy, których można oczekiwać od Jaguara. Teraz to samo zrobimy przy pomocy modelu koncepcyjnego I-PACE: będzie to pierwszy elektryczny pojazd opracowany dla entuzjastów, którzy uwielbiają prowadzić”.

Mike Cross, główny inżynier ds. spójności konstrukcji, Jaguar Land Rover

Wysoka stabilność kąta pochylenia kół uzyskana dzięki lekkiej aluminiowej konstrukcji z podwójnymi wahaczami stanowi podstawę zwinności i szybkości reakcji — siły poprzeczne na styku opon z nawierzchnią powstają bardzo szybko, a układ kierowniczy reaguje błyskawicznie i precyzyjnie na każde polecenie kierowcy.

A dzięki typowej dla układu z podwójnymi wahaczami lepszej charakterystyce przyrostu kąta pochylenia kół powierzchnie styku opon z nawierzchnią są lepiej zachowane w całym zakresie ruchu zawieszenia, poprawiając trakcję w każdych warunkach.

Integral Link: dopracowane do perfekcji

Wielowahaczowe zawieszenie typu Integral Link, sprawdzone w sedanach XE i XF, a teraz w modelu F-PACE, było naturalnym wyborem dla tylnego zawieszenia modelu koncepcyjnego I-PACE.
Jego wyrafinowanie przyćmiewa wszystkie inne wielowahaczowe konstrukcje tylnego zawieszenia, oferując niezrównaną równowagę pomiędzy własnościami jezdnymi, prowadzeniem i komfortem. Integral Link pozwala konstruktorom układów zawieszenia dostroić niezależnie sztywność wzdłużną i poprzeczną. Oznacza to możliwość pełnej optymalizacji komfortu i dynamiki bez uszczerbku dla żadnej z tych cech.

W efekcie tuleje pochłaniające siły wzdłużne mogą być bardziej miękkie, a tym samym zawieszenie pracuje ciszej i bardziej płynnie. Tuleje odpowiadające za pochłanianie sił poprzecznych mogą być sztywniejsze, co zwiększa precyzję prowadzenia i jeszcze bardziej poprawia szybkość reakcji.

Zawieszenie Integral Link zajmuje też niezwykle mało miejsca. W połączeniu z kompaktowym tylnym silnikiem elektrycznym przyczynia się ono do uzyskania dużej pojemności bagażnika i doskonałego prześwitu.

elektryfikacja i zerowa emisja

 

Dla większości klientów, model koncepcyjny I-PACE będzie pierwszym w życiu samochodem elektrycznym. Badania i innowacyjność zespołów konstruktorów i projektantów pozwoliły na uproszczenie eksploatacji takiego pojazdu i obniżyły bariery jego akceptacji. Silniki elektryczne, zestaw akumulatorów i systemy zarządzania zapewniają najlepsze możliwe osiągi i największy użyteczny zasięg w przypadku większości codziennych podróży.

Zasięg modelu I-PACE przekracza 500 km w europejskim cyklu mieszanym NEDC oraz 220 mil w amerykańskim cyklu EPA. Przy średnich dziennych dojazdach do pracy rzędu 40-50 km większość klientów będzie musiała doładowywać samochód zaledwie raz w tygodniu. Akumulatory można doładowywać w publicznych stacjach ładowania, w dedykowanej skrzynce ściennej w domu lub po prostu używając konwencjonalnego domowego gniazdka elektrycznego.

Ładowanie jest proste i szybkie — ładowanie prądem stałym 50kW pozwala uzyskać 80% naładowania po 90 minutach, a 100% w ciągu zaledwie nieco ponad dwóch godzin.

„Pojazdy o napędzie elektrycznym są nieuniknione — Jaguar sprawi, że będą pożądane. Samochody bezemisyjne nie znikną, a model I-PACE toruje drogę rewolucji pojazdów elektrycznych.

 

„Wraz z rozwojem infrastruktury służącej do ładowania na całym świecie i przy zasięgu wystarczającym, by większość ludzi musiała doładowywać swoje pojazdy tylko raz w tygodniu, samochody takie jak model koncepcyjny I-PACE pomogą kierowcom zrozumieć, że pojazd elektryczny może mieć sens i być wystarczająco praktyczny na co dzień”.

Ian Hoban, dyrektor ds. linii modelowej, Jaguar Land Rover

W modelu koncepcyjnym I-PACE energia jest przechowywana w chłodzonym cieczą zestawie akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 90 kWh, zaprojektowanym i opracowanym przez specjalistów Jaguara. Akumulatory znajdują się w lekkiej aluminiowej obudowie, która stanowi integralną część struktury nadwozia modelu I-PACE.

Wykorzystują one ogniwa pakietowe (ang. pouch cells) wybrane ze względu na ich gęstość energii, doskonałe właściwości termiczne za sprawą niższego oporu wewnętrznego oraz oferowaną przez nie swobodę projektowania. W odróżnieniu od niektórych konkurencyjnych formatów ogniw, oferują one także znakomite możliwości dalszego rozwoju, zwłaszcza pod względem gęstości energii — pozwoli to na zwiększenie zasięgu dla danej wielkości akumulatora lub zapewni podobny zasięg przy mniejszym i lżejszym zestawie.

Zestaw jest chłodzony cieczą przy użyciu dedykowanego obwodu chłodzenia pracującego w dwóch trybach. W umiarkowanej temperaturze otoczenia akumulator podnosi wydajność, gdyż ciepło generowane przez ogniwa jest usuwane przez samą chłodnicę. Przy wyższych temperaturach agregat chłodniczy połączony z głównym układem klimatyzacji pojazdu zapewnia wyższą wydajność chłodzenia, by utrzymać akumulator w optymalnej kondycji.

Za dodatkowy wzrost wydajności energetycznej odpowiada zintegrowanie najnowocześniejszej pompy ciepła z układem klimatyzacji. Jest ona znacznie efektywniejsza niż konwencjonalne elektryczne podgrzewacze, ponieważ do ogrzania kabiny wykorzystuje energię z powietrza na zewnątrz zamiast polegać wyłącznie na pobieraniu prądu z akumulatora. W rezultacie może zwiększyć zasięg modelu koncepcyjnego I-PACE o maksymalnie 50 km, nawet podczas mrozów, gdy jest najbardziej potrzebna.

transfer technologii: formuła E

 

Jaguar może pochwalić się imponującym dorobkiem w sportach motorowych, w tym siedmioma zwycięstwami w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Dzięki konkurencji Jaguar wprowadził i rozwinął nowe technologie, od hamulców tarczowych po elementy aerodynamiczne.

Mistrzostwa Formuły E stanowią dziś poligon doświadczalny dla wyścigów pojazdów elektrycznych i optymalizacji osiągów. Cykl wyścigów jest organizowany na torach ulicznych w największych miastach na świecie z wykorzystaniem ujednoliconych podwozi i systemów akumulatorów, ale pozwala zespołom rywalizować za pomocą własnych silników elektrycznych, jednostek sterujących i przekładni.

Te mistrzostwa przyspieszą rozwój elektrycznych zespołów napędowych przyszłości. Inżynierowie Jaguara zadbają, by ten postęp trafił bezpośrednio do jego programów samochodów drogowych.

„Jestem przekonany, że w ciągu najbliższych pięciu lat w motoryzacyjnym świecie nastąpi więcej zmian niż na przestrzeni ostatnich trzech dekad. Przyszłość polega na lepszym skomunikowaniu i większym nacisku na ochronę środowiska. Wraz z postępami urbanizacji na znaczeniu zyskują elektryfikacja i obniżanie masy.

 

„Formuła E rozpoznała te trendy i zareagowała na nie, a ich ekscytujące i pionierskie podejście idealnie pasuje do naszej marki”.

Nick Rogers, dyrektor techniczny Grupy Jaguar Land Rover

inf/zdj JAGUAR


Reklama