Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Najsilniejszy Mercedes Klasy E - silnik 612 KM

Najsilniejszy Mercedes Klasy E - silnik 612 KM

Nowy szczyt mocy: silnik 4.0 V8 biturbo z turbosprężarkami twin-scroll

Wszechstronna jednostka 4.0 V8 biturbo AMG debiutuje w swoim najmocniejszym jak dotąd wydaniu - pod maską E 63 S 4MATIC+ osiąga moc 450 kW (612 KM) i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego w szerokim zakresie od 2500 do 4500 obr./min. To sprawia, że limuzyna przy każdej prędkości obrotowej przyspiesza bez żadnego wysiłku. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 3,4 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się przy 250 km/h (z Pakietem Kierowcy AMG - 300 km/h). Odmiana E 63 4MATIC+ legitymuje się mocą 420 kW (571 KM) i maksymalnym momentem o wartości 750 Nm, a na rozpędzenie się od zera do "setki" wystarczy jej 3,5 s.

Zaawansowana konstrukcyjnie jednostka 4.0 V8 biturbo korzysta ze sprawdzonego układu podwójnego turbodoładowania z dwiema turbosprężarkami umieszczonymi nie na zewnątrz, ale pomiędzy rozwartymi głowicami cylindrów. Taka konfiguracja, zwana "gorącą fałką", przynosi szereg korzyści: pozwala zachować kompaktowe wymiary silnika, uzyskać spontaniczną reakcję na wciśnięcie pedału gazu, a także niską emisję spalin, w czym m.in. zasługa optymalnego przepływu powietrza w kierunku umieszczonych w pobliżu katalizatorów.

W celu zwiększenia osiągów silnika i jeszcze lepszej responsywności inżynierowie Mercedes-AMG po raz pierwszy zastosowali turbosprężarki typu twin-scroll. Ich obudowy podzielono na dwa równoległe kanały, które w połączeniu z dwoma osobnymi wylotami z kolektora wydechowego pozwalają oddzielnie sterować dopływem spalin do wirnika turbiny. Spaliny z pierwszego i czwartego cylindra trafiają do jednego kanału, a z drugiego i czwartego cylindra - do drugiego kanału. Celem jest ograniczanie wzajemnych zakłóceń, jakie mogą powodować suwy wydechu w poszczególnych cylindrach, spada też ciśnienie zwrotne. Efekt: wyższa moc dzięki lepszemu napełnianiu cylindrów świeżą mieszanką, wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach i błyskawiczna reakcja na zmiany obciążenia.

Silnik otrzymał także nowe tłoki, zoptymalizowane układy - dolotowy i chłodzenia powietrza doładowującego oraz zmienione oprogramowanie. Znane z innych modeli rozwiązania obejmują m.in.: bezpośredni, natryskowy wtrysk paliwa z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, wymiennik powietrze-woda w układzie chłodzenia powietrza doładowującego, system zarządzania pracą alternatora, funkcja ECO start/stop i tryb żeglowania.

Układ zarządzania pracą cylindrów AMG

Dla uzyskania maksymalnej efektywności Mercedes-AMG wyposażył V-ósemkę w układ dezaktywacji cylindrów. W przypadku modelu SLK 55 AMG pomógł on w znaczącym obniżeniu zużycia paliwa i emisji spalin, a teraz po raz pierwszy znajduje zastosowanie w turbodoładowanym silniku AMG. Przy częściowym obciążeniu układ odłącza cylindry numer 2, 3, 5 i 8. W rezultacie nowe limuzyny E 63 4MATIC+ oraz E 63 S 4MATIC+ ustanawiają nowy wzorzec wydajności w swoim segmencie - na każde 100 km potrzebują średnio 8,9 l benzyny.

Układ dezaktywacji cylindrów działa w szerokim zakresie prędkości obrotowych - od 1000 do 3250 obr./min, gdy tylko kierowca wybierze tryb "Comfort". O jego pracy informuje menu AMG na panelu wskaźników. Przejście z trybu 4- do 8-cylindrowego odbywa się błyskawicznie i niewyczuwalnie, w żaden sposób nie ogranicza więc komfortu jazdy. To rezultat inteligentnej interakcji pomiędzy systemem zarządzania silnikiem oraz regulacją wzniosu zaworów CAMTRONIC. Podobną konfigurację można już spotkać w jednostkach 4-cylindrowych. W V-ósemce układ dezaktywacji cylindrów korzysta z ośmiu podwójnych nastawników, które sterują osiowym przesuwaniem zespołu krzywek na wałkach rozrządu dla zaworów dolotowych oraz wydechowych. Tryb 4-cylindrowy jest realizowany poprzez odłączenie (zamknięcie) odpowiednich zaworów dolotowych i wydechowych cylindrów numer 2, 3, 5 i 8. Pozwala to nie tylko ograniczyć straty, jakie powoduje praca czterech dezaktywowanych cylindrów, ale jednocześnie, z uwagi na zmianę charakterystyki, zwiększa efektywność czterech pozostałych.

inf/zdj/film MERCEDES

Zasoby powiązane


Reklama