Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

MINI John Cooper Works Clubman – silnik i układ napędowy

MINI John Cooper Works Clubman – silnik i układ napędowy

Silnik dopracowany w sportach motorowych i fenomenalne osiągi.

Unikalny charakter nowego MINI John Cooper Works Clubman widać przede wszystkim w jego nieprzeciętnych osiągach. Jego ekstremalnie sportowy temperament to zasługa silnika, który łączy w sobie zalety jednostek MINI najnowszej generacji z typową dla modeli John Cooper Works charakterystyką mocy wzorowaną bezsprzecznie na samochodach wyścigowych. Czterocylindrowy silnik benzynowy umieszczony tradycyjnie poprzecznie z przodu ma pojemność 2,0 l oraz turbodoładowanie w wersji specyficznej dla MINI Media Nowe MINI John Cooper Works Clubman. 09/2016 Strona 8 aktualnych MINI. Integracja turbosprężarki z kolektorem odlanym ze stali dzięki krótkim drogom przepływu zapewnia maksymalne wykorzystanie dynamiki recyrkulowanego strumienia spalin. Bezpośredni wtrysk benzyny z wtryskiwaczami umieszczonymi centralnie pomiędzy zaworami gwarantuje precyzyjne dozowanie paliwa, które oprócz zużycia paliwa zmniejsza też pozostałości po spalaniu. Reakcję i wydajność silnika optymalizuje także w pełni adaptacyjny rozrząd bazujący na opatentowanym przez BMW Group układzie VALVETRONIC oraz zmienna regulacja faz rozrządu po stronie ssącej i wydechowej (Double VANOS).

Tę nowoczesną konstrukcję uzupełniają staranne modyfikacje, których efektem jest nie tylko odczuwalnie wyższa moc, ale też bardzo szybki przyrost moc utrzymujący się w szerokim zakresie obrotów. Turbosprężarka zaprojektowana specjalnie do silnika nowych modeli John Cooper Works wykonana jest z materiału o wysokiej odporności termicznej i ma odpowiednio duży intercooler. Maksymalne ciśnienie doładowania podniesione do wartości 2,2 bar stanowi świetną bazę dla potężnego momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów. Silnik nowego MINI John Cooper Works Clubman osiąga maksymalny moment obrotowy 350 Nm już od 1450 obr/min i utrzymuje go aż po 4500 obr/min. Moc maksymalna 170 kW/231 KM generowana jest w zakresie od 5000 do 6000 obr/min.

Zwiększenie ciśnienia doładowania połączone jest z redukcją sprężania, która możliwa była dzięki zastosowaniu specjalnych tłoków. Również układ chłodzenia nowego MINI John Cooper Works Clubman dostosowany został do wysokiej mocy jednostki. Rozszerzony został o drugą chłodnicę umieszczoną w lewym nadkolu. Wysokim osiągom silnika sprzyja także sportowy układ wydechowy, również specyficzny dla tego modelu. Optymalizacja strumienia przepływu zmniejsza przeciwciśnienie spalin, ułatwiając spontaniczny rozwój mocy. Przełączana przepustnica spalin oraz specjalna geometria tłumika końcowego daje modelom John Cooper Works typowe soczyste brzmienie silnika przy każdym obciążeniu. Znakiem rozpoznawczym sportowego układu wydechowego są dwie ukośne chromowane końcówki wydechu.

6-biegowa skrzynia manualna z dostosowaniem obrotów w standardzie, opcjonalnie 8- stopniowa sportowa skrzynia Steptronic z łopatkami przy kierownicy.

Transmisję napędu zapewnia oferowana w wyposażeniu standardowym 6-biegowa skrzynia manualna, której dobór przełożeń optymalnie dopasowano do charakterystyki mocy silnika. Charakterystyczna dla tego modelu gałka dźwigni biegów i krótkie skoki dźwigni gwarantują szybką i precyzyjną zmianę biegów. Oprócz tego czujnik biegów umożliwia aktywne dostosowanie obrotów i bardzo dynamiczną zmianę biegów. Ponadto skrzynia charakteryzuje się niską masą, wysokim stopniem sprawności i optymalnym komfortem zmiany przełożeń dzięki karbonowym podkładkom ciernym pierścieni synchronizatorów.

Również opcjonalna 8-stopniowa sportowa skrzynia Steptronic poprzez niezwykle wysoki wewnętrzny stopień sprawności zapewnia wysoką wydajność całego układu napędowego. Duża rozpiętość przełożeń, niewielkie skoki obrotów i szybkie przełączanie biegów sprzyja zarówno sportowej, jak i oszczędnej jeździe. Skrzynię obsługuje się dźwignią, która jest również charakterystyczna dla tego modelu. W trybie manualnym biegi można wybierać też łopatkami przy kierownicy. Funkcja Launch Control umożliwia maksymalne przyspieszanie ze startu zatrzymanego przy zachowaniu optymalnej trakcji. Oprócz tego 8-stopniowa sportowa skrzynia Steptronic może wykorzystywać w trybie automatycznym również dane nawigacyjne. W nowym MINI John Cooper Works Clubman wyposażonym w system nawigacyjny sterownik może na przykład przed skrzyżowaniami lub zakrętami dobierać bieg do aktualnego profilu trasy. Pozwala to zapobiec również niepotrzebnym włączeniom wyższego biegu pomiędzy następującymi szybko po sobie zakrętami.

Napęd na cztery koła ALL4 optymalizujący trakcję, stabilność jazdy i dynamikę na zakrętach .

Nowe MINI John Cooper Works Clubman to pierwszy topowy model najnowszej generacji wyposażony standardowo w napęd na cztery koła ALL4. Elektronicznie sterowany rozdział napędu na przednie i tylne koła umożliwia bardzo dynamiczne przyspieszanie i zwiększa zwinność przy szybkim pokonywaniu zakrętów. Oprócz tego zapewnia świetną trakcję i optymalną stabilność jazdy w każdych warunkach atmosferycznych i na każdej nawierzchni. Powiązanie ALL4 z układem dynamicznej kontroli stabilności (DSC) gwarantuje precyzyjne i szybkie dostosowanie rozdziału napędu do danej sytuacji, co uwydatnia zarówno ekstremalnie sportowy charakter, jak i wszechstronność nowego MINI John Cooper Works Clubman.

Najnowsza wersja napędu na cztery koła ALL4 obejmuje przekładnię kątową odbioru mocy, dwuczęściowy wał przegubowy i przekładnię główną z elektrohydraulicznym sprzęgłem hang-on. Taka konstrukcja jest nie tylko zwarta i lekka, ale też zapewnia wysoką wydajność adaptacyjnego rozdziału napędu. W normalnej sytuacji przy włączonym DSC nowe MINI John Cooper Works Clubman porusza się z typowym dla MINI napędem przednim. Zmniejsza to istotnie utratę momentu obrotowego na skutek odgałęzienia napędu przez przystawkę odbioru mocy i transmisji przez wał przegubowy na oś tylną. W razie potrzeby sprzęgło hang-on w ciągu ułamka sekundy za pośrednictwem pompy elektrohydraulicznej przenosi napęd na tylne koła.

Potrzebę załączenia napędu tylnego określa sterownik DSC, który stale nadzoruje obroty kół, aktualne przyspieszenia wzdłużne i poprzeczne, prędkość jazdy, pozycję pedału gazu, moment obrotowy silnika, kąt skrętu kół, ustawienia regulacji układu kontroli stabilności i opcjonalnego MINI Driving Modes. Na podstawie tych danych można już w zalążku stwierdzić tendencję do poślizgu kół, na przykład przy ruszaniu z miejsca, mocnym wciśnięciu gazu lub dynamicznym pokonywaniu zakrętu, i zapobiec poślizgowi albo nadsterowności czy podsterowności auta.

Inteligentny sterownik układu ALL4 oblicza zawsze idealny rozdział napędu na oś przednią i tylną, kierują napęd tam, gdzie w najbardziej skutecznie i wydajnie przełoży się na frajdę z jazdy. Zoptymalizowana pod kątem trakcji transmisja napędu pozwala nowemu MINI John Cooper Works Clubman przyspieszać do setki w 6,3 s. Wynik ten uzyskiwany jest zarówno ze standardową 6-biegową skrzynią manualną, jak i opcjonalną 8-stopniową MINI Media Nowe MINI John Cooper Works Clubman. 09/2016 Strona 10 sportową skrzynią Steptronic. Również elastyczność od 80 do 120 km/h na piątym biegu q wynosząca 6,9 s sprawia, że nowe MINI John Cooper Works Clubman gwarantuje niesamowitą frajdę z jazdy w stylu sportowego samochodu.

Technologia MINIMALISM plasuje auto w czołówce wydajności. Wysoka sprawność silnika, skrzyni biegów i napędu na cztery koła sprawia, że nowe MINI John Cooper Works Clubman to nie tylko mocny, ale też nowoczesny sportowy samochód. Oprócz tego inteligentna lekka konstrukcja, zoptymalizowana aerodynamika oraz cały szereg innych technologii MINIMALISM sprawia, że auto plasuje się w czołówce również pod względem wydajności. Wyposażenie standardowe obejmuje m.in. odzysk energii hamowania, wskaźnik zmiany biegu, adaptacyjne sterowanie pompą paliwa i płynu chłodzącego oraz innego osprzętu, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy i pompa olejowa sterowana wykresowo. W połączeniu ze skrzynią Steptronic oferowana jest również funkcja Auto Start Stop.

Standardowe tryby MINI Driving Modes umożliwiają wybranie trybu GREEN sprzyjającego oszczędnej jeździe. W samochodach wyposażonych w skrzynię Steptronic można korzystać z funkcji swobodnego toczenia, która przy prędkościach od 50 do 160 km/h odłącza układ przeniesienia napędu od silnika, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu. Takie rozwiązanie dodatkowo obniża zużycie paliwa. Średnie zużycie paliwa nowego MINI John Cooper Works Clubman w cyklu testowym UE wynosi 7,4 l/100 km ze standardową skrzynią manualną i 6,8 l z 8-stopniową

inf/zdj MINI

Zasoby powiązane


Reklama