Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Nowa KIA RIO - technika silnikowa i zawieszenie

Nowa KIA RIO - technika silnikowa i zawieszenie

Silniki: dynamiczne jednostki z rodziny T-GDI o niskiej emisji i bardzo elastyczne

Nowa Kia Rio będzie dostępna z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi do wyboru, z których każdy charakteryzuje się wysoką wydajnością i zapewnia osiągi na dobrym poziomie.

Wzrost zamiłowania nabywców do małych, ale turbodoładowanych silników sprawił, że trzycylindrowa, jednolitrowa jednostka napędowa z rodziny T-GDI (turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa) musiała trafić pod maskę również nowego Rio. Lekki i o bardzo kompaktowych rozmiarach silnik debiutował w 2015 roku pod maską cee’da po liftingu. Specjaliści od sprzedaży z Kia zakładają, że nowe Rio napędzane właśnie tym silnikiem będzie stanowiło większość sprzedaży modelu czwartej generacji. Wysoka wydajność i niski poziom emisji szkodliwych substancji oraz lekka konstrukcja tego silnika świetnie pasują do napędu Rio. Mała Kia napędzana tym silnikiem ma lekki przód i małą bezwładność, które sprzyjają zwinnemu zachowaniu auta podczas jazdy, szczególnie w czasie pokonywania zakrętów.

Przyszli klienci, którzy zdecydują się na zakup Rio z 1,0-litrowym silnikiem T-GDI będą mieli do wyboru dwie wersje tego silnika o mocy 100 KM lub 120 KM. Słabsza wersja osiąga maksymalną moc przy 4500 obr/min i generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 172 Nm w przedziale od 1500 do 4000 obr/min. Mocniejsza odmiana silnika 1.0 T-GDI wytwarza maksymalny moment obrotowy o takiej samej wartości i dostępny w takim samym zakresie obrotów jak słabsza, ale moc 120 KM osiąga dopiero przy 6000 obr/min. Obydwie wersje silnikowe Rio wciąż są udoskonalane i testowane. Oczekuje się, że każda z nich będzie odznaczała się średnią emisją CO2 poniżej 100 g/km (wg NEDC). Dzięki systemowi Idle Stop & Go (ISG) możliwe jest uzyskanie emisji dwutlenku węgla nawet na niższym poziomie, ale takie wersje Rio wciąż czekają na homologację.

Oprócz 1,0-litrowego silnika T-GDI do napędu Rio będą oferowane wolnossące, benzynowe jednostki napędowe o pojemności 1,25 l i 1,4 l, wyposażone w klasyczny wtrysk wielopunktowy. Silnik 1.25 MPI osiąga moc 84 KM przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 122 Nm przy 4000 obr/min. 1,4-litrowy silnik MPI generuje moc 100 KM przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 132 Nm przy 4000 obr/min. Końcowych testów homologacyjnych Rio w tych wersjach silnikowych jeszcze nie było, ale oczekuje się, że obydwie jednostki napędowe będą emitowały mniej niż 120 g CO2 na kilometr.

Nowa Kia Rio będzie również oferowana z silnikiem Diesla o pojemności 1,4 litra, dostępnym w dwóch wariantach mocy – 70 KM lub 90 KM. Niezależnie od mocy, turbodiesel o pojemności 1,4 litra będzie emitował najmniej CO2 spośród wszystkich silników Rio. Celem inżynierów dla Rio w tej wersji silnikowej jest uzyskanie emisji CO2 poniżej 90 g/km, w samochodach wyposażonych w system ISG.

We wszystkich wersjach silnikowych Kia Rio ma napęd na przednie koła przenoszony za pośrednictwem pięciobiegowej (w wersjach – 1,25 l i 1,0 T-GDI 100 KM) lub sześciobiegowej przekładni mechanicznej (odmiany – 1,4 l i 1,0 T-GDI 120 KM oraz obydwie 1,4 l wysokoprężne).

Bezpieczeństwo: systemy asystujące i pięciogwiazdkowy cel w teście Euro NCAP

Gdy nowe Rio – dostępne z pakietem zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) – pojawi się w sprzedaży, będzie jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie. Nadwozie Rio czwartej generacji zostało skonstruowane ze stali o wysokiej wytrzymałości, nowy model oferuje też liczne systemy bezpieczeństwa biernego. Samochód zaprojektowano tak, aby mógł sprostać najbardziej wymagającym testom zderzeniowym na świecie.

Uzyskanie pięciu gwiazdek w crash teście Euro NCAP, w samochodzie wyposażonym w zestaw systemów wspomagania kierowcy (ADAS), wydaje się bardzo prawdopodobne. Kia Rio czwartej generacji będzie bowiem pierwszym autem segmentu B, wyposażonym w układ automatycznego hamowania awaryjnego (AEB) z funkcją rozpoznawania pieszych. AEB wykorzystuje radar dalekiego zasięgu w celu wykrycia ewentualnych kolizji z innymi pojazdami lub z pieszymi i pomaga zatrzymać samochód. AEB współpracuje z systemem Lane Departure Warning (LDWS), który ostrzega kierowcę, jeśli samochód opuści pas ruchu bez wcześniejszego włączenia kierunkowskazów.

W konstrukcji nadwozia nowego Rio w znacznej części wykorzystano zaawansowaną stal o wysokiej wytrzymałości (AHSS). Szerokie zastosowanie AHSS w nadwoziu Rio jest częścią planu, który zakłada osiągnięcie 5-procentowej redukcji średniej masy własnej nowych modeli Kia w 2020 roku w porównaniu do 2014 roku. W porównaniu z modelem trzeciej generacji, którego nadwozie było wykonane ze stali AHSS w 33%, nadwozie nowej Kia Rio jest skonstruowane w 51% z jednocześnie mocnej i lekkiej stali AHSS.

Im wyższy procentowy udział stali AHSS w konstrukcji nadwozia, tym pasażerowie są lepiej chronieni w razie zderzenia. Efektywniejsze jest również rozchodzenie się siły uderzenia po nadwoziu. W nowym Rio ze wzmocnionej stali są wykonane – między innymi – słupki A i B, progi oraz wzmocnienie – dachu, komory silnika i płyty podłogowej.

Nowa Kia Rio w standardzie jest wyposażona w sześć poduszek powietrznych oraz w uchwyty ISOFIX do mocowania fotelików dla dzieci na fotelu pasażera z przodu i na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy.

Właściwości jezdne: jednocześnie bardziej dynamiczne i oferujące komfortową podróż

W porównaniu z modelem poprzedniej generacji, który jest bardzo bezpieczny i neutralny w prowadzeniu, nowa Kia Rio oferuje kierowcy wrażenia z jazdy na znacznie wyższym poziomie. Dzięki sztywniejszemu nadwoziu samochód jest bardziej zwinny i szybciej reaguje na ruchy kierownicą. Jednocześnie tłumienie nierówności jest lepsze, a ogólny komfort jazdy – wyższy. Zasługa w tym również nowego zawieszenia z kolumnami McPhersona z przodu i z belką skrętną z tyłu.

W porównaniu do modelu trzeciej generacji, w nowym Rio zastosowano sztywniejsze elementy przedniego i tylnego zawieszenia, aby poprawić stabilność auta podczas jazdy z wyższymi prędkościami oraz zmieniono ustawienie amortyzatorów z przodu i z tyłu na bardziej pionowe, dzięki czemu układ kierowniczy ma bardziej liniową charakterystykę a zawieszenie lepiej tłumi nierówności. Lepsze jest także wyczucie układu kierowniczego w okolicach centralnego położenia kierownicy.

Nowe Rio jest standardowo wyposażone w Vehicle Stability Management (VSM) z systemem elektronicznej kontroli stabilności (ESC). VSM zapewnia Rio stabilność zarówno podczas hamowania, jak i pokonywania zakrętów. System wykrywa utratę przyczepności i dzięki ESC pomaga kierowcy utrzymać właściwy tor jazdy.

inf/zdje KIA

Zasoby powiązane


Reklama