Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Nowy Mercedes GLC AMG - silnik, skrzynia, zawieszenie

Nowy Mercedes GLC AMG - silnik, skrzynia, zawieszenie

Mercedes-AMG rozszerza swoje portfolio o kolejny model o wysokich osiągach. GLC 43 4MATIC Coupé łączy sportowy design i typową dla maszyn AMG dynamikę ze wszystkimi zaletami SUV-ów: wyższą pozycją za kierownicą, funkcjonalną kabiną oraz walorami trakcyjnymi poza utwardzonym szlakiem

Silny i spontaniczny: 3-litrowy silnik AMG V6 biturbo

3-litrowa jednostka V6 biturbo służy już do napędu kilku modeli AMG Performance - osiąga moc 270 kW (367 KM) i 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dwie zamontowane tuż obok silnika turbosprężarki odznaczają się wyjątkowo spontanicznymi reakcjami. Przyrostów mocy jest m.in. zasługą ciśnienia doładowania zwiększonego do 1,1 bara. Tuleje cylindrowe pokrywa powłoka NANOSLIDE®, stosowana również w silnikach bolidów Formuły 1 MERCEDES-AMG PETRONAS. Niespotykanie twarda, a co za tym idzie - odporna na zużycie, pozwala ona ograniczyć tarcie i przyczynia się w ten sposób do wzrostu efektywności. To samo dotyczy rozproszonego, wielofazowego wtrysku pod ciśnieniem sięgającym 200 barów. Z zewnątrz jednostkę wyróżnia charakterystyczna pokrywa z czerwonymi akcentami i logo AMG.

Szybka zmiana biegów, wysoka efektywność: przekładnia automatyczna 9G-TRONIC

Nowy Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé jest wyposażony w skrzynię automatyczną 9G-TRONIC, skonfigurowaną pod kątem jeszcze bardziej dynamicznych doznań z jazdy. Dzięki zmianom w oprogramowaniu skrzyni projektanci AMG skrócili czas zmiany poszczególnych przełożeń. Wielokrotna redukcja pozwala na spontaniczne przyspieszanie, a funkcja podwójnego wysprzęglenia - aktywna w trybach Sport, Sport Plus i Manual - dostarcza jeszcze bardziej emocjonujących doznań z jazdy.

Ręczny tryb Manual aktywuje się osobnym przyciskiem na konsoli centralnej. Zmiana przełożeń odbywa się tu w tempie uprzednio wybranego ustawienia, jednak kierowca wybiera je samodzielnie, za pomocą standardowo montowanych łopatek przy kierownicy. Co istotne, przekładnia nie załączy wyższego biegu nawet po „dobiciu” wskazówki obrotomierza do ogranicznika.

Więcej zwinności: sportowe zawieszenie oparte na AIR BODY CONTROL

Z myślą o większej zwinności, neutralnym zachowaniu w zakrętach i lepszej trakcji - nawet podczas bardzo szybkiej jazdy - inżynierowie z Affalterbach opracowali specjalne, sportowe zawieszenie oparte na wielokomorowym układzie pneumatycznym AIR BODY CONTROL. Czterodrążkowa przednia oś otrzymała specjalne zwrotnice i sworznie, usztywniono elastokinematykę wielowahaczowej osi tylnej, a wszystkie elementy zoptymalizowano pod kątem wyższej sztywności. Jeszcze lepszą dynamikę poprzeczną zapewnia zwiększony negatyw przednich i tylnych kół.

Trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne ze sportowym zestrojeniem amortyzatorów i sprężyn oraz aktywną kontrolą tłumienia łączy wyśmienitą dynamikę z wysokim komfortem jazdy. Aby obniżyć jego masę względem konwencjonalnego zawieszenia pneumatycznego, elementy sprężyste wykonano z lekkich i wytrzymałych kompozytów.

Korzystając ze specjalnej matrycy, projektanci AMG opracowali cztery stopnie sztywności sprężyn, dobrane do aktualnego trybu i warunków jazdy. W programie Comfort charakterystyka prowadzenia jest neutralna, z objawami lekkiej podsterowności. W trybie Sport, za sprawą sztywniejszego zestrojenia sprężyn, GLC 43 4MATIC Coupé mniej się przechyla i prowadzi znacznie dynamiczniej. Jeszcze większą zwinność w zakrętach zapewnia ustawienie Sport Plus - to zasługa różnego stopnia sztywności sprężyn przedniej i tylnej osi.

Podczas nagłych zmian obciążenia, w szybko pokonywanych zakrętach oraz w trakcie gwałtownego przyspieszenia i ostrego hamowania charakterystyka sprężyn automatycznie się usztywnia - z przodu lub z tyłu. Pozwala to skutecznie ograniczyć przechyły nadwozia i zwiększyć stabilność.

Zmiany objęły również zestrojenie aktywnych amortyzatorów z trzema trybami tłumienia: Comfort, Sport oraz Sport Plus. W rezultacie GLC 43 4MATIC Coupé zapewnia jeszcze większą wszechstronność w zróżnicowanych warunkach - od komfortowych, długich podróży autostradą aż po dynamiczną jazdę krętymi, wąskimi drogami.

Dzięki zawieszeniu pneumatycznemu AIR BODY CONTROL nowy model Mercedes-AMG nadaje się również do okazjonalnych wypraw w teren: niezależnie od warunków utrzymuje stały prześwit, a za naciśnięciem przycisku wysokość pojazdu można zwiększyć - nawet podczas jazdy. O jego terenowych zdolnościach świadczy głębokość brodzenia równa 300 mm, kąt natarcia 19,8 st. i kąt zjazdu 20,8 st. Jednocześnie to samochód odpowiednio przystosowany do holowania: maksymalny uciąg przyczepy z hamulcem wynosi 2460 kg.

Układ AMG Performance 4MATIC o tylnonapędowej charakterystyce

Standardowy napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC łączy optymalną trakcję z typową dla maszyn AMG dynamiką i maksymalną przyjemnością z jazdy. Układ faworyzuje koła tylnej osi - rozdział momentu obrotowego między przednią a tylną osią wynosi 31:69. Taka konfiguracja pozwala zwiększyć dynamikę jazdy i przyspieszenia poprzeczne, a z uwagi na korzystny rozkład obciążeń obu osi zapewnia też lepszą trakcję podczas dynamicznego przyspieszania. Sprzęgło wielotarczowe z efektem blokującym 50 Nm gwarantuje pełne wykorzystanie potencjału napędu, zwłaszcza na śniegu i lodzie. Aby zapewnić optymalną przyczepność na nawierzchniach o różnej przyczepności, napęd 4x4 posiłkuje się wówczas przyhamowywaniem jednego z kół.

inf/zdjęcia MERCEDES

Zasoby powiązane


Reklama