Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Pierwszy na świecie w pełni komercyjnego koncentratora Vehicle-to-grid

Pierwszy na świecie w pełni komercyjnego koncentratora Vehicle-to-grid

Pierwszy na świecie w pełni komercyjny koncentrator Vehicle-to-grid (V2G – instalacja umożliwiająca połączenie pojazdów z siecią elektroenergetyczną) został uruchomiony w Danii, dzięki współpracy między globalnym producentem samochodów Nissan, wielonarodową spółką energetyczną i pionierem technologii inteligentnych sieci elektroenergetycznych Enel oraz kalifornijską firmą Nuvve, która jest czołowym dostawcą usług w segmencie V2G.

Gareth Dunsmore, dyrektor działu pojazdów elektrycznych w Nissan Europe, powiedział: Sprostanie wyzwaniom środowiskowym, w obliczu których stają społeczności na całym świecie, wymaga inteligentnego myślenia i nowego podejścia do tradycyjnych modeli zarządzania energią i jej dystrybucji. Przełomowy komunikat ogłoszony w Danii wyznacza ważny etap w rozwiązywaniu tych problemów. Dzięki technologii V2G samochody elektryczne staną się integralnym elementem przyszłych systemów zarządzania energią. Komercyjna integracja tej technologii przygotowuje grunt dla jej szerszego wdrożenia w komercyjnej skali w całej Europie ”.

Ernesto Ciorra, szef działu innowacji i zrównoważonego rozwoju w firmie Enel, stwierdził: Zapowiedzią uruchomienia nowej instalacji w Danii był nasz wspólny komunikat z firmą Nissan ogłoszony w czasie grudniowego szczytu COP21. Jeszcze kilka lat temu pomysł komercjalizacji technologii V2G wydawał się nierealny. Dziś, wspólnie z naszymi partnerami, wprowadzamy go w życie. Firma Enel jest dumna z pozycji lidera zarówno pod względem opracowania ofert V2G, jak i ich wprowadzenia na globalne rynki, począwszy od Danii. Dysponujemy już w pełni funkcjonalnym koncentratorem, poprzez który samochody elektryczne mogą uczestniczyć w równoważeniu obciążenia duńskich sieci elektroenergetycznych. V2G zwiększa stabilność sieci i sprzyja integracji odnawialnych źródeł ze strukturą wytwórczą, co stanowi podstawę ogólnej strategii energetycznej firmy Enel. V2G jest jednym z obszarów innowacji w zakresie zrównoważonego rozwoju, dzięki którym możemy ograniczać emisję związków węgla z pożytkiem dla obecnych i przyszłych pokoleń ”.

Gregory Poilasne, prezes i dyrektor generalny Nuvve, powiedział: Nuvve cieszy się z możliwości uczestniczenia w pierwszym w historii komercyjnym projekcie V2G realizowanym wspólnie z Frederiksberg Forsyning i Energinet.dk . Wspólnie z firmami Nissan i Enel planujemy wdrożenie wielu kolejnych projektów V2G w Danii i innych krajach w nieodległej przyszłości. W przedsięwzięciach tych będą wykorzystywane komercyjne i standardowe pojazdy i ładowarki połączone z inteligentną platformą agregacyjną GIVe™ opracowaną przez Nuvve ”.

Pierwszym klientem, u którego na warunkach komercyjnych zrealizowano instalację V2G, jest duński dostawca mediów komunalnych Frederiksberg Forsyning. W kopenhaskiej siedzibie tego przedsiębiorstwa zainstalowano 10 modułów V2G firmy Enel. Miejska spółka zakupiła również 10 bezemisyjnych, w 100% elektrycznych dostawczych Nissanów e‑NV200. Na firmowym parkingu samochody te będą podłączane do nowych modułów V2G Enel. Za ich pośrednictwem pojazdy będą zarówno pobierać energię, jak i oddawać ją do krajowej sieci w zależności od zapotrzebowania, pełniąc rolę mobilnych magazynów energii. Łączna moc udostępniana przez 10‑kilowatowe ładowarki V2G Enel to około 100 kW.

Nuvve jest dostawcą platformy, która steruje przepływem mocy między siecią a samochodami. Platforma opracowana na Uniwersytecie Stanowym Delaware została skomercjalizowana przez Nuvve i jest obsługiwana przez tę firmę. Gwarantuje ona zaspokojenie potrzeb kierowców w zakresie zasięgu oraz optymalizację ilości energii oddawanej do sieci.

Dzięki samochodom elektrycznym Nissana oraz dwukierunkowemu przesyłowi energii za pośrednictwem ładowarek V2G Enel i platformy agregacyjnej Nuvve, Frederiksberg Forsyning stanie się aktywnym uczestnikiem duńskiego systemu zarządzania energią, przyczyniając się do stabilizacji i równoważenia obciążenia tamtejszej sieci elektroenergetycznej.

Przyłączając się do tego pionierskiego projektu, duński operator sieci elektroenergetycznych Energinet.dk liczy na możliwość wykorzystania wniosków z komercyjnego wdrożenia koncentratora V2G przy adaptacji krajowej sieci pod kątem lepszej integracji samochodów elektrycznych oraz świadczenia dodatkowych usług stabilizujących sieć.

inf/zdj NISSAN

Zasoby powiązane


Reklama