Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Nowe Porsche Panamera - Nowe silniki V6 i V8 biturbo – wysoka moc i wyraziste brzmienie

Nowe Porsche Panamera - Nowe silniki V6 i V8 biturbo – wysoka moc i wyraziste brzmienie


Od zawsze Porsche imponowało nie tylko mocą – równie ważna była i jest tu efektywność. Aby formuła ta osiągnęła jeszcze wyższy poziom, wszystkie silniki drugiej generacji modelu Panamera zostały przekonstruowane. Są mocniejsze, a przy tym znacznie oszczędniejsze. W chwili debiutu dostępne będą trzy nowe jednostki biturbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa, oferowane w wersjach: Panamera Turbo, Panamera 4S oraz Panamera 4S Diesel. Każda z nich – w tym, po raz pierwszy, wysokoprężna – jest wyposażona w stały napęd na obie osie oraz nową, 8-stopniową przekładnię dwusprzęgłową Porsche (PDK). Panamera Turbo z benzynowym silnikiem V8 osiąga moc 404 kW (550 KM), Panamera 4S z benzynową jednostką V6 – 324 kW (440 KM), a wysokoprężny motor V8 w modelu Panamera 4S Diesel generuje moc 310 kW (422 KM) i potężny maksymalny moment obrotowy o wartości 850 Nm.


Nowe silniki w szczegółach: więcej mocy, lepsza efektywność paliwowa

Nowe, mocne, efektywne: wszystkie turbodoładowane jednostki V6 i V8 nowej generacji modelu Panamera dzielą specjalną charakterystykę projektowania, która w żargonie specjalistów od projektowania silników określa się jako „gorącymi stronami do wewnątrz”. Oznacza to, że turbosprężarki zostały tu umieszczone centralnie pomiędzy głowicami cylindrów. Taka konstrukcja przynosi szereg korzyści: jednostki są bardziej kompaktowe i można je niżej zamontować. To ma z kolei pozytywny wpływ na położenie środka ciężkości pojazdu. Krótsza odległość pomiędzy turbosprężarkami a komorami spalania owocuje spontaniczną reakcją na wciśnięcie pedału gazu. Szybkość reakcji silnika można dodatkowo wzmocnić za pomocą opcjonalnego obrotowego przełącznika trybów jazdy. Mode Switch – po raz pierwszy wprowadzony w 918 Spyder – służy do aktywacji jednego z czterech trybów jazdy (Normal, Sport, Sport Plus lub Individual). Pośrodku zlokalizowano przycisk Sport Response, który jednym ruchem dłoni pozwala uwolnić maksymalny potencjał Porsche Panamera.



Początkowo topowym modelem w gamie będzie Panamera Turbo. Jej 4-litrowa jednostka V8 biturbo rozwija moc 404 kW (550 KM) przy 5750 obr./min i maksymalny moment obrotowy 770 Nm w zakresie od 1960 do 5750 obr./min. To, odpowiednio, o 30 KM i o 70 Nm więcej niż w przypadku poprzednika. Panamera Turbo przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 3,8 s, a z pakietem Sport Chrono – w zaledwie 3,6 s. Jej prędkość maksymalna wynosi 306 km/h. Te imponujące osiągi są odzwierciedleniem doskonałego stosunku masy własnej do mocy – na 1 KM przypada tu jedynie 3,6 kg, a jednocześnie kontrastują z niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Wynik od 9,3 do 9,4 l/100 km jest nawet o 1,1 l/100 km niższy niż w poprzedniku (cykl pomiarowy NEDC). Ekwiwalentem tych wartości jest emisja dwutlenku węgla na poziomie 212-214 g/km.



Aby dostarczyć sprężone powietrze do komór spalania V-ósemki, Porsche wykorzystuje zaawansowane turbosprężarki typu twin scroll (spaliny prowadzone są do turbiny dwoma kanałami). W rezultacie silnik generuje maksymalny moment obrotowy już przy niskich prędkościach obrotowych. Panamera Turbo jako pierwszy model Porsche korzysta z nowego, adaptacyjnego sterowania spalaniem w poszczególnych cylindrach. Przy częściowym obciążeniu system czasowo i niezauważalnie zamienia jednostkę ośmio- w czterocylindrową. Pozwala to ograniczyć zużycie paliwa nawet o 30%, zależnie od zapotrzebowania na moment obrotowy w fazach pracy na czterech cylindrach.



2,9-litrowy silnik V6 pod maską modelu Panamera 4S osiąga moc 324 kW (440 KM, czyli o 20 KM więcej niż w poprzedniku) przy 5650 obr./min. W przedziale od 1750 do 5500 obr./min nowa 6-cylindrowa jednostka dostarcza do kół obu osi napędowych 550 Nm (o 30 Nm więcej niż w poprzedniku). Panamera 4S przyspiesza od 0 do „setki” w czasie 4,4 s (4,2 s z pakietem Sport Chrono), a prędkością maksymalną zbliża się do granicy 300 km/h – maksymalnie rozpędza się do 289 km/h. Zużycie paliwa w cyklu pomiarowym NEDC wynosi 8,1-8,2 l/100 km (184-186 g CO2/km) i w porównaniu z poprzednią generacją modelu Panamera 4S jest nawet o 1,0 l/100 km lub o jedenaście procent niższe.



Podobnie jak 8-cylindrowy silnik Porsche Panamera Turbo, 6-cylindrowa jednostka wariantu 4S ma bezpośredni wtrysk ze wtryskiwaczami umiejscowionymi w komorze spalania. Taka pozycja wtryskiwacza zapewnia optymalne spalanie, maksymalną efektywność i bardzo dobrą reakcję na gaz. Zarówno Panamera 4S, jak i Turbo charakteryzują się przy tym wyjątkowo wyrazistym, autentycznym brzmieniem.



Nowe Porsche Panamera debiutuje również z 8-cylindrowym silnikiem Diesla, po raz pierwszy połączonym ze stałym napędem na obie osie. Najmocniejsza jednostka wysokoprężna zastosowana jak dotąd w seryjnym samochodzie Porsche generuje moc 310 kW (422 KM) przy 3500 obr./min i olbrzymi maksymalny moment obrotowy o wartości 850 Nm, dostępny nieprzerwanie od zaledwie 1000 aż do 3250 obr./min. Z prędkością maksymalną 285 km/h Porsche Panamera 4S Diesel jest obecnie najszybszym na świecie samochodem z silnikiem Diesla. Gran Turismo pokonuje barierę 100 km/h w czasie 4,5 s (4,3 s z pakietem Sport Chrono). Kontrastuje to ze średnim zużyciem paliwa na poziomie 6,7-6,8 l/100 km (176-178 g CO2/km).



Również model wysokoprężny dysponuje układem biturbo z centralnie umiejscowionymi sprężarkami, jego jednostka z wtryskiem common rail (maksymalne ciśnienie wtrysku wynosi 2500 barów) jest jednak wyposażona w turbodoładowanie sekwencyjne. Może więc pracować w trybie monoturbo lub biturbo, zależnie od obciążenia. Przy niskich i średnich prędkościach obrotowych cały strumień spalin jest kierowany tylko przez jedną z dwóch turbosprężarek, co poprawia reakcje przepustnicy. Druga turbosprężarka wkracza do akcji, gdy silnik osiągnie 2700 obr./min. Obie wykorzystują technologię zmiennej geometrii turbiny (VTG), znaną z modelu 911 Turbo.

inf PORSCHE

Zasoby powiązane


Reklama