Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Silnik Seata Leon CUPRA280

Silnik Seata Leon CUPRA280

Pisząc w teście Leona CUPRA o silniku 280KM musieliśmy ograniczyć informacje o tej jednostce. Oto pełna charakterystyka techniczna

Najwyższej jakości komponenty silnika
Jak na prawdziwie sportowy silnik przystało, jednostka 2.0 TSI lubi wysokie obroty i reaguje spontanicznie na każde wciśnięcie gazu – w połączeniu z bogatym, wyrafinowanym brzmieniem. Całkowicie nowa jednostka napędowa z wyjątkowo czułym turbodoładowaniem kryje w sobie mnóstwo najwyższej jakości technologii i pionierskich rozwiązań.

Zmodyfikowane aluminiowe tłoki i sztywniejsze korbowody pracujące na nowych łożyskach przenoszą moc do wału korbowego. Skrzynia korbowa z szarego żeliwa została wzmocniona przy siedziskach łożyska głównego i na pokrywie łożyska głównego. Głowica cylindra została wykonana z nowego, wyjątkowo lekkiego krzemowo-aluminiowego stopu, który charakteryzuje się wysoką wytrzymałością i odpornością na temperaturę.

Kolejnym nowym osiągnięciem jest duża turbosprężarka, która powstała z myślą o temperaturze gazów spalinowych do 1 000 stopni Celsjusza. Z maksymalnym ciśnieniem doładowania 1.1 bar, kompresuje ona 900 kilogramów, czyli 750 000 litrów powietrza na godzinę. Wydajna chłodnica międzystopniowa air-to-air wyraźnie obniża temperaturę skompresowanego powietrza, zwiększając w ten sposób masę dostępną do spalania i przez to zawartość tlenu. Sterowana elektronicznie przepustnica spalin pracuje niezwykle szybko i precyzyjnie; redukuje pompowanie, jako że przy częściowym obciążeniu obniża ciśnienie doładowania podstawowego, a w ten sposób – także ciśnienie wsteczne spalin.

Podwójny wtrysk – krok ku przyszłości
Jednostka 2.0 TSI oferuje pionierskie rozwiązania w wielu aspektach technologii. Jednym z nich jest dodatkowy wtrysk pośredni, który uzupełnia bezpośredni wtrysk paliwa FSI przy częściowym obciążeniu. Redukuje to zużycie paliwa i emisję cząsteczek. Wtrysk FSI, który pracuje przy ciśnieniu do 200 bar, uruchamia się przy starcie silnika i przy wyższych obciążeniach: każdy z powiększonych zaworów wtryskowych ma sześć otworów.

W rezultacie wszystkie cztery cylindry są stale wypełnione. Dolotowy wałek rozrządu jest regulowany przez kąt obrotu wału korbowego, który wynosi 60 stopni, a w przypadku wałka rozrządu wydechowego - 30 stopni. Co więcej, po stronie wydechu, system zmiennych faz rozrządu reguluje pracę zaworów w dwóch etapach. Tak zwane klapy drumble, odpowiadają za ustawienia przepływu przychodzącego powietrza w specyficzny sposób.

Kolektor wylotowy jest zintegrowany z głowicą cylindra, a wokół niego przepływa substancja chłodząca - to rozwiązanie, które pozwala obniżyć temperaturę spalin i przyspieszyć rozgrzanie samochodu po zimnym starcie. W innowacyjnym systemie zarządzania temperaturą, dwa obrotowe zawory przesuwne skonsolidowane w pojedynczym module, regulują przepływ substancji chłodzącej. Odpowiadają za to, by olej silnikowy szybko osiągnął właściwą temperaturę pracy tuż po uruchomieniu silnika. W ten sposób w silniku zawsze panuje najlepsza równowaga pomiędzy minimalnym tarciem i wysoką, termodynamiczną wydajnością.

Innowacyjna powłoka pokrywy tłoka i zapobiegające tarciu łożyska na wałku równoważącym utrzymują tarcie na niskim poziomie. Standardowy system Start-Stop i funkcja odzyskiwania energii z hamowania uzupełniają pakiet wydajnościowy i sprawiają, że Leon ST CUPRA jest oszczędniejszy na co dzień.

Inf / zdjęcia SEAT

Zasoby powiązane


Reklama