Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Nowy Mercedes E - nowości w układzie napędowym: silniki i skrzynia biegów

dokument
pobierz +

Nowa generacja silników

W chwili debiutu nowa Klasa E będzie oferowana z dwiema jednostkami napędowymi do wyboru: model E 200 napędza 4-cylindrowy silnik benzynowy, a E 220 d - całkiem nowy, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny.

Po premierze do oferty dołączą kolejne wersje napędowe, w tym hybrydowa odmiana E 350 e z możliwością zewnętrznego ładowania akumulatora (plug-in). Zgromadzona w nim energia pozwala na około 30 km jazdy w trybie elektrycznym, a więc lokalnie bezemisyjnej. Model imponuje dynamiką i wydajnością - napędza go 4-cylindrowy silnik benzynowy, który w połączeniu z mocną jednostką elektryczną generuje moc systemową 205 kW (279 KM) i maksymalny moment obrotowy o wartości 600 Nm. W rezultacie E 350 e ma osiągi auta sportowego, a przy tym zużywa mniej paliwa od samochodu kompaktowego.

Najmocniejszy wariant wysokoprężny korzysta z 6-cylindrowego silnika o mocy 190 kW (258 KM) i 620 Nm maksymalnego momentu obrotowego, zaopatrzonego w zaawansowaną technologię oczyszczania spalin SCR.

Model E 400 4MATIC napędza 6-cylindrowa, benzynowa jednostka biturbo o mocy 245 kW (333 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 480 Nm.


Silniki o najwyższej wydajności

Model

Pojemność
(ccm)

Moc maks.
(kW/KM)

Mom.
obr. (Nm)

0-100 km/h

(s)

Zużycie
paliwa
(l/100 km)

Emisja CO2

(g/km)

E 200

1991

135/184

300

7,7

5,9

132

E 220 d

1950

143/195

400

7,3

3,9

102

E 350 d

2987

190/258

620

5,9

5,1

133

E 350 e

Moc systemowa

1991

205/279

(155+60

205+82)

600

(350+

360)

6,2

2,1

49

dane wstępne

Później ofertę uzupełnią kolejne odmiany, w tym nowy 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 110 kW (150 KM). Gama jednostek benzynowych będzie obejmować wersje 4-cylindrowe o mocach od 135 do 180 kW (184-245 KM) oraz wariant 6-cylindrowy, rozwijający moc 245 kW ( 333 KM).

Wszystkie odmiany nowej Klasy E wyposażono w funkcję ECO start/stop. Motory benzynowe spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 6, a nowo opracowany silnik wysokoprężny (oznaczenie OM 654) powstał pod kątem zgodności z przyszłymi standardami RDE (Real Driving Emissions).

Zupełnie nowy 4-cylindrowy silnik Diesla

4-cylindrowa jednostka wysokoprężna daje początek zupełnie nowej rodzinie silników Mercedes-Benz - a jednocześnie otwiera kolejny wymiar wydajności. Z uwagi na mniejszy odstęp między cylindrami (90 wobec 94 mm) jest krótsza i bardziej kompaktowa od poprzednika. Mimo mniejszej pojemności (około 2 zamiast 2,1 l) rozwija moc 143 kW (195 KM) i w modelu E 220 d zużywa średnio zaledwie 3,9 l/100 km (cykl NEDC), co odpowiada emisji CO2 na poziomie 102 g/km. To wartość jak dotychczas zarezerwowana wyłącznie dla pojazdów mniejszych klas.

Co więcej, 4-cylindrowy motor ma niezwykle dopracowaną konstrukcję. W bazowej wersji dysponuje pojedynczą turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Jego głowicę i skrzynię korbową wykonano z aluminium. Aby skutecznie zredukować tarcie między gładzią cylindra a stalowym tłokiem, Mercedes-Benz zastosował powłokę NANOSLIDE®.

Dziewięciostopniowy „automat”

Wszystkie modele dostępne w chwili debiutu są standardowo wyposażone w nową, 9-biegową przekładnię automatyczną 9G-TRONIC. Zapewnia ona szybką zmianę przełożeń, a jednocześnie dba o utrzymywanie silnika na niskich obrotach, co szczególnie korzystnie wpływa na obniżenie zużycia paliwa oraz poziomu hałasu w kabinie.

inf/zdjęcia/filmy MERCEDES

Zasoby powiązane


Reklama