Reklama

Mechanika - Żródła napędu - silniki stosowane obecnie oraz w przyszłości

Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive

dokument
pobierz +



Elektryzujący Gullwing – najmocniejszy supersportowy samochód elektryczny na świecie

W roku 2012 Mercedes zaprezentował sportowy samochód o mocy 750 KM napędzany wyłącznie silnikami elektrycznymi.

Wraz z SLS AMG Coupé Electric Drive, Mercedes-AMG wkracza w nową erę. Lokalnie bezemisyjny samochód supersportowy korzystający z zaawansowanej technologii wprost z Formuły 1 to najbardziej ekskluzywna i dynamiczna propozycja wśród aut elektrycznych. Najmocniejszy model AMG zasilają cztery silniki elektryczne o łącznej mocy 552 kW (750 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 1000 Nm. Efekt? SLS AMG Coupé Electric Drive jest najszybszym produkowanym seryjnie samochodem elektrycznym na świecie - od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,9 s.



Pionierski układ napędowy SLS AMG Coupé Electric Drive wykorzystuje cztery elektryczne silniki synchroniczne o łącznej mocy 552 kW (750 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 1000 Nm. Zasilany nimi Gullwing przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 3,9 s i może osiągnąć prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektronicznie). Reakcja na wciśnięcie pedału gazu budzi niepowtarzalne emocje - w przeciwieństwie do silnika spalinowego, jednostki elektryczne natychmiast generują maksymalny moment obrotowy, a ich praca pozbawiona jest jakichkolwiek wibracji.
Każdy z czterech kompaktowych, elektrycznych silników synchronicznych z magnesami trwałymi waży 45 kg i osiąga prędkość 13000 obr. Jednostki napędzają koła samochodu za pośrednictwem zamocowanej osiowo przekładni. Podobnie jak w przypadku silników zlokalizowanych w piastach, umożliwia to unikalny rozdział momentu obrotowego pomiędzy kołami, nie powoduje jednak tak niepożądanego zwiększenia masy nieresorowanej.

Dane techniczne w skrócie:
SLS AMG Coupé Electric Drive
Moc maks. 552 kW (750 KM)
Moment obr. 1000 Nm
0 - 100 km/h 3,9 s
Zasięg 250 km (NEDC)
Pojemność baterii 60 kWh
Napięcie baterii 400 V

AMG Torque Dynamics – nowy wymiar wolności

Inteligentny rozdział momentu obrotowego AMG Torque Dynamics zapewnia niespotykane właściwości jezdne przy zachowaniu optymalnego poziomu aktywnego bezpieczeństwa. Każde z kół może być indywidualnie napędzane i hamowane elektrycznie, zależnie od warunków. Przekłada się to na optymalną stabilność w zakrętach, ograniczenie tendencji do pod- i nadsterowności, zwiększenie przyczepności oraz minimalizację interwencji ESP® i ASR. System AMG Torque Dynamics może pracować w trybie Comfort, Sport oraz Sport plus.

Elektryzujące brzmienie SLS AMG Coupé Electric Drive

Po licznych badaniach eksperci AMG opracowali ścieżkę dźwiękową, która podkreśla przełomowe geny SLS AMG Coupé Electric Drive. Jej brzmienie zmienia się zależnie od trybu jazdy - od agresywnego gangu podczas przyspieszania, poprzez stonowany tembr przy spokojnej jeździe czy rekuperacji. Emitowana z 11 głośników systemu audio kombinacja generowanej ścieżki oraz dźwięków eliminujących niepożądane szumy gwarantuje perfekcyjne doznania.

Zaawansowana technologia wprost z Formuły 1: litowo-jonowe baterie
Także w dziedzinie wydajności i masy baterii SLS AMG Coupé Electric Drive ustanawia nowe standardy. Chłodzone cieczą baterie litowo-jonowe mają pojemność 60 kWh, napięcie 400 V i ważą 548 kg. To absolutnie najlepsze parametry w branży motoryzacyjnej.
Baterie powstały w ramach współpracy Mercedes-AMG oraz Mercedes AMG High Performance Powertrains w Brixworth w Wielkiej Brytanii. Brytyjscy eksperci Formuły 1 dysponują szerokim know-how w dziedzinie hybrydowej koncepcji KERS. System ten zadebiutował w Formule 1 w sezonie 2009. Podczas Grand Prix Węgier w 2009 roku Lewis Hamilton odniósł pierwsze, historyczne zwycięstwo za kierownicą bolidu wyposażonego w technologię hybrydową KERS - Mercedes-Benz KER System. Obecnie Mercedes AMG High Performance Powertrains dostarcza silniki V8 oraz technologię KERS zespołom MERCEDES AMG PETRONAS, Vodafone McLaren Mercedes oraz Sahara Force India.

Dzięki funkcji szybkiego ładowania o mocy 22 kW przy pomocy zainstalowanej w domu stacji ładowania (wall box), „tankowanie” baterii trwa jedynie 3 godziny (tradycyjne ładowanie zajmuje około 20 godzin). Wall box to dodatkowe wyposażenie Mecedes-AMG, opracowane we współpracy z firmami SPX i KEBA - dostawcami innowacyjnej infrastruktury elektrycznej dla branży motoryzacyjnej.

Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo podczas produkcji i użytkowania SLS AMG Coupé Electric Drive, Mercedes-Benz wdrożył ośmioetapowy projekt ochronny, który obejmuje m.in. wytrzymałą, aluminiową obudowę baterii i system chłodzenia ich cieczą oraz monitorowanie systemu zasilania pod kątem zwarć i działania napędu na wszystkie koła. Mercedes-Benz SLS AMG Coupé Electric Drive spełnia również wewnętrzne wymogi testów zderzeniowych producenta.

Koncepcja projektowania "AMG Lightweight Performance"
Pionierska struktura nadwozia SLS AMG Coupé Electric Drive jest częścią ambitnej koncepcji projektowania "AMG Lightweight Performance". Baterie zostały umieszczone w monokoku z włókna węglowego, który stanowi integralną część struktury nadwozia, działając niczym kręgosłup - jest przykręcony i trwale połączony z aluminiową ramą przestrzenną. Materiały kompozytowe oparte na włóknach węglowych (CFRP) mają swoje korzenie w Formule 1. Ich wysoka wytrzymałość umożliwia tworzenie ekstremalnie sztywnych struktur w zakresie skręcania i zginania. Komponenty z włókna węglowego są nawet o 50 proc. lżejsze od stalowych przy tym samym poziomie stabilności oraz o około 30 proc. lżejsze od aluminiowych, a jednocześnie znacznie od nich cieńsze. I właśnie niska masa własna przesądza o znakomitych osiągach i agresywnym charakterze SLS AMG Coupé Electric Drive. Dodatkowo, monokok z włókna węglowego zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa baterii w razie wypadku.

Strukturę CFRP tworzą drobne włókna węglowe, dziesięć razy cieńsze od ludzkiego włosa. Włókno o długości równej odległości, jaka dzieli Ziemię i Księżyc, ważyłoby zaledwie 25 g. Pojedyncze nitki tworzy od 1000 do 24000 włókien, które są maszynowo łączone w kilkuwarstwowe maty. Następnie można z nich formować trójwymiarowe kształty. Po dodaniu ciekłej żywicy syntetycznej, materiał twardnieje i nabiera pożądanego kształtu.

Zastosowanie elektrycznego układu napędowego uwzględniono już we wstępnej fazie projektowania współczesnego Gullwinga. W efekcie cztery silniki i dwie przekładnie mogą być zlokalizowane możliwie blisko kół i podłoża, podobnie jak baterie. Projektanci uzyskali w ten sposób niewielki środek ciężkości i znakomity rozkład mas - czynniki decydujące o wyśmienitych właściwościach jezdnych.

Nowy projekt przedniego zawieszenia i wysokowydajne hamulce
W przeciwieństwie do modelu z silnikiem V8, którego przednie zawieszenie wykorzystuje podwójne wahacze, SLS AMG Coupé Electric Drive ma wielowahaczowe zawieszenie z kolumnami typu pushrod, które - zamocowane poziomo - zrobiły miejsce dla dodatkowych wałów napędowych. Takie rozwiązanie, stosowane w pojazdach wyścigowych, umożliwia osiągnięcie zwinności na poziomie SLS AMG z jednostką spalinową.

Pełne bezpieczeństwo podczas szybkiej jazdy zapewnia wysokowydajny układ hamulcowy z ceramiczno-kompozytowymi tarczami o wymiarach 402 x 39 mm z przodu oraz 360 x 32 mm tyłu. Są one o 40 proc. lżejsze od tarcz konwencjonalnych, wykonanych z żeliwa.

Redukcja masy nieresorowanej poprawia nie tylko dynamikę prowadzenia, ale także komfort podróżowania i przyczepność opon. Dodatkowo, niższa masa nieresorowana przedniej osi pozwala na uzyskanie jeszcze większej precyzji elektrohydraulicznie wspomaganego układu kierowniczego, co jest szczególnie odczuwalne podczas szybkiej jazdy krętymi szosami.

Ekskluzywny design i rozbudowana telematyka

Wielokrotnie nagradzany design SLS AMG wzbogacono o ekskluzywne szczegóły, zarezerwowane dla wersji Electric Drive. Przedni spojler z CFRP generuje dodatkową siłę docisku przedniej osi, a przyciemnione klosze lamp, 5-ramienne obręcze o średnicy 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu oraz matowy lakier "AMG electricbeam magno" podkreślają elektryzujący charakter modelu.

W kabinie miejsce obrotomierza zajął wskaźnik wykorzystania mocy, układu rekuperacji i naładowania baterii. Standardowy system AMG Performance Media poza dostępem do szybkiego internetu mobilnego dostarcza informacje o aktualnych parametrach pracy układ napędowego, poprzecznych i wzdłużnych przyspieszeniach, zasięgu, temperaturze baterii i zużyciu energii.

Inf/zdęcia/filmy MERCEDES

Zasoby powiązane


Reklama