Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Nowy Lexus RX - zawieszenie

dokument
pobierz +

Zmodernizowany układ zawieszenia nowego RX, składający się z kolumn McPhersona z przodu i wleczonych podwójnie rozwidlonych wahaczy z tyłu zapewnia zwiększoną stateczność na zakrętach i ogólnie lepsze właściwości jezdne niż jego poprzednik, dzięki wprowadzeniu szeregu kluczowych modyfikacji.

Drążek stabilizatora przedniego o większym przekroju znacznie poprawia sztywność poprzeczną, co znalazło odzwierciedlenie w bardziej "twardej" reakcji RX na zakrętach niż wcześniej. Nowy stabilizator pozwolił na obniżenie sztywności sprężyn śrubowych i dzięki temu ogólny komfort jazdy został zachowany. Stateczność i wyczucie przodu pojazdu uległo poprawie również poprzez zastosowanie zmodyfikowanych łożysk piast, tulei stabilizatorów oraz innych usprawnień. Aby dostosować parametry tylnego zawieszenia do nowej charakterystyki zawieszenia przedniego, zwiększono sztywność tylnych sprężyn i tulei.

Model RX wyposażony jest w ulepszony układ hamulcowy, który zapewnia wyjątkową skuteczność hamowania i odporność na przegrzanie. W standardowym pakiecie wyposażenia oferowany jest elektryczny hamulec postojowy (EBP).

KOREKCJA SZTYWNOŚCI ZAWIESZENIA (AVS )

Korekcja sztywności zawieszenia (AVS) sprawia, że RX prowadzi się niemal jak sportowego sedana; oferuje jednocześnie niezrównany komfort i stateczność jazdy dostosowując siłę tłumienia amortyzatorów poszczególnych kół do warunków drogowych i działań kierowcy. Na przykład na twardej nawierzchni, układ natychmiast włącza bardziej "miękkie" nastawy w celu zachowania komfortu jazdy. Przeciwnie, podczas pokonywania zakrętów, siła tłumienia wzrasta, pomagając w ograniczeniu przechyłu nadwozia i umożliwiając bardziej dynamiczną i stabilną jazdę w zakręcie.

ZAWIESZENIE Z UKŁADEM AKTYWNEJ STABILIZACJI PRZECHYŁÓW NADWOZIA

Układ aktywnej stabilizacji przechyłów nadwozia zwiększa stateczność nadwozia, ograniczając jego przechyły odpowiednio do napotkanych nierówności nawierzchni drogi; reguluje on parametry zawieszenia nie tylko w trakcie pokonywania zakrętów, ale również podczas jazdy na wprost. Ten innowacyjny układ przeciwdziałający przechyłom nadwozia jest pierwszym tego typu rozwiązaniem na świecie.

Konwencjonalne stabilizatory są wciąż podatne na oddziaływanie nieprzewidywalnych warunków drogowych, takich jak duże ubytki lub wybrzuszenia nawierzchni. Aby zachować skuteczność układu stabilizatorów w każdym momencie jazdy, opracowano i zastosowano w RX nową funkcję "roll skyhook control". Funkcja ta działa w oparciu o bardzo czuły układ elektroniczny, który oblicza potencjalną siłę tłumienia i jednocześnie generuje przeciwdziałającą siłę reakcji stabilizatora, co powoduje wrażenie "zawieszenia" pojazdu w powietrzu.

inf/zdjęcia/film - LEXUS


Reklama