Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Mechanizm różnicowy w Lexusie RC F – jak to działa?

dokument
pobierz +

Mechanizm sterujący rozdziałem momentu napędowego w układzie TVD składa się z dwóch silników elektrycznych o małych rozmiarach i krótkim czasie reakcji i dwóch sprzęgieł wielopłytkowych. W układzie znajdują się również multiplikujące przekładnie planetarne - po jednej na każdą półoś napędową.

Bezszczotkowe silniki elektryczne mają wbudowany nowo opracowany bardzo dokładny czujnik położenia wału. Wykorzystując rozwiązania stworzone do sterowania silnikiem elektrycznym w pojazdach z hybrydowym układem napędowym pozwalają one na pomiar i sterowanie położeniem wałów silników co 1/1000 s, w celu precyzyjnego sterowania rozdziałem momentu napędowego podczas rozpędzania i zwalniania.

Każdy z silników elektrycznych, za pomocą przekładni kulkowej, steruje pracą sprzęgła wielopłytkowego.

W elektronicznym układzie sterowania mechanizmem TVD zastosowano układ sprzężenia wyprzedzającego i zwrotnego. Sterowanie w pętli ze sprzężeniem wyprzedzającym jest wykorzystywane do przekazywania informacji o działaniach kierowcy. Sterowanie w pętli ze sprzężeniem zwrotnym dąży do utrzymania idealnego toru pojazdu, nawet w sytuacjach kiedy kierownica jest obrócona w przeciwnym kierunku podczas uślizgu bocznego, co w przyjemny sposób pozwala wykorzystać zwrotność pojazdu z silnikiem z przodu napędzającym koła tylne.

Sterowanie ze sprzężeniem wyprzedzającym obejmuje sterowanie kątem skrętu, mechanizmem różnicowym LSD, kiedy kierownica jest obrócona przeciwnie do kierunku ruchu pojazdu oraz mechanizmem różnicowym LSD podczas zwalniania. Natomiast sterowanie ze sprzężeniem zwrotnym dotyczy sterowania kątem obrotu nadwozia względem osi pionowej, ograniczania różnicy prędkości kół i współpracy z układem VDIM

inf/zdjęcia/film - LEXUS

Zasoby powiązane


Reklama