Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Mechanizm różnicowy w Lexusie RC F

dokument
pobierz +

MECHANIZM RÓŻNICOWY TORSEN ZE ZWIĘKSZONYM TARCIEM WEWNĘTRZNYM

Standardowe wyposażenie Lexusa RC F stanowi mechanizm różnicowy Torsen ze zwiększonym tarciem wewnętrznym (LSD). Został on sprawdzony w modelu IS F i zapewnia doskonałą przyczepność, zwrotność i stateczność. Jego zastosowanie niesie za sobą trzy główne korzyści w różnych sytuacjach drogowych, dzięki czemu dopasowuje się do działań kierowcy i warunków na drodze.

Podczas jazdy na wprost steruje on różnicą prędkości prawego i lewego koła, aby zapewnić stateczność pojazdu. Podczas wchodzenia w zakręt i hamowania silnikiem większa część momentu obrotowego powstającego na kołach jest doprowadzana do koła zewnętrznego w celu zachowania stateczności. W środku i na wyjściu z zakrętu mechanizm Torsen LSD rozdziela moment napędowy odpowiednio do obciążenia każdego z tylnych kół, aby zapewnić dużą przyczepność i zwrotność.

MECHANIZM RÓŻNICOWY TYPU TORQUE VECTORING

Lexus RC F może być opcjonalnie wyposażony w mechanizm różnicowy typu Torque Vectoring (TVD). To pierwszy na świecie układ przekazywania i sterowania rozdziałem momentu napędowego przeznaczony dla samochodu z silnikiem z przodu i napędzającym koła tylne. Sterowany elektronicznie układ Lexus TVD optymalnie rozdziela moment napędowy między koła osi tylnej bez względu na to, czy pedał przyspieszenia jest wciśnięty czy nie. Wyjątkowy charakter mechanizmu TVD polega na precyzyjnym sterowaniu rozdziałem momentu za pomocą sprzęgieł wielopłytkowych a nie hamulców pojazdu.

Celem tego rozwiązania jest optymalne wykorzystanie momentu obrotowego sił obracających pojazd wokół osi pionowej podczas jazdy w zakręcie, dzięki czemu kierowca ma wrażenie, że kierunek jazdy i kierunek ruchu pojazdu idealnie się pokrywają.

Elektroniczny układ sterowania i precyzyjne silniki elektryczne, których położenie jest regulowane co 1/1000 s, zapewniają dostarczenie odpowiedniej ilości momentu napędowego do każdego z kół tylnych.

TVD pozwala na rozdział momentu napędowego bez względu na to jak duży moment jest generowany przez silnik, wytwarzając w ten sposób moment obrotowy sił obracających samochód względem pionowej osi przechodzącej przez jego środek ciężkości.

To jest jeden z wielu przykładów nowoczesnych rozwiązań technicznych, układów i mechanizmów zawieszenia zastosowanych w nowym coupe, zaprojektowanych w celu zwiększenia przyjemności z jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Wynikiem działania jest naturalne uczucie, ponieważ kierowca nie odczuwa działania tych układów, oraz większa przyjemność operowania pedałem przyspieszenia w czasie jazdy w zakręcie.

TVD dopasowuje rozdział momentu napędowego do warunków panujących w danej chwili, zapewniając przyjemne wrażenia z jazdy podczas pokonywania podwójnych zakrętów. Poprawia zachowanie samochodu w zakrętach pokonywanych z niską i średnią prędkością, zapewniając szybszy ruch i mniejszy kąt skrętu.

W przypadku kilku następujących po sobie podwójnych zakrętów, zapewnia doskonałe wyjście bez podsterowności i nie narzuca kierowcy sposobu dojechania do kolejnego zakrętu. W przypadku samochodu bez układu TVD szybkie wejście w zakręt po ostrym hamowaniu wymaga zaawansowanych umiejętności prowadzenia pojazdu. Nawet podczas zwalniania, TVD w sposób ciągły steruje momentem napędowym, realizując sprawne i płynne wejście w zakręt.

Układ TVD w modelu RC F ma trzy tryby pracy niezależne od wybranego trybu jazdy: STANDARDOWY (domyślny) zapewniający idealną równowagę między zwrotnością a statecznością; SLALOMOWY, który kładzie nacisk na krótki czas reakcji na ruch kierownicą i zapewnia zwrotność mniejszego pojazdu; TOROWY, który zapewnia stateczność podczas szybkiej jazdy po torze.

Wyświetlacz w kabinie RC F dodaje wizualną oprawę do przyjemności jazdy samochodem z układem TVD. Rozdział momentu napędowego jest wyświetlany w formie słupków na obrotomierzu i na wyświetlaczu wielofunkcyjnym w formie dwóch pomarańczowych kolumn, po wybraniu z menu wyświetlacza odpowiedniej opcji.

Modele RC F wyposażone w mechanizm TVD mają specjalnie zaprojektowany zespół przekładni głównej (Final Drive Unit - FDU) oraz moduł TVD ECU, który oblicza ilość momentu napędowego jaki należy dostarczyć do kół i zapewnia współpracę z innymi układami, do których należy VDIM.

ROZBUDOWANY TRYB VDIM SPORT

Nowy RC F ma jako pierwszy Lexus nowy tryb pracy układu VDIM - SPORT. Układ VDIM z trybem SPORT stanowi wyposażenie wyłącznie modeli serii F. Ma on również nową funkcję EXPERT w ramach trybu OFF, która zapobiega jedynie obracaniu pojazdu.

Układ Lexus VDIM łączy w sobie zazwyczaj niezależne układy ABS, VSC i TRC, w celu zapewnienia niewyczuwalnej kontroli nad podstawowymi zachowaniami pojazdu. Układ wykrywa jakąkolwiek utratę przyczepności i zapewnia płynne sterowanie w warunkach normalnej jazdy jak i jazdy na granicy możliwości.

W modelu RC F układ VDIM ma cztery tryby pracy:

  • Normal - przeznaczony do płynnej jazdy, zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego w normalnych warunkach jazdy
  • SPORT - w którym priorytet mają działania kierowcy. Ten tryb zapewnia większe bezpieczeństwo i przyjemność na torze wyścigowym, wykorzystując działanie układów VSC/TRC zoptymalizowane pod kątem jazdy po torze.
  • OFF (Wyłączony)
  • OFF z funkcją EXPERT . Ten tryb pozwala kierowcy na ćwiczenie indywidualnych umiejętności prowadzenia pojazdu i steruje układami pojazdu podobnie jak w trybie OFF, zapobiegając jedynie obróceniu pojazdu wokół własnej osi.

Przed zastosowaniem w modelu RC F, nowy układ VDIM został dopracowany podczas wielu powtarzających się testów w samochodach wyścigowych. Wyniki zostały wykorzystane w produkowanych modelach, w celu poprawy właściwości jezdnych serii "F". W znaczący sposób poprawiono logikę sterowania i dodano nowe funkcje zwiększające przyjemność jazdy po torze oraz wsparcie podczas jazdy w warunkach minimalnej przyczepności.

Rozbudowany tryb VDIM SPORT został specjalnie opracowany pod kątem modeli serii F, aby dopasować się do nastroju kierowcy - ulepszenia dotyczą również logiki sterowania.

Jednym z elementów układu sterowania podzespołami pojazdu w modelu RC F jest nowo opracowany czujnik przyspieszenia pionowego w układzie ABS, który pozwoli zapewnić optymalną siłę hamowania nawet, kiedy koła samochodu znajdują się w powietrzu.

Dodatkowo, Lexus rozbudował funkcje współpracy układu VDIM, co pozwala mu przekazać dwie funkcje sterowania hamulcami do układu TVD - rozdział momentu napędowego i sterowanie momentem obrotowym sił obracających samochód. VDIM steruje rozdziałem momentu napędowego razem z TVD, co zapewnia płynne sterowanie podczas jazdy do przodu i w zakręcie.

inf/zdjęcia/film - Lexus

Zasoby powiązane


Reklama