Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Pustynny drapieżnik pręży muskuły - nowy Ford Raptor

dokument
pobierz +

Przeznaczony do radzenia sobie w trudniejszym terenie: przeprojektowany F-150 Raptor zwiększa możliwości na bezdrożach dzięki nowemu, pięciowahaczowemu zawieszeniu tylnemu o zwiększonym skoku kół, elektronicznie sterowanym amortyzatorom nowej generacji FOX™ z systemem Live Valve™ oraz pierwszym w swojej klasie* 37-calowym oponom, które pozwalają zmierzyć się z trudniejszym terenie pustynnym w czasie szybkiej jazdy.


Agresywność wyglądu inspirowana odrzutowymi myśliwcami

Wytrzymałe, agresywne nadwozie wyraża ducha całego projektu F-150 Raptor. Przeprojektowany, charakterystyczny przód samochodu podkreśla jego szerokość, dodając mu masywności. Składają się na to: maska silnika z zaciemnionym wlotem powietrza i reflektory sięgające od błotnika do błotnika.

Na masce silnika pojawił się nowy wylot gorącego powietrza i funkcjonalne boczne otwory wentylacyjne na górnych krawędziach błotników inspirowane wlotami powietrza w myśliwcu F-22 Raptor. Agresywnie stylizowane przednie błotniki naśladują wygląd pyłu, unoszącego się z powierzchni opon przy dużych prędkościach. Ta sama koncepcja projektowa widoczna jest z tyłu pojazdu, z przyciemnionymi światłami tylnymi i opcjonalną nakładką na klapę skrzyni ładunkowej, rozciągającą się na całą szerokość między błotnikami.

https://youtu.be/wOEuw_UW59A

Szersza, przednia płyta podsilnikowa zapewnia lepszą osłonę bocznych części komory silnikowej i rozszerza ochronę przed otarciami przodu. Wytrzymałe stalowe zderzaki przedni i tylny są przystosowane do wymogów jazdy terenowej, przy czym zderzak tylny zachował konstrukcję o dużym prześwicie, która pozwala na schowanie podwójnych końcówek układu wydechowego wysoko nad podłożem.

Dostępne opcjonalnie oświetlenie terenowe Rigid™ zamontowane w przednim zderzaku pomaga kierowcy rozświetlić nawet najciemniejszą noc. Dostępne są trzy różne wzory 17-calowych obręczy kół, dwa z możliwością blokady stopki opony – wszystkie zaprojektowane z myślą o maksymalnej wytrzymałości i wspaniałym wyglądzie.

Model F-150 Raptor 2021 będzie produkowany w zakładzie Forda Dearborn Truck Plant w Dearborn w stanie Michigan i będzie dostępny w salonach sprzedaży już latem tego roku.
Raptor R pojawi się w przyszłym roku

Wewnętrzny luksus

Nowy F-150 Raptor debiutuje z zaawansowanym technicznie kokpitem, zapewniającym komfort i interesującym stylistycznie. Nowy standardowy, konfigurowalny 12-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników zawiera duży obszar informacji wyświetlanych na żądanie kierowcy, z grafiką i animacjami charakterystycznymi dla Raptora, danymi terenowymi i nawigacją prowadzącą od skrętu do skrętu.

Standardem jest też nowy, 12-calowy ekran centralny z możliwością dostosowania do potrzeb użytkownika, który pozwala na podzielenie ekranu i jednoczesne sterowanie wieloma systemami, w tym nawigacją, muzyką czy funkcjami samochodu.

Standardowy system SYNC® 4 obejmuje bardziej naturalne sterowanie głosowe, a także mapowanie w czasie rzeczywistym i dostosowywanie zawartości informacji wyświetlanych na żądanie. Klienci mogą bezprzewodowo podłączać swoje smartfony bez korzystania z łącza USB, co zapewnia bezproblemową integrację z Apple CarPlay™ lub Android Auto™, a także z aplikacjami SYNC AppLink™, takimi jak Ford+Alexa. O oprawę dźwiękową każdej przygody najlepiej zadba opcjonalny 18-głośnikowy system dźwiękowy B&O Unleashed firmy Bang & Olufsen.

Całkowicie nowe wnętrze zaprasza materiałami wyższej jakości, unikalnymi wykończeniami powierzchni i większą ilością schowków. Nową kierownicę wyposażono w laserowo wygrawerowane logo, górny znacznik centrujący oraz aluminiowe łopatki do zmiany biegów. Fotele z bardzo solidnym podparciem bocznym utrzymują kierowcę i pasażerów na miejscu, a jeszcze skuteczniejsze kubełkowe fotele Recaro® są dostępne w opcji. Drzwi, deska rozdzielcza i konsola środkowa wykończone są standardowo aluminium lub w przypadku opcjonalnych pakietów wyposażenia wnętrza, elementami z włókna węglowego.

Zamykany, składany na płasko tylny schowek jest wyposażeniem opcjonalnym, a pod tylnymi siedzeniami można schować liny lub podnośniki, niezbędne przy wydostawaniu się z kłopotów lub przy naprawie, gdy inny kierowca będzie potrzebował pomocy.

Niech moc bęsdzie z Wami

Nowy Raptor jest wyposażony w 3,5-litrowy silnik EcoBoost® twin-turbo trzeciej generacji o dużej mocy, który zapewnia solidną dawkę momentu obrotowego przy niskich obrotach, czyli dokładnie tam, gdzie jest to najistotniejsze w tego typu samochodzie. Silnik wspomagają najnowocześniejsze turbosprężarki, stopień sprężania wynosi 10,5:1, a nowe wentylatory o dużej mocy wbudowane w układ chłodzenia gwarantują, że intensywne sesje terenowej jazdy nigdy nie kończą się zbyt wcześnie.

Przy pojemności zbiornika paliwa wynoszącej 136 litrów, Raptor ma zasięg ponad 800 kilometrów bez tankowania, według szacunków EPAł.Klienci docenią dodatkową użyteczność zapewnianą przez ekskluzywny w tej klasie* system Pro Power Onboard™, dający im możliwość wykorzystania samochodu jako mobilnego generatora energii elektrycznej. Raptor może zostać zamówiony z generatorem o mocy 2,0 kilowatów przydatnym do zasilania elektronarzędzi, oświetlenia na kempingu, czy innych urządzeń, zapewniając więcej energii elektrycznej, niż jakikolwiek inny lekki pełnowymiarowy pickup dostępny na rynku.

Nowy, trzycalowy układ wydechowy o kanałach równej długości posiada zgłoszoną do opatentowania wbudowaną tzw. rurę X, unikalną "pętlę puzonową" i pierwsze w Raptorach aktywne zawory w układzie wydechowym. System wykorzystuje przelotową konstrukcję tłumika, która poprawia jakość dźwięku. Kierowca może skonfigurować cztery tryby poziomu głośności - Cichy, Normalny, Sportowy i Baja.

10-biegowa fordowska automatyczna skrzynia biegów, wyposażona w elementy sterujące nowej generacji, jest połączona z innowacyjną skrzynią rozdzielczą, zmieniającą rozdział momentu obrotowego w zależności od potrzeb. Standardowy tylny mechanizm różnicowy z elektroniczną blokadą i opcjonalny przedni mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu TORSEN® otrzymały przełożenia 4:10. Maksymalna ładowność wzrosła o 90 kilogramów, do 635 kilogramów, podczas gdy maksymalna siła uciągu również wzrasta o 890 niutonów, do 36500 niutonów uciągu „na haku”.

inf Ford


Reklama