Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Układy napędowe i Selektor Mod

dokument
pobierz +

Nowy Fiat 500X jest oferowany zarówno w konfiguracji z napędem na dwa, jak i na cztery koła. Wyjątkową charakterystyką napędu 4x4 nowego crossovera Fiata jest zastosowanie systemu odłączania napędu tylnej osi. 500X, jako jedyna w segmencie, oprócz Jeepa Renegade, oferuje to innowacyjne rozwiązanie. Dodatkowo, nowy Fiat oferuje selektor jazdy „Mood Selector " z trzema dostępnymi trybami – „Auto”, „Sport” i „All Weather”, który, w wersjach uterenowionych, zastępuje trzecią funkcję trybem „Traction”.

Napęd 4x4 i system odłączenia napędu osi tylnej.

Nowy Fiat 500X jest oferowany zarówno w konfiguracji z napędem na dwa, jak i na cztery koła. Pierwsza to rozwiązanie stosowane najczęściej w modelach Fiat, druga natomiast to prawdziwa nowość zarówno dla marki, jak i dla segmentu: bowiem wyjątkową charakterystyką napędu 4x4 Fiata 500X jest zastosowanie systemu odłączania napędu tylnej osi, umożliwiające zmniejszenie strat energii, a co za tym idzie mniejsze zużycie paliwa.

Fiat 500X, jako jedyny w segmencie oprócz Jeepa Renegade, posiada układ odłączenia napędu tylnej osi, który automatycznie i niezauważalnie przełącza się pomiędzy napędem 4x2 i 4x4, zapewniając ciągłe sterowanie momentem obrotowym i optymalną przyczepność, gdy jest to niezbędne, bez konieczności ingerencji kierowcy.

Dodatkowo, współdziałając z elektronicznym systemem kontroli stabilności (ESC), system zapewnia korektę odchylenia w trakcie dynamicznych manewrów i poprawia zachowanie zarówno w warunkach podsterowności jak i nadsterowności.

Napęd integralny Fiata 500X może dostarczyć do 2000 dostępnego momentu obrotowego silnika na tylne koła, umożliwiając optymalną przyczepność w warunkach niskiej trakcji.

Mokre sprzęgło - umieszczone w module tylnego napędu - wykorzystuje specjalne opatentowane algorytmy, aby zapewnić właściwy moment we wszelkich warunkach jazdy, w tym na nawierzchniach o niskiej trakcji, przy agresywnym ruszaniu i dynamicznej jeździe.

Selektor Mood Selector" i system Traction Plus”.

Nowa 500X oferuje selektor jazdy „ „Mood Selector " oddziaływujący na silnik, hamulce, układ kierowniczy, automatyczną skrzynię biegów i napęd integralny, umożliwiając trzy różne zachowania samochodu w zależności od stylu jazdy, najbardziej dostosowane do sytuacji lub rodzaju nawierzchni. Uruchamiany za pomocą pokrętła w trzech konfiguracjach umieszczonego w konsoli centralnej, system dostępny jest we wszystkich wersjach crossovera Fiata – za wyjątkiem 500X Pop – i posiada specyficzne funkcje w zależności od rodzaju napędu w samochodzie.

Tryb „Auto” jest domyślnie dostosowany do codziennej jazdy i pozwala uzyskać maksymalny komfort oraz zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2. To wszystko dzięki bardziej regularnej kalibracji pracy silnika, silniejszemu wspomaganiu kierownicy, a także zredukowanej emisji CO2, dzięki optymalizacji zmiany biegów (w wersjach z automatyczną skrzynią biegów).

Tryb „Sport” jest idealny dla kierowców, którym zależy na osiągach. Ustawiony w ten tryb system wykonuje specyficzna kalibrację sterowaniem silnika, systemu ESC i układu kierowniczego, oferując bardziej dynamiczną i sportową jazdę. W przypadku napędu integralnego, system przechodzi na specyficzne ustawienia, podkreślając dynamikę pojazdu.

W celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa, również w warunkach trudnej przyczepności, kierowca może wybrać tryb „All Weather” – dostępny jedynie w wersjach „miejskich” 500X, który poprzez specjalną regulację pracy silnika i specyficzne kontrole ESC maksymalizuje zdolność pokonywania nieregularnego lub śliskiego terenu.

W wersjach bardziej odpowiednich dla miłośników wypoczynku na świeżym powietrzu, tryb „All Weather” zastąpiono funkcją „Traction", która w przypadku wersji z napędem na cztery koła, przyspiesza przekazywanie momentu obrotowego na tylną oś. Natomiast w wersjach z napędem na przednie koła, aktywuje on system sterowania „Traction Plus", który z jednej strony poprawia przyczepność w trudnym, śliskim terenie, a z drugiej jest mniej kosztowny i odznacza się niższą emisją niż konwencjonalny napęd na cztery koła, okazując się bardziej skutecznym w przypadku codziennych, lekkich zastosowań terenowych.

System „Traction Plus” wykorzystuje system ESC i, za pomocą specjalnych algorytmów kontroli i sterowania układem hamulcowym, symuluje elektronicznie elektromechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Optymalizacja oprogramowania oraz fakt, że działanie sił następuje poprzez układ hamulcowy, pozwalają na bardziej progresywne działanie w stosunku do tradycyjnych systemów i jest korzystniejsze ze względu na mniejszy ciężar.

W warunkach niskiej przyczepności na jedno z kół napędzanych, centralka systemu wykrywa poślizg, a następnie steruje obwodem hydraulicznym, aby przyhamować koło o niższej trakcji, przenosząc w konsekwencji moment napędowy na koło z lepszą przyczepnością. W ten sposób samochód utrzymuje stabilność, zapewniając lepszą trakcję możliwą również na nieregularnym terenie o słabej przyczepności.

inf/zdjęcia/film - FIAT


Reklama