Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Nowy Renault Espace - połączenie systemu 4Control z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami

dokument
pobierz +

Łącząc system 4Control z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, Renault w skuteczny sposób skoordynowało działanie dwóch kluczowych elementów z punktu widzenia zachowania samochodu na drodze: układu kierowniczego i zawieszenia. Elektronicznie sterowane amortyzatory, zsynchronizowane z działaniem systemu 4Control, zapewniają pełną kontrolę i najwyższy poziom komfortu w przypadku nagłych ruchów o dużej amplitudzie. W przypadku wężykowania, możliwe jest mocniejsze skręcenie kierownicy bez ujemnego wpływu na przechyły nadwozia: auto jest zdecydowanie bardziej stabilne, a jednocześnie zwrotne. Nad koordynacją współdziałania systemu 4Control, elektronicznie sterowanych amortyzatorów i wszystkich pokładowych technologii służących zwiększaniu przyjemności i komfortu jazdy Nowym Espace czuwa system Multi-Sense. Dynamika auta miejskiego i komfort jazdy godny limuzyny dzięki systemowi 4Control System 4Control jest stale aktywny. Przy prędkościach poniżej 50 km/h w trybie komfort (60 km/h w trybie neutralnym i 70 km/h w trybie sport), tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, z maksymalnym wychyleniem 3,5 stopnia. Pod względem doznań z jazdy kierowca odczuwa to tak, jakby Nowy Espace skrócił swój rozstaw osi w celu maksymalnego zwiększenia zwrotności. Powyżej tej prędkości progowej, koła tylne zaczynają skręcać w tym samym kierunku co koła przednie. Efekt jest wówczas porównywalny z wydłużeniem rozstawu osi – zwiększa się przyjemność prowadzenia, stabilność nadwozia i poczucie bezpieczeństwa. Układ elektronicznie sterowanych amortyzatorów 100 razy nasekundę analizuje stan drogi Podczas gdy system 4Control wpływa bezpośrednio na zachowanie się auta w zakresie ruchów poziomych, elektronicznie sterowane amortyzatory odpowiadają za kontrolę ruchów pionowych. Wpływają tym samym na wyczucie drogi i wrażenie twardszego lub bardziej miękkiego zawieszenia. Układ elektronicznie sterowanej siły tłumienia amortyzatorów ( Electronic Dumper Control) w ciągły sposób dostosowuje reakcję amortyzatorów w zależności od stanu nawierzchni, parametrów dynamicznych auta oraz działań kierowcy: skręcanie, zmiana pasa ruchu, przyspieszanie i hamowanie... Dzięki elektrozaworom zamontowanym na każdym amortyzatorze, Nowy Espace w sposób ciągły analizuje warunki jazdy i dopasowuje odpowiednio swoje reakcje nawet do stu razy na sekundę. Pomysłowość układu sterowania amortyzatorami w Nowym Espace polega na jego zintegrowaniu z pokładową siecią CAN (CAN – Contoller Ara Network). Informacje dotyczące parametrów jezdnych samochodu pochodzące z czujników, wykorzystywanych również przez system ESC, są w całości analizowane: prędkość obrotowa kół, kąt skrętu kierownicy, przyspieszenia wzdłużne i boczne, ciśnienie w układzie hamulcowym, moment obrotowy silnika, położenie nadwozia względem nawierzchni. Ta unikalna architektura układu sterowania umożliwia ciągłe, pełne wykorzystanie możliwości zawieszenia na potrzeby systemu Multi-Sense. Rozwiązanie to zostało opatentowane przez Renault. inf/zdjęcia/film - RENAULT

Zasoby powiązane


Reklama