Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Innowacje modelu Mercedes Benz GLE

dokument
pobierz +

GLE 500 e 4MATIC: SUV z technologią napędu hybrydowego plug-in


Nowy Mercedes-Benz GLE 500 e 4MATIC z hybrydowym napędem typu plug-in (z możliwością zewnętrznego ładowania) łączy moc i wyrafinowanie jednostki V8, zużycie benzyny samochodu „trzylitrowego” i praktyczność SUV-a klasy premium. Jego układ napędowy składa się z benzynowego silnika BlueDIRECT V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, generującego moc 245 kW (333 KM), oraz motoru elektrycznego o mocy 85 kW (116 KM). Moc systemowa wynosi 325 kW (442 KM), a systemowy maksymalny moment obrotowy – 650 Nm. Poza imponującymi osiągami GLE 500 e 4MATIC ma szereg innych zalet – umożliwia także podróżowanie wyłącznie przy użyciu jednostki elektrycznej z prędkościami do 130 km/h, zapewnia optymalny poziom odzyskiwania energii dzięki inteligentnemu systemowi zarządzania i dysponuje funkcją wstępnego schładzania lub podgrzewania kabiny.


Przełącznik na konsoli środkowej pozwala kierowcy na wybór jednego z czterech trybów jazdy:


• HYBRID: system automatycznie dobiera najbardziej efektywną konfigurację silnika benzynowego i/lub elektrycznego


• E-MODE: pracuje wyłącznie jednostka elektryczna


• E-SAVE: pozwala zachować aktualny poziom naładowania akumulatorów w celu późniejszego wykorzystania energii elektrycznej w trybie E-MODE, na przykład w miejskich korkach


• CHARGE: akumulatory są ładowane podczas jazdy i na postoju


Kompaktowy moduł hybrydowy jest w pełni zintegrowany z 7-stopniową przekładnią automatyczną 7G-TRONIC PLUS. Za magazynowanie energii elektrycznej odpowiadają akumulatory litowo-jonowe o pojemności 8,8 kWh. Można je ładować na publicznych stacjach, przy pomocy szybkiej ładowarki domowej (tzw. wallboxa) lub ze standardowego gniazdka 220 V. Szybkie ładowanie akumulatorów zajmuje około 2 godzin.


DYNAMIC SELECT z programami do jazdy terenowej


System dynamicznej kontroli prowadzenia DYNAMIC SELECT nowego GLE oferuje do sześciu trybów jazdy. Poza znanymi już ustawieniami INDIVIDUAL, COMFORT, SLIPPERY i SPORT, w odmianach 4MATIC kierowca może wybrać też program OFFROAD do jazdy w łagodny terenie. Jeśli model został wyposażony w opcjonalny pakiet Off-Road Engineering, dostępny jest też tryb OFFROAD+, który w celu zapewnienia trakcji w jeszcze bardziej wymagających warunkach uruchamia reduktor i blokadę międzyosiową. Zdolności terenowe GLE zwiększają dodatkowo funkcje zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC – prześwit zwiększony do 285 mm i głębokość brodzenia sięgająca 600 mm. Pakiet obejmuje także dodatkowe osłony podwozia, chroniące istotne podzespoły przed kontaktem z podłożem.


Każdy z trybów jazdy układu DYNAMIC SELECT ma odmienną charakterystykę. Nazwy programów mówią same za siebie. SPORT zamienia GLE w sportowy, dynamiczny samochód, osiągający wyższe przyspieszenia poprzeczne i wzdłużne. Jego przeciwieństwo stanowi ustawienie COMFORT, kładące nacisk na typową dla limuzyn Mercedes-Benz, zrelaksowaną jazdę oraz maksymalną efektywność paliwową. Tryb SLIPPERY poprawia trakcję na śliskich nawierzchniach, a OFFROAD uruchamia specjalne, terenowe algorytmy systemów ABS, 4ETS lub ESP. W programie INDIVIDUAL kierowca może samodzielnie „skomponować” i zapisać ustawienie najlepiej dopasowane do własnych preferencji.


Wyborowi programu DYNAMIC SELECT towarzyszą wizualizacje na centralnym ekranie multimediów. Szczególnie atrakcyjnie prezentują się animacje w trybie OFFROAD, podające zróżnicowane parametry jazdy przydatne w terenie, takie jak kąt skrętu kół i kąt pochylenia karoserii.


Wyśmienita praktyczność, perfekcyjna trakcja, zwinność sportowego auta i spontaniczna reakcja na gaz – nowy Mercedes-AMG GLE 63 gwarantuje kierowcy niezrównane doznania z jazdy. I tu główną rolę odgrywa DYNAMIC SELECT: programy jazdy zapewniają jeszcze większą wszechstronność, zwłaszcza w obszarze dynamiki jazdy. Dodatkowe ustawienie SPORT+ ma typowo sportową charakterystykę pracy układu napędowego, amortyzatorów, układu kierowniczego i progi działania ESP®, właściwą dla modeli AMG.


Stały napęd na obie osie 4MATIC rozdziela moment obrotowy w stosunku 50:50, zapewniając bezpieczne, harmonijne i dynamiczne prowadzenie. Nowy tylny dyferencjał z aluminiową obudową jest znacznie bardziej wydajny, a jednocześnie został zoptymalizowany pod kątem masy. Dla modeli GLE 63 i GLE 63 S z napędem AMG Performance 4MATIC stosuje się specjalną przekładnię z rozdziałem momentu obrotowego między osiami w proporcji 40:60. Taka konfiguracja poprawia zwinność względem osi pionowej, a co za tym idzie – pozwala dynamiczniej pokonywać zakręty.


Stabilna kombinacja: AIRMATIC ADS i ACTIVE CURVE SYSTEM


Pewne prowadzenie GLE jest również zasługą na nowo zestrojonego zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC ze zmiennym systemem tłumienia ADS. Styl resorowania zmienia się zależnie od wybranego trybu DYNAMIC SELECT. SPORT koncentruje się na uzyskaniu najwyższych przyspieszeń bocznych przy dostarczeniu możliwie najlepszego komfortu jazdy, natomiast COMFORT – przeciwnie, kładzie nacisk na maksymalną wygodę przy zachowaniu bezpiecznego prowadzenia. Jednostka sterująca w trybie ciągłym dobiera stopień tłumienia w oparciu o dane z czujnika kąta skrętu kierownicy i pedału hamulca, czterech sensorów pochylenia oraz prędkość jazdy podawaną przez ESP®.


Dla modeli GLE 350 d 4MATIC, GLE 400 4MATIC i GLE 500 4MATIC z zawieszeniem pneumatycznym AIRMATIC i systemem ADS lub pakietem Off-Road Engineering dostępna jest funkcja aktywnego ograniczania przechyłów ACTIVE CURVE SYSTEM. Wykorzystuje ona aktywne stabilizatory przedniej i tylnej osi i zmniejsza pochylenie karoserii w zakrętach. Efekt? Większa stabilność w zakrętach, zwłaszcza podczas większych prędkości, w połączeniu z dodatkową przyjemnością z jazdy.


Standardowo wszystkie modele z jednostkami 4- i 6-cylindrowymi zaopatrzone są w elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy Direct-Steer oraz stalowe zawieszenie AGILITY CONTROL. Pakiet AIRMATIC z systemem ADS należy do ich wyposażenia opcjonalnego.


Sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z kolumnami pneumatycznymi AIRMATIC – seryjne w GLE 63 – oferuje znacznie więcej niż tylko automatyczne utrzymywanie stałego prześwitu. Model otrzymał specjalne rozpórki, skoordynowane z działaniem systemu aktywnego tłumienia ADS – to rozwiązanie zarezerwowane wyłącznie dla AMG. Standardowe wyposażenie obejmuje tu również system stabilizacji ACTIVE CURVE SYSTEM.


Po raz pierwszy w segmencie Mercedes-Benz oferuje elektrycznie rozkładany i składany hak holowniczy, połączony z funkcją stabilizacji przyczepy układu ESP®. GLE może ciągnąć przyczepę o masie do 3500 kg.

Zasoby powiązane


Reklama