Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Nowy Mercedes-AMG A 35 4Matic Limuzyna

dokument
pobierz +

Wzmocnione nadwozie o zwiększonej sztywności skrętnej

Podstawę dla zapewnienia precyzyjnych reakcji na zmianę kierunku jazdy oraz stabilności w zakresie zbieżności i pochylenia kół – nawet przy wysokich prędkościach – zapewniają zabiegi przeprowadzone w celu usztywnienia przedniej partii nadwozia. Jej sztywność skrętną i odporność na zginanie zwiększa panel usztywniający w postaci aluminiowej płyty pod silnikiem. Aby dodatkowo ograniczyć podatność na skręcanie i poprawić sztywność, w przedniej części podwozia zastosowano dwa ukośne wzmocnienia (rozpórki).

Błyskawicznie reaguje na gaz: 4-cylindrowy silnik 2.0 turbo

Dwulitrowa, turbodoładowana jednostka odznacza się żywiołową reakcją na ruchy pedału gazu, wysokim maksymalnym momentem obrotowym(400 Nm od 3000 obr./min) i emocjonującym brzmieniem, charakterystycznym dla maszyn AMG. Skrzynia korbowa w postaci odlewu z wysokowytrzymałego, lekkiego aluminium ogranicza masę własną samochodu i poprawia jego balans, co jest szczególnie istotne z punktu widzenia dynamiki jazdy.

Układ doładowania korzysta z turbosprężarki typu twin-scroll. Łączy ona optymalną responsywność przy niskich obrotach z solidnym przyrostem siły napędowej przy tych wyższych. Obudowa turbosprężarki twin-scroll jest podzielona na dwa równoległe kanały, które w połączeniu z dwoma osobnymi kanałami w kolektorze wydechowym pozwalają na rozdzielenie strumienia spalin kierowanego na łopatki wirnika turbiny. Ogranicza to ciśnienie wsteczne i poprawia skuteczność wymiany gazowej oraz sprawność jednostki napędowej.

W układzie wydechowym A 35 4Matic standardowo zastosowano automatycznie sterowaną klapę. W rezultacie jego brzmienie różni się zależnie od wybranego programu jazdy – może być dyskretne, zrównoważone, lub mocne i dosadne.

Wyrafinowane rozwiązania zwiększające efektywność

W wysokie standardy techniczne nowego 4-cylindrowego silnika wpisuje się szereg rozwiązań zwiększających efektywność, w tym: zmienne fazy rozrządu CAMTRONIC, inteligentne zarządzanie temperaturą jednostki napędowej oraz oleju, elektryczne wtryskiwacze i wieloiskrowy zapłon. Opatentowana metoda honowania cylindrów – CONICSHAPE® – pozwala ograniczyć tarcie wewnątrz silnika i w dalszym stopniu zwiększyć poziom efektywności.

Szybsza zmiana biegów: dwusprzęgłowa przekładnia

Także dwusprzęgłowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT 7G ma swój wkład w zwinny, dynamiczny charakter nowego A 35 4Matic Limuzyna. Zmiana biegów odbywa się błyskawicznie, a dobór przełożeń pozwala uzyskać spontaniczne przyspieszenia w całym zakresie prędkości. Standardowa funkcja RACE-START zapewnia maksymalne przyspieszenie przy ruszaniu i dostarcza wyjątkowo emocjonujących wrażeń z jazdy. Zakres funkcji przekładni AMG SPEEDSHIFT DCT 7G uzupełniają dwa programy ręcznej zmiany biegów manetkami przy kierownicy (M) – tymczasowy i stały.

Aktywny napęd na obie osie AMG Performance 4Matic

Dynamizm, zwinność i sportowe osiągi – te trzy atrybuty charakteryzują seryjnie montowany w A 35 aktywny napęd na cztery koła AMG Performance 4Matic. Układ ten łączy najlepszą możliwą trakcję z mnóstwem frajdy z jazdy. Podział momentu obrotowego między osiami jest regulowany płynnie zależnie od warunków jazdy, a jego zakres sięga od konfiguracji całkowicie przednionapędowej do 50:50.

Za aktywny transfer momentu obrotowego do tylnych kół odpowiada zamontowane przy tylnej osi, elektromechanicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe. Dystrybucja siły napędowej zależy nie tylko od prędkości jazdy, przyspieszenia wzdłużnego i poprzecznego oraz kąta skrętu kół, ale także od różnicy w prędkości obrotowej poszczególnych kół, wybranego przełożenia oraz pozycji pedału gazu.

Główna przewaga sterowania elektromechanicznego dotyczy większej dynamiki jazdy – przede wszystkim z uwagi na znacznie szybszą reakcję i niezależne od prędkości ściskanie tarcz w całym zakresie ich regulacji.

Zawsze z odpowiednim nastawieniem: pięć programów jazdy

Pięć programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT – Slippery, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual – zapewnia szeroki zakres ustawień charakterystyki samochodu, od komfortowego aż po zdecydowanie dynamiczny. Każdy z trybów zmienia szereg parametrów, takich jak reakcja silnikaczy przykładni.

Nowy program jazdy Slippery został zoptymalizowany pod kątem jazdypo śliskiej, np. oblodzonej nawierzchni; wyróżnia się ograniczoną mocą silnika i spłaszczoną krzywą momentu obrotowego, a także „spokojniejszą” strategią zmiany biegów oraz aktywacją funkcji ECO start/stop.

Program Comfort koncentruje się na komfortowej, oszczędnej jeździe, np. dzięki zmianie biegów przy niższych obrotach oraz aktywacji funkcji ECO start/stop. Zawieszenie i układ kierowniczy mają wówczas najbardziej komfortowe nastawy.

Tryby Sport oraz Sport+, ze sportową konfiguracją silnika i skrzyni, kładą nacisk na zwinność prowadzenia i przyjemność z jazdy. Po ich uruchomieniu dźwięk turbodoładowanej jednostki staje się bardziej wyrazisty, a funkcja ECO start/stop zostaje „uśpiona”. Szczególnie emocjonujący jest program Sport+, z podwójnym wysprzęgleniem przy redukcji i częściowym odłączaniem cylindrów poprzez krótkie, precyzyjnie dobrane opóźnienie zapłonu i wtrysku przy pełnym obciążeniu.

Program Individual umożliwia dobranie i zachowanie odmiennych ustawień poszczególnych podzespołów, tak aby dopasować charakterystykę samochodu do własnych preferencji. Ponadto kierowca ma do wyboru dwa tryby działania funkcji „żeglowania”: ograniczone (Reduced) oraz umiarkowane (Moderate).

AMG DYNAMICS: więcej zwinności, większa stabilność

Jako nowość w ramach systemu trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT, nowy A 35 4Matic oferuje AMG DYNAMICS – czyli zintegrowany układ dynamicznej kontroli prowadzenia. Poszerza on stabilizacyjne funkcje układu ESP® o interwencje, które zwiększają zwinność, a jednocześnie są dopasowane do oczekiwań kierowcy. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów niewyczuwalne przyhamowanie tylnego koła po wewnętrznej stronie łuku wywołuje określone odchylenie (ruch wokół pionowej osi samochodu)i zacieśnienie toru jazdy. Efekt: spontaniczne, precyzyjne prowadzenie.

AMG DYNAMICS ma dwa tryby pracy: Basic oraz Advanced. Odpowiedni symbol aktualnego trybu wraz z jego nazwą prezentowany jestw menu programów jazdy na wyświetlaczu multimediów. Poziom działania układu można też ustawić samodzielnie, korzystając z programu Individual.

Lekkie i stabilne zawieszenie AMG

Przednia oś zawieszenia AMG opiera się na kolumnach McPhersona z dolnym wahaczem, kolumną resorującą i drążkiem poprzecznym. Specjalna geometria osi ogranicza wpływ napędu na układ kierowniczy, zapewniając wysoki komfort i zwinne prowadzenie. Nowe aluminiowe wahacze pozwalają zmniejszyć masę nieresorowaną, co przekłada się na subtelniejsze reakcje sprężyn. Specjalne przednie zwrotnice AMG cechuje radialne mocowanie zacisku – to rozwiązanie zaczerpnięte ze świata motorsportu.

Czterodrążkowa tylna oś jest sztywno połączona z nadwoziem za pomocą ramy pomocniczej. Przy każdym kole stosowane są trzy wahacze poprzeczne i jeden prowadzący, piasta oraz łożysko – elementy pochodzące ze sprawdzonego A 45 4Matic. Taka budowa zapewnia maksymalną stabilność i zwinność prowadzenia.

Subtelna adaptacja: zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aktywną regulacją tłumienia

Opcjonalne zawieszenie AMG RIDE CONTROL z systemem adaptacyjnego tłumienia pozwala kierowcy na wybór spośród trzech różnych trybów pracy zawieszenia. Ich zakres sięga od konfiguracji zorientowanej na komfort aż do sportowej. System działa w pełni automatycznie, dostosowując siłę tłumienia każdego z kół do sytuacji na drodze oraz warunków jazdy. Wszystko odbywa się w ciągu milisekund i całkowicie płynnie, w ramach szerokiej rozpiętości charakterystyki tłumienia. Efekt: wzrasta zarówno komfort jazdy, jak i zwinność prowadzenia.

Bez oznak słabości: wysokowydajny układ hamulcowy

Wysokowydajny układ hamulcowy A 35 4Matic pozwala na błyskawiczne wytracanie prędkości i zapewnia krótkie drogi hamowania. Przednią oś zaopatrzono w nowe czterotłoczkowe stałe zaciski typu monoblokoraz 350-milimetrowe tarcze, a tylną – w jednotłoczkowe zaciski przesuwne oraz tarcze o średnicy 330 mm. Aby lepiej odprowadzać ciepło i zapobiegać spadkom skuteczności przy wielokrotnych hamowaniach – nawet w ekstremalnych warunkach, tarcze są wewnętrznie wentylowane i perforowane. Lakierowane na srebrny kolor zaciski wyróżnia czarny napis „AMG”.

Precyzyjny i dokładny: układ kierowniczy z przekładnią o zmiennym przełożeniu

Progresywny, elektromechaniczny układ kierowniczy A 35 4Maticz przekładnią o zmiennym przełożeniu wspiera kierowcę w sportowym stylu jazdy. Ma dwie charakterystyki działania: zależnie od wybranego programu jazdy wyróżnia się bezpośrednimi reakcjami i większym oporem lub pracuje lżej, w sposób bardziej zrelaksowany. Sztywne mocowanie na zintegrowanym wsporniku zapewnia jeszcze lepsze połączenie układu kierowniczego z nadwoziem, a tym samym dodatkowo zwiększa precyzję prowadzenia.

AMG TRACK PACE: rejestrator danych przeznaczonydo wykorzystywania na torze

Opcjonalnie nowy A 35 4Matic oferuje AMG TRACK PACE. To aplikacja systemu MBUX, która niczym wirtualny inżynier wyścigowy stale rejestruje ponad 80 parametrów pojazdu (np. prędkość, przyspieszenie) podczas jazdy na zamkniętych torach wyścigowych. Prócz tego podaje czasy okrążeń i przejazdów sektorów oraz różnice względem czasu odniesienia. Ponieważ określone dane mają kolor zielony lub czerwony, kierowca nie musi „wczytywać się” w szczegółowe wyniki – wystarczy rzut oka, by sprawdzić, czy zanotował lepszy, czy gorszy czas. Po sesji jazdy torowej może przeanalizować swoje osiągnięcia i na tej podstawie doskonalić technikę jazdy.

Poza tym aplikacja mierzy i zapisuje wartości przyspieszeń i opóźnień (np. 0-100 km/h, 1/4 mili, 100-0 km/h). Dzięki wykorzystaniu nowego, precyzyjnego algorytmu określania położenia pojazdu AMG TRACK PACE wykrywa nawet, kiedy tor jazdy jest omijany lub skracany. W tym celu bierze pod uwagę dane GPS oraz informacje z czujników pojazdu (przyspieszenie, żyroskop, kąt skrętu, prędkości kół).

Dane z aplikacji pojawiają się na ekranie multimediów, panelu wskaźników oraz na opcjonalnym wyświetlaczu przeziernym. W bazie zapisane są przebiegi znanych torów wyścigowych, np. Nürburgringu czy Spa-Francorchamps. Co więcej, kierowca może wgrywać do aplikacji własne obiekty. Widok mapy można przełączać z trybu 2D do 3D, a bazę aktualizować online.

Funkcja rozszerzonej rzeczywistości MBUX pozwala też wyświetlać idealny tor jazdy na zapisanym w pamięci obiekcie (na ekranie multimediów lub opcjonalnym wyświetlaczu head-up). W rezultacie kierowca może „podkręcać” swoje czasy okrążeń, korzystając ze wsparcia wirtualnego instruktora.

Atrakcyjne pakiety opcji

Opracowany w tunelu aerodynamicznym opcjonalny pakiet aerodynamiczny AMG poprawia prowadzenie przy wyższych prędkościach. Przedni zderzak z większym spojlerem i dodatkowymi, czarnymi prowadnicami powietrza (wykończonymi na wysoki połysk), a także większy spojler AMG na tylnej pokrywie, zwiększają siłę docisku. Także boczne spojlery wokół optycznych wylotów powietrza w tylnym zderzaku oraz łopatki dyfuzora mają czarne, lśniące wykończenie.

Na życzenie dostępny jest także pakiet AMG Night z efektownymi, czarnymi akcentami, podkreślającymi sportowy charakter pojazdu. Dodatkowo obejmuje on przyciemniane, termoizolacyjne tylne szyby (od słupka B).

Dane techniczne w skrócie:

  Mercedes-AMG A 35 4Matic Limuzyna
Silnik 2.0 R4 turbo
Pojemność skokowa 1991 ccm
Moc maks. 225 kW (306 KM) przy5800 obr./min
Maksymalny moment obr. 400 Nm przy 3000-4000 obr./min
Układ napędowy Napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC ze zmiennym rozdziałem siły napędowej
Przekładnia AMG SPEEDSHIFT DCT 7G, dwusprzęgłowa
Średnie zużycie paliwa 7,2-7,3 l/100 km*
Średnie emisje CO2 164-167 g/km*
Klasa efektywności D
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,8 s
Prędkość maksymalna 250 km/h**

* Podane wartości określono zgodnie z zalecaną metodą pomiarową – NEDC dla emisji CO2 (zgodnie z art. 2 nr 1 rozporządzenia wykonawczego EU 2017/1153). Dane zużycia paliwa obliczono w oparciu o te wartości.** Ograniczona elektronicznie.

 


Reklama