Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Nowe Audi R8

Nowe Audi R8

Model R8 to awangarda marki Audi. Opracowana od nowa druga generacja tego sportowego super samochodu, jest teraz bardziej napięta, ostrzejsza i bardziej fascynująca. Wysokoobrotowy silnik V10 dostępny jest w dwóch wersjach. Jego topowy wariant ma zapierającą w piersiach moc 449 kW (610 KM).

Nawet aż 449 kW (610 KM) mocy: oba silniki V10

Nowe Audi R8 napędza dziesięciocylindrowy motor najnowszej generacji. Spontaniczną reakcją na dodawanie gazu, szybkim wchodzeniem na obroty (do 6500 obr./min) i niepowtarzalnym brzmieniem, wolnossący silnik 5.2 FSI wywołuje gęsią skórkę. Wolnossąca jednostka V10 nowego R8 ma jeszcze lepsze osiągi i wyższy moment obrotowy niż dotychczas. Ruchome klapy w rurze wydechowej i opcjonalny sportowy układ wydechowy, czynią jej dźwięk jeszcze bardziej wyrazistym.

Dziesięciocylindrowa jednostka napędowa dostępna jest w jednym z dwóch wariantów do wyboru. W R8 V10, z 5204 cm3 pojemności generuje moc 397 kW (540 KM) i maksymalny moment obrotowy 540 Nm, dostępny przy 6500 obr./min. Sprint od 0 do 100 km/h trwa w jego przypadku tylko 3,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 323 km/h. Audi R8 V10 plus ma jeszcze lepsze osiągi i jest najszybszym dotychczas produkowanym seryjnym modelem Audi. Wyniki: moc 449 kW (610 KM), maksymalny moment obrotowy 560 Nm przy 6500 obr./min., przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,2 sekundy, prędkość maksymalna 330 km/h. Jego właściwości jezdne są doprawdy zadziwiające.

Zastosowaną w silniku 5.2 FSI innowacją jest dodatkowy wtrysk pośredni. To uzupełnienie bezpośredniego wtrysku benzyny FSI, redukujące zużycie paliwa i zwiększające moc silnika. Ponadto model R8 wyposażono w nowy system cylindrów odłączanych na żądanie COD (cylinder on demand). Odłącza on jeden z dwóch rzędów cylindrów, dezaktywując wtrysk i zapłon. Audi R8 V10 zużywa średnio 11,8 litra paliwa na 100 km (275 g CO2 na km), a Audi R8 V10 plus – 12,4 litra na 100 km (289 g CO2 na km). Obniżenie spalania nawet o 10 procent w porównaniu z modelem poprzednim, to także zasługa nowego systemu Start-Stop.

System smarowania suchej miski olejowej to ostatni element pakietu innowacyjnych rozwiązań technicznych silnika 5.2 FSI. Dziesięciocylindrowa jednostka montowana jest ręcznie w węgierskich zakładach Audi w Györ. Sucha miska olejowa, będąca klasycznym dla sportów motorowych rozwiązaniem technicznym, pozwala na niską pozycję montażową tego silnika, co z kolei korzystnie wpływa na środek ciężkości pojazdu. Równocześnie zapewnia właściwe zaopatrywanie silnika w olej, także przy ekstremalnym przyspieszeniu poprzecznym.

Błyskawiczny i o zmiennych właściwościach: układ przeniesienia napędu

Obie wersje silnika współpracują z błyskawicznie zmieniającą biegi, siedmiostopniową, automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią S tronic, zamontowaną za silnikiem. Przekładnia S tronic może pracować w trzech trybach automatycznych. Można ją także obsługiwać manualnie. Polecenia przełączenia biegów są przekazywane elektronicznie (by wire). Funkcja Launch Control zapewnia maksymalne przyspieszenie przy ruszaniu ze startu zatrzymanego.

Przy prędkości powyżej 55 km/h, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, uaktywnia się kolejna funkcja skrzyni S tronic. W tym przypadku oba sprzęgła otwierają się, a samochód przechodzi w tryb „żeglowania”. Funkcja ta, przede wszystkim w przypadku codziennego użytkowania samochodu, pozwala zaoszczędzić paliwo.

Stały napęd na cztery koła sprawia, że nowe Audi R8 znacznie zyskało na stabilności i trakcji w porównaniu z konkurentami z napędem na jedną oś. Przy osi przedniej, elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe zastąpiło sprzęgło wiskotyczne stosowane w poprzednim modelu. Nowo opracowany napęd quattro umożliwia nieograniczony i zmienny, w zależności od sytuacji na drodze oraz pogody, rozkład momentów napędowych między przednią i tylną oś. Podczas normalnej, stabilnej jazdy, 100 procent momentu przekazywane jest na koła tylne. W razie potrzeby, sprzęgło bezstopniowo przekierowuje nawet 100 procent momentu na oś przednią. Mechaniczny dyferencjał zamontowany przy tylnej osi zapewnia maksymalną trakcję bez poślizgu.

Audi drive select: podwozie

Wszystkie cztery koła nowego Audi R8 są prowadzone przez podwójne wahacze z aluminium. Silnik R8 V10 plus zestrojony jest sportowo. Dla obu jednostek napędowych opcjonalnie dostępne są adaptacyjnie regulowane amortyzatory systemu kontroli zawieszenia Audi magnetic ride. Zaprojektowane od podstaw elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, zapewnia ścisły kontakt pojazdu z nawierzchnią i przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla. Na życzenie, Audi dostarcza dynamiczny układ kierowniczy. Tutaj siła wspomagania kierownicy zależna jest od prędkości pojazdu i ustawienia systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.

Seryjnie, nowe Audi R8 V10 wyposażone jest w 19-calowe koła z oponami w rozmiarze 245/35 z przodu i 295/35 z tyłu. Na życzenie, po raz pierwszy w modelu R8, samochód można wyposażyć w felgi o średnicy 20 cali. W tej opcji przednie opony mają rozmiar 245/30, a tylne – 305/30. Stalowe tarcze hamulcowe w stylistyce wave, wpływają na redukcję ciężaru samochodu. Zaciski hamulców na życzenie mogą być polakierowane na czerwono. W modelu R8 V10 plus, za hamowanie odpowiedzialne są najnowocześniejsze tarcze ceramiczne wzmocnione włóknem węglowym (opcja w modelu V10).

By wybrać sposób w jaki funkcjonują najważniejsze układy techniczne, kierowca może przy pomocy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select ustawić jeden z czterech trybów pracy: comfort, auto, dynamic lub individual. Standardowo system ten wpływa na charakterystykę pracy silnika, układu kierowniczego, automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów S tronic, napędu quattro oraz elementów opcjonalnych: adaptacyjnego, elektromagnetycznego systemu kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, klap w układzie wydechowym i dynamicznego układu kierowniczego. Ponadto system ten posiada nowy tryb performance (opcja w modelu V10, standard w modelu V10 plus). Kierowca aktywuje go za pomocą osobnego przycisku na kierownicy, a za pomocą pokrętła wybiera między programami dry, wet i snow. Programy te wspierają dynamiczne manewrowanie na suchej, mokrej i pokrytej śniegiem nawierzchni. W trybie performance, system Audi drive select steruje także klimatyzacją i elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESC.

Nowa karoseria Audi Space Frame, w dużej mierze zbudowana z aluminium i z CRP

Masa topowego modelu R8 V10 plus to 1454 kg. Kluczowym czynnikiem konsekwentnie wpływającym na lekką konstrukcję samochodu jest multimateriałowa karoseria Audi Space Frame (ASF). Jej ciężar to zaledwie 200 kg. Niska masa własna, 1555 kg, daje wyjątkowy stosunek mocy do masy 3,46 kg/kW (2,55 kg/KM).

Karoseria ASF to przykład zupełnie nowej, lekkiej konstrukcji, wykonanej z różnych materiałów. Słupki B, tunel środkowy i tylna ściana, to komponenty z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP). Część przednia, kopuła dachu i część tylna pojazdu, zrobione są z wyglądających jak konstrukcja szachulcowa, aluminiowych, odlewanych węzłów i profili, które częściowo wykonano z nowych stopów. Jak zawsze w przypadku karoserii ASF, każdy element składowy dokładnie dopasowano do jego umiejscowienia i funkcji. W związku z powyższym, biorąc pod uwagę funkcje poszczególnych elementów, inżynierowie połączyli niektóre z nich z karoserią. Pomijając te właśnie elementy, karoseria jest teraz o 15 procent lżejsza niż karoseria poprzedniego modelu. Jednocześnie sztywność skrętu poprawiła się o 40 procent. Właśnie ze względu na sztywność, karoseria nowego Audi R8 jest wzorcowa. Zalety lekkiej konstrukcji nie mają sobie równych wśród konkurencji.

Wielomateriałowa karoseria Audi Space Frame (ASF) nowego Audi R8 jest bardzo lekka i sztywna, akustycznie komfortowa i bardzo bezpieczna. Zewnętrzną jej warstwę wykonano w całości z aluminium. Opcjonalnie jednak (standard w modelu V10 plus) zamówić można elementy dodatkowe takie jak splitter, dyfuzor, czy boczne wloty powietrza tzw. sideblades, wykonane z tworzywa węglowego o strukturze widocznych włókien. Przy dużych prędkościach, długi, wznoszący się ku górze dyfuzor zamontowany w podwoziu, wytwarza odpowiednią siłę docisku tylnej osi.

Stylistyka: płaskie, szerokie i muskularne

Kabina pasażerska wysunięta do przodu, długi, opływowy tył i stosunkowo mały rozstaw osi – stylistyka zewnętrzna już na pierwszy rzut oka podkreśla techniczną koncepcję tego wysokiej mocy sportowego samochodu z centralnie umieszczonym silnikiem. Jego długość (4,42 m), wysokość (1,24 m) i rozstaw osi (2,65 m), w porównaniu z poprzednim modelem zmieniły się nieznacznie. Natomiast szerokość (1,94 m) zwiększyła się o ok. cztery centymetry. Proporcje jeszcze bardziej podkreślają, że R8 to samochód wyścigowy, a charakterystyczne idee stylistyczne poprzedniego modelu nabrały ostrzejszego wyrazu.

Logo Audi umieszczono na masce silnika, a pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe z kratownicą o wyglądzie plastra miodu jest szeroka i niska. Plastycznie wymodelowane powierzchnie łączą ją z płaskimi reflektorami, podkreślając napięcie, głębię i logikę stylistyki. Pionowy podział sygnatury świateł do jazdy w dzień nawiązuje do struktury wlotów powietrza i podkreśla szerokość pojazdu. To jak prezentuje się Audi R8, jest dowodem lekkości i technicznej precyzji. Reflektory diodowe są elementem wyposażenia standardowego. Na życzenie, Audi montuje laserowe światła drogowe, podwajające zasięg oświetlenia do 600 metrów oraz przednie kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Kierunkowskazy takie z tyłu pojazdu montowane są seryjnie. Sygnatura świateł tylnych to połączenie dwóch linii pionowych i jednej poziomej. Dodaje to Audi R8 jeszcze mocniejszego wyglądu.

Będący elementem laserowych świateł drogowych moduł laserowy, generuje snop światła o zasięgu dwa razy większym niż snop generowany przez reflektory diodowe. Każdy moduł składa się z czterech silnych diod laserowych. Przy średnicy zaledwie 300 mikrometrów, generują one niebieskie światło laserowe o długości fali 450 nanometrów. Fosforowy konwerter przemienia je w idealne dla ludzkiego oka, pozwalające kierowcy lepiej rozpoznawać kontrasty i mniej meczące wzrok, białe światło drogowe o temperaturze barwy 5500 kelwinów. Laserowe światła drogowe, które w Audi R8 można włączyć przy prędkości powyżej 60 km/h, doskonale uzupełniają funkcje diodowych świateł drogowych. Duży zasięg wiązki światła daje kierowcy lepszą widoczność, a co za tym idzie, zapewnia większe bezpieczeństwo. Inteligentny zespół sensorowych kamer rozpoznaje innych uczestników ruchu drogowego i odpowiednio dostosowuje wiązkę światła.

Po bokach, nad kołami tego sportowego super samochodu, zarysowano wyraźne, charakterystycznie zakrzywione kontury. Linia ramion, niczym potężny mięsień, łączy koła ze sobą, dzieląc przy tym wlot sideblade na dwie połowy – górną i dolną. To nowe rozwiązanie stylistyczne sprawia, że samochód wygląda na dłuższy i bardziej dynamiczny.

Także z tyłu pojazdu, światła i wloty powietrza są ze sobą optycznie powiązane. Obie końcówki rur wydechowych mają kształt trapezu, a tylna szyba pozwala zajrzeć do oświetlonej komory silnika. Audi R8 ma elektrycznie wysuwany spojler, a model R8 V10 plus nieruchome skrzydło tylne wykonane z CRP.

Jak w samochodzie wyścigowym: wnętrze i obsługa

Osoba zasiadająca za kierownicą nowego Audi R8 poczuć się może niczym kierowca wyścigowy. Wszystkie funkcje dostosowano do jego potrzeb i można je obsługiwać, nawet w krytycznej sytuacji drogowej, bez odrywania rąk od kierownicy. Nowo zaprojektowane sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami gwarantują stabilne podparcie boczne. Jeszcze bardziej radykalne w formie są nowo zaprojektowane fotele kubełkowe R8. To doskonały dowód potwierdzający związek lekkiej konstrukcji i komfortu (opcja w modelu V10, standard w modelu V10 plus).

Przycisk Start-Stop i przycisk systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, czyli tzw. satelity, umieszczono na wielofunkcyjnej kierownicy. Kierownica typu performance w Audi R8 V10 plus, ma jeszcze dwa inne przyciski – przycisk trybu performance z pokrętłem do wyboru programów dry, wet lub snow oraz przycisk sterowania sportowym układem wydechowym.

Audi virtual cockpit, umieszczony w swobodnie zawieszonej obudowie, prezentuje wszystkie informacje w postaci wysokiej jakości grafik komputerowych, na wyświetlaczu o przekątnej 12,3 cala. Kierowca może przełączać między różnymi wyglądami zegarów i wskaźników, a także dodatkowo, w zakresie poszczególnych trybów, dopasowywać tablicę rozdzielczą do własnych potrzeb. W trybie performance wyświetlane są informacje o programach jazdy, przyspieszeniu, sile hamowania i siłach bocznych oraz o mocy i momencie obrotowym. Audi virtual cockpit wyświetla także sygnał informujący o osiągnięciu granicznej liczby obrotów. Kierowca obsługuje Audi virtual cockpit za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy plus. Dzięki takiej koncepcji obsługi, ręce kierowcy spoczywają cały czas na kierownicy, a jego wzrok na jezdni. Alternatywnie możliwa jest obsługa za pomocą „touchwheel“ lub za pomocą przycisków w konsoli środkowej.

Również w stylistyce wnętrza pojazdu napięta, geometrycznie poprowadzona linia podkreśla koncepcję lekkiej konstrukcji Audi. Jej najbardziej charakterystycznym elementem jest duży łuk, tzw. monoposto, otaczający miejsce kierowcy. W nowym R8 zrezygnowano z obecnego w poprzednim modelu monitora MMI. Jego miejsce zajęły trzy centralne pokrętła obsługi klimatyzacji. Trójwymiarowa stylistyka nawiewów przypomina wloty powietrza w samochodzie wyścigowym. Tablica rozdzielcza sprawia wrażenie bardzo lekkiej. Na szerokiej konsoli tunelu środkowego umieszczono standardowy terminal MMI i nowo zaprojektowaną, płaską dźwignię zmiany biegów dwusprzęgłowej, automatycznej przekładni S tronic.

Jeśli chodzi o materiały wykończenia wnętrza, klienci mogą wybierać między kombinacją Alcantara/skóra Perlnappa a skórą Feinnappa. Do tego dostępne są panele z tworzywa węglowego z widocznymi włóknami, dwa pakiety skórzane i nowe dynamiczne stebnowanie w kształcie rombów.

inf/zdjęcia/film - AUDI


Reklama