Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Nowe zawieszenie Citroena i… cactus na latającym dywanie

dokument
pobierz +

Doświadczenie Citroëna w dziedzinie układów jezdnych nie wymaga udowadniania. Na przestrzeni lat klienci przywiązali się do komfortu samochodów Citroëna, odmiennego niż w innych autach dostępnych na rynku. Wykorzystując doświadczenie i know-how, inżynierowie Citroëna skonstruowali nowy typ zawieszenia, którego głównym zadaniem jest typowa dla Citroëna poprawa jakości tłumienia nierówności drogi, tak ważna dla klientów marki.

Zasada działania zawieszenia jest prosta. Klasyczne zawieszenie składa się z amortyzatora, sprężyny i ogranicznika mechanicznego, tymczasem zawieszenie z progresywnymi poduszkami hydraulicznymi™ (Progressive Hydraulic Cushions™ – PHC) ma rodzaj dwóch hydraulicznych ograniczników z obu stron: jeden pracuje w fazie rozprężania amortyzatora, drugi w fazie sprężania. Dzięki temu zawieszenie pracuje dwutorowo – w zależności od stopnia obciążenia i stanu nawierzchni drogi:

  • W trakcie lekkiego sprężania i rozprężania zawieszenia sprężynami amortyzator kontroluje ruchy w płaszczyźnie pionowej bez potrzeby obciążania poduszek hydraulicznych. Jednakże ich zastosowanie pozwoliło inżynierom uzyskać większą swobodę w zakresie ruchu całego nadwozia, co stwarza wrażenie podróżowania jak na latającym dywanie, tak jakby samochód przelatywał ponad nierównościami drogi.
  • W przypadku silnego sprężania i rozprężania zawieszenia sprężyna i amortyzator współpracują z hydraulicznymi ogranicznikami odpowiedzialnymi za fazę sprężania lub rozprężania, które stopniowo spowalniają ruch zawieszenia, co pozwala uniknąć gwałtownego zatrzymania skoku zawieszenia na końcu jego zakresu. W przeciwieństwie do klasycznego odboju mechanicznego, który pochłania energię, lecz też oddaje jej część, ogranicznik hydrauliczny pochłania i jednocześnie rozprasza tę energię. Dlatego nie ma odbicia zawieszenia i skoku nadwozia w górę.

Citroëna poprawa jakości tłumienia nierówności drogi, tak ważna dla klientów marki.

Dzięki nowatorskiemu rozwiązaniu technicznemu Nowy C4 Cactus -który jako pierwszy model w Europie ma ten rodzaj zawieszenia-  zapewnia najwyższy komfort jazdy i efekt latającego dywanu 

Zasada działania zawieszenia jest prosta. Klasyczne zawieszenie składa się z amortyzatora, sprężyny i ogranicznika mechanicznego, tymczasem zawieszenie z progresywnymi poduszkami hydraulicznymi™ (Progressive Hydraulic Cushions™ – PHC) ma rodzaj dwóch hydraulicznych ograniczników z obu stron: jeden pracuje w fazie rozprężania amortyzatora, drugi w fazie sprężania. Dzięki temu zawieszenie pracuje dwutorowo – w zależności od stopnia obciążenia i stanu nawierzchni drogi:

  • W trakcie lekkiego sprężania i rozprężania zawieszenia sprężynami amortyzator kontroluje ruchy w płaszczyźnie pionowej bez potrzeby obciążania poduszek hydraulicznych. Jednakże ich zastosowanie pozwoliło inżynierom uzyskać większą swobodę w zakresie ruchu całego nadwozia, co stwarza wrażenie podróżowania jak na latającym dywanie, tak jakby samochód przelatywał ponad nierównościami drogi.
  • W przypadku silnego sprężania i rozprężania zawieszenia sprężyna i amortyzator współpracują z hydraulicznymi ogranicznikami odpowiedzialnymi za fazę sprężania lub rozprężania, które stopniowo spowalniają ruch zawieszenia, co pozwala uniknąć gwałtownego zatrzymania skoku zawieszenia na końcu jego zakresu. W przeciwieństwie do klasycznego odboju mechanicznego, który pochłania energię, lecz też oddaje jej część, ogranicznik hydrauliczny pochłania i jednocześnie rozprasza tę energię. Dlatego nie ma odbicia zawieszenia i skoku nadwozia w górę.

Dzięki temu nowatorskiemu rozwiązaniu technicznemu Nowy C4 Cactus -który jako pierwszy model w Europie ma ten rodzaj zawieszenia-  zapewnia najwyższy komfort jazdy i efekt latającego dywanu bez negatywnego wpływu na zachowanie samochodu w czasie jazdy i wygodę prowadzenia.
inf Citroen


Reklama