Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Nowy Vito Znakomita trakcja, stabilność prowadzenia i dynamika jazdy – dlaczego?

Nowy Vito Znakomita trakcja, stabilność prowadzenia i dynamika jazdy – dlaczego?

Znakomita trakcja, stabilność prowadzenia i dynamika jazdy

Konwencjonalne międzyosiowe i międzykołowe blokady są w Vito 4x4 zbędne – a to pozwala ograniczyć jego masę własną przy jednoczesnej poprawie bezpieczeństwa prowadzenia oraz komfortu jazdy. Zmieniony względem poprzednika rozdział momentu obrotowego między osiami (45:55 zamiast 33:67) przekłada się na jeszcze lepszą przyczepność i dynamikę jazdy. Przynosi także korzyści podczas jazdy bez obciążenia lub z lekkimi ładunkami, gdy tylna oś jest niedociążona.

Strategia działania 4ETS ma na celu uzyskanie najlepszego możliwego przyspieszenia przy zminimalizowaniu poślizgu kół i zapewnieniu w ten sposób maksymalnej stabilności prowadzenia. Pozwala to na sprawne przemieszczanie się nawet w najbardziej niekorzystnych warunkach, na przykład podczas ruszania na wzniesieniu, gdy jedna strona pojazdu znajduje się na oblodzonej nawierzchni lub oba koła jednej osi nie mogą złapać przyczepności.

Jako element systemu kontroli stabilności ESP, układ 4ETS nie tylko zapewnia najlepszą możliwą trakcję podczas przyspieszania, ale również w trakcie hamowania. Gdy kierowca z całą mocą wciśnie pedał hamulca na nieutwardzonej nawierzchni, ESP wykrywa optymalny wymagany poślizg i blokuje koła bardzo krótkimi impulsami, mimo interwencji systemu ABS. Efekt? Piasek lub śnieg klinuje się wówczas pod przednimi kołami, zapewniając skuteczniejsze wytracanie prędkości i skracając dystans hamowania.

Wielopłytkowe sprzęgło międzyosiowe z efektem blokującym

Centralny dyferencjał nowego Vito 4x4 zaopatrzono w dwutarczowe sprzęgło, dysponujące bazowym momentem blokującym między osiami o wartości około 50 Nm. Tarcze sprzęgła są wstępnie obciążone za pomocą sprężyny. Jeśli dochodzi do poślizgu kół jedne lub obu osi, odpowiedni ruch tarcz powoduje transfer momentu tarcia z osi, której koła kręcą się szybciej, do tej, której koła kręcą się wolniej. W rezultacie rozdział siły napędowej między przednią i tylną osią waha się od 30:70 do 70:30, poprawiając trakcję oraz stabilność prowadzenia. Efekt stabilizacji jest odczuwalny zwłaszcza na śliskich nawierzchniach o niewielkim współczynniku tarcia między ogumieniem a podłożem, gdy wielotarczowe sprzęgło powoduje umiarkowany efekt mechanicznego zblokowania osi. Jego zastosowanie dodatkowo usprawnia działanie systemu kontroli trakcji i tłumi efekty nagłej zmiany obciążenia.

Napęd na obie osie w pełni zintegrowany z ADAPTIVE ESP

Bezpieczeństwo należy do standardu każdego Mercedesa. W przypadku Vito 4x4 oznacza to, że zarówno napęd na obie osie, jak i układ 4ETS są w pełni zintegrowane z systemem ADAPTIVE ESP. Kontroluje on dynamikę jazdy i koordynuje działanie: ABS-u, kontroli trakcji (ASR), elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD), hydraulicznego wspomagania hamowania Brake Assist (BAS), asystenta podjazdu (Hill-Start Assist), monitorowania obciążenia Load Adaptive Control (LAC), układu chroniącego przed przechyłami Roll Over Mitigation i Roll Movement Intervention (ROM/RMI), kontroli podsterowności Enhanced Understeering Control (EUC), automatycznego osuszania tarcz podczas jazdy w deszczu oraz wstępnego przygotowania klocków hamulcowych w krytycznych sytuacjach (Electronic Brake Prefill). Jeśli nabywca Vito 4x4 zdecyduje się na dokupienie haka holowniczego, do elementów ESP należy również układ stabilizacji przyczepy Trailer Stability Assist (TSA). Wszystkie te funkcje działają także w warunkach terenowych.

Tak jak we wprowadzonych już wariantach Vito, standardowe wyposażenie Vito 4x4 obejmuje innowacyjne systemy wspomagające – monitorowania zmęczenia kierowcy oraz asystenta bocznego wiatru. Podobnie jak dostępne na życzenie układy wspomagania parkowania (Active Parking Assist), zapobiegania kolizjom czołowym (COLLISION PREVENTION ASSIST), monitorowania martwego pola i pasa ruchu (Blind Spot Assist i Lane Keeping Assist) oraz inteligentny system oświetlenia (Intelligent Light System), są to unikalne elementy w segmencie średniej klasy vanów.

Aktywna kontrola trakcji (ASR)

Także system kontroli trakcji (ASR) dostosowuje się do zmiennych warunków drogowych. Dla przykładu, w zakrętach na śliskiej nawierzchni obniża próg regulacji momentu obrotowego dla zapewnienia najlepszej stabilności. I przeciwnie, przy dobrej przyczepności na łukach zaczyna przyhamowywać koła z opóźnieniem. W ten sposób osiąga właściwy balans między przyczepnością a stabilnością niezależnie od warunków.

Progi działania ESP dostosowane do sytuacji na drodze

Zależnie od warunków, wskazana może być zmiana trybu działania dynamicznego układu kontroli stabilności ESP wraz z systemem ASR. Wystarczy wówczas naciśnięcie przycisku – podniesienie progu działania ESP spowoduje poprawę trakcji poprzez zwiększenie poślizgu kół, co przyda się na przykład po założeniu łańcuchów śniegowych lub podczas jazdy po żwirowej nawierzchni.

Dodatkowy tryb działania ESP został przygotowany na zróżnicowane okoliczności, nigdy jednak nie powoduje całkowitego odłączenia układu. Przy prędkościach do 40 km/h jego priorytetem jest zapewnienie maksymalnej trakcji, na przykład przy wjeździe na zaśnieżone wzniesienie. Pomiędzy 40 a 80 km/h na równi uwzględnia on przyczepność i stabilność jazdy, a powyżej 80 km/h ze względów bezpieczeństwa koncentruje się na optymalnej przyczepności. Zmiany w systemie sterowania zachodzą płynnie, co oznacza, że są niezauważalne dla kierowcy.

Niezależnie od warunków panujących na drodze, w krytycznych sytuacjach funkcjonalność ESP zostaje w pełni przywrócona.

Downhill Speed Regulation: stała prędkość na zjazdach

Vito 4x4 jest standardowo wyposażony w system kontroli prędkości zjazdu (Downhill Speed Regulation – DSR). To jedyne takie rozwiązanie w segmencie – dba o utrzymanie i nieprzekraczanie zdefiniowanej prędkości podczas pokonywania zjazdów. Działanie DSR wykorzystuje współpracę między oprogramowaniem silnika, skrzyni biegów oraz układu hamulcowego. Aby włączyć system, należy wcisnąć przycisk na tablicy rozdzielczej. Prędkość zjazdu można kontrolować za pomocą pedałów gazu i hamulca lub dźwigni standardowego tempomatu.

DSR działa w zakresie 4-18 km/h. Kierowca może w każdej chwili zwolnić lub przyspieszyć, wciskając pedał gazu albo hamulca. Przekroczenie prędkości 18 km/h powoduje automatyczne uśpienie układu, a ponowne przyhamowanie poniżej 18 km/h raz jeszcze go uruchomi. Gdy prędkość Vito 4x4 przekroczy 45 km/h, DSR całkowicie się wyłączy.

inf/zdjęcia/film - MERCEDES


Reklama