Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Układ przeniesienia napędu i zawieszenie Audi RS3

Układ przeniesienia napędu i zawieszenie Audi RS3

 

Siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic należy do wyposażenia standardowego zarówno w RS 3 Limousine, jak i w RS 3 Sportback. Niższe biegi tej kompaktowej, dwusprzęgłowej przekładni mają dynamiczne, krótkie przełożenia,a bieg siódmy ma przełożenie długie, zmniejszające zużycie paliwa. Wymiennik ciepła chłodzi olej w skrzyni, a nowa przekładnia kątowa przenosząca napęd do wału Kardana jest lżejsza o ok. dwa kilogramy.

Kierowca może korzystać z automatycznego trybu pracy skrzyni S tronic lub zmieniać biegi samodzielnie, za pomocą manetek przy kierownicy. W trybie automatycznym osoba prowadząca samochód może wybrać jeden z dwóch programów jazdy. W trybie D silnik pracuje w sposób dostosowany do codziennego ruchu. Tryb S natomiast jest bardziej zorientowany na dynamikę jazdy, a liczba obrotów wyższa.
W obu trybach przełączanie biegów odbywa się w setnych ułamkach sekundy i jest prawie nieodczuwalne. Funkcja Launch Control umożliwia pełną kontrolę przyczepności podczas startu. Dzięki niej, model RS 3 w pełni wykorzystuje swój potencjał podczas przyspieszenia. Warunek: tryb sportowy systemu stabilizacji toru jazdy ESC musi być aktywny, a dźwignia zmiany biegów musi się znajdować w pozycji S.

Zmienna dystrybucja mocy: stały napęd na cztery koła quattro

Stały napęd na cztery koła quattro, to połączenie emocjonującej dynamiki i odczuwalnej stabilności. Jego sercem jest sterowane elektronicznie, hydraulicznie aktywowane sprzęgło wielopłytkowe, które w celu optymalizacji podziału obciążeń między osiami, umieszczono na osi tylnej. Zarządzanie pracą wielopłytkowego sprzęgła bazuje na oprogramowaniu stworzonym wyłącznie na potrzeby modelu RS 3. Błyskawicznie, w sposób adekwatny do sytuacji, rozdziela ono moment obrotowy pomiędzy osią przednią i tylną. W zależności od stylu jazdy i od stopnia przyczepności, od 50 do 100 procent momentu może zostać skierowane na oś tylną. Elektryczna pompa ściska płytki sprzęgła pod maksymalnym ciśnieniem oleju 40 barów. Gdy tylko przyczepność nawierzchni zmniejsza się lub styl jazdy kierowcy zaczyna być bardziej sportowy, już podczas wchodzenia w zakręt sprzęgło kieruje część sił napędowych na oś tylną.


Dostosowany do potrzeb modeli typu RS: system stabilizacji toru jazdy z dwoma trybami.

Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC i system kontroli trakcji zostały przez inżynierów Audi dostrojone specjalnie do potrzeb modeli typu RS. Oprócz trybu standardowego funkcjonowania ESC, wybrać można tryb sportowy, gdzie ingerencja systemu następuje później. Tryb sportowy daje jeszcze więcej radości z jazdy i pozwala na wejście samochodem w kontrolowany drift na nawierzchniach o małej przyczepności. Jeśli kierowca przyciśnie przycisk ESC na dłużej niż trzy sekundy, całkowicie dezaktywuje system, „uwalniając” w ten sposób wyjątkowo sportowe zachowanie pojazdu podczas jazdy.

Prowadzenie nowego RS 3 jest jeszcze łatwiejsze i bardziej precyzyjne dzięki selektywnemu rozkładowi momentu obrotowego miedzy kołami, funkcji inteligentnego oprogramowania elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC. Gdy szybko jadący samochód znajduje się w zakręcie, system lekko przyhamowuje odciążone koła po wewnętrznej stronie zakrętu. Obydwa koła zewnętrzne mogą dzięki temu przenieść więcej momentu obrotowego na jezdnię.

 

Zawieszenie

Zarządzanie pracą sprzęgła wielopłytkowego zintegrowano z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, mogącym działać w jednym z czterech trybów: comfort, auto, dynamic lub individual.

System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select wpływa nie tylko na pracę napędu na cztery koła quattro, ale także na reakcje pedału gazu oraz na działanie automatycznej skrzyni biegów S tronic, wspomaganie układu kierowniczego oraz ruchomych klap w układzie wydechowym. Wpływa też na funkcjonowanie opcjonalnego zawieszenia sportowego RS plus z adaptacyjnym, elektromagnetycznym systemem kontroli zawieszenia Audi magnetic ride. Zasada działania Audi magnetic ride: płyn magnetoreologiczny wypełniający amortyzatory zawiera cząsteczki magnetyczne mikroskopijnych rozmiarów, które pod wpływem wywoływanego pola magnetycznego różnicują siłę amortyzacji w zależności od wybranego trybu – auto, comfort lub dynamic - systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. W trybie dynamic reakcje pojazdu są bardziej spontaniczne, a prowadzenie pojazdu bardziej dynamiczne. Podczas pokonywania zakrętów koła i całe zawieszenie usztywniają się, a przechyły karoserii są w znacznej mierze niwelowane. Natomiast podczas hamowania, system Audi magnetic ride zapobiega tzw. nurkowaniu przodu pojazdu.

Imponująca dynamika: czterowahaczowa oś tylna i progresywny układ kierowniczy

Podwozie obu modeli RS to doskonały partner dla mocnego napędu. Oś tylna to złożona konstrukcja czterowahaczowa. Dzięki niej, te kompaktowe sportowe samochody wchodzą w zakręty spontanicznie i pokonują je z ogromną precyzją. Progresywny układ kierowniczy, zestrojony specjalnie na potrzeby samochodów typu RS, dopasowuje swoje przełożenie do prędkości pojazdu, a sposób jego pracy reguluje się z wykorzystaniem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.

Przekładnie układu kierowniczego zaprojektowano w ten sposób, by przełożenie stawało się coraz bardziej bezpośrednie podczas pokonywania zakrętów. Dzięki takiemu zestrojeniu układu, RS 3 pokonuje zakręty przy niewielkim wysiłku kierowcy wkładanym w kręcenie kierownicą. Dodatkowo elektromechaniczny, progresywny układ kierowniczy nieustannie dostarcza kierowcy sygnałów zwrotnych dotyczących stanu nawierzchni, po której samochód się porusza.

Sprężyny oraz amortyzatory są zestrojone sztywno, a karoseria zawieszona o 25 mm niżej w stosunku do standardowego zawieszenia Audi A3. 19-calowe, odlewane felgi, to element wyposażenia standardowego. W modelu RS 3 Limousine felgi utrzymane są w pięcioramiennej stylistyce krawędzi typu blade, w Audi RS 3 Sportback w stylistyce pięcioramiennego wirnika. Obręcze mogą mieć powierzchnie w kolorze srebrnym Galvano, w barwie matowego tytanu lub lśniącej, antracytowej czerni. Standardowy rozmiar opon: 235/35. Na życzenie, Audi oferuje opony kół przednich w rozmiarze 255/30.

Za dużymi kołami zamontowano mocne hamulce. Wentylowane od wewnątrz, perforowane, stalowe tarcze hamulcowe przedniej osi mają średnicę 370 mm. By ciepło powstające podczas hamowania odprowadzane było szybko i sprawnie, pierścienie cierne połączone są z aluminiowymi piastami tarcz za pomocą trzpieni ze stali szlachetnej. Ośmiotłoczkowe szczęki hamulcowe z emblematami RS polakierowano na czarno lub opcjonalnie na czerwono. Opcjonalnie, do nowego Audi RS 3 zamówić można przednie tarcze z ceramiki wzmacnianej karbonem. Szczęki hamulcowe w takiej opcji są szare. Na tylnej osi pracują tarcze hamulcowe o średnicy 310 mm.

Zasoby powiązane


Reklama