Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Systemy napędu 4x4 w modelu JEEP Grand Cherokee - ANIMACJA DZIAŁANIA

 

Oferta napędu 4x4 Grand Cherokee 2014 obejmuje trzy systemy: Quadra-Trac II i Quadra-Drive II z tylnym mechanizmem różnicowym o elektronicznie ograniczanym poślizgu wewnętrznym (ELSD) oraz przewidziany wyłącznie dla wersji SRT - aktywny system Quadra-Trac typu "on-demand", obejmujący również tylny mechanizm różnicowy ELSD.

Stanowiący wyposażenie standardowe modeli Overland i Summit system zawieszenia pneumatycznego Quadra-Lift pozwala zwiększać wysokość nadwozia nad podłożem - do maksymalnego prześwitu 280 mm.
Dostępność tych systemów ma kluczowe znaczenie dla legendarnej wręcz charakterystyki trakcyjnej gamy Grand Cherokee oraz bezpieczeństwa, jakie zapewnia napęd 4x4 podczas jazdy po nawierzchniach o pogorszonej przyczepności.

System napędu 4x4 Quadra-Trac II typu "full-time" obejmuje dwustopniową skrzynkę rozdzielczą oraz system kontroli trakcji z użyciem hamulców BTCS osi przedniej i tylnej zapewniając najlepszą w tej klasie pojazdów charakterystykę w warunkach off-road. Dwustopniowa skrzynka rozdzielcza systemu „zbiera" sygnały z różnych czujników systemu, aby możliwie niezwłocznie wykryć i przeciwdziałać poślizgowi kół. Układ Throttle Anticipate pozwala rejestrować szybsze ruchy pedału przyspieszenia przy ruszaniu z miejsca pod kątem zwiększenia trakcji, zanim nastąpi utrata przyczepności. W momencie wykrycia poślizgu kół - nawet 100 procent dostępnego momentu obrotowego przekazywane jest na oś wykazującą maksimum trakcji wobec podłoża.

System Quadra-Trac II może pracować w dwóch trybach: 4WD High, kiedy to moment obrotowy rozdzielany jest automatycznie na obie osie w proporcji zmiennej oraz 4WD Low (aktywowanym wyłącznikiem na konsoli centralnej), gdy moment obrotowy dzielony jest w równym stosunku 50/50 pomiędzy osią przednią i tylną. Działający w trybie 4WD Low reduktor terenowy o przełożeniu 2,72:1 pozwala uzyskać doskonałe własności trakcyjne, konieczne w ekstremalnych warunkach off-roadowych.
Wersje modelowe Grand Cherokee Overland i Summit 2014 wyposażone są w system napędu 4x4 Quadra-Drive II. Wraz z tylnym mechanizmem różnicowym o elektronicznie ograniczanym poślizgu wewnętrznym (ELSD) - system Quadra-Drive II zapewnia najlepsze własności trakcyjne off-road wśród tego typu rozwiązań światowych. Jego sercem jest centralna skrzynka rozdzielcza oraz sterowany elektronicznie zespół sprzęgłowy - umożliwiające aktywny podział momentu obrotowego na obie osie pojazdu. Na suchej nawierzchni, w normalnych warunkach trakcyjnych centralna skrzynka rozdzielcza przekazuje 48 procent dostępnego momentu obrotowego na oś przednią, a 52 procent - na oś tylną. Na śliskim podłożu system automatycznie przekierowuje moment obrotowy pomiędzy obiema osiami w zależności od bieżących warunków jazdy, zapewniając możliwie najlepszą charakterystykę trakcyjną. Odpowiednie czujniki elektroniczne pozwalają zwiększać trakcję każdego z czterech kół i zapobiegać utracie przyczepności w momencie nagłego przyspieszania. System

Quadra-Trac II może działać w dwóch trybach pracy - 4WD High oraz 4WD Low łącznie z reduktorem terenowym o przełożeniu 2,72:1 - doskonale sprawdzającym się w ekstremalnych warunkach off-roadowych.
Dzięki mechanizmowi różnicowemu ELSD system w mgnieniu oka rozpoznaje poślizg koła tylnej osi i płynnie przekazuje moment obrotowy na drugie koło zachowujące przyczepność do podłoża. W pewnych przypadkach system zdolny jest do „przewidywania" zaniku trakcji i aktywnego minimalizowania lub eliminacji tego zjawiska.

Wyposażeniem seryjnym Grand Cherokee SRT 2014 jest aktywny system napędu 4x4 Quadra-Trac typu "on-demand" korzystający z różnego rodzaju czujników, aby możliwie niezwłocznie wykrywać i przeciwdziałać poślizgowi kół. Układ Throttle Anticipate pozwala rejestrować szybsze ruchy pedału przyspieszenia przy ruszaniu z miejsca pod kątem zwiększenia trakcji, zanim nastąpi utrata przyczepności. W momencie wykrycia poślizgu kół - nawet 100 procent dostępnego momentu obrotowego przekazywane jest na to koło osi tylnej, które wykazuje maksimum trakcji wobec podłoża. Skrzynka rozdzielcza systemu Quadra-Trac ma ponadto wpływ na charakterystykę jezdną poprzez odpowiedni rozdział momentu obrotowego na oś przednią i tylną - wspomagając w ten sposób utrzymanie zamierzonego przez kierowcę toru jazdy.
Jeep Grand Cherokee SRT wyposażony jest również w system kontroli trakcji z użyciem hamulców BTCS współpracujący z przednim mechanizmem różnicowym oraz tylnym mechanizmem różnicowym o elektronicznie ograniczanym poślizgu wewnętrznym (ELSD), który wpływa na poprawę własności jezdnych poprzez eliminację poślizgu kół tylnych i odpowiedni rozdział momentu obrotowego na koło zachowujące przyczepność do podłoża.

Inf JEEP/Bogusław Korzeniowski
film JEEP


Zasoby powiązane


Reklama