Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Selec-Terrain w modelu JEEP Grand Cherokee - ANIMACJA DZIAŁANIA


Wiodący w tej klasie pojazdów system zarządzania trakcją Selec-Terrain, który umożliwia dobór pięciu różnych programów jazdy został w Grand Cherokee 2014 jeszcze bardziej udoskonalony. Selec-Terrain wchodzi w skład seryjnego wyposażenia wszystkich wersji modelowych nowego Grand Cherokee (za wyjątkiem modelu SRT) i obejmuje teraz w ramach pakietu Off-road - również podsystem Selec-Speed Control, pozwalający utrzymać określoną prędkość jazdy podczas wjazdu i zjazdu ze wzniesienia przy pomocy łopatek sterujących na kierownicy zamiast operowania pedałami przyspieszenia i hamulca.
Warto podkreślić, iż tryb Sport Mode kontrolera systemu Selec-Terrain stosowanego w MY2013 załączany jest obecnie za pośrednictwem selektora skrzyni biegów, aby zapewnić maksimum przyjemności z jazdy w warunkach drogowych.
System zarządzania trakcją Selec-Terrain stanowi wyposażenie seryjne wersji modelowych Laredo, Limited, Overland oraz Summit i umożliwia wybór najkorzystniejszych ustawień napędu i zawieszenia - stosownie do warunków jazdy i stanu podłoża. Przy pomocy specjalnie dobranych algorytmów Selec-Terrain potrafi koordynować i optymalizować 12 funkcji systemowych, w tym modułu sterującego silnikiem i układem hamulcowym; systemem elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC); modułu sterującego układem przeniesienia napędu; systemami kontroli wjazdu Hill Ascent Control i zjazdu Hill Descent Control oraz Selec-Speed Control. System Selec-Terrain umożliwia wybór pięciu różnych programów do jazdy we wszelkich praktycznie warunkach:

  • Sand (piach): odpowiednie ustawienie systemów Traction Control i Quadra-Lift pod kątem czułości na poślizg kół oraz optymalizacja przenoszonego momentu obrotowego na podłożu piaskowym
  • Mud (błoto): odpowiednie ustawienie systemów Traction Control i Quadra-Lift pod kątem czułości na poślizg kół oraz optymalizacja przenoszonego momentu obrotowego na podłoży błotnym
  • Auto: automatyczna adaptacja do jazdy szosowej lub off-roadowej
  • Snow (śnieg): ustawienie optymalnie dostosowujące trakcję pojazdu do jazdy w warunkach nawierzchni ośnieżonych
  • Rock (skały): ustawienie zwiększające wysokość zawieszenia Quadra-Lift (w pojazdach z tym wyposażeniem) do maksimum 280 mm i dostosowujące pracę skrzynki rozdzielczej, mechanizmów różnicowych oraz przepustnicy do warunków powolnej jazdy terenowej.

System Jeep Selec-TrackTM
System Selec-Track oferowany jest wyłącznie w wersji modelowej Grand Cherokee SRT i w MY2014 poddany został istotnej re-kalibracji. Jeep Selec-Track współpracuje z kilkoma innymi systemami sterującymi (stabilności jazdy, adaptacyjnego tłumienia, strategii zmiany przełożeń, rozdziału momentu obrotowego w skrzynce rozdzielczej, mechanizmem różnicowym ELSD, elektroniczną przepustnicą oraz systemem dezaktywacji cylindrów - aby w sposób automatyczny dostosować dynamikę pojazdu nie tylko do preferencji prowadzącego, ale i warunków drogowych. Do samodzielnej decyzji kierowcy pozostaje wybór jednego z pięciu trybów dynamiki jazdy: Auto, Sport, Tow (holowanie przyczepy), Track (tor wyścigowy) i Snow (śnieg) - w zależności od bieżącej sytuacji. Wprowadzone zmiany oprogramowania pozwalają w SRT MY2014 jeszcze wyraźniej zróżnicować dynamikę trybów pracy, umożliwiając lepsze dostosowanie nastawów napędu do wymagań użytkownika i warunków jazdy. Na osiągi samochodu wymierny wpływ ma także zmienny rozdział momentu obrotowego przez skrzynkę rozdzielczą w trybie wyścigowym (Track), powodujący zwiększenie precyzji kierowania na łuku drogi aż do wyjścia i skrócenie czasu okrążenia na torze wyczynowym.

Inf JEEP/Bogusław Korzeniowski
film JEEP


Zasoby powiązane


Reklama