Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Nowy Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ - zawieszenie i napęd

Nowy Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ - zawieszenie i napęd

Aktywny napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+

Oba modele E 63 są oferowane wyłącznie z nowym napędem na cztery koła AMG Performance 4MATIC+. Ten inteligentny system łączy zalety różnych konfiguracji układu napędowego - po raz pierwszy oferuje całkowicie płynną dystrybucję momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną osią. Dzięki temu zapewnia optymalną trakcję, wysoką stabilność i bezpieczeństwo prowadzenia nawet w skrajnych warunkach, czy to na torze wyścigowym, czy na oblodzonej lub zaśnieżonej nawierzchni. Przejście z trybu tylno- do czteronapędowego i z powrotem odbywa się całkowicie płynnie, inteligentne sterowanie napędem zostało bowiem całościowo zintegrowane z architekturą pojazdu.

Elektromechanicznie sterowane sprzęgło łączy stale napędzaną tylną oś ze zmiennie napędzaną osią przednią. Najlepszy możliwy rozkład momentu obrotowego jest na bieżąco dobierany zależnie od warunków oraz stylu jazdy kierowcy. Poza lepszą trakcją i przyspieszeniami bocznymi napęd zapewnia jeszcze lepsze osiągi, a dzięki całkowicie zmiennej dystrybucji siły napędowej wciąż pozwala na driftowanie, czyli uślizgi tylnych kół. To zasługa trybu Drift, który należy do standardowego wyposażenia E 63 S 4MATIC+. Można go aktywować w programie Race, po dezaktywacji ESP® i wybraniu ręcznej zmiany przełożeń. 612-konna Klasa E staje się wówczas samochodem wyłącznie tylnonapędowym. Tryb Drift pozostaje aktywny aż do chwili, gdy wyłączy go sam kierowca.

Szybsza zmiana przełożeń, wyższa efektywność: 9-biegowa sportowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT

9-biegowa sportowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT MCT została dostosowana specjalnie do wymagań nowych modeli E 63 4MATIC+ oraz E 63 S 4MATIC+. Obejmuje to zarówno zmiany w jej konstrukcji, jak i oprogramowaniu. Modyfikacje oprogramowania pozwalają skrócić czas zmiany przełożeń i umożliwiają wielokrotne redukcje oraz realizację funkcji podwójnego wysprzęglenia, która zapewnia jeszcze emocjonujące doznania z jazdy. Miejsce przekładni hydrokinetycznej zajmuje mokre sprzęgło startowe. Zabieg ten pozwala ograniczyć masę przekładni, a przy tym zoptymalizować czas reakcji na wciśnięcie pedału gazu.

Indywidualne doświadczenie: programy jazdy AMG DYNAMIC SELECT

W ramach AMG DYNAMIC SELECT kierowca E 63 4MATIC+ ma do wyboru cztery różne programy jazdy: Comfort, Sport, Sport Plus oraz Individual. W każdym z nich modyfikowane są: reakcja silnika i skrzyni biegów oraz charakterystyka pracy zawieszenia, układu kierowniczego, ESP® i napędu na obie osie. Niezależnie od wybranego programu DYNAMIC SELECT kierowca może uruchomić ręczny tryb zmiany biegów (przycisk M), obsługiwany za pomocą manetek przy kierownicy. Osobno można ustawiać także tryb pracy zawieszenia.

Program Comfort jest zorientowany na wygodę jazdy - wyróżnia się łagodnymi nastawami zawieszenia i układu kierowniczego oraz efektywną konfiguracją napędu, z wczesną zmianą przełożeń, aktywną funkcją start/stop i włączonym trybem żeglowania. Ten ostatni uruchamia się po zwolnieniu pedału gazu w zakresie prędkości 60-160 km/h - rozłącza wówczas sprzęgło przekładni MCT i odłącza w ten sposób silnik od reszty układu napędowego. Elektronika redukuje obroty jednostki do poziomu biegu jałowego, a opory ruchu są zmniejszone o siły kompresji i tarcia występujące przy hamowaniu silnikiem.

Programy Sport i Sport Plus skonfigurowano pod kątem wysokiej dynamiki jazdy. W każdym z nich silnik spontaniczniej reaguje na ruchy pedału gazu, a skrzynia szybciej zmienia przełożenia i korzysta z funkcji podwójnego wysprzęglenia podczas redukcji. Dodatkowo, zwiększona w trybie Sport Plus prędkość obrotowa biegu jałowego pozwala na jeszcze szybsze ruszanie. Ponadto, wariant E 63 S 4MATIC+ jest wyposażony w tryb Race, przeznaczony do agresywnej jazdy po zamkniętych torach. Wszystkie jego parametry dobrano z myślą o uzyskaniu maksymalnych osiągów.

W nowej generacji E 63 znacznie uproszczono sterowanie funkcją błyskawicznego ruszania - Racestart. Aby z niej skorzystać, kierowca musi tylko wdusić lewą nogą pedał hamulca, a prawą - pedał gazu. Pokładowa elektronika sama dobierze właściwą prędkość obrotową silnika. Zależnie od wymagań lub rodzaju nawierzchni, można ją zwiększyć lub zmniejszyć za pomocą manetek zmiany biegów. Po zwolnieniu pedału hamulca E 63 wystrzeli do przodu z zachowaniem optymalnej trakcji. Funkcja Racestart działa w programach Sport, Sport Plus i Race.


Specjalnie opracowane zawieszenie: maksymalne przyspieszenia poprzeczne i wzdłużne

Zwinność i wysokie prędkości w zakrętach nowych modeli E 63 to również zasługa kompletnie przekonstruowanego sportowego zawieszenia AMG, bazującego na wielokomorowym zawieszeniu pneumatycznym AIR BODY CONTROL. Samopoziomujący układ zapewnia bardzo wysoką stabilność pochylenia kół, a znakomitą dynamikę jazdy i precyzję prowadzenia łączy z wysokim komfortem.

W czterodrążkowej przedniej osi zastosowano komponenty z aluminium (wahacze, drążki reakcyjne, elementy tulei), a względem wersji "cywilnych" poszerzono rozstaw kół.

Również architektura tylnego zawieszenia została dostosowana do osiągów E 63 - wielowahaczowa konstrukcja odznacza się zwiększoną sztywnością. Zmodyfikowana rama pomocnicza pozwoliła poszerzyć rozstaw kół, a powierzchnie styku ich łożysk przesunąć na zewnątrz. Ponadto zastosowano zmodyfikowane piasty, zoptymalizowano elastokinematykę i zwiększono "negatyw" kół. Nowe mocowanie dyferencjału przyczynia się do dodatkowego ograniczenia niepożądanych hałasów, wibracji i szumów (NVH), podobnie jak dodatkowe usztywnienia i spawy. Dzięki zastosowaniu rurowego stabilizatora - znanego już z AMG GT R - ograniczono masę tylnej osi.

Ze świata sportów motorowych pochodzi radialne mocowanie hamulców. Takie rozwiązanie również przyczynia się do zwinniejszego i precyzyjniejszego prowadzenia - z uwagi na większą sztywność lepiej chroni przed wibracjami i siłami generowanymi w zawieszeniu. Dzięki zastosowaniu tulei ze specjalnej mieszanki gumy oraz nowej elastokinematyce stabilność pochylenia kół względem poprzednika wzrosła aż o 30%.

Trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne: wszechstronny charakter

Trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne, sportowe nastawy amortyzatorów i aktywna charakterystyka tłumienia pozwalają jeszcze lepiej dopasować charakterystykę układu jezdnego do własnych potrzeb. Sztywność kolumn pneumatycznych można regulować poprzez aktywację lub dezaktywację poszczególnych komór. W rezultacie odczuwalnie wzrasta zarówno komfort, jak i pewność prowadzenia.

Po przeprowadzeniu licznych testów i jazd próbnych projektanci AMG skonfigurowali trzy różne ustawienia sztywności kolumn, zależne od wybranego programu oraz aktualnych warunków. Ponadto, stopień ich sztywności z przodu i z tyłu automatycznie wzrasta podczas gwałtownych zmian obciążenia, szybkiej jazdy w zakrętach, agresywnego przyspieszania lub ostrego hamowania. Pozwala to ograniczyć kołysanie nadwozia i zwiększyć stabilność prowadzenia.

W programie Comfort zawieszenie jest zorientowane na komfort i jak najskuteczniejsze pochłanianie nierówności. Uruchomienie trybu Sport usztywnia pracę kolumn i odczuwalnie zmniejsza przechyły. Jeszcze większą zwinność w zakrętach zapewnia program Sport Plus.

Co więcej, kierowca na do wyboru trzy tryby adaptacyjnego tłumienia: Comfort, Sport i Sport Plus. Może więc wybrać pomiędzy zrelaksowanym komfortem na długich trasach lub maksymalnie sportowym charakterem. Regulacja odbicia i kompresji odbywa się niezależnie, a wszechstronna charakterystyka sterowania zapewnia szeroką rozpiętość pomiędzy minimalną a maksymalną siłą tłumienia. W ten sposób ustawienia poszczególnych trybów są jeszcze bardziej wyrafinowane, a różnie między nimi - subiektywnie bardziej odczuwalne, zależnie od warunków drogowych.

Blokada tylnego dyferencjału: optymalna trakcja w każdych warunkach

Aby dodatkowo poprawić przyczepność i dynamikę jazdy, model E 63 4MATIC+ został wyposażony w mechaniczną blokadą tylnego dyferencjału (tzw. szperę), a w wersji E 63 S 4MATIC+ blokada ta ma sterowanie elektroniczne. Oba mechanizmy ograniczają poślizg wewnętrznego koła w zakręcie bez pomocy układu hamulcowego. W rezultacie kierowca może wcześniej zacząć przyspieszać na wyjściu z zakrętu, a dzięki lepszej trakcji dysponuje w tym momencie wyższą mocą. Auto pozostaje stabilniejsze podczas hamowania z wysokich prędkości i sprawniej rusza z miejsca.

Elektroniczne sterowanie w odmianie "S" wyróżnia się jeszcze bardziej wrażliwym działaniem i aktywniejszym sterowaniem, co dodatkowo ułatwia jazdę na granicy możliwości pojazdu. Aby zapewnić optymalny poziom chłodzenia, obudowa blokady dyferencjału ma dodatkowe żebrowanie.

Z blokadą dyferencjału i napędem na obie osie AMG 4MATIC+ doskonale współpracuje trzystopniowy układ ESP® z trybami ESP ON (włączony), ESP SPORT Handling Mode (późniejsze ingerencje) oraz ESP OFF (wyłączony, włącza się okresowo podczas gwałtownego hamowania). Przez cały czas aktywna pozostaje elektroniczna kontrola trakcji: gdy napędzane koło traci przyczepność, ESP® wyhamowuje je w ukierunkowany sposób w celu optymalnego przeniesienia siły napędowej na drogę.

E 63 S 4MATIC+ z aktywnymi poduszkami silnika w standardzie

Wariant E 63 S 4MATIC+ wyróżnia się unikalnym na tle segmentu rozwiązaniem w postaci montowanych seryjnie aktywnych poduszek silnika. Pozwalają one pogodzić sprzeczne cele - miękkie mocowanie zapewniające wyższy komfort oraz sztywne, istotne z punktu widzenia dynamiki jazdy. Aktywne poduszki są w stanie natychmiast i na bieżąco zmieniać swoją sztywność zależnie od warunków jazdy. Pozytywnie wpływa to na precyzję prowadzenia podczas dynamicznej jazdy - z uwagi na ograniczone drgania elementów napędu kierowca jest rzadziej zmuszony do dokonywania korekt. Wóz jeszcze chętniej reaguje na ruchy kierownicą, a układ kierowniczy zapewnia lepsze wyczucie. Podczas jazdy torowej w zakresie sztywności poduszek nie ma żadnych kompromisów. Ich ograniczona bezwładność sprzyja lepszym czasom okrążeń. I odwrotnie, miększe nastawy poduszek odczuwalnie zwiększają komfort na zniszczonych nawierzchniach. W przypadku postępujących po sobie nierówności zespół napędowy jest stabilizowany tak szybko, jak to tylko możliwe.

Bezpośredni i komunikatywny: progresywny układ kierowniczy AMG

Elektromechaniczny układ kierowniczy E 63 ma zależne prędkości jazdy wspomaganie i przekładnię o zmiennym przełożeniu. Oferuje trzy tryby pracy do wyboru: Comfort, Sport oraz Sport Plus, aktywowane wraz ze zmianą programu jazdy DYNAMIC SELECT lub osobno, w trybie Individual. Odpowiednie wyważenie w okolicach środkowego położenia kierownicy i czytelne informacje zwrotne zapewniają kierowcy optymalne wyczucie drogi.

Czuły i odporny na przegrzanie: wysokowydajny układ hamulcowy AMG

Wydajne hamulce z dużymi tarczami zapewniają E 63 błyskawiczne wytracanie prędkości i nie słabną nawet przy dużym obciążeniu. Model E 63 4MATIC+ zaopatrzono w wewnętrznie wentylowane, perforowane bimetalowe tarcze hamulcowe w rozmiarze 360 x 36 mm z przodu (6-tłoczkowe zaciski) oraz 360 x 24 mm z tyłu (1-tłoczkowe zaciski pływające). Wariant E 63 S 4MATIC+ ma z przodu jeszcze większe o wymiarach 390 x 36 mm, a opcjonalnie dostępny jest z karbonowo-ceramicznymi hamulcami AMG (rozmiar tarcz przednich: 402 x 39 mm, tylnych: 360 x 32 mm).

inf/zdj/film MERCEDES

Zasoby powiązane


Reklama