Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Systemy napędu 4x4 JEEP CHEROKEE - zgodnie z mottem Jeepa „Jedź, gdzie chcesz".

Systemy napędu 4x4 JEEP CHEROKEE - zgodnie z mottem Jeepa „Jedź, gdzie chcesz".

Nowy Jeep Cherokee 2014 oferuje nowy poziom legendarnych możliwości terenowych marki i zapewnia doskonały komfort niezależnie od pogody i nawierzchni. W nowej generacji SUV-ów Jeepa średniej wielkości dostępne są trzy innowacyjne systemy napędu 4×4 zapewniające optymalne osiągi w dowolnych warunkach jazdy: jednobiegowy, w pełni automatyczny Jeep® Active Drive I, system dwubiegowy Jeep® Active Drive II, umożliwiający zarządzanie momentem obrotowym i wykorzystujący reduktor terenowy, oraz Jeep® Active Drive Lock obejmujący wszystkie funkcje układu Jeep Active Drive II, a ponadto umożliwiający blokowanie tylnego mechanizmu różnicowego, oraz system Selec-Speed Control (tylko w modelach Trailhawk).

Nowy Jeep Cherokee jest również pierwszym SUV-em średniej wielkości z odłączanym napędem osi tylnej, umożliwiającym zmniejszenie strat energii, (gdy funkcjonalność 4×4 nie jest potrzebna) oraz obniżenie zużycia paliwa. Funkcja odłączenia napędu tylnej osi pozwala na płynne przełączanie między napędem 4×2 a 4×4, umożliwiając nieprzerwane zarządzanie przekazywanym na koła momentem obrotowym bez ingerencji kierowcy.

Jeep Active Drive I.

Oferowany w wersjach modelowych Cherokee Longitude i Limited, system Jeep Active Drive I posiada w pełni automatyczny jednobiegowy moduł transferu mocy (PTU), który zapewnia płynną jazdę (niezależnie, od tego, czy korzysta się z napędu 4×4) przy dowolnej prędkości jazdy. Układ ten nie wymaga ingerencji ani czynności ze strony kierowcy i samoczynnie koryguje zjawisko znoszenia podczas dynamicznej jazdy, pozwalając skuteczniej panować nad pojazdem w przypadku pod- i nadsterowności. Jeep Active Drive I wykorzystuje zrównoważony rozdział momentu obrotowego z systemem kontroli trakcji. Napęd 4×4 jest włączany za pomocą w pełni zmiennego mokrego sprzęgła w obudowie mechanizmu różnicowego tylnej osi. Sprzęgło zapewnia odpowiednie przeniesienie momentu obrotowego w każdych warunkach, w tym na podłożu o niskiej przyczepności, podczas agresywnego ruszania i dynamicznej jazdy. Zastosowanie złożonych algorytmów poprawia dynamikę jazdy, współdziałając z systemem elektronicznej stabilizacji jazdy (ESC) w przypadku ryzyka utraty przyczepności.

Jeep Active Drive II (MODEL TESTOWY)

System Jeep Active Drive II, dostępny w wersji Cherokee Limited, obejmuje dwubiegowy moduł PTU, umożliwiający kontrolę rozdziału momentu obrotowego, oraz reduktor terenowy. W trybie 4-Low system ten umożliwia zblokowanie przedniej i tylnej osi w celu zwiększenia mocy przy niskich prędkościach jazdy oraz zwiększenia siły pociągowej. Przełożenie reduktora terenowego wynosi 2,92:1. Zmiana przełożenia pozwala na zwiększenie zdolności pokonywania wzniesień, sprawdza się również w przypadku konieczności pełzania w trudnych warunkach terenowych. Układ Jeep Active Drive II współpracuje z systemem Select-Terrain, umożliwiając efektywną modyfikację rozdziału momentu obrotowego, jednocześnie monitorując przeniesienie napędu oraz system ESC i przenosząc moc na koła w celu zapewnienia maksimum przyczepności. System Jeep Active Drive II obejmuje system kontroli zjazdu Hill Descent Control.

Jeep Active Drive Lock.

Układ Jeep Active Drive Lock, dostępny w standardzie tylko w modelach Trailhawk, łączy wszystkie zalety systemu Jeep Active Drive II z dodatkową możliwością blokowania tylnego mechanizmu różnicowego w celu zwiększenia mocy dostępnej na kołach przy niskich prędkościach jazdy, podczas pełzania po skałach lub w trudnych warunkach terenowych.
W trybie 4-Low system blokuje razem przednią i tylną oś w celu zwiększenia mocy przy niskich prędkościach jazdy oraz zwiększenia siły pociągowej. Przełożenie reduktora terenowego wynosi 2,92:1, co zapewnia niezwykle skuteczne pełzanie w ekstremalnie trudnych warunkach terenowych.

Blokadę tylnego mechanizmu różnicowego można aktywować ręcznie w każdym trybie reduktora terenowego; blokada włączy się automatycznie w niektórych trybach Selec-Terrain (takich jak „Rock" - Skały) w celu optymalizacji własności trakcyjnych.

Jeep Active Drive Lock obejmuje ekskluzywny system Selec-Speed Control obejmujący podsystemy kontroli wjazdu (Hill Ascent Control) i zjazdu (Hill Descent Control).

System Selec-Terrain (MODEL TESTOWY)

Warianty napędu 4×4 nowego Cherokee skojarzone są z uznanym systemem zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain, działającym w czterech trybach: Auto, Snow (śnieg), Sport i Sand/Mud (piach/błoto); piąty tryb Rock (skały) dostępny jest w wersji Trailhawk. System kontroli trakcji Selec-Terrain pozwala kierowcy na dokonanie wyboru (za pomocą przełącznika Selec-Terrain) ustawienia jazdy szosowej i terenowej, umożliwiające optymalne osiągi na danej nawierzchni; zaprojektowano go z myślą o optymalizacji systemów napędu 4×4 w celu uzyskania doskonałej kontroli trakcji i osiągów. Selec-Terrain koordynuje i optymalizuje pracę nawet 12 systemów, w tym modułu sterującego silnikiem i układem hamulcowym, elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), modułu sterującego skrzyni biegów oraz - tylko w przypadku modeli Trailhawk - systemu Selec-Speed Control (z podsystemem kontroli wjazdu (Hill Ascent Control) i zjazdu (Hill Descent Control).

Auto

  • standardowy tryb napędu,
  • standardowa elektroniczna kontrola układu hamulcowego,
  • automatyczne wykrywanie konieczności włączenia napędu 4×4,
  • rozdział momentu obrotowego między przednią i tylną osią jest w pełni aktywny i zmienny w zależności od warunków jazdy.

Sport

  • zwiększenie kontroli przez kierowcę,
  • kontrola trakcji jest ograniczona,
  • wartości progowe ESC są wyższe,
  • rozdział momentu obrotowego w celu lepszego pokonywania zakrętów,
  • pozwala na docelowe ustawienie rozdziału momentu obrotowego między przednią i tylną osią na 40/60 procent.

Snow (śnieg)

  • startowanie z drugiego biegu,
  • do wykorzystania w trudnych warunkach pogodowych,
  • elektronicznie sterowany układ hamulcowy dostosowany do śliskiej nawierzchni,
  • ciągły napęd na cztery koła,
  • pozwala na docelowe ustawienie rozdziału momentu obrotowego między przednią i tylną osią na 60/40 procent.

Piasek/ błoto

  • zwiększenie możliwości kontroli przez kierowcę w warunkach terenowych,
  • elektronicznie sterowany układ hamulcowy dostosowany do jazdy w terenie,
  • ciągły napęd na cztery koła,
  • pozwala na rozdział momentu obrotowego do 100 procent na oś tylną.

Rock (tryb dostępny tylko z systemem Jeep Active Drive Lock)

  • wykorzystywany przy pokonywaniu przeszkód,
  • elektronicznie sterowany układ hamulcowy dostosowany do jazdy w terenie z większą możliwością blokady mechanizmu różnicowego z wykorzystaniem hamulców (BLD),
  • dostępny tylko w trybie 4-Low,
  • pozwala na rozdział momentu obrotowego do 100 procent na oś tylną.

Ponadto system ESC zmieni tryb w sposób skoordynowany z wybranym trybem Selec-Terrain:

  • W trybie Auto i Snow system ESC pozostaje w pełni włączony.
  • W trybie 4-Low system ESC jest wyłączony.
  • W trybie Sport i Sand/Mud system ESC działa w trybie częściowym (Partial). W trybie częściowym pomoc systemu kontroli trakcji i kontroli stabilności jest ograniczona, ale system ABS i elektroniczny system zapobiegania dachowaniu pozostaje w pełni włączony.
  • W trybie 4-Low system Selec-Terrain redukuje przełożenie o 2,92:1 w celu zwiększenia momentu obrotowego i kontroli podczas jazdy terenowej. Po włączeniu trybu neutralnego w modelach Jeepa Cherokee wyposażonych w system Jeep Active Drive II oraz Jeep Active Drive Lock odłącza układ napędowy w celu umożliwienia holowania za innym pojazdem.

Inf JEEP

Zasoby powiązane


Reklama