Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Nowy Nissan GT-R w szczegółach - podwozie

Nowy Nissan GT-R w szczegółach - podwozie

Zaprezentowany po raz pierwszy na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w marcu br. Nissan GT-R z roku modelowego 2107 zwraca uwagę nowym, ekscytującym wyglądem nadwozia i wnętrza oraz znaczącymi ulepszeniami w zakresie właściwości jezdnych i mocy dostarczanej przez turbodoładowany 24-zaworowy silnik V6 o pojemności 3,8 litra. Nowy GT-R jest również bardziej komfortowy niż kiedykolwiek wcześniej, oferując poziom elegancji i komfortu rzadko spotykany w sportowych supersamochodach o wyczynowych osiągach. W sumie zmiany te są najbardziej znaczące spośród wszystkich dokonanych od wprowadzenia tego modelu na rynek w 2007 roku.

W modelu na rok 2017 właściwości jezdne i sportowe osiągi nowego GT-R reprezentują jeszcze wyższy poziom dzięki wyrafinowanemu układowi zawieszenia i sztywniejszej konstrukcji nadwozia, które sprawiają, że samochód lepiej się prowadzi i wykazuje jeszcze wyższą stabilność.

Istotne zmiany konstrukcyjne obramowania przedniej szyby, która jest osadzona w słupkach A, poprawiły sztywność konstrukcji przedniej części modelu GT-R, zapewniając zmniejszenie odkształceń i bardziej precyzyjne reagowanie na ruchy kierownicą. Wzmocnienia w okolicy bagażnika zwiększyły z kolei sztywność tylnej części samochodu. W rezultacie stopień sztywności przodu i tyłu auta jest bardziej jednolity, czego efektem jest lepsze wyważenie nadwozia.

Zastosowany w GT-R specjalny system amortyzatorów Bilstein® DampTronic z możliwością regulacji przez kierowcę, wykorzystujący informacje z wielu układów pojazdu w celu zastosowania odpowiedniej siły tłumienia oraz zapewnienia wysokiego poziomu kontroli w różnorodnych warunkach, został udoskonalony dzięki zmniejszającej straty oporowe nowej osłonie zaworu. Sztywne punkty mocowania elementów zawieszenia zwiększają stabilność w zakrętach i poprawiają reakcję pojazdu na ruchy kierownicą, umożliwiając przeniesienie na koła jeszcze większych obciążeń przy jednoczesnym zachowaniu optymalnej styczności z powierzchnią drogi.

Podobnie jak w poprzednim modelu, system DampTronic oferuje kierowcy trzy tryby do wyboru: Normal, Comfort (maksymalne tłumienie nierówności) oraz sportowy R. Taka sama trzystopniowa regulacja występuje również przy zmianach przełożeń skrzyni biegów. W modelu na rok 2017 ustawienia „R” i „Comfort” zapewniają teraz kierowcy odpowiednio jeszcze bardziej sportowy i płynniejszy styl jazdy. Ze względu na poprawioną sztywność konstrukcji tryb „R” umożliwia teraz uzyskanie takiego samego stopnia odchylenia kierunkowego przy zmniejszonym kącie obrotu kierownicy, co daje w efekcie większą czułość układu kierowniczego, precyzyjniej reagującego na polecenia kierowcy, natomiast ustawienie zawieszenia w trybie „Comfort” zmniejsza wartość pionowych przeciążeń podczas przeprowadzanych prób w porównaniu do pracy zwieszenia w trybie „Normal”. Jeśli chodzi o układ kierowniczy, rozwiązanie zastosowane w modelu GT-R – progresywne, zębatkowe wspomaganie układu kierowniczego z aluminiową listwą zębatą, czteropunktowym mocowaniem i sztywnymi izolatorami – zapewnia szybszą odpowiedź podczas dynamicznej jazdy oraz zmniejszenie wysiłku podczas spokojnych przejazdów po mieście oraz wyjątkowo bezpośrednią charakterystykę w czasie jazdy na autostradzie.

Na torze testowym nowy GT-R udowodnił swoje niesamowite właściwości w pokonywaniu zakrętów, pokonując trasę slalomu o 4% szybciej niż poprzedni model. Również stabilność pojazdu przy dużej prędkości (250 km/h) uległa znacznej poprawie – jej zachowanie wymaga teraz mniej korekt kierunku jazdy i wysiłku ze strony kierowcy w porównaniu z ubiegłorocznym modelem.

Siłę hamowania zapewniają jednoblokowe, sześciotłokowe zaciski przednie i czterotłokowe tylne Brembo® z pływającymi dwuelementowymi nawiercanymi tarczami hamulcowymi Brembo® o średnicy 15,35 cali z przodu i 15 cali z tyłu oraz sztywne klocki hamulcowe o niskiej zawartości stali, które minimalizują zjawisko zaniku siły hamowania, zapewniając dużą skuteczność hamulców. Zaciski są montowane na wzór samochodów wyścigowych, tak aby podczas ekstremalnego hamowania były jak najmniej narażone na odkształcenia.

Dzięki zwiększeniu sztywności konstrukcji nadwozia i podwozia, sprawniejszemu układowi zawieszenia oraz zamontowaniu opon o podwyższonej sztywności bocznej, Nissan GT-R z roku modelowego 2017 zapewnia kierowcy lepsze właściwości jezdne, zwiększoną stabilność pojazdu oraz komfort jazdy wyższy niż kiedykolwiek wcześniej.

Lepsza jakość dźwięku poprzez zmniejszenie hałasu, drgań i wstrząsów (NVH)

Eliminując niepożądane hałasy przy jednoczesnym wydobyciu pożądanych, miłych dla ucha dźwięków – w szczególności przyprawiających o szybsze bicie serca dźwięków generowanych przez poczwórny układ wydechowy z tłumikiem przelotowym – nowy GT-R pobudza zmysły jak nigdy dotąd, oferując przy tym znacznie lepsze wyciszenie kabiny podczas jazdy z dużymi prędkościami.

System aktywnej eliminacji hałasu (ANC) identyfikuje i tłumi niepożądane dźwięki o niskiej częstotliwości poprzez zastosowanie mikrofonów rozmieszczonych w strategicznych punktach kabiny i zastosowanie fal dźwiękowych o analogicznej amplitudzie emitowanych przez głośniki systemu eliminacji hałasu w celu zamaskowania niechcianych dźwięków. Ulepszony materiał dźwiękochłonny za panelem wskaźników, izolowana akustycznie szyba przednia, izolator deski rozdzielczej oraz izolatory akustyczne umieszczone w tylnych błotnikach zostały skonstruowane w taki sposób, aby eliminować niepożądane hałasy pochodzące zarówno z komory silnika, jak i z tylnych opon. Ponadto elektroniczny zawór sterujący zainstalowany w nowym tytanowym układzie wydechowym pomaga w sterowaniu rezonansem tłumika, który w przeciwnym razie mógłby wytwarzać niepożądane buczenie; system ANC i elektroniczny zawór sterujący układem wydechowym w zasadniczym stopniu eliminują ten problem poprzez usuwanie niepożądanych dźwięków o niskiej częstotliwości.

Dzięki zamontowaniu nowych tytanowych tłumików wyposażonych w elektroniczny zawór sterujący, system aktywnego udoskonalania dźwięku (ASE) podbija dźwięki dla uzyskania w kabinie jak najbardziej rasowego efektu, odpowiadającego mocy silnika. System ASE określa częstotliwość i natężenie dźwięku w konkretnych obszarach (na przykład pomruk wydechu), porównując go jednocześnie z odpowiednimi informacjami, jak prędkość silnika i inne kluczowe parametry pojazdu. System przetwarza sygnał dźwiękowy za pośrednictwem wzmacniacza systemu audio i następnie emituje go przez głośniki do przedziału pasażerskiego.

Kierowca może zmieniać stopień redukcji hałasów za pomocą trzech ustawień stylu jazdy – Normal, Comfort i R. Ponadto przełącznik kontroli hałasu układu wydechowego daje efekt w postaci cichszego dźwięku uruchamiania silnika. Poprzez naciśnięcie przycisku kontroli hałasu układu wydechowego przed uruchomieniem silnika następuje zamknięcie zaworu elektronicznego w układzie wydechowym, czego efektem jest wyciszenie rozruchu silnika, utrzymujące się przez chwilę, kiedy samochód jedzie z silnikiem pracującym na niskich obrotach. Różnica poziomu hałasu między otwartym a zamkniętym zaworem elektronicznym wynosi 10 dB, co jest zdecydowanie odczuwalne w odbiorze przez człowieka.

Inf/zdęcia NISSAN

Zasoby powiązane


Reklama