Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Kia Sportage IV generacji w sprzedaży już na przełomie stycznia i lutego 2016 roku

dokument
pobierz +

Nowa Kia Sportage wejdzie do sprzedaży w Polsce już na przełomie stycznia i lutego 2016 roku Samochód będzie objęty 7-letnią gwarancją fabryczną producenta (lub do przebiegu 150 000 km). Warto poznać zmiany techniczne

 

Jeszcze lepszy komfort jazdy i większa precyzja prowadzenia

Komfort resorowania, stabilne zachowanie podczas jazdy i precyzja prowadzenia, z których znany był poprzedni model Kia Sportage stanowiły punkt odniesienia dla inżynierów w fazie konstrukcyjno-rozwojowej nowego modelu. W każdej z tych dziedzin konstruktorom kompaktowego SUV-a IV generacji udało się uzyskać poprawę parametrów, dzięki czemu pod względem komfortu resorowania i precyzji prowadzenia nowa Kia Sportage jest najlepszym autem w historii modelu.

Niezależne zawieszenie o nowej konstrukcji przednich kół zapewnia znaczną poprawę charakterystyki jezdnej i precyzji prowadzenia. Modyfikacje polegają na przesunięciu punktów mocowania tulei zawieszenia pod kątem uzyskania jeszcze lepszej stabilności samochodu i na poprawie tłumienia nierówności na drogach o zmiennej nawierzchni. Usztywnienie konstrukcji samych tulei i łożysk kół oraz zmiana położenia przekładni kierowniczej wpłynęły jednocześnie na poprawę precyzji prowadzenia i na płynność kierowania kompaktowym SUV-em.

Zmiany w niezależnym zawieszeniu z tyłu obejmują wprowadzenie układu dolnych podwójnych wahaczy multi-link dla wersji z napędem na przednią oś oraz usztywnionej belki poprzecznej, aby ograniczyć przenikanie hałasów i drgań do wnętrza. Na nowo zestrojone amortyzatory mają wydłużony skok w celu wyeliminowania niewielkich drgań podczas jazdy po drogach o gorszej nawierzchni. Rama pomocnicza jest teraz mocowana na grubszych, lepiej izolowanych tulejach, dzięki czemu drgania i wibracje zawieszenia są mniejsze. Niewielkie zmiany w jego geometrii, razem z usztywnieniem konstrukcji tulei poprzecznych i łożysk kół, minimalizują tendencję auta do podsterowności i poprawiają wyczucie kontaktu kół z podłożem.

Zmiany w zawieszeniu w połączeniu z wydłużonym o 40 mm rozstawem osi znacznie skuteczniej niż w wypadku modelu poprzedniej generacji pozwalają tłumić wstrząsy podczas jazdy po drogach o gorszej nawierzchni i jednocześnie wpływają na zwiększenie przyjemności z prowadzenia kompaktowego SUV-a.

Zawieszenie o nieco innej charakterystyce zastosowano w wersji GT Line. Zostało ono tak zestrojone, aby Kia Sportage jeszcze szybciej reagowała na polecenia wydawane kierownicą i zapewniała prowadzenie właściwe dla samochodów usportowionych, ale bez negatywnego wpływu na ogólny komfort jazdy.

Sportage IV generacji może być wyposażony w elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego (R-MDPS), oferowane jako wyposażenie seryjne wszystkich wersji silnikowych oprócz 1.6 GDI. Napędzając bezpośrednio listwę zębatą przekładni kierowniczej, a nie kolumnę kierowniczą, układ R-MDPS zapewnia szybką i liniową reakcję na polecenia kierowcy, szczególnie w okolicach centralnego położenia kierownicy. Nowa Kia Sportage wyposażona w układ R-MDPS należy do najbardziej zwinnych modeli europejskiego segmentu kompaktowych SUV-ów, bez szkody dla komfortu podróżowania i stabilności jazdy.

W porównaniu do poprzedniego modelu Sportage IV odznacza się również lepszą skutecznością hamowania. Zasługa w tym przekonstruowanych zacisków hamulcowych i nowych sprężyn powrotnych przy klockach hamulcowych, które wpływają na zmniejszenie oporów tarcia podczas jazdy. W połączeniu z tarczami hamulcowymi o większej średnicy Kia Sportage hamuje tak skutecznie, jak nigdy dotąd. Zmodernizowano również elektryczny hamulec pomocniczy, który aktywuje się samoczynnie po wyłączeniu silnika.

Tak jak poprzednio, Sportage standardowo będzie oferowany z napędem na przednie koła i opcjonalnie z napędem na cztery koła (AWD), który gwarantuje maksymalną trakcję.

Nowy silnik 1.6 T-GDI i zmodernizowany Diesel 2.0

Prace rozwojowe nad Kia Sportage IV generacji w dużym stopniu zostały zdominowane przez dążenie do ograniczenia zużycia paliwa przy utrzymaniu lub nawet zwiększeniu osiągów jednostek napędowych. Każda z nich, mimo że spełnia najnowszą europejską normę Euro 6, odznacza się podwyższoną wydajnością w porównaniu z silnikami stosowanymi w poprzednim modelu.

Podobnie jak dotychczasowy model, Sportage IV oferuje nabywcom zarówno indywidualnym, jak i flotowym szeroki wybór benzynowych i wysokoprężnych jednostek napędowych. Są to silniki znacznie ulepszone pod kątem niższego zużycia paliwa, niższego poziomu hałasu i wibracji oraz zwiększenia mocy. Nowością w gamie jest silnik 1.6 T-GDI (benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa i z turbodoładowaniem), oferowany tylko w Sportage GT Line, który zapewnia znakomite osiągi w połączeniu z umiarkowanym apetytem na paliwo.

Wybór silników benzynowych obejmuje wolnossącą jednostkę napędową 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz turbodoładowaną 1.6 T-GDI.

Dzięki licznym modyfikacjom silnik 1.6 GDI, który osiąga maksymalną moc 132 KM i maksymalny moment obrotowy 160,8 Nm, zapewnia redukcję zużycia paliwa i niższą emisji CO2 niż dotychczas.

Silnik 1.6 T-GDI „Gamma” wywodzi się z jednostki napędowej stosowanej w modelach cee’d GT i pro_ceed GT. Silnik ten jest oferowany wyłącznie do wersji Sportage GT Line i zapewnia autu bardzo dobre przyspieszenie przy niższym zużycia paliwa w porównaniu z osiągami poprzedniego Sportage 2.0 GDI. Silnik, który rozwija moc 177 KM i moment obrotowy 265 Nm w zakresie 1500-4500 obr/min, jest wyposażony w nową turbosprężarkę „single-scroll” z elektrycznie aktywowanym zaworem upustowym, co zapewnia szybszą reakcję silnika na komendy wydawane pedałem przyspieszenia.

Na niższe zużycia paliwa przez ten silnik wpływ mają wysokonapięciowe cewki zapłonowe, pochylenie układu dolotowego w kierunku środka silnika, niskooporowy łańcuch rozrządu oraz nieznaczne zwiększenie stopnia sprężania (10,0:1 w porównaniu z 9,5:1 w cee’dzie GT).

Największa liczba nabywców Kia Sportage w Europie decyduje się jednak na samochody napędzane silnikiem wysokoprężnym. W dalszym ciągu jest oferowana 115-konna jednostka napędowa 1.7 CRDi, która była dostępna w Sportage III generacji. Dodatkowo, teraz oferowana jest również zmodernizowana jednostka napędowa „R” o pojemności 2,0 litrów. Dwulitrowy silnik stanowi krok naprzód w kierunku niższego zapotrzebowania na paliwo, wyższych osiągów i lepszego komfortu akustycznego NVH – nie tylko wobec Sportage poprzedniej generacji, lecz także w stosunku do konkurentów w segmencie kompaktowych SUV-ów.

Turbodiesel o pojemności dwóch litrów jest dostępny w dwóch wersjach – 136-konnej, która dysponuje momentem obrotowym 373 Nm oraz 185-konnej, generującej moment obrotowy 400 Nm. Obie te jednostki napędowe mają o aż 5 kg „odchudzony” blok silnika i współpracują z systemem zarządzania energią akumulatora, a ich osprzęt obejmuje pompę olejową o zmiennej wydajności (optymalizującą ciśnienie oleju w czasie rzeczywistym) oraz nowy moduł filtrujący olej silnikowy.

W wyniku obniżenia temperatury spalania w silnikach serii „R” o pojemności dwóch litrów, emisję NOx udało się obniżyć do poziomu wymaganego przez nową normę emisji spalin. Sprzyjają temu również relatywnie niski stopień sprężania, system recyrkulacji chłodzonych spalin oraz nowej konstrukcji filtr tlenków azotu (NOx). Dzięki zastosowaniu turbiny z wirnikiem o niskiej bezwładności oraz elektrycznie sterowanego zaworu upustowego, skuteczność turbodoładowania jest znacznie wyższa niż w modelu poprzedniej generacji. Usztywnienie sprężyn zaworowych i ciśnienie wtrysku na poziomie aż 2000 barów sprawiają, że proces spalania przebiega stabilnie.

Zmodernizowany silnik Diesla o pojemności 2,0 l wyznacza nowy standard w zakresie niskiego hałasu podczas pracy. Na znaczną poprawę w tej dziedzinie mają wpływ nowe osłony termiczne oraz dźwiękochłonna pokrywa łańcucha rozrządu. Na obniżenie hałasu korzystnie wpływają również lepsza izolacja akustyczna filtra cząstek stałych oraz intercoolera. Mniejsze – opory mechaniczne, hałas generowany przez jednostkę napędową i zużycie paliwa są także zasługą zastosowania nowatorskiej techniki pokrycia tłoków silnika powłoką nano-diamentową.

Diesel 2.0 serii „R” w obu wersjach mocy jest dostępny zarówno z typowymi pakietami wyposażenia, jak i w nowej wersji GT Line.

Nowa, 7-stopniowa, dwusprzęgłowa przekładnia DCT

Nowa Kia Sportage może być wyposażona w siedmiostopniową, dwusprzęgłową skrzynię biegów (DCT), która niedawno debiutowała w odnowionej Kia cee’d. W Sportage IV generacji przekładnia ta jest oferowana wyłącznie w wersjach napędzanych 177-konnym silnikiem 1.6 T-GDI. Przekładnia DCT może przenosić wyższy moment obrotowy, który rozwija silnik turbodoładowany i ma zapewniać bardziej sportowy styl jazdy ze zmianą przełożeń w ekspresowym tempie.

Skrzynia biegów DCT to własna konstrukcja inżynierów z Kia, stworzona z myślą o uzyskaniu niskiego zużycia paliwa i wysokiej dynamice osiągów podczas pracy w trybie ręcznej zmiany przełożeń oraz o komforcie i płynności jazdy w trybie automatycznej zmiany biegów.

Dla kierowców, którzy zdecydują się na wybór przekładni DCT, korzyściami będą nie tylko znacznie szybsza zmiana biegów niż w tradycyjnym „automacie”, ale także niższe koszty eksploatacji samochodu.

We wszystkich wersjach silnikowych Sportage IV standardowo jest oferowany z sześciobiegową przekładnią mechaniczną, wysokoprężny silnik o pojemności 2,0 l może również współpracować z klasyczną, 6-stopniową, automatyczną skrzynią biegów.

Inf/zdjęcia KIA

Zasoby powiązane


Reklama