Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Jeep Renagade - silniki i skrzynie biegów, czyli jaki mamy wybór

dokument
pobierz +

Dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów, pierwsza w segmencie
Nowy Jeep Renegade jest pierwszym małym SUV-em posiadającym dziewięciobiegową automatyczną skrzynię biegów. Nowa skrzynia biegów jest zamontowana w wersji z 170-konnym silnikiem 1,4 litra MultiAir2 Turbo, 140- i 170-konnym 2,0 litrowym silnikiem Turbo diesel i silnikiem benzynowym 2,4 litra Tigershark MultiAir w serii Renegade.
Dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów umożliwia optymalizację wydajności silnika pojazdu i zapewnia agresywne ruszanie oraz płynne, wydajne dostarczanie mocy przy wysokich prędkościach.

Tak jak w nowym Jeepie Cherokee, dziewięciobiegowa skrzynia biegów Renegade zapewnia bardziej precyzyjne prowadzenie pojazdu z większym przyspieszeniem i bardziej płynnym przełączaniem biegów. Szeroki zakres przełożeń zapewnia agresywny pierwszy bieg przy współczynniku 4,71 dla niskich prędkości i małe skoki przełożeń skrzyni biegów, o wyrafinowaniu znanym z samochodów luksusowych.
Unikalny zestaw czterech nadbiegów poprawia oszczędność paliwa na autostradzie i zmniejsza ogólny hałas, wibracje i uciążliwość działania (NVH).

Zupełnie nowa, w pełni elektroniczna dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów oferuje możliwość zmiany mapy przełożeń w czasie jazdy, z możliwością ręcznej zmiany biegów AutoStick. Ponad 20 różnych map zmiany biegów dla konkretnych warunków optymalizuje jakość oraz moment zmiany biegów dla polepszenia wydajności paliwa, osiągów i własności jezdnych.

Aby ustalić odpowiedni tryb zmiany biegów, oprogramowanie przekładni bierze pod uwagę takie zmienne, jak stopnie momentu obrotowego silnika, zdarzenia gwałtownej redukcji, przyspieszenie wzdłużne i boczne oraz zmiany nachylenia.
Dla bardziej komfortowej, wyrafinowanej u jazdy, strategia kontroli przełożenia ściśle monitoruje temperaturę, prędkość i aktywowanie elektronicznej kontroli stabilności. Wynikiem jest automatyczna zmiana biegów idealnie dopasowana do wymogów eksploatacyjnych prawie każdych warunków jazdy.
Ale SUV Jeep nie byłby SUV-em Jeepa jeżeli nie zapewniałby doskonałych możliwości jazdy w terenie. Model Renegade Trailhawk wyjątkowo dopasowany do tych wymagań. Dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów umożliwia ustawienie współczynnika przełożenia całkowitego 20:1. Współczynnik przełożenia całkowitego klasy Trail Rated Rock 4x4 jest włączany począwszy od pierwszego przełożenia 4,71 :1, aż do końcowego 4,334 :1, zapewniając wiodące w swojej klasie przełożenie całkowite 20:1.

Zaawansowana dziewięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów współpracuje z silnikami turbo o pojemności 1,4 litra w modelach Limited, 2,0 litra turbo diesel w modelach Trailhawk i Limited oraz 2,4 litra Tigershark w modelach Trailhawk sprzedawanych w Rosji, na Bliskim Wschodzie i w RPA.

Sprawdzona, sześciobiegowa mechaniczna skrzynia biegów dająca poczucie radości z jazdy
Modele Jeep Renegade wyposażone w 140-konny silnik 1,4 litra MultiAir Turbo, 120-konny silnik 1,6 litra MultiJet II i 120- lub 140-konny dwulitrowy MultiJet II są wyposażone w sześciobiegową mechaniczną skrzynię biegów z rozpiętością przełożenia 6.68 i przełożeniem końcowym 4.438, dla uzyskania oszczędności paliwowa przy większych prędkościach. A dzięki pierwszemu przełożeniu o współczynniku 18,4 :1 przekładnia zapewnia szybkie przyspieszenie z płynną, precyzyjną zmianą biegów. Rurowy wał pośredni z półosiami równej długości pomaga łagodzić niechciane zmiany toru jazdy przy przyśpieszaniu.

Ta najnowocześniejsza, sześciobiegowa mechaniczna skrzynia biegów jest zbudowana i zaprojektowana przez Fiat Powertrain Technologies i należy do nowej grupy przekładni poprzecznych z trzema wałami. Przekładnie te są bardziej kompaktowe niż przekładnie z dwoma wałami.

Sześciobiegowa przekładnia jest zsynchronizowana na wszystkich biegach, aby zapewnić płynne zmiany biegów. Linki przełączania są wyposażone w mechanizm regulacji, aby poprawić wrażenia przy zmianie biegu, jak również ulepszony czujnik start / stop, który wyczuwa moment włączenia biegu (tj. wyjście z pozycji luzu).

System sprzęgła posiada dwumasowe koło zamachowe z tłumikiem wahadłowym dla poprawy właściwości hałasu / drgań przy mniejszej prędkości (tj. zmniejszenie i / lub wyeliminowanie „zgrzytów"). Hydrauliczny układ sprzęgła jest zapewnia ograniczenie wysiłku przy włączaniu i zmniejsza drgania pedału.

Automatyczna sześciobiegowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem suchym
Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem suchym (DDCT) - współpracująca z silnikiem 1,4 itra MultiAir2 Turbo - wykorzystuje dwa sprzęgła zamiast jednego do łączenia silnika i skrzyni biegów.
Dwa sprzęgła umożliwiają „przełączenia pod obciążeniem" bez żadnych przerw w przekazywaniu mocy do podłoża ze względu na to że przełożenia drugiej połowy skrzyni biegów są synchronizowane podczas działania pierwszej.

Oznacza to, że przekazanie momentu obrotowego na koła nie jest przerywane - nawet w trakcie zmiany biegów, co poprawia osiągi pojazdu i komfort jazdy.
DDCT wykorzystuje suche sprzęgła aby możliwe było osiągnięcie wskaźników wydajności paliwa, które są lepsze niż wyniki uzyskiwane przy zastosowaniu mechanicznej skrzyni biegów o tej samej pojemności. Równocześnie, poziom wygody w wielu przypadkach jest porównywalny konwencjonalnymi skrzyniami automatycznymi. Zmiany przełożeń są realizowane poprzez elektrohydrauliczny system siłownika który jest sterowany przez specjalną elektroniczną jednostkę sterowania. Sprzęgła sterowane są przez hydrauliczne wysprzęgliki centralne z czujnikami.

Skrzynia DDCT, zaprojektowana z myślą o obsłudze silnika z turbodoładowaniem, wykorzystuje rurowy wał pośredni z półosiami o równej długości dla złagodzenia niechcianych zmian toru jazdy przy przyśpieszaniu.

5-biegowa mechaniczna skrzynia biegów
Modele Jeep Renegade wyposażone w 110-konny silnik 1,6 litra E. torQ są wyposażone w pięciobiegową mechaniczną skrzynię biegów.
Zaprojektowana z myślą o wysokiej wydajności, sprawdzona pięciobiegowa mechaniczna skrzynia biegów C510 została unowocześniona w celu poprawy jakości zmiany biegów oraz zapewnia końcowe przełożenie 3,929, zapewniając lepsze przyspieszenie i większe prędkości maksymalne bez utraty ekonomiczności. Ta mechaniczna skrzynia biegów, zaprojektowana aby przenosić zwiększone obciążenia momentu obrotowego, posiada wałek pośredni z półosiami równej długości, aby zmniejszyć niepożądane zmiany toru jazdy przy przyśpieszaniu oraz ponadgabarytowe półosie dla zwiększenia trwałości i wytrzymałości i zmniejszenia naprężenia skrętnego w układzie napędowym podczas ostrej jazdy.

Gama silników
W Europie, nowy Jeep Renegade jest napędzany przez dwa silniki benzynowe i dwa silniki diesla, dając w sumie dziewięć różnych kombinacji układu napędowego.
Oferta silników benzynowych obejmuje 140-konny silnik 1,4 litra MultiAir2 Turbo z systemem Stop&Start połączony z sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów lub DDCT (podwójne sprzęgło suche), 170-konny silnik 1,4 litra MultiAir2 Turbo z systemem Stop&Start połączony z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów i 110-konny silnik 1,6 litra E.torQ z systemem Stop&Start połączony z pięciobiegową mechaniczną skrzynią biegów.

Gama silników diesla obejmuje 120-konny silnik 1,6 litra MultiJet II z systemem Stop&Start oraz sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów, 120-konny lub 140-konny dwulitrowy silnik MultiJet II z systemem Stop&Start i sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów, 140- i 170-konny dwulitrowy silnik MultiJet II z systemem Stop&Start oraz dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów.

Silnik benzynowy 2,4 litra Tigershark MultiAir L4 jest dostępny w linii Renegade sprzedawanej w Rosji, Afryce i na Bliskim Wschodzie i jest połączony tylko z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów.

Dwa potężne silniki diesla MultiJet II mogą poszczycić się technologią Stop&Start: 1,6 litra i dwulitrowy turbodiesel Multijet II
Do nowego Jeepa Renegade dostępnego w Europie oferowane są silniki Turbo Diesel 1,6 litra i 2,0 litra, o większej pojemności skokowej. Oba wyposażone w technologię MultiJet drugiej generacji, opracowaną i opatentowaną przez Fiat Powertrain.

Rzędowy, czterocylindrowy silnik 1,6 litra Turbo diesel MultiJet II zapewnia moc 120KM przy 3 750 obr./min i 320 Nm przy 1 750 obr./min i jest połączony z sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów. Technologia Stop&Start pomaga redukować emisje oraz eliminuje zużycie paliwa wynikające z pracy na biegu jałowym. Zawiera zintegrowany filtr cząstek stałych (DPF) i niskociśnieniowy system EGR (układ recyrkulacji spalin) zapewniając poziom emisji Euro 5+.

W przypadku osiągów oferowanych przez 140- i 170-konny, dwulitrowy czterocylindrowy turbodiesel MultiJet II, zapewnia on więcej mocy i wydajności, a jednocześnie spełnia normy emisji Euro 6. Sterowana elektronicznie turbosprężarka o zmiennej geometrii poprawia dostarczanie mocy.

2,0 litrowy silnik diesel jest dostępny z dziewięciobiegową automatyczną lub sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów, aby zapewnić odpowiednio moc 140 KM przy 3 750 obr./min lub 170 KM przy 3 750 obr./min i moment 350 Nm przy 1 750 obr./min.
Niższe tarcie silnika zmniejsza zużycie paliwa, a technologia Stop&Start pomaga również obniżać emisje.
Oba silniki diesla posiadają:

  • Aluminiową głowicę z dwoma wałkami rozrządu (podwójny wałek - DOHC), obsługującymi 4 zawory na cylinder (dwa dolotowe i dwa wydechowe) poprzez popychacze rolkowe.
  • Układ paliwowy Common Rail zapewnia ciśnienie paliwa do 1 600 bar, a elektromagnetyczne wtryskiwacze paliwa mogą wykonać wtrysk wielokrotny w ramach jednego cyklu spalania z wtryskiem wtórnym i kontrolą szybkości spalania w celu sterowania filtrem cząstek stałych (DPF);
  • Turbosprężarka o zmiennej geometrii (VGT) zapewnia lepsze osiągi przyspieszenia;
  • Chłodzony system EGR z układem obejściowym chłodnicy zapewnia niższą emisję i poprawę zużycia paliwa;
  • W pełni zrównoważony, kuty wał korbowy pracujący w przykręconych krzyżowo pokrywach łożyska głównego dla zminimalizowania odkształcenia i drgań;
  • Żeliwny korpus dla większej trwałości oraz obniżenia kosztów konstrukcji;
  • Klamra mocowania silnika typu Right Hand Side (RHS) usztywnia jego mocowanie w pojeździe.

Układ wtrysku common rail MultiJet stanowi najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie niezależnego sterowania wysokim ciśnieniem wtrysku (1 600 bar), prędkością obrotową silnika i ilością wtryskiwanego paliwa. Sterowanie silnikiem które jest w stanie wprowadzać małe ilości paliwa za pomocą wtrysku głównego (ilość wtryskiwanego paliwa zapewnia osiągi wymagane przez kierowcę) gwarantuje niezwykle płynne działanie silnika w każdej sytuacji.

Silnik 1,4 litra MultiAir2 Turbo
Silnik rzędowy, czterocylindrowy 1,4 litra "Turbo-Multi Air" jest wariantem o mniejszej pojemności skokowej z nowej rodziny czterocylindrowych silników benzynowych Fiat Chrysler i jest zastosowany w modelach Sport, Longitude i Limited.

Silnik 1,4 litra MultiAir Turbo jest zaprojektowany, aby w pełni wykorzystać wyjątkowy układ rozrządu MultiAir opracowany przez Fiat Powertrain i zawiera wiele nowych elementów zaprojektowanych z myślą o zmniejszeniu tarcia, aby zwiększyć wydajność i oszczędność pierwszego Jeepa oferowanego na rynku małych pojazdów użytkowo-sportowych.

Silnik 1,4 litra MultiAir2 będzie połączony z sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów, DDCT (podwójne sprzęgło suche) i dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Silnik 1,4 litra MultiAir2 Turbo zapewnia maksymalną moc 140KM przy 5 500 obr./min i moment obrotowy 230 Nm przy 1 750 obr./min w połączeniu z sześciobiegową mechaniczną skrzynią biegów i DDCT (podwójne sprzęgło suche). Kiedy jest połączony z 9-biegową automatyczną skrzynią biegów i układem 4x4, silnik 1.4 litra MultiAir2 zapewnia moc 170KM przy 5 500 obr./min i momencie obrotowym 250 Nm przy 2 500 obr./min.
Silnik 1,4 litra MultiAir2 posiada również technologię "Start/Stop" która wpływa na poprawę oszczędności paliwa i zmniejszenie emisji CO2 oraz jest zaprojektowana, aby spełniać normy emisji E6.

Pod względem budowy, 1,4 litrowy silnik MultiAir Turbo składa się z trwałego żeliwnego z aluminiowym osprzętem. Średnica i skok wynoszą odpowiednio 72 mm i 84 mm dając całkowitą pojemność skokową 1 368 cm3.

Ciśnienie doładowania jest sterowane dynamicznie, aby zapewnić szeroki zakres momentu obrotowego w szerokim zakresie warunków, z maksymalnym ciśnieniem 22 psi przy 4000 obr./min. Wyjątkowa technologia sterowania powietrzem wlotowym za pomocą zaworów MultiAir, cylinder po cylindrze i skok po skoku. Uzyskana dokładność redukuje emisje dwutlenku węgla i podnosi oszczędność paliwa do 7,5% w stosunku do silników wyposażonych w konwencjonalne układy rozrządu.

W dolnej części, kuty wał korbowy ze stali z dopasowanymi łożyskami głównymi jest podparty na pięciu czopach głównych. Wał korbowy i przeciwwagi są zaprojektowane w taki sposób, aby zmniejszyć ogólny ciężar.
Trwałość jest zapewniona dzięki użyciu kutych stalowych korbowodów, które zostały zaprojektowane w oparciu o unikalne przekroje, aby zminimalizować ugięcie wzdłużne i boczne korbowodu.

Lekkie odlewane aluminiowe tłoki przyczyniają się do ogólnego zwiększenia efektywności zespołu tłokowego i wysokiej prędkości obrotowej silnika. Zastosowane sworznie tłokowe zapewniają zwiększoną wytrzymałość.
Dysze chłodzenia tłoków, znajdujące się w dolnej części każdego cylindra, przyczyniają się do oszczędności paliwa poprzez natryskiwanie oleju na dno tłoków. Pomaga to utrzymać temperaturę cylindra i zmniejszyć możliwość wystąpienia gorących punktów wzdłuż ścianek cylindra lub na górnej części tłoka, które mogą prowadzić do stukania świec.

Silnik 2,4 litra Tigershark z MultiAir2
Skuteczność i wyrafinowanie są również cechami wyróżniającymi 16-zaworowy,czterocylindrowy, rzędowy silnik 2,4 litra Tigershark z elektrohydraulicznym systemem MultiAir2, zmiennymi fazami rozrządu, dostępny w ofercie Renegade w Rosji, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Ten nowoczesny silnik daje moc 185KM przy 6 400 obr./min i moment obrotowy 232 Nm przy 4 800 obr./min i współpracuje wyłącznie z pierwszą w tym segmencie, dziewięciobiegową automatyczną skrzynia biegów w modelach Trailhawk.

Technologia MultiAir wykorzystuje kolumnę olejową w miejsce tradycyjnych połączeń mechanicznych między wałkiem rozrządu i zaworami dolotowymi. Uzyskana precyzja maksymalizuje ciśnienie w kolektorze dolotowym, zmniejszając znacznie straty pompowania.

MultiAir2 przynosi dalsze innowacje poprzez równoczesne kontrolowanie otwarcia jak i zamknięcia zaworów, aby skuteczniej sterować jakością spalania. Zapewnia to właściwy, skuteczny i efektywny Stopień sprężania i wydajność wewnętrznego układu recyrkulacji gazów spalinowych (EGR) dla poprawy oszczędności paliwa.

Doskonałość była kluczowym aspektem w trakcie projektowania każdego komponentu Tigershark, od całkowicie odizolowanej aluminiowej pokrywy głowicy z wbudowanym systemem oddzielania oleju, aż do aluminiowego odlewu korpusu.
Pomiędzy korpusem a stalową miską olejową umieszczona jest lekka aluminiowa ramka drabinkowa z wbudowanym filtrem oleju i adapterem chłodnicy oleju. Zapewnia to większą sztywność konstrukcji.

Sama miska olejowa szczyci się wyrafinowana konstrukcją. Materiał dźwiękoszczelny jest wprasowany pomiędzy zewnętrzne i wewnętrzne elementy tłoczone. Części prowadzące tłoka Tigershark pokryte są polimerem, a mniejsze tolerancje szczeliny między tłokiem a otworem tłoka przyczyniają się do zmniejszenia uciążliwości pracy. Odlewany z aluminium tłok, komora spalania i otwory dopasowane są do systemu MultiAir2 dla uzyskania optymalnego spalania i ekonomii.

Odlewane z aluminium tłoki ze współczynnikiem sprężania 10:1 zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o silniku i systemie MultiAir.
Każdy otwór jest wyposażony w osobne spryskiwacze olejowe w korpusie, które spryskują olejem dno tłoków i ścianki otworu dla utrzymania temperatury ścianki cylindra i tłoka. Funkcja ta pomaga również zapobiegać gorącym punktom, które mogą prowadzić do stukania, przy jednoczesnej poprawie wydajności i zużycia paliwa.
Do wału korbowego kutego ze stali zamocowane są korbowody ze stali kutej proszkowo, które wyposażono we w pełni swobodny sworzeń tłokowy pokryty przypominająca diament warstwą węgla. To jeszcze bardziej zmniejsza tarcie i poprawia wydajność zużycia paliwa.
Drgania są minimalizowane dzięki wykorzystaniu modułu wałka wyrównoważającego. Aby utrzymać odpowiednie smarowanie we wszystkich zakresach prędkości silnika, 2,4 -litrowy MultiAir2 Tigershark wyposażony jest w dwustopniowy system redukcji ciśnienia oleju który zmniejsza obciążenie pompy oleju przy niskich prędkościach silnika dla zmniejszenia zużycia paliwa.

Inne kluczowe cechy 2,4 -litrowego silnika MultiAir2 Tigershark obejmują:

  • 360-stopniowe połączenie silnik - przekładnia
  • Cewkę zapłonową z podwójną świecą zapłonową z metali szlachetnych
  • Elementy napędu pomocniczego z automatycznym napinaniem paska.
  • Tigershark zapewnia zmniejszenie kosztów eksploatacji ze względu na fakt, że jego mechanizm krzywkowy, układ fazowania i komponenty rozrządu nie wymagają okresowej konserwacji.

Rzędowy, czterocylindrowy silnik benzynowy 1,6 litra "E-torQ"
16-zaworowy czterocylindrowy silnik 1,6 litra E.torQ zapewnia moc 110KM przy 5 500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 152 Nm przy 4 500 obr./min. Technologia Stop&Start pomaga redukować emisje oraz zużycie paliwa. Unikalne elementy pozwalają lekkiemu silnikowi zapewniać wysoki moment obrotowy w niskich zakresach prędkości obrotowej, jednocześnie przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa. Tłoki pokryte grafitem są zoptymalizowane tak, aby zmniejszyć tarcie i wagę. Kute korbowody oraz aluminiowa miska olejowa pozwalają na oszczędność jeśli chodzi o ciężar. Udoskonalenie wału korbowego silnika E. torQ sprawiło, że posiada on osiem przeciwciężarów.

Stop&Start
Nowy Jeep Renegade jest wyposażony w standardową technologię Stop&Start we wszystkich konfiguracjach układu napędowego. System ten automatycznie wyłącza i włącza ponownie silnik, aby zmniejszyć ilość czasu spędzoną na biegu jałowym, co pozwala na ograniczenie zużycia paliwa i emisji. Jest to najbardziej korzystne dla pojazdów, które spędzają znaczną ilość czasu oczekując na światłach lub często zatrzymują się w ruchu drogowym. W rezultacie, wzrost oszczędności paliwa może wahać się w zakresie od pięciu do dziesięciu procent.

inf JEEP

Zasoby powiązane


Reklama