Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Rozbudowany mechanizm różnicowyTVD w LEXUS RC F oferujący jazdę SLALOM i RACE

dokument
pobierz +

Lexus RC F wyposażony w mechanizm różnicowy typu Torque Vectoring (TVD).

To pierwszy na świecie układ przekazywania i sterowania rozdziałem momentu napędowego przeznaczony dla samochodu z silnikiem z przodu i napędzającym koła tylne. Sterowany elektronicznie układ Lexus TVD optymalnie rozdziela moment napędowy między koła osi tylnej bez względu na to, czy pedał przyspieszenia jest wciśnięty czy nie. Wyjątkowy charakter mechanizmu TVD polega na precyzyjnym sterowaniu rozdziałem momentu za pomocą sprzęgieł wielopłytkowych a nie hamulców pojazdu.

TVD dopasowuje rozdział momentu napędowego do warunków panujących w danej chwili, zapewniając przyjemne wrażenia z jazdy podczas pokonywania podwójnych zakrętów. Poprawia zachowanie samochodu w zakrętach pokonywanych z niską i średnią prędkością, zapewniając szybszy ruch i mniejszy kąt skrętu.

W przypadku kilku następujących po sobie podwójnych zakrętów, zapewnia doskonałe wyjście bez podsterowności i nie narzuca kierowcy sposobu dojechania do kolejnego zakrętu. W przypadku samochodu bez układu TVD szybkie wejście w zakręt po ostrym hamowaniu wymaga zaawansowanych umiejętności prowadzenia pojazdu. Nawet podczas zwalniania, TVD w sposób ciągły steruje momentem napędowym, realizując sprawne i płynne wejście w zakręt.

Układ TVD w modelu RC F ma trzy tryby pracy niezależne od wybranego trybu jazdy: STANDARDOWY (domyślny) zapewniający idealną równowagę między zwrotnością a statecznością; SLALOMOWY, który kładzie nacisk na krótki czas reakcji na ruch kierownicą i zapewnia zwrotność mniejszego pojazdu; TOROWY, który zapewnia stateczność podczas szybkiej jazdy po torze.

Wyświetlacz w kabinie RC F dodaje wizualną oprawę do przyjemności jazdy samochodem z układem TVD. Rozdział momentu napędowego jest wyświetlany w formie słupków na obrotomierzu i na wyświetlaczu wielofunkcyjnym w formie dwóch pomarańczowych kolumn, po wybraniu z menu wyświetlacza odpowiedniej opcji.

Modele RC F wyposażone w mechanizm TVD mają specjalnie zaprojektowany zespół przekładni głównej (Final Drive Unit - FDU) oraz moduł TVD ECU, który oblicza ilość momentu napędowego jaki należy dostarczyć do kół i zapewnia współpracę z innymi układami, do których należy VDIM.

inf/zdjęcia LEXUS


Reklama