Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Mercedes-Benz Sprinter 4x4: Pewny na śliskim. Idealny VAN i samochód do zadań profesjonalnych

dokument
pobierz +

Nie zawodzi nawet w ekstremalnych sytuacjach. Środek zimy na przełęczy Timmelsjoch? Grząskie błoto na placu budowy, piaszczyste zbocza w najdalszych zakątkach globu? Nowy Sprinter 4x4 z napędem na wszystkie koła prezentuje pełnię swoich możliwości wszędzie tam, gdzie kończy się utwardzona nawierzchnia.

Niekwestionowany numer jeden wśród aut dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej około 3,5 tony spełnia najsurowsze wymagania dotyczące przyczepności.

Gdy droga staje się coraz bardziej wymagająca, on bez trudu przemierza kolejne kilometry: nowy Sprinter 4x4 zapewnia dodatkowe pokłady trakcji w niesprzyjających warunkach. Wersja Kombi znakomicie sprawdzi się podczas transportu gości do zaśnieżonych kurortów w Alpach, a Furgon pozwoli załodze wraz z materiałami i narzędziami dotrzeć do turbin wiatrowych wzniesionych na podmokłych obszarach. Wariant ze skrzynią ładunkową pomoże wyciągnąć maszyny budowlane, które ugrzęzły w błocie, a model z podwoziem do zabudowy bez trudu pokona skaliste lub pustynne bezdroża.

Sprinter 4x4 to samochód dostawczy z napędem na wszystkie koła przeznaczony do profesjonalnych zadań, a nie do bulwarowej jazdy. Obszar jego działania nie ogranicza się tylko do placów budowy, rejonów górskich czy obszarów zaśnieżonych i położonych z dala od cywilizacji. Model może być wykorzystywany w wielu branżach: budownictwie, energetyce, leśnictwie czy hotelarstwie. Docenią go również poszukiwacze przygód oraz turyści.

Dołączany napęd na wszystkie koła, układ kontroli zjazdu DSR

Jak przystało na prawdziwego profesjonalistę, Sprinter 4x4 ułatwia życie kierowcy na tyle, na ile jest to możliwe. Aby uruchomić napęd na wszystkie koła, wystarczy wcisnąć przycisk - do akcji wkracza wtedy elektroniczny system kontroli trakcji 4ETS. Kierowcy pozostaje tylko prowadzenie samochodu, czyli obsługa pedałów i kierownicy. Elektronika zajmie się resztą. Napęd na obie osie jest zintegrowany z montowanym standardowo układem kontroli stabilności ESP i doskonale uzupełnia zakres działań obecnych na pokładzie systemów aktywnego bezpieczeństwa.

Opcjonalnie Sprinter 4x4 oferowany jest teraz z systemem kontroli zjazdu (Downhill Speed Regulation - DSR), który podczas pokonywania zjazdów automatycznie utrzymuje zadaną wcześniej prędkość. DSR kontroluje jednostkę napędową i przekładnię oraz steruje pracą układu hamulcowego. Uruchamia się go za pośrednictwem przycisku na desce rozdzielczej. Za ustawienie prędkości zjazdu odpowiada dźwignia tempomatu, którego obecność warunkuje doposażenie w DSR.

Na życzenie, Sprinter 4x4 dostępny jest także z systemem wspomagania ruszania pod górę Hill-Start Assist, terenowym ogumieniem z wyjątkowo głębokim bieżnikiem oraz bogatym wachlarzem elementów znanych już z pozostałych odmian modelu.

4ETS: sprawdzona technologia napędu na wszystkie koła

Napęd na wszystkie koła Sprintera 4x4 bazuje na elektronicznym systemie kontroli trakcji 4ETS. To technologia sprawdzona w Vito 4x4 oraz samochodach osobowych i SUV-ach Mercedes-Benz.

W przeciwieństwie do innych modeli napęd Sprintera jest jednak odłączany. Takie rozwiązanie pozwala sprostać zróżnicowanym warunkom eksploatacji auta dostawczego, a jednocześnie ogranicza zużycie paliwa.

Napęd można uruchomić, gdy silnik samochodu pracuje - zarówno na postoju, jak i podczas jazdy z niewielkimi prędkościami (do 10 km/h). Należy w tym celu wcisnąć przycisk na desce rozdzielczej. Elektryczny silnik sprzęga wówczas koła zębate w skrzyni rozdzielczej, a lampka na panelu zegarów informuje o tym, że układ jest gotowy do pracy.

Napęd na wszystkie koła Sprintera 4x4 wykorzystuje sztywne połączenie. Siła napędowa przesyłana jest płynnie, a po jego uruchomieniu wszystkie funkcje standardowego systemu Adaptive ESP pozostają aktywne, podobnie jak kontrola poślizgu (ASR).

Gdy napęd na wszystkie koła jest włączony, rozkład momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną osią w normalnych warunkach wynosi 35:65. Zapewnia to charakterystykę prowadzenia porównywalną z tylnonapędowymi wersjami Sprintera.

Działanie system kontroli trakcji 4ETS zastępuje blokady dyferencjałów

Zamiast mechanicznych blokad mechanizmów różnicowych Sprinter 4x4 korzysta z elektronicznego systemu kontroli trakcji 4ETS. Jeśli jedno lub więcej kół straci trakcję na śliskiej nawierzchni, 4ETS automatycznie przyhamuje je za pomocą krótkich impulsów. W konsekwencji moment obrotowy o tej samej wartości trafi na koła dysponujące lepszą przyczepnością. W tym celu 4ETS wykorzystuje czujniki ABS zamontowane przy kołach. Automatyczne uruchomienie hamulców przynosi ten sam efekt, co działanie blokad mechanizmów różnicowych.

Skrzynia rozdzielcza została połączona z główną przekładnią za pomocą złącza kołnierzowego. Przedni dyferencjał zachował kompaktowe wymiary i podobnie jak przednie wały napędowe, nie wymaga konserwacji. To znaczynie wpływa na interwały międzyprzeglądowe.

Jeszcze więcej trakcji: Sprinter 4x4 z reduktorem

Dodatkowe przełożenie redukcyjne "Low Range" do jazdy w terenie, oferowane jako opcja, dodatkowo poszerza możliwości Sprintera 4x4. Uruchamia się je przyciskiem podczas postoju, gdy silnik pojazdu pracuje, napęd na obie osie jest aktywny, a pedał sprzęgła wciśnięty. Przełożenie jest skrócone o współczynnik 1,42, czyli o 42 proc. Maksymalna prędkość pojazdu na poszczególnych biegach została odpowiednio ograniczona, a trakcja - znacznie zwiększona. Korzystanie z reduktora pozwala ograniczyć użycie sprzęgła, zwłaszcza w trakcie częstego manewrowania lub jazdy z pełnym obciążeniem, np. podczas holowania przyczepy w warunkach terenowych.

Przekładnia redukcyjna z kołami o zębach prostych jest ekstremalnie wytrzymała na obciążenie. Jeśli Sprinter 4x4 został dodatkowo wyposażony w opcjonalny układ kontroli zjazdu DSR (Downhill Speed Regulation), ten zostaje automatycznie aktywowany po włączeniu reduktora.

Duży prześwit zwiększa sprawność w terenie

Chociaż Sprinter 4x4 nie jest samochodem stricte terenowym, jego podniesione nadwozie (o 110 mm z przodu i o 80 mm z tyłu) zapewnia mu właściwości podobne do aut uterenowionych. Przykład? Kąt natarcia Sprintera o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony wynosi 28 zamiast 18 stopni w przypadku odmiany tylnonapędowej. W furgonie z krótkim tylnym zwisem kąt zejścia to 27 zamiast 22 stopni. Kąt rampowy - istotny zwłaszcza podczas jazdy po dużych nierównościach - w Sprinterze 4x4 ze standardowym rozstawem osi wynosi 25 stopni (17 stopni w wersji tylnonapędowej). Zależnie od jednostki napędowej, zdolność pokonywania wzniesień jest o około 20 proc. większa niż w przypadku Sprintera z tradycyjnym napędem. Równie imponująca jest głębokość brodzenia (610 zamiast 500 mm).

Z uwagi na zwiększony prześwit dodatkowe migacze w lusterkach byłyby położone na wysokości przekraczającej dopuszczalne normy. W Sprinterze 4x4 przeniesiono je więc na błotniki. Z tego samego względu odmiany furgon i kombi otrzymały tylne światło przeciwmgłowe oraz światło cofania zintegrowane ze zderzakiem.

Standardowe wyposażenie Sprintera 4x4 obejmuje także 100-litrowy zbiornik paliwa. Uchwyty na słupkach dla kierowcy i pasażera pozwalają na łatwiejsze wsiadanie do umieszczonej wyżej kabiny. W porównaniu z tylnonapędowym Sprinterem, w przednim i tylnym zawieszeniu zastosowano wzmocnione stabilizatory.

Inf/zdjęcia MERCEDES


Reklama