Reklama

Mechanika - Podzespoły - układy jezdne i układy napędowe

Unikatowy układ jezdny w Renault Talisman

dokument
pobierz +

Renault TALISMAN wyróżnia się wyjątkowymi zaletami jezdnymi i możliwościami personalizacji doznań z jazdy. Renault TALISMAN wykazuje się unikalnym zachowaniem na drodze dzięki połączonemu działaniu układu jezdnego 4CONTROL (4 koła skrętne) i elektronicznie sterowanych amortyzatorów ( układ Electronic Damper Control) koordynowanych przez system MULTI SENSE.

Co oferuje system MULTI-SENSE?

Niczym dyrygent, system MULTI-SENSE dostraja wszystkie techniczne systemy pokładowe TALISMANA do upodobań kierowcy. Masz ochotę na bardziej sportową, komfortową czy ekonomiczną jazdę? Renault TALISMAN dostosowuje się w pełni do twoich potrzeb, zmieniając swój temperament.

MULTI-SENSE jest jedynym tego rodzaju systemem sterującym i koordynującym działanie technologii pokładowych zainstalowanych w TALISMANIE w celu zapewnienia unikalnej przyjemności prowadzenia. Wpływa on w szczególności na działanie systemu 4CONTROL (4 koła skrętne), elektronicznie sterowanych amortyzatorów, układu kierowniczego, silnika i skrzyni biegów EDC z podwójnym sprzęgłem, a także na ustawienia instrumentów pokładowych, brzmienie silnika i oświetlenie ambientowe wnętrza.

Wraz z MULTI-SENSE Renault stało się pierwszym na świecie producentem oferującym system koordynujący w całości i w intuicyjny sposób działanie tak dużej liczby systemów pokładowych

Pełnia przyjemności i personalizacja doznań

Dzięki systemowi MULTI-SENSE, Renault TALISMAN stwarza możliwość wyboru pożądanego rodzaju doznań z jazdy poprzez cztery fabrycznie zaprogramowane tryby: eko, komfort, neutralny i sport oraz jeden indywidualny tryb perso w pełni ustawiany przez kierowcę.

Każdy tryb przekłada się na odmienny rodzaj doznań z jazdy dzięki odpowiedniemu doborowi i koordynacji:

parametrów układu 4CONTROL ,

ustawień elektronicznie sterowanych amortyzatorów,

pracy silnika,

algorytmu zmiany biegów w skrzyni EDC, siły potrzebnej do obracania kierownicy.

Trybom tym towarzyszy zmiana klimatu wnętrza, obejmująca:

kolor oświetlenia wnętrza: zielony, niebieski, sepia, czerwony, fioletowy,

styl i rodzaj wyświetlanych informacji oraz kolor podświetlenia instrumentów pokładowych,

brzmienie silnika,

aktywowanie funkcji masażu w fotelu kierowcy(tryb komfort)

parametry pracy klimatyzacji w trybie eko.

Sterowanie trybami oraz poszczególnymi ustawieniami odbywa się:

za pośrednictwem ekranu R-LINK 2 – ergonomicznie zaprojektowane i bardzo przejrzyste menu zapewniają intuicyjny dostęp do bogatych funkcjonalności systemu MULTI-SENSE Renault,

za pomocą joysticka na konsoli centralnej, lub przycisku skrótu umieszczonego na środkowej konsoli.

TALISMAN jest wyposażony w nowość pozwalającą zmienić charakter: przycisk skrótu zapewnia przejście dwoma kliknięciami z trybu komfort do trybu sport i odwrotnie. Dzięki temu kierowca może z łatwością przechodzić od jednego do drugiego trybu nie ryzykując rozproszenia uwagi. Superdynamiczne reakcje w trybie sport, relaksujący komfort i elastyczna jazda na dalekie trasy w trybie komfort: Talisman w mgnieniu oka zmienia charakter.

Unikalne połączenie systemu 4CONTROL z układem Electronic Damper Control

Łącząc system 4CONTROL z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, Renault w skuteczny sposób skoordynowało działanie dwóch kluczowych elementów z punktu widzenia zachowania samochodu na drodze: układu kierowniczego i zawieszenia. Electronic Damper Control, zsynchronizowany
z działaniem systemu 4CONTROL, zapewnia pełną kontrolę i najwyższy poziom komfortu w przypadku nagłych ruchów o dużej amplitudzie. Dzięki elektrycznie regulowanej sile tłumienia amortyzatorów
w przypadku wężykowania, możliwe jest mocniejsze skręcenie kierownicy bez ujemnego wpływu na przechyły nadwozia: auto jest zdecydowanie bardziej stabilne, a jednocześnie zwrotne.

Nad koordynacją współdziałania systemu 4CONTROL, układu Electronic Damper Control i wszystkich pokładowych technologii służących zwiększaniu przyjemności i komfortu jazdy czuwa system
MULTI-SENSE .

Dynamika auta miejskiego dzięki systemowi 4CONTROL

System 4CONTROL jest stale aktywny. Przy prędkościach poniżej 50 km/h w trybie komfort (60 km/h
w trybie neutral i 80 km/h w trybie sport), tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, z maksymalnym wychyleniem 3,5 stopnia. Pod względem doznań z jazdy kierowca odczuwa to tak, jakby TALISMAN skrócił swój rozstaw osi w celu maksymalnego zwiększenia zwrotności. Powyżej tej prędkości progowej koła tylne zaczynają skręcać w tym samym kierunku co koła przednie. Efekt jest wówczas porównywalny z wydłużeniem rozstawu osi – zwiększa się przyjemność prowadzenia, stabilność nadwozia i poczucie bezpieczeństwa.

Wyczucie drogi pod kontrolą układu Electronic Damper Control sto razy na sekundę

Podczas gdy system 4CONTROL wpływa bezpośrednio na zachowanie się auta
w zakresie ruchów poziomych, elektronicznie sterowane amortyzatory odpowiadają za kontrolę ruchów pionowych. Wpływają tym samym na wyczucie drogi i wrażenie twardszego lub bardziej miękkiego zawieszenia. Układ elektronicznie sterowanych amortyzatorów w ciągły sposóbdostosowuje reakcję amortyzatorów w zależności od stanu nawierzchni, parametrów dynamicznych auta oraz działań kierowcy: skręcanie, zmiana pasa ruchu, przyspieszanie i hamowanie. Dzięki elektrozaworom zamontowanym na każdym amortyzatorze, Renault TALISMAN w sposób ciągły analizuje warunki jazdy i dopasowuje odpowiednio swoje reakcje nawet do stu razy na sekundę.

Pomysłowość układu sterowania amortyzatorami w Renault TALISMAN polega na jego zintegrowaniu
z pokładową siecią CAN (CAN – Controller Ara Network). Informacje dotyczące parametrów jezdnych samochodu pochodzące z czujników, wykorzystywanych również przez system ESC, są w całości analizowane: prędkość obrotowa kół, kąt skrętu kierownicy, przyspieszenia wzdłużne i boczne, ciśnienie
w układzie hamulcowym, moment obrotowy silnika, położenie nadwozia względem nawierzchni. Ta unikalna architektura układu sterowania umożliwia ciągłe, pełne wykorzystanie możliwości zawieszenia na potrzeby systemu MULTI-SENSE. Rozwiązanie to zostało opatentowane przez Renault.

Renault tworzy całkowicie nową koncepcję podwozia

Łącząc podwozie 4CONTROL z układem Electronic Damper Control, Renault wprowadza innowacje mające zwiększyć zakresdostępnych wrażeń pod względem przyjemności i bezpieczeństwa. Korzyści oferowane przez te technologie i ich działanie skoordynowane przez system MULTI-SENSE przewyższają swym charakterem i intensywnością doznania wynikające z tradycyjnego podejścia, które polega na zmianie parametrów silnika – mocy, układu kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia itp. Nie zmieniają one jednak zasadniczo palety wrażeń dostarczanych przez pojazd. Zamiast dawkować poszczególne składniki
i umieszczać je w z góry zdefiniowanych trybach jazdy, Renault zmienia koncepcję. TALISMAN stawia na technologie bezkonkurencyjne w tym segmencie. Możliwość spersonalizowanego połączenia wszystkich wrażeń aktywowanych przez technologię MULTI-SENSE firmy Renault radykalnie zmienia sposób odczuwania zachowania samochodu przez kierowcę. Odnosi się wrażenie, że TALISMAN jest krótszy, bardziej mobilny, łatwiejszy do prowadzenia lub wręcz odwrotnie: bardziej spokojny i stabilny. Kierowca może swobodnie konfigurować swój tryb jazdy i w ten sposób ma do dyspozycji „kilka samochodów” w jednym.

inf/zdjęcia/film RENAULT

Zasoby powiązane


Reklama