Reklama

Elektronika - Komfort - elektroniczne dodatki zwiększające komfort użytkowania

Mercedes i alternatory z rozrusznikiem oraz 48-woltowa instalacja elektryczna

Mercedes i alternatory z rozrusznikiem oraz 48-woltowa instalacja elektryczna

Niestrudzeni pomocnicy

Systematyczna elektryfikacja nowoczesnych silników pozwala osiągać zupełnie nowy poziom efektywności. Stoją za tym rozwiązania takie jak integracja alternatora z rozrusznikiem (tzw. prądnico-rozrusznik) czy 48-woltowa instalacja elektryczna. Umożliwiają one na realizację hybrydowych funkcji napędu, m.in. boost, odzyskiwania energii oraz systemu start/stop. Zwiększone napięcie pozwala też na zastosowanie nowych technologii, np. elektrycznej sprężarki (eZV), i na elektryfikację kluczowych podzespołów, w tym kompresora klimatyzacji.

Alternator zespolony z rozrusznikiem (ISG) łączy alternator i rozrusznik w jedną mocną jednostkę elektryczną. Zamontowana pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, służy ona także do rozruchu na zimno, wspomaga silnik spalinowy, np. w czasie przyspieszania, i dostarcza do akumulatora energię odzyskaną w procesie rekuperacji. Dzięki połączeniu z 48-woltową instalacją elektryczną niezbędne zmiany w architekturze układu napędowego zapewniają długofalowe korzyści w postaci niższego zużycia paliwa.

Co więcej, rozrusznik w takiej formie jest na tyle wytrzymały, że silnik można wyłączać znacznie częściej niż dotąd, np. w czasie wytracania prędkości albo „żeglowania”, czyli toczenia się przy wyższych prędkościach. Wystarczy, że kierowca odpuści pedał gazu. Wszystko odbywa się w maksymalnym komforcie - połączenie alternatora z rozrusznikiem oraz 48-woltowej instalacji elektrycznej pozwala gasić i uruchamiać silnik praktycznie niedostrzegalnie.

Oto korzyści ISG w skrócie:

· Funkcja boost: dodatkowe 10 kW (14 KM) do 15 kW (20 KM) mocy

· Rekuperacja: odzyskiwanie do 80% energii hamowania

· Emisja CO2 niższa o 7-12 g/km

· Znacznie większy komfort uruchamiania silnika

· Funkcja „żeglowania”

· Punkt obciążenia przesunięty w obszar mapy silnika korzystniejszy z punktu widzenia zużycia paliwa

Liczne zalety ISG ma również alternator z rozrusznikiem w układzie napędu pasowego (BSA). Korzysta on z istniejących mocowań alternatora, nie wymaga więc przeprojektowywania układu napędowego.

48-woltowa instalacja elektryczna: niższe spalanie, większy komfort

Wprowadzenie nowej generacji silników sprawia, że zanikają granice pomiędzy silnikami benzynowymi i napędami hybrydowymi. W przyszłości wszystkie osobowe Mercedesy zostaną zelektryfikowane - producent systematycznie pracuje nad rozwojem 48-woltowej instalacji elektrycznej. Technologia ta będzie stopniowo wprowadzana w kolejnych seriach modelowych, wstępnie jako podsystem dla funkcji, za które odpowiadają elementy w komorze silnika.

Przy jednakowym prądzie (natężeniu) 48-woltowa instalacja elektryczna dostarcza czterokrotnie wyższą moc od 12-woltowej, w przeciwieństwie do układów wysokiego napięcia nie wymaga jednak dodatkowej architektury zabezpieczającej. Umożliwia to uzyskiwanie oszczędności na paliwie dotąd zarezerwowanych wyłącznie dla wysokonapięciowej technologii hybrydowej i realizację kluczowych funkcji hybrydowych - boost oraz odzyskiwania energii - bez stosowania takiej technologii. Inżynierowie zyskali także więcej swobody w zakresie projektowania strategii działania nowoczesnych silników. W efekcie mogą one częściej pracować w takim obszarze mapy, który jest najkorzystniejszy z punktu widzenia zużycia paliwa.

Przy okazji wdrażane są całkiem nowe technologie, takie jak elektryczna sprężarka (eZV), która debiutuje jako element inteligentnego turbodoładowania w nowym 6-cylindrowym rzędowym silniku benzynowym (M 256). Sprężarka w ułamku sekundy dostarcza sprężone powietrze niezależnie od prędkości obrotowej oraz obciążenia silnika. Połączona równolegle z większą turbosprężarką, zapewnia równomierne reakcje na gaz w całym zakresie obrotów i pozwala wyeliminować zjawisko turbodziury.

Integracja 48-woltowej instalacji elektrycznej przynosi korzyści również w przypadku odbiorników prądu takich jak klimatyzacja, elektryczne ogrzewanie czy wentylator. W przyszłości i one będą mogły korzystać z wyższego napięcia. Ponieważ przy tej samej mocy czterokrotnie spadnie wówczas natężenie prądu, przewody będą mogły być cieńsze i lżejsze, a to w pośredni sposób przyczyni się do mniejszego zużycia paliwa. 48-woltowa instalacja elektryczna otwiera też drogę do dalszego rozwoju systemów informacyjno-rozrywkowych i wspomagających.


Zasoby powiązane


Reklama