Reklama

Elektronika - Komfort - elektroniczne dodatki zwiększające komfort użytkowania

Nowy Mercedes E - elektroniczna inteligencja i nowa generacja systemów wspomagających

dokument
pobierz +

Nowe systemy wspomagające Mercedes-Benz z rodziny Intelligent Drive w nieznanym dotąd stopniu wspomagają kierowcę, zwiększając zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort prowadzenia.

Montowany standardowo układ antykolizyjny Active Brake Assist może ostrzec przed ryzykiem kolizji, w odpowiedni sposób wspomóc kierowcę podczas nagłego hamowania, a jeśli zajdzie taka potrzeba, potrafi sam uruchomić hamulce. Poza pojazdami, które poruszają się wolniej, hamują lub stoją, rozpoznaje również pieszych znajdujących się w strefie zagrożenia przed autem.

Seryjne wyposażenie obejmuje też system monitorowania zmęczenia kierowcy ATTENTION ASSIST o regulowanej czułości, ostrzegający przed nieuwagą i sennością, oraz asystenta bocznego wiatru Crosswind Assist, łagodzącego skutki silnych podmuchów wiatru w celu zapobieżenia zjechaniu samochodu z toru jazdy.

Opcjonalny pakiet wspomagania bezpieczeństwa jazdy, czyniący z Klasy E najinteligentniejszą limuzynę w segmencie, zawiera między innymi:

  • DRIVE PILOT : system ten reprezentuje kolejny krok Mercedes-Benz w kierunku jazdy autonomicznej. Jako Distance Pilot DISTRONIC potrafi nie tylko automatycznie utrzymywać odpowiedni dystans od poprzedzającego pojazdu autostradach i drogach pozamiejskich, ale - po raz pierwszy - może też za nim podążać do prędkości 210 km/h. Zwiększa to wygodę kierowcy, który nie musi używać pedału gazu ani hamulca i może korzystać z szerokiego wsparcia półautonomicznego układu Steering Pilot - nawet w łagodnych zakrętach.

Druga unikalna funkcja: do prędkości 130 km/h układ Steering Pilot aktywnie interweniuje w prowadzenie auta z uwzględnieniem natężenia ruchu - otaczających pojazdów i obiektów równoległych, nawet jeśli poziome oznaczenia drogi są niewyraźne lub ich nie ma, np. z powodu robót drogowych. W ten sposób odciążą kierowcę, zwłaszcza w gęstym ruchu ulicznym lub w korkach. Podobną rolę odgrywa rozszerzona funkcja start/stop, która automatycznie uruchamia silnik w ciągu 30 s od zatrzymania zainicjowanego przez Distance Pilot DISTRONIC na autostradach lub drogach o podobnej kategorii.


Kolejna nowość to opracowana z myślą o zwiększeniu komfortu prowadzenia funkcja Speed Limit Pilot. W połączeniu z COMAND Online może ona samodzielnie regulować prędkość auta zgodnie z ograniczeniami prędkości rejestrowanymi przez kamerę lub zachowanymi w pamięci systemu nawigacji (np. 50 km/h w terenie zabudowanym lub 90 km/h na drogach pozamiejskich). Dodatkową innowacją DRIVE PILOT jest system aktywnej zmiany pasa ruchu Active Lane-change Assistant. W oparciu o dane z radarów i kamery wspomaga on kierowcę podczas zmiany pasa ruchu na drogach wielopasmowych - może samodzielnie przeprowadzić manewr wjechania na wybrany przez kierowcę pas, np. podczas wyprzedzania. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz na co najmniej 2 s, Active Lane-change Assistant - dzięki ingerencji w działanie układu kierowniczego - doprowadzi do zajęcia sąsiedniego pasa ruchu, o ile czujniki systemu nie wykryją na nim żadnego obiektu.

  • Active Brake Assist z funkcją rozpoznawania ruchu poprzecznego : w porównaniu z wersją standardową system ten reaguje na pojazdy i pieszych przy wyższych prędkościach. Co więcej, może on wykryć ruch poprzeczny na skrzyżowaniach i, jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio, przeprowadzić autonomiczne hamowanie. Po raz pierwszy potrafi również rozpoznać niebezpieczne sytuacje na końcu korka, gdzie nie ma miejsca na „ucieczkę” przed kolizją, i znacznie wcześniej zainicjować wtedy hamowanie autonomiczne. W rezultacie możliwe jest całkowite uniknięcie zderzeń przy prędkości do 100 km/h lub znacznie ograniczenie skutków wypadków, do których dojdzie powyżej 100 km/h.

  • Evasive Steering Assist : kolejny nowy system, idealnie uzupełniający funkcję wykrywania przechodniów w ramach Active Brake Assist. Jeśli w sytuacji niebezpiecznej kierowca celowo lub odruchowo rozpocznie manewr wymijania, Evasive Steering Assist może wspomóc jego przeprowadzenie dzięki przyłożeniu w układzie kierowniczym precyzyjnie obliczonego momentu skręcającego. Pozwala to bezpiecznie wykonać cały manewr - pomaga w kontrolowany sposób ominąć przechodnia, a następnie znacznie ułatwia powrót na pierwotny tor jazdy.

  • Zaawansowane systemy wspomagające : do grona inteligentnych układów wspomagających, wchodzących w skład nowego pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy, należą także sprawdzone systemy ochronne o dodatkowo rozwiniętej funkcjonalności. Asystent pasa ruchu Active Lane Keeping Assist chroni kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu - jeśli wykryje taką sytuację, koryguje tor jazdy poprzez uruchomienie hamulców po jednej stronie pojazdu. Reaguje również na linie przerywane i zagrożenie kolizją, np. z pojazdem nadjeżdżającym z przeciwka lub przeprowadzającym manewr wyprzedzania. Asystent martwego pola Active Blind Spot Assist może teraz ostrzegać o ryzyku zderzenia bocznego przy niewielkich prędkościach, w typowych warunkach ruchu miejskiego. Tak jak dotychczas, w ostatniej chwili inicjuje też działanie korygujące, by zapobiegać kolizjom przy prędkościach przekraczających 30 km/h.


Do nowości na liście wyposażenia nowej Klasy E należy również:

  • Remote Parking Pilot : system ten pozwala zajmować i opuszczać miejsca parkingowe zdalnie, przy użyciu aplikacji na smartfona. W rezultacie podróżujący mogą z łatwością wsiadać lub wysiadać z pojazdu, nawet jeśli przestrzeń parkingowa jest ograniczona.
  • Komunikacja Car-to-X : w 2013 r. Mercedes-Benz, jako pierwszy producent, wprowadził rozbudowaną łączność między samochodami w postaci wyposażenia akcesoryjnego. Teraz czas na kolejny krok: pierwsze w pełni zintegrowane rozwiązanie Car-to-X trafia do produkcji seryjnej. Dzięki opartej na telefonii komórkowej wymianie informacji z innymi, również znacznie oddalonymi pojazdami, kierowca może na przykład z odpowiednim wyprzedzeniem „zobaczyć”, co kryje się za zakrętem lub przeszkodą. Oznacza to, że wcześniej niż dotychczas otrzymuje ostrzeżenia na temat bezpośredniego zagrożenia, takiego jak zepsuty pojazd pozostawiony na skraju drogi, gwałtowne opady deszczu lub gołoledź. W takim przypadku nowa Klasa E działa zarówno w trybie odbierania, jak i nadawania - komunikaty ostrzegawcze są przekazywane dalej automatycznie, poprzez ocenę statusów pojazdu, lub ręcznie, przez kierowcę.
  • PRE-SAFE® impulse side : system należący do pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy Plus. Jeśli wykryje nieuchronne zderzenie boczne, w celach zapobiegawczych przemieszcza kierowcę lub pasażera z przodu w bok, odsuwając go od strefy zagrożenia. W tym celu błyskawicznie pompuje komorę powietrzną wbudowaną w boczek oparcia fotela po stronie uderzenia. Zwiększa to dystans między podróżującym a drzwiami i ogranicza oddziałujące na niego siły.
  • PRE-SAFE® Sound : po wykryciu ryzyka kolizji emituje przez głośniki w kabinie krótki sygnał zakłócający, który może wywołać naturalny odruch ucha wewnętrznego, zwany odruchem mięśnia strzemiączkowego, i przygotować w ten sposób podróżujących do dźwięku spodziewanego zderzenia.
  • reflektory MULTIBEAM LED o wysokiej rozdzielczości - każdy złożony z 84 osobno sterowanych, wysokowydajnych diod LED - automatycznie oświetlają drogę niespotykanie precyzyjnym strumieniem o wyjątkowej jasności, i to bez oślepiania innych uczestników ruchu. Zaawansowana matryca pozwala na kontrolowanie każdego reflektora z osobna i szybkie, dynamiczne reagowanie na zmiany warunków na drodze. Ponadto, wszystkie funkcje systemu inteligentnego oświetlenia ILS w trybie świateł mijania i drogowych są po raz pierwszy realizowane w pełni cyfrowo, bez pomocy mechanicznych siłowników. Dotyczy to również pierwszej na świecie całkowicie elektronicznie obsługiwanej funkcji aktywnego oświetlenia.
  • Digital Vehicle Key : oparty na komunikacji NFC (Near Field Communication) system autoryzacji, pozwalający zastąpić kluczyk smartfonem kierowcy.

inf/zdjęcia/fillmy MERCEDES

Zasoby powiązane


Reklama