Reklama

Elektronika - Komfort - elektroniczne dodatki zwiększające komfort użytkowania

Nowe Audi A4 - systemy wspomagające kierowcę

dokument
pobierz +

Ze swoim szerokim wachlarzem systemów wsparcia kierowcy, nowe modele Audi A4 i A4 Avant wyznaczają standardy w swojej klasie. W porównaniu do modelu poprzedniego, prawie wszystkie systemy stworzono od nowa lub znacznie je zmodernizowano. Niektóre są elementem wyposażenia standardowego, a rozwiązania opcjonalne dostępne są albo pojedynczo, albo w pakietach Miasto, Parking lub Tour.

Większe bezpieczeństwo

Wszystkie warianty nowych modeli standardowo zawierają system bezpieczeństwa Audi pro sense city. Jeśli pojazd porusza się z prędkością do 85 km/h, system ten skanuje drogę „namierzając” inne pojazdy i pieszych. Używa do tego zamontowanej na przedniej szybie kamery o zasięgu 100 m. Jeżeli rozpozna niebezpieczeństwo kolizji, to ostrzega kierowcę cyklem sygnałów o wzrastającej intensywności, a w razie potrzeby zainicjuje pełne hamowanie. Przy prędkościach do 40 km/h, w granicach systemowych, możliwe jest całkowite uniknięcie wypadku. Przy wyższych prędkościach (do granicy 85 km/h), szybkość, z jaką dochodzi do zderzenia może zostać zmniejszona dzięki zabiegom ostrzegawczym i uruchomieniu hamulca.

Opcjonalny system bezpieczeństwa Audi pre sense basic wykorzystuje informacje dostarczane przez różne układy pojazdu. Gdy tylko rozpozna niestabilny stan pojazdu, wdraża środki prewencyjne dla pasażerów. Przednie pasy bezpieczeństwa są elektrycznie napinane, a okna i uchylny dach zamykane.

Jeżeli zderzenia nie można już uniknąć i system rozpoznaje, że doszło do wypadku, to asystent hamowania zapobiegający następnej kolizji wspiera kierowcę hamując w ściśle zdefiniowany sposób. Może to zapobiec niekontrolowanemu przemieszczaniu się pojazdu, a co za tym idzie, dalszym kolizjom.

Kolejnym systemem w nowym Audi A4 i A4 Avant jest rekomendacja przerw podczas jazdy, będąca elementem systemu informacji kierowcy. Analizuje ona zachowanie kierowcy i ostrzega go w przypadku przejawów słabnącej koncentracji. Konwencjonalny tempomat, także element wyposażenia seryjnego, w przedziale od 30 do 250 km/h ogranicza prędkość do wartości określonej przez prowadzącego pojazd. Jest to bardzo pomocne np. w miejscowościach czy na drogach, na których prowadzone są roboty.

Korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi siępojazdami adaptive cruise control z asystentem jazdy w korkach

Wśród systemów opcjonalnych, centralną pozycję zajmuje adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami cruise control (ACC) Stop&Go z asystentem jazdy w korkach. System ten utrzymuje nowe Audi A4 i A4 Avant w określonej odległości od jadącego przed nim pojazdu, przy czym kierowca może wybrać jeden z pięciu stopni odległości, a za pomocą Audi drive select może określić przyspieszenie oraz dynamikę systemu.

System ten, korzystający z sygnałów z dwóch przednich czujników i kamery, współpracując ściśle z automatycznymi skrzyniami biegów S tronic, działa w pełnym zakresie prędkości: od 0 do 250 km/h. W przypadku manualnej skrzyni biegów, zaczyna działać przy prędkości 30 km/h.

Funkcja Stop&Go systemu ACC (tylko w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów) hamuje nowe Audi A4 aż do zatrzymania i pozwala na życzenie kierowcy automatycznie ponownie ruszyć. Jeśli tempomat ACC jest wyłączony, przy prędkości powyżej 60 km/h, wskaźnik odstępu podaje informację o odległości od jadącego przed nami pojazdu i ostrzega przed zbyt bliskim podjechaniem do niego.

Przy poruszaniu się z prędkością do 65 km/h, asystent jazdy w korkach, kolejna funkcja systemu ACC, podobnie jak aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist, może przejąć kontrolę nad kierownicą w sytuacji spowolnionego ruchu. System wykorzystuje w tym celu czujniki ultradźwiękowe, a także przednią kamerę. Prowadzi pojazd, ingerując delikatnie w pracę układu kierowniczego i w ramach granic systemowych trzyma się w ustalonej odległości od poprzedzających go pojazdów. Dodatkowo, asystent jazdy w korkach określa położenie naszego samochodu na podstawie oznaczeń na ulicy i położenia innych pojazdów.

Jeżeli asystent jazdy w korkach osiągnie swoje granice systemowe, gdy korek się skończy lub gdy przed pojazdem znajduje się ostry zakręt, prowadzenie ponownie musi przejąć człowiek. System ostrzega go o tym w kilku etapach. Jeśli prowadzący tego nie zrobi, ostatnim środkiem ostrzegawczym jest samoczynne, całkowicie bezpieczne zatrzymanie Audi A4 lub Audi A4 Avant.

W kombinacji z tempomatem ACC z funkcją Stop&Go, dostępny jest system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu Audi pre sense front. Pomaga on uniknąć najechania na inny obiekt lub zminimalizować skutki takiego zdarzenia.
W sytuacji niebezpieczeństwa system różnymi sposobami wzywa kierowcę do hamowania: za pomocą optycznych i dźwiękowych sygnałów, a finałowo za pomocą krótkiego, gwałtownego hamowania. W przypadku, gdy kierowca nie podejmie żadnego działania, samochód zaczyna hamować i równocześnie zamykać okna boczne i uchylny dach. Jako jedyny pojazd w swojej klasie, Audi A4 hamuje do granic możliwości, pod warunkiem, że pojazd przed nami porusza się. Także tutaj system napina pasy. System Audi pre sense front jest aktywny także przy wyłączonej funkcji ACC.

Asystent wydajności

Unikalnym w segmencie do jakiego należy Audi A4 jest asystent wydajności. Asystent ściśle współpracuje z korzystającym z radaru tempomatem z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control, z nawigacją i z działającą w oparciu o kamerę funkcją rozpoznawania znaków, samodzielnie dostosowując wcześniej ustaloną prędkość do warunków na drodze - topografii odcinka, ograniczeń prędkości i innych uczestników ruchu.

Asystent wydajności wykorzystuje – także przy wyłączonej nawigacji – dane odcinkowe, aby zwrócić uwagę kierowcy na sytuacje, w których powinien on zmniejszyć prędkość. Rozpoznaje zakręty, ronda i skrzyżowania, spadki i wzniesienia oraz miejscowości i tablice z ograniczeniem prędkości – w wielu przypadkach na długo przed tym, zanim zauważy je kierowca. Na tablicy rozdzielczej lub w Audi virtual cockpit i na wyświetlaczu danych na szybie, pojawia się wtedy stosowna informacja. Jeżeli ekran systemu jest aktywny, widoczne są na nim odpowiednie grafiki.

Gdy kierowca sobie życzy, system może przejąć – w zdefiniowanych ramach - kontrolę nad wolnym biegiem automatycznej skrzyni biegów. Tzw. „żeglowanie” jest wtedy możliwe w czasie nie dłuższym niż pięć sekund. Gdy tylko ulegnie zakończeniu, nasze Audi automatycznie ponownie przyspieszy do wybranej przez kierowcę prędkości, o ile włączony jest system ACC. Asystent wydajności, na drogach poza terenem zabudowanym, może obniżyć zuż ycie paliwa nawet o 10 procent.

Inne systemy w pakiecie Tour

Audi active lane assist przy prędkości powyżej 65 km/h pomaga kierowcy pozostać na obranym pasie ruchu. System ten pracuje w oparciu o obraz z kamery rozpoznającej pasy umieszczone na drodze. Jeśli nowe Audi A4 i A4 Avant zbliża się do nich bez włączenia kierunkowskazu, system pomaga kierowcy pozostać na właściwym pasie ruchu, ingerując delikatnie w elektromechaniczne wspomaganie kierownicy.

Przy pomocy systemu MMI kierowca określa, czy chce być przez system wspierany stale, czy dopiero krótko przed najechaniem na oznaczenia na drodze. Jeżeli zdecyduje się na wczesną ingerencję, system będzie prowadzić go pośrodku pasa. Opcjonalnie regulować można także siłę drgań kierownicy podczas ingerencji systemu.

Asystent manewru omijania uaktywnia się, gdy nowe Audi A4 lub A4 Avant musi ominąć przeszkodę by uniknąć wypadku. Na podstawie danych z kamery, systemu ACC i czujników radarowych, w ułamkach sekundy oblicza właściwą trasę, uwzględniając przy tym odstęp, szerokość i przesunięcie jadącego przed nami pojazdu. Jego pierwszą interwencją jest ostrzegawcze szarpnięcie, które wskazuje na niebezpieczeństwo. Gdy kierowca skręci kierownicę, asystent wesprze go podczas koniecznej zmiany pasa ruchu poprzez zdefiniowane, szybkie ingerencje w pracę wspomagania kierownicy.

Asystent skręcania, kolejna innowacja Audi, podczas skręcania w lewo przy prędkości od 2 do 10 km/h, monitoruje ruch z naprzeciwka. W niebezpiecznej sytuacji całkowicie zatrzymuje nasze Audi. System aktywuje się, gdy tylko kierowca włączy lewy kierunkowskaz.

Dopełnieniem systemów pakietu wsparcia Tour jest działająca w oparciu o obrazy z kamery funkcja rozpoznawania znaków drogowych (dostępna także osobno). Rozpoznaje ona wiele znaków drogowych, w tym także informacje z tablic świetlnych, i prezentuje je kierowcy w formie grafik na wyświetlaczu danych na szybie i na tablicy rozdzielczej. Ponadto kierowca może wybrać także opcję ostrzegania optycznego w przypadku przekroczenia prędkości ograniczonej znakami drogowymi.

Pakiet Miasto

Do systemów zawartych w pakiecie wsparcia Miasto, należy asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist (dostępny także osobno). Przy prędkości powyżej 15 km/h, wspiera on kierowcę podczas zmiany pasa ruchu, wykorzystując do tego dwa tylne czujniki radarowe o zasięgu ok. 70 metrów. Jeżeli inny pojazd szybko zbliża się do tyłu naszego auta lub porusza się w naszym martwym polu, to w obudowie odpowiedniego lusterka bocznego włącza się ostrzegawcza dioda. Jeżeli kierowca mimo to włączy kierunkowskaz, dioda wielokrotnie szybko i jasno zamiga.

Na życzenie, asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist może zostać poszerzony system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z tyłu Audi pre sense rear. Asystent ostrzega o grożącym nam uderzeniu w tył naszego pojazdu i inicjuje środki prewencyjne, podobnie jak system ochrony bezpieczeństwa Audi pre sense basic. Dodatkowo aktywuje światła awaryjne, by ostrzec innych uczestników ruchu. Niezależnie od prędkości, system jest aktywny w tle, także przy wyłączonym asystencie Audi side assist (za wyjątkiem samochodów z przyczepą).

Asystent ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu uaktywnia się, gdy włączone jest wsparcie parkowania. System ostrzega kierowcę podczas powolnego cofania, np. podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego, przed innymi pojazdami, rozpoznanymi jako potencjalne zagrożenie. Ostrzeżenie jest stopniowane – na początku w postaci znaków graficznych, następnie w postaci dźwięków, a w końcu w formie ostrzegawczego szarpnięcia. Całość działa na podstawie danych z tylnych czujników radarowych.

Gdy nowe Audi A4 lub A4 Avant zatrzyma się, włącza się ostrzeganie przed wysiadaniem. Jeśli z tyłu nadjeżdżają inne pojazdy lub rowerzyści, przy otwieraniu drzwi ostrzega ono kierowcę i wszystkich pasażerów. System wykorzystuje do tego pasma diodowe umieszczone nad wewnętrznymi klamkami drzwi (podświetlenie konturów). W sytuacji uznanej za niebezpieczną, specjalne diody wysokiej mocy migają czerwonym światłem. Ostrzeganie przed wysiadaniem jest aktywne jeszcze przez około trzy minuty po wyłączeniu zapłonu.

Uzupełnieniem pakietu wsparcia Miasto jest ostrzegający akustycznie i optycznie system wsparcia parkowania plus, który uaktywnia się automatycznie, gdy w obszarze manewrowania rozpozna przeszkodę oraz kamera monitorująca jazdę do tyłu. Oba rozwiązania są dostępne także osobno.

Pakiet Parkowanie

Pakiet Parkowanie zintegrowano z asystentem parkowania (dostępny również osobno). Za pomocą dwunastu czujników ultradźwiękowych, asystent wprowadza samochód w miejsca parkingowe umiejscowione równolegle lub prostopadle do kierunku jazdy. Sam rozpoznaje miejsca parkingowe, gdy przejeżdżamy obok nich z umiarkowaną prędkością. Ponadto system samodzielnie wyprowadza auto z miejsc parkingowych usytuowanych prostopadle do jezdni. Kierowca musi jedynie dodawać gazu, przełączać biegi i hamować.

Drugą częścią składową tego pakietu są kamery monitorujące otoczenie - 360 stopni. Przekazują one do monitora MMI widok bezpośredniego otoczenia naszego Audi, w tym widok wirtualny i obrazy z tyłu i z przodu pojazdu o kącie 180 stopni. Linie pomocnicze ułatwiają manewrowanie do tyłu. Kamery monitorujące otoczenie są niezwykle pomocne, zwłaszcza w przypadku wyjazdu z miejsc z ograniczoną widocznością lub z ciasnych miejsc parkingowych. Wykazują się też przydatnością w opcji współpracy z asystentem ruchu poprzecznego z tyłu.

Inf/zdjęcia/film AUDI

Zasoby powiązane


Reklama