Reklama

Elektronika - Bezpieczeństwo - elektroniczni asystenci ruchu

Nowy Renault Espace - bezpieczeństwo czynne i bierne

dokument
pobierz +

Bezstresowa eksploatacja i bezpieczeństwo W celu zapewnienia kierowcy i pasażerom intensywnych doznań i przyjemności z jazdy, Nowy Espace oferuje wszystko, by uczynić to doświadczenie bezpiecznym, bezstresowym i bezproblemowym. W tym celu marka Renault wyposażyła Nowego Espace w zaawansowane systemy ostrzegania i ochrony, zapewniające najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego. Równie wysoki poziom wymagań został postawiony przez Grupę Renault systemom bezpieczeństwa biernego. Niezależnie od kryteriów Euro NCAP i ich zmian, Renault opracowało własne kryteria, znacznie ostrzejsze we wszystkich kluczowych dziedzinach. Pełen komfort psychiczny dzięki systemom bezpieczeństwa czynnego Nowe Renault Espace dysponuje licznymi systemami wspomagania prowadzenia, ostrzegającymi kierowcę lub wspomagającymi jego działania. Bezpieczeństwo: aktywny regulator prędkości, aktywny układ wspomagania hamowania awaryjnego. Ostrzeganie: system kontroli pasa ruchu, system kontroli bezpiecznej odległości, system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, czujnik kontroli martwego pola. Ułatwianie: Easy Park Assist, przednie, tylne i boczne czujniki wspomagania parkowania, kamera cofania, funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania, wyświetlacz przezierny Head-Up, automatyczny hamulec postojowy, system wspomagania ruszania pod górę, karta hands free. Zasada działania i zalety najważniejszych systemów wspomagających prowadzenia Aktywny regulator prędkości Aktywny regulator prędkości (Adaptive Cruise Control, ACC) automatycznie dostosowuje prędkość Nowego Espace w celu zachowania wstępnie ustawionej bezpiecznej odległości między pojazdami. Umieszczony z przodu auta radar o zasięgu 120 m mierzy odległość od pojazdu jadącego z przodu i oblicza jego prędkość. Następnie radar łączy się z silnikiem i układem hamulcowym w celu dostosowania prędkości i zachowania bezpiecznej odległości między pojazdami. Włączenie funkcji odbywa się poprzez wciśnięcie przycisku umieszczonego obok dźwigni zmiany biegów i na kierownicy. Gdy funkcja jest aktywna, zapala się zielona kontrolka na tablicy rozdzielczej. System działa w przedziale prędkości od 40 do 140 km/h. Może wyhamować auto z siłą do 1/3 maksymalnej siły hamowania. Liczba kresek informuje o wybranej przez kierowcę odległości od pojazdu z przodu, od małej (1 s = 1 kreska) do dużej (2 s = 3 kreski). Aktywny system wspomagania nagłego hamowania Aktywny system wspomagania nagłego hamowania (Advanced Emergency Braking System, AEBS) umożliwia ostrzeżenie kierowcy (za pomocą sygnału wizualnego i dźwiękowego) o konieczności hamowania w celu uniknięcia zderzenia lub ograniczenia jego skutków i może automatycznie włączyć hamowanie. Umieszczony z przodu auta radar mierzy odległość od pojazdu jadącego z przodu (odległość jest wyrażona w sekundach). Jeśli system wykryje ryzyko kolizji, na tablicy rozdzielczej i wyświetlaczu przeziernym Head-Up pojawiają się wizualne i dźwiękowe sygnały ostrzegawcze. Jeśli kierowca nie zareaguje na nie i nie zahamuje lub nie wytraci wystarczająco szybko prędkości, system automatycznie wyhamuje auto. System włącza się zawsze przy uruchomieniu silnika i działa w przedziale prędkości od 30 do 140 km/h. Można go zdezaktywować z menu systemów wspomagających prowadzenie (ADAS) w R-Link 2, ale zostanie on ponownie aktywowany przy kolejnym uruchomieniu auta. Bezpośredni dostęp za pomocą dedykowanego przycisku lub poprzez R-Link 2 AEBS pozwala wcześniej włączyć hamowanie w przypadku zbyt późnej reakcji kierowcy. Stanowi doskonałe uzupełnienie systemu wspomagania nagłego hamowania. System kontroli pasa ruchu System kontroli pasa ruchu (Lane Departure Warning, LDW) jest systemem ostrzegającym kierowcę za pomocą wizualnych i dźwiękowych sygnałów o niezamierzonym przecięciu ciągłej lub przerywanej linii pasa ruchu. Kamera umieszczona na przedniej szybie za lusterkiem wstecznym wykrywa poziome oznakowanie drogi i reaguje z wyprzedzeniem na zmianę toru jazdy samochodu. W przypadku zjechania z pasa ruchu bez włączenia kierunkowskazu przez kierowcę: 1. Na ekranie na tablicy rozdzielczej oraz na wyświetlaczu przeziernym Head-Up pojawia się wizualny sygnał ostrzegawczy (czerwona linia). 2. Włącza się sygnał ostrzegawczy imitujący dźwięk jazdy po chropowatej linii. System jest aktywny przy prędkościach powyżej 70 km/h, pod warunkiem, że linie poziomowego oznakowania są widoczne dla kamery. Aktywacja systemu oraz ustawianie głośności sygnału ostrzegawczego i czułości czujników odbywa się z menu systemów wspomagających prowadzenie (ADAS) w R-Link 2 lub za pomocą przycisku skrótu. System kontroli bezpiecznej odległości System kontroli bezpiecznej odległości między pojazdami (Safe Distance Warning, SDW) pomaga kierowcy w utrzymywaniu bezpiecznej odległości. Na ekranie tablicy rozdzielczej lub na wyświetlaczu przeziernym Head-Up wyświetlany jest intuicyjny piktogram (w postaci poziomych kresek), odpowiadający przedziałowi czasowemu dzielącemu Nowego Espace od pojazdu jadącego z przodu. System działa przy prędkościach od 30 do 200 km/h i może być aktywowany z menu systemów wspomagających prowadzenie (ADAS) w R-Link 2. System nie uwzględnia stojących pojazdów i nie ma wpływu na działanie układu hamulcowego. System ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych. System ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych (Trafic Sign Recognition with Speed Alert, TSR/OSP) ostrzega kierowcę za pomocą sygnału wizualnego o przekroczeniu dozwolonej prędkości. Umieszczona na przedniej szybie kamera wykrywa i rozpoznaje znaki drogowe, po czym zestawia te informacje z danymi z systemu nawigacji w celu ustalenia wartości ograniczenia prędkości. Informacje te są wyświetlane na wyświetlaczu przeziernym Head-Up oraz na tablicy rozdzielczej. W razie przekroczenia dozwolonej prędkości, na ekranie wyświetlany jest sygnał ostrzegawczy. Jeśli ogranicznik prędkości jest aktywny, system proponuje przyjęcie prędkości widocznej na znaku drogowym jako wartości zadanej ogranicznika, a kierowca może szybko skorygować wartość zadaną (poprzez długie wciśnięcie przycisku „+” lub „-” na kierownicy). System Renault wyróżnia siętrzema zaletami: 1. System automatycznie rozpoznaje jednostki miary na znakach drogowych (km/h lub mph). 2. System uwzględnia działanie wycieraczek w celu dostosowania ograniczenia prędkości do poziomu dozwolonego podczas deszczu 3. System ostrzega również kierowcę w przypadku przejazdu przez strefy wymagające zachowania wzmożonej czujności. Aktywacja i dezaktywacja systemu odbywa się z menu systemów wspomagających prowadzenie (ADAS) w R-Link 2. System monitorowania martwego pola System monitorowania martwego pola (Blind Spot Warning, BSW) ostrzega wizualnie kierowcę o obecności pojazdu w martwym polu widzenia lewego lub prawego lusterka bocznego. Cztery czujniki (2 z przodu i 2 z tyłu) wykrywają obecność poruszających się obiektów, w tym również motocykli, w martwym polu widzenia (3 m po bokach i 3 m do tyłu od pojazdu wyposażonego w ten system). Przy wyprzedzaniu dioda LED włącza się tylko w przypadku niewielkiej różnicy prędkości w stosunku do pojazdu wyprzedzanego. System działa w przedziale prędkości od 30 do 140 km/h. Aktywacja i dezaktywacja systemu odbywa się i może być aktywowany z menu systemów wspomagających prowadzenie (ADAS) w R-Link 2. Wspomaganie parkowania Pomoc przy parkowaniu i wyjeżdżaniu z miejsca parkowania zapewniają kierowcy Nowego Espace dwa wzajemnie uzupełniające się systemy: System wspomagania parkowania Easy Park Assist Po aktywowaniu systemu Easy Park Assist kierowca wybiera rodzaj parkowania (prostopadłe, skośne lub równoległe). Czujniki ultradźwiękowe wykrywają i mierzą ilość wolnego miejsca do parkowania. Wskazówki dotyczące prawidłowego toru jazdy są wyświetlane na ekranie. Po zatwierdzeniu przez kierowcę samochód samodzielnie wykonuje manewr parkowania. Kierowca steruje jedynie działaniem pedału gazu i hamulca. System działa przy prędkościach poniżej 30 km/h. System wspomagania parkowania przód/ tył/ bok Przy zbliżaniu się do przeszkody włącza się sygnał ostrzegawczy, którego częstotliwość stopniowo rośnie, przechodząc w sygnał ciągły, gdy odległość do przeszkody zmniejszy się poniżej 20 cm. Towarzyszy temu wizualizacja strefy manewru parkowania. System działa przy prędkościach poniżej 10 km/h. Funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania Funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na światła mijania (Automatic High Low Beam, AHL) jest systemem umożliwiającym przełączenie świateł drogowych na światła mijania i odwrotnie bez interwencji ze strony kierowcy. Przełączenie świateł drogowych na światła mijania następuje automatycznie po wykryciu przez umieszczoną z przodu auta kamerę innych samochodów w pobliżu lub przy wjeździe na teren zabudowany. Ponowne przełączenie ze świateł mijania na drogowe następuje, gdy tylko jest to możliwe: gdy w pobliżu nie ma innych samochodów, po wyjeździe z terenu zabudowanego. System jest aktywny przy prędkościach powyżej 45 km/h. Aktywacja/dezaktywacja funkcji automatycznej zmiany świateł odbywa się z menu R-Link 2. Bezstresowa jazda nawet w trudnych warunkach drogowych dzięki systemowi Advanced Traction Control… Montowany w Nowym Espace zaawansowany system kontroli trakcji (Advanced Traction Control ) poprawia skuteczność napędu w przypadku ruszania z miejsca na nieutwardzonej nawierzchni lub na nawierzchni o słabej przyczepności (błoto, opadłe liście, piasek). Kierowca może albo zdać się na tryb Automatyczny, albo wybrać tryb Ręczny. Tryb Automatyczny: w trybie tym, aktywowanym domyślnie, system określa potrzebę korekty momentu hamującego (poprzez serię mikrohamowań) oraz momentu obrotowego silnika (poprzez kontrolę prędkości obrotu kół), aby opony odzyskały przyczepność w zależności od stanu nawierzchni. Dla zapewnienia większej skuteczności każde z kół jest kontrolowane oddzielnie. Tryb Ręczny: jest bardziej wymagający, ale może okazać się skuteczniejszy w przypadku doświadczonego kierowcy, który w tym przypadku zachowuje pełną kontrolę nad pedałem gazu. System zachowuje kontrolę tylko nad siłą hamowania. Tryb Ręczny może być aktywowany z menu systemów wspomagających prowadzenie w R-Link 2. Ponowne przełączenie do trybu Automatycznego następuje po przekroczeniu prędkości 50 km/h. Nowy Espace jest także wyposażony w system wspomagania ruszania pod górę (Hill Start Assist, HSA), również w wersjach z automatyczną skrzynią biegów EDC. System ten zapobiega cofaniu się auta na podjeździe, dopóki moment obrotowy silnika nie wzrośnie na tyle, aby umożliwić ruszenie pod górę. Bezpieczeństwo bierne Celem jest zdobycie 5 gwiazdek Euro NCAP w 2015 roku. Ale nie tylko... W razie wypadku Nowe Renault Espace zapewnia ochronę swoim pasażerom. Nie ogranicza się do uzyskania 5 gwiazdek w ramach zaostrzonego w roku 2015 testu Euro NCAP. Renault idzie jeszcze dalej, podwyższając poziom wymagań w dwóch dziedzinach: wytrzymałości konstrukcji i zapobiegania efektowi nurkowania (wysuwania się ciała spod pasa bezpieczeństwa). Oba kryteria zyskały w 2015 roku na znaczeniu przy ocenianiu pojazdów, ale w Renault stanowią jeden z głównych tematów już od ponad 15 lat. W Nowym Espace rama podsilnikowa odgrywa nową i bardzo ważną rolę w przypadku zderzenia czołowego, pochłaniając wytworzoną energię w strefach kontrolowanego zgniotu. Natomiast wzmocniona centralna kapsuła ma ochronić wnętrze kabiny nawet w przypadku bardzo silnego zderzenia. Wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo wszystkich pasażerów: Sześć poduszek powietrznych - 2 czołowe poduszki powietrzne o dużej pojemności i 2 poziomach napełniania w zależności od rodzaju zderzenia i położenia pasażera - 2 boczne poduszki powietrzne nowej generacji o zwiększonej skuteczności, chroniące klatkę piersiową pasażerów siedzących z przodu - 2 poduszki kurtynowe. Pasy bezpieczeństwa - Pierwszy rząd siedzeń: napinacze z adaptacyjnymi ogranicznikami napięcia, dostosowującymi siłę napięcia pasa do gwałtowności zderzenia i położenia ciała kierowcy/pasażera - Drugi rząd siedzeń: napinacze pasów z ogranicznikami napięcia. Siedzenia - Przednie zagłówki zapobiegające urazom kręgów szyjnych - Zabezpieczenie przeciw tzw. nurkowaniu w siedzeniach w pierwszym i drugim rzędzie - 3pkt system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX zgodny z normą i-Size inf/zdjęcia/filmy RENAULT

Zasoby powiązane


Reklama