Reklama

Elektronika - Bezpieczeństwo - elektroniczni asystenci ruchu

Skoda Superb – bezpieczeństwo bez kompromisów

Skoda Superb – bezpieczeństwo bez kompromisów

ŠKODA wyposażyła swój okręt flagowy z zastosowaniem innowacyjnej techniki MQB w cały szereg nowych funkcji wspomagania. Do tego dochodzi zupełnie nowe zawieszenie, które zapewnia stabilne, komfortowe i zarazem dynamiczne właściwości jezdne. W razie kolizji najnowocześniejsze rozwiązania utrzymywania jadących w miejscu i sztywniejsze nadwozie zapewniają jadącym samochodem najlepszą ochronę.

„W trzeciej generacji modelu jeszcze wyraźniej zwiększyliśmy poziom bezpieczeństwa nowej ŠKODY Superb”, powiedział Członek Zarządu ŠKODY ds. Rozwoju Technicznego, dr Frank Welsch. „Na bazie najnowocześniejszej techniki modułowej koncepcji budowy samochodu wyposażyliśmy auto w liczne nowe funkcje wspomagania i postawiliśmy ponadto na perfekcyjnie dobrany pakiet bezpieczeństwa, w którego skład wchodzi dziewięć poduszek bezpieczeństwa, aktywny system pasów bezpieczeństwa, bardzo sztywne nadwozie i zoptymalizowane strefy zgniotu”, dodał dr Welsch.

Innowacje dla wszystkich

Nowa ŠKODA Superb jest wyposażona w cały szereg nowych funkcji wspomagania bezpieczeństwa. Funkcje te wspomagają kierowcę w najróżniejszych sytuacjach drogowych, od utrzymywania odstępu i pasa ruchu po hamowanie awaryjne, gdy grozi zderzenie. Ważne: w zakresie odpowiedzialności za prowadzenie samochodu zawsze kierowca pozostaje panem sytuacji i zawsze swoim może działaniem „pokonać” elektronicznych pomocników.

Pierwszy raz zastosowana została w ŠKODZIE Superb seryjna funkcja hamowania antykolizyjnego, która nie dopuszcza do dalszej jazdy niehamowanego i niekierowanego samochodu po pierwszej kolizji. Zmniejsza to na przykład ryzyko, że taki samochód następnie trafi na przeciwległy pas ruchu i dojdzie do drugiej kolizji. Gdy tylko zostanie rozpoznana pierwsza kolizja, automatycznie, bez udziału kierowcy włącza się funkcja hamowania antykolizyjnego. Automatyczne hamowanie trwa, dopóki prędkość nie spadnie do 10 km/h. W raz w włączeniem się funkcji automatycznie włączają się światła hamowania i światła awaryjne. Działanie funkcji kierowca w każdej chwili może wyłączyć przez dodanie gazu lub hamowanie awaryjne. Funkcja hamowania antykolizyjnego jest zintegrowana w układzie elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC. ESC zapobiega w krytycznej sytuacji wpadnięciu samochodu w poślizg.

Premierę w nowej ŠKODZIE Superb ma funkcja nadzoru odstępu, Front Assist, z funkcją hamowania awaryjnego w ruchu miejskim. Funkcja Front Assist ostrzega kierowcę w zakresie prędkości jazdy od 5 do 210 km/h o grożącej kolizji i w razie potrzeby automatycznie rozpoczyna hamowanie częściowe albo wspomaga hamowanie awaryjne. Funkcja hamowania awaryjnego w ruchu miejskim uzupełnia funkcję nadzoru odstępu podczas jazdy w ruchu miejskim, tzn. w zakresie prędkości jazdy między 5 a 34 km/h.

Front Assist do działania wykorzystuje czujnik radarowy umieszczony z przodu samochodu (w atrapie chłodnicy), by stale nadzorować odstęp od pojazdu jadącego z przodu. Gdy odstęp ten staje się zbyt mały albo gdy grozi kolizja, a kierowca nie reaguje, funkcja kilkustopniowo automatycznie wchodzi do działania. W pierwszym stopniu następuje przygotowanie hamulców przez wytworzenie wstępnego ciśnienia w układzie hamulcowym i zwiększenie czułości zadziałania hydraulicznego wspomagania hamowania awaryjnego. Zostaje także wysłane ostrzeżenie optyczne i akustyczne. Jeśli kierowca nadal nie reaguje, zostaje ponownie ostrzeżony, tym razem przez krótkie szarpnięcie hamulcami; wspomaganie nagłego hamowania jeszcze bardziej zmniejsza próg zadziałania. Gdy kierowca hamuje zbyt słabo, automatycznie jest zwiększane ciśnienie hamowania. Jeśli kierowca w dalszym ciągu nie reaguje, Front Assist automatycznie rozpoczyna hamowanie częściowe. Dzięki temu można uniknąć wypadku przez najechanie lub przynajmniej zmniejszyć energię zderzenia.

Funkcja hamowania awaryjnego w ruchu miejskim jest rozszerzeniem funkcji nadzoru odstępu Front Assist. Funkcja ta jest czynna w ruchu miejskim (w zakresie do 34 km/h), aby nadzorować ruch przed samochodem. Gdy zbliża się przeszkoda lub grozi zderzenie z jadącym z przodu pojazdem, funkcja niezwłocznie i automatycznie hamuje samochód.

Nowa ŠKODA Superb może otrzymać na życzenie aktywny tempomat, Adaptive Cruise Control (ACC). Automatyczna regulacja odstępu i prędkości jazdy ACC utrzymuje zadaną prędkość jazdy z bezpiecznym odstępem od jadącego z przodu pojazdu. Gdy funkcja jest włączona, przyspieszanie lub zwalnianie odbywa się automatycznie przez ingerencję w sterowanie pracą silnika oraz przez samoczynne hamowanie.

Funkcja ACC wykorzystuje do swego działania czujnik radarowy we współpracy z klasycznym tempomatem i regulacją odstępu. Czujnik radarowy umieszczony w atrapie chłodnicy samochodu mierzy odległość. ACC w nowym Superbie działa w zakresie prędkości jazdy od 30 do 210 km/h. Funkcja ta zawsze występuje w połączeniu z funkcją nadzoru odstępu Front Assist.

Po raz pierwszy nowa ŠKODA Superb otrzymała aktywną ochronę osób jadących z przodu, Crew Protect Assist. Funkcja ta przygotowuje kierowcę i pasażera na sytuację zagrożenia wypadkiem. W krytycznych sytuacjach, na przykład podczas hamowania awaryjnego, automatycznie są wstępnie napinane pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera. Oprócz tego Crew Protect Assist przy niestabilnej sytuacji jezdnej – np. silnej podsterowności lub nadsterowności z zadziałaniem ESC – zamyka otwarte okna (pozostawiając niedużą szczelinę) i dach przesuwny, by nie dopuścić do przedostania się obcych ciał do wnętrza samochodu. We współpracy z czujnikiem radarowym funkcja ochrony jadących może reagować już z wyprzedzeniem.

Stabilne utrzymywanie pasa ruchu na autostradzie i drogach szybkiego ruchu zapewnia w nowej ŠKODZIE Superb opcjonalny asystent pasa ruchu, Lane Assist. Funkcja ta zmniejsza ryzyko niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu. Do swego działania wykorzystuje kamerę wielofunkcyjną umieszczoną w stopce lusterka wstecznego. Kamera ta powyżej prędkości 65 km/h śledzi przed samochodem namalowane na jezdni oznaczenia pasa ruchu. Gdy zostanie rozpoznane opuszczanie pasa ruchu, asystent pasa ruchu automatycznie wywołuje korekcyjne skręcenie kół. Gdy kierowca próbuje jechać, nie trzymając rąk na kierownicy, rozlega się dźwięk ostrzegawczy i na wyświetlaczu centralnym zestawu wskaźników pojawia się wskazówka „Lane Assist – proszę przejąć kierowanie”.

Kierowca w każdym momencie może pokonać automatyczną korektę toru jazdy, samemu skręcając kierownicę. Asystent pasa ruchu działa tylko wtedy, gdy może wyraźnie rozpoznać namalowane na jezdni pasy. Gdy przy zbliżaniu się do skraju pasa ruchu jest włączony kierunkowskaz, funkcja nie reaguje.

Po raz pierwszy w marce i modelu dostępna funkcja wspomagania jazdy w korku, Traffic Jam Assist, zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy w korkach i utykającym ruchu drogowym. Funkcja ta pracuje w połączeniu z aktywnym tempomatem ACC i asystentem pasa ruchu Lane Assist, można by wręcz powiedzieć, że ACC i Lane Assist stapiają się w funkcję wspomagania jazdy w korku. W takim przypadku asystent pasa ruchu adaptacyjne utrzymuje pas ruchu i działa także przy prędkości jazdy poniżej 60 km/h. Gdy jednocześnie jest włączony aktywny tempomat ACC, kierowanie, hamowanie i dodawanie gazu odbywa się automatycznie także podczas jazdy w korku. Warunek: kierowca musi trzymać ręce na kierownicy.

Nowością jest funkcja nadzoru aktywności kierowcy, Emergency Assist, która wchodzi do działania, gdy wykryje brak prowadzenia samochodu. Jeśli przez pewien czas nie ma śladu aktywności kierowcy, najpierw rozlega się dźwięk ostrzegawczy. Gdy nie ma reakcji kierowcy, funkcja wywołuje jazdę wężykiem w ramach pasa ruchu. Jeśli kierowca nadal nie przejmuje kierowania, automatycznie hamuje samochód aż do zatrzymania go. Automatycznie włączają się także światła awaryjne.

Nowa w ŠKODZIE funkcja wykrywania pojazdu w martwej strefie, Blind Spot Detect (BSD), wspiera kierowcę w bezpiecznej zmianie pasa ruchu przez ostrzeganie o pojazdach, które znajdują się w tzw. martwym kącie widoczności. W tym celu dwa radary umieszczone w dolnej części tylnego zderzaka badają obszar koło ŠKODY Superb w odległości do 20 metrów. BSD ostrzega kierowcę przez zapalenie symbolu LED w lusterku zewnętrznym o pojazdach, które się znajdują w martwej strefie obok samochodu lub zbliżają się od tyłu. Gdy kierowca włącza kierunkowskaz w stronę rozpoznanego pojazdu, symbol LED miga, zwrócić jego uwagę, dodatkowo sygnalizując grożące niebezpieczeństwo. Funkcja BSD działa od 10 km/h do prędkości maksymalnej.

Elementem składowym funkcji wykrywania pojazdu w martwej strefie, Blind Spot Detect, jest pierwszy raz występująca w ŠKODZIE Superb i jakimkolwiek modelu marki funkcja wspomagania wyjazdu z parkingu, Rear Traffic Alert. Podczas wyjeżdżania tyłem z parkingu, z miejsca, które leży prostopadle do osi jedni, funkcja ta wykrywa pojazdy zbliżające się z boku. Czujniki radarowe wykrywają obiekty w odległości do 20 metrów. Gdy grozi kolizja, rozlega się dźwięk ostrzegawczy. Ponadto strona, z której zbliża się jakiś pojazd, jest pokazywana na ekranie urządzenia infotainment najpierw na żółto, potem na czerwono. W razie konieczności samochód automatycznie hamuje.

Przemęczenie kierowcy należy do najczęstszych przyczyn wypadków. Aby temu zapobiec, nowy Superb jest wyposażony w funkcję rozpoznawania zmęczenia, Driver Alert. Funkcja ta na podstawie sposobu kierowania samochodem rozpoznaje odchyłkę od normalnego sposobu jazdy i możliwe zmniejszenie koncentracji kierowcy. W tym celu przez 15 minut od rozpoczęcia jazdy analizuje sposób kierowania i zapamiętuje rezultat jako podstawę dla oceny (analiza jest wykonywana dla prędkości jazdy ponad 65 km/h.) Wyraźna odchyłka względem zapamiętanego sposobu kierowania stanowi podstawę dla wszczęcia alarmu. W zestawie wskaźników pojawia się ostrzeżenie „Rozpoznano zmęczenie – proszę zrobić przerwę”.

Funkcja ogranicznika prędkości jazdy, Speedlimiter, nowa w ŠKODZIE Superb, umożliwia nastawienie takiej prędkości, która nie powinna być przekraczana. Kierowca określa ograniczenie prędkości za pomocą lewej dźwigni przy kierownicy. Nastawione ograniczenie można pokonać przez naciśnięcie pedału gazu do końca, do pozycji kick­down.

Za pomocą pierwszy raz oferowanej w ŠKODZIE Superb funkcji rozpoznawania znaków drogowych kierowca jest na bieżąco informowany o aktualnych znakach drogowych. Funkcja asystenta podróży, Travel Assist, wykorzystuje kamerę w lusterku wstecznym. Kamera ta wykrywa znaki drogowe ustawione przy drodze. Sfilmowany materiał przechodzi przez moduł analizy obrazu, który rozpoznaje znane znaki drogowe i porównuje je z danymi z nawigacji. Rozpoznawane są znaki ograniczenia prędkości (np. „80 km/h”) i zakazy wyprzedzania – zawsze z odpowiednimi tablicami dodatkowymi (na przykład „w godzinach 22–6” albo „zakaz wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe”) oraz odpowiednie odwołania ograniczeń. Rozpoznane znaki są wyświetlane w postaci piktogramów w zestawie wskaźników i/lub na ekranie układu nawigacji.

Opcjonalnie nowa ŠKODA Superb może być wyposażona w funkcję wspomagania ruszania pod górę, Hill Hold Control. Funkcja ta pomaga ruszyć pod górę (od pięcioprocentowego spadku). Dzięki niej kierowca może łatwiej ruszyć pod górę bez ryzyka staczania samochodu do tyłu. Gdy po zatrzymaniu się na pochyłości kierowca zdejmuje nogę z pedału hamulca, funkcja HHC utrzymuje ciśnienie w układzie hamulcowym jeszcze przez jedną do dwóch sekund.

W krajach UE nowy Superb seryjnie jest wyposażony w elektroniczny nadzór ciśnienia w oponach. Funkcja ta rozpoznaje i pokazuje ewentualny spadek ciśnienia indywidualnie w każdym kole. Rozpoznawany jest także spadek ciśnienia we wszystkich kołach naraz.

Najlepsze oświetlenie, by „widzieć i być widzianym”

Widoczność samochodu odgrywa centralą rolę dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Najlepszą widzialność i widoczność w nowej ŠKODZIE Superb zapewniają innowacyjne rozwiązania oświetlenia. Reflektory główne są halogenowe lub biksenonowe z funkcją AFS i światłami dziennymi LED. Dla świateł drogowych po raz pierwszy dostępna jest funkcja tak zwanych maskowanych stałych świateł drogowych. Z tyłu nowy Superb seryjnie ma wyraziste lampy ze światłami LED oraz dwa światła odblaskowe z lewej i z prawej strony zderzaka.

Reflektory biksenonowe nowej ŠKODY Superb mają funkcję adaptacyjnego oświetlenia drogi AFS. Zapewnia ona optymalne oświetlanie drogi i jej otoczenia zależnie od prędkości jazdy i warunków pogodowych, i dostosowuje oświetlenie drogi do różnych warunków jazdy. Częścią AFS jest funkcja skręcania reflektorów, która jest czynna od 10 km/h. Dodatkowo działanie reflektorów uzupełnia funkcja doświetlania zakrętów, którą wykonują reflektory przeciwmgłowe (tzw. funkcja Corner). Inteligentne współdziałanie wszystkich funkcji reflektorów wyraźnie polepsza widoczność w ciemności.

AFS pracuje w trzech trybach: miejskim, międzymiejskim i autostradowym. Tryb międzymiejski jest czynny między 0 i 15 km/h oraz między 50 a 90 km/h. Najbardziej jest zbliżony do normalnych świateł mijania. Moduł lewego i prawego reflektora znajdują się w położeniu podstawowym. W trybie miejskim (między 15 a 50 km/h) strumień światła reflektorów jest szerszy i krótszy niż międzymiejski. Jest to celowe, ponieważ podczas wolniejszej jazdy do optymalnego oświetlania chodników i skrzyżowań jest potrzebny krótszy zasięg reflektorów. Z kolei podczas szybkiej jazdy autostradowej pożądany jest daleki zasięg świateł z oświetleniem lewej i prawej części drogi. W tym trybie moduł lewego reflektora jest odchylony w górę i w lewo względem położenia podstawowego, zaś moduł prawego reflektora tylko uniesiony. Tryb autostradowy jest czynny od 90 km/h, maksymalny stan osiąga od 120 km/h.

Opcjonalna funkcja Light Assist umożliwia samoczynne włączanie i wyłączanie świateł drogowych. Funkcja ta w nowej ŠKODZIE Superb występuje w dwóch wersjach: jako zwykły Light Assist i w wersji rozszerzonej Smart Light Assist. Ta ostatnia wersja, nazywana także maskowanym stałym światłem drogowym, w nowym Superb i w marce występuje po raz pierwszy.

Smart Light Assist zapewnia we wszystkich sytuacjach drogowych optymalne oświetlenie drogi i tym samym jeszcze lepsze bezpieczeństwo. W skład tej funkcji, oprócz dynamicznej regulacji zasięgu świateł i świateł skrętnych, wchodzi maskowanie świateł drogowych. Z zastosowaniem kamery wielofunkcyjnej Smart Light Assist rozpoznaje w ciemności ruch przeciwległy i jadące z przodu pojazdy i, rozpoznawszy je, automatycznie odpowiednio przysłania światła drogowe. Oznacza to: zamiast automatycznie wyłączać światła drogowe, gdy zostanie rozpoznany pojazd nadjeżdżający z naprzeciwka, nowe rozwiązanie polega na zakrywaniu wycinka strumienia światła. Dzięki temu zawsze droga pozostaje dobrze oświetlona światłami drogowymi, lecz kierowcy innych pojazdów nie są olśniewani.

W funkcji tej elektronika rozpoznaje inne źródła światła i po ich analizie oblicza sygnały sterujące pracą reflektorów. Specjalny walec w centralnym module reflektorów odpowiednio do potrzeb zmienia rozdział strumienia świetlnego. W razie potrzeby w rejonie jadącego z przodu bądź nadjeżdżającego z naprzeciwka pojazdu wycinany jest sektor strumienia światła. Wokół maskowanych obszarów utrzymane zostaje pełne natężenie oświetlenia i maksymalny zasięg światła drogowego.

Najlepsza stabilność jazdy z nowym zawieszeniem

Nowa ŠKODA Superb w każdej sytuacji zapewnia bezpieczne właściwości jezdne i stabilną dynamikę jazdy. Ważnym tego czynnikiem jest całkowicie nowo opracowane zawieszenie. Uzyskano doskonałe połączenie komfortu, stabilności i dynamiki.

Z przodu trzecia generacja ŠKODY Superb otrzymała udoskonaloną oś z kolumnami amortyzacyjnymi McPhersona. Rama pomocnicza zapewnia odpowiednią sztywność poprzeczną. Oprócz elementów przedniej osi, do niej jest umocowana także przekładnia kierownicza i część zawieszenia zespołu napędowego. Sprężyny śrubowe z amortyzatorami teleskopowymi stanowią zespół kolumny amortyzacyjnej. Prowadzenie kół zapewniają kolumny amortyzacyjne i dolne wahacze trójkątne z odpowiednio dobranym promieniem zataczania koła. Specjalnie została zoptymalizowana sztywność stabilizatora rurowego. Dotyczy to także charakterystyki tłumienia amortyzatorów. W połączeniu z poszerzonym o 39 mm rozstawem kół z przodu uzyskano bardzo stabilne właściwości jezdne.

Z tyłu w nowej ŠKODZIE Superb zastosowano nowe rozwiązanie osi wielowahaczowej. Jest ona lżejsza i wytrzymalsza niż dotąd stosowana oś. Podstawowa zasada konstrukcyjna osi wielowahaczowej bazuje na Konsekwentnym rozdziale sztywności wzdłużnej i poprzecznej. Podatne łożyskowanie wahacza wzdłużnego zapewnia małą sztywność wzdłużną i lepszy komfort jazdy. Nowy dobór łożyskowania wahacza poprzecznego zapewnia bardzo dobre utrzymywanie toru jazdy. Stabilizator rurowy i amortyzatory są połączone z wahaczem górnym. Dzięki temu zmniejszeniu ulegają siły w obrębie osi.

Nowa ŠKODA Superb jest seryjnie wyposażona w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS z rozszerzoną funkcję XDS+. Obie te funkcje regulacji dynamiki jazdy są technicznie zintegrowane w układzie elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESC. XDS+ zapewnia mniejszą podsterowność i zwiększoną stabilność jazdy podczas pokonywania zakrętów. Zarówno podczas pracy napędowej silnika jak i podczas hamowania samochód ma neutralne zachowanie na zakrętach. Funkcja wchodzi od działania już przy małej wartości przyspieszenia poprzecznego 0,15 G, a więc przy małej prędkości jazdy po łuku drogi. Wskutek elektronicznie sterowanego przyhamowywania koła od wewnętrznej strony łuku zwiększa się moment napędowy koła po zewnętrznej stronie łuku. Powstający moment obracający samochód ułatwia zachowanie pożądanego toru jazdy (potrzebny jest mniejszy skręt kierownicą) i umożliwia bezpieczne pokonanie zakrętu. Ponadto dzięki XDS+ łatwiej jest kierować samochodem na śliskim podłożu.

Ważnym elementem wysokiego poziomu bezpieczeństwa czynnego są precyzyjne nastawy geometrii zawieszenia w połączeniu z bardzo dobrą sztywnością skrętną nadwozia. Sztywność skrętna nowego Superba jest o 13 procent większa niż w poprzednim modelu. Poprawę tę uzyskano dzięki zwiększonemu zastosowaniu części hartowanych ciśnieniowo i stalom o najwyższej wytrzymałości. Ich udział w nowym Superbie jest ponad dwa razy większy niż w Superbie drugiej generacji.

Sztywne nadwozie; najlepsza ochrona z zastosowaniem do dziewięciu poduszek bezpieczeństwa

Nowa ŠKODA Superb zapewnia jadącym najlepszą możliwą ochronę w razie kolizji. Ważna dla optymalnego bezpieczeństwa biernego i najlepszej ochrony kabiny jest duża sztywność nadwozia. Także do tego przyczynia się zwiększony udział stali ulepszanej cieplnie i stali o wysokiej wytrzymałości. Przód i tył samochodu zostały tak skonstruowane, by w razie kolizji przejąć jak największą cześć energii zderzenia, aby kabina pozostała możliwie nienaruszona.

Jadących samochodem chroni przed obrażeniami do dziewięciu poduszek bezpieczeństwa współpracujących z automatycznymi trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa i bezpiecznymi zagłówkami na wszystkich miejscach siedzących.

Osoby jadące z przodu są chronione przez czołową poduszkę bezpieczeństwa kierowcy i czołową poduszkę bezpieczeństwa pasażera oraz poduszki boczne. W razie przewożenia fotelika dziecięcego na fotelu pasażera czołową poduszkę bezpieczeństwa pasażera można wyłączyć. W krajach UE seryjnie jest montowana także kolanowa poduszka bezpieczeństwa kierowcy, boki samochodu w rejonie głowy chronią dwie kurtyny gazowe, zakrywające obszar szyb bocznych z przodu i z tyłu. Na życzenie do dyspozycji są boczne poduszki bezpieczeństwa z tyłu.

Podczas zderzenia zapięte osoby utrzymują w miejscu trzypunktowe automatyczne pasy bezpieczeństwa. Z przodu pasy te mają regulację wysokości zaczepienia i napinacze z ograniczeniem siły napięcia. Gdy samochód jest wyposażony w boczne poduszki bezpieczeństwa z tyłu, pasy przy obu zewnętrznych miejscach z tyłu także są z napinaczami z ograniczeniem siły napięcia. Gdy osoba jadąca z przodu nie zapnie pasa, rozlega się dźwięk ostrzegawczy i zapala się lampka kontrolna. Gdy osoba jadąca z tyłu nie zapnie pasa, w zestawie wskaźników pojawia się odpowiedni symbol ostrzegawczy.

Na miejscach kanapy można w specjalnych uchwytach osadzić foteliki dziecięce Isofix, które dodatkowo można umocować górnym pasem, tak zwanym mocowaniem TopTether. Uchwyty Isofix można zamówić także dla fotela pasażera.

W przypadku hamowania awaryjnego przy prędkości ponad 60 km/h jadący z tyłu są ostrzegani migającymi światłami hamulcowymi. Gdy prędkość samochodu w wyniku hamowania awaryjnego spadnie poniżej 10 km/h a pedał hamulca pozostanie naciśnięty, automatycznie włączają się światła awaryjne.

W razie kolizji z wyzwoleniem poduszek bezpieczeństwa następuje przerwanie dopływu paliwa. Automatyczne odryglowanie drzwi ułatwia opuszczenie samochodu albo dojście służb ratowniczych. Samoczynne włączenie oświetlenia wnętrza pomaga w orientacji w ciemności. Dzięki automatycznemu włączeniu świateł awaryjnych inni uczestnicy ruchu drogowego są ostrzegani o powstałym zagrożeniu. Wszystkie te zabiegi zmniejszają możliwe dalsze zagrożenia.

inf/zdjęcia/filmy SKODA

Zasoby powiązane


Reklama