Reklama

Elektronika

Nowy Volkswagen Touran - elektryczni asystenci bezpieczeństwa i komfortu

dokument
pobierz +

Do dostępnych po raz pierwszy w Touranie systemów asystujących kierowcy należą: system automatycznego hamowania po kolizji (seryjny), system Front Assist z funkcją hamowania awaryjnego w mieście (seryjny dla Comfortline i Highline), tempomat z automatycznym systemem regulacji odstępu od poprzedzającego samochodu ACC (seryjny dla Highline), czujnik rozpoznający zmęczenie kierowcy (seryjny dla Highline), asystent parkowania Park Assist, aktywny system ochrony pasażerów Pre-Crash, asystent Side Assist z funkcją rozpoznawania pojazdów nadjeżdżających z boku i - po raz pierwszy dostępny w ogóle w vanie – Trailer Assist, ułatwiający manewrowanie z przyczepą. Oto najważniejsze układy zastosowane w modelu:

System automatycznego hamowania po kolizji.

System automatycznego hamowania po kolizji oferowany jest seryjnie w modelach skonstruowanych na platformie MQB. Powoduje on wyhamowywanie samochodu, który uległ już zderzeniu tak, by zmniejszyć pozostałą energię kinetyczną. Działanie tego systemu rozpoczyna się po rozpoznaniu pierwszej kolizji przez czujniki poduszek powietrznych. Kierowca może w każdej chwili wpłynąć na jego działanie – jeśli np. doda gazu, system wyłączy się. Jego dezaktywacja nastąpi także, gdy kierowca naciśnie na hamulec tak mocno, że wystąpi opóźnienie większe, niż to inicjowane przez system. System potrafi przyhamować samochód do prędkości 10 km/h - jest ona potrzebna po to, by skierować auto w bezpieczne miejsce.

Aktywny system ochrony pasażerów Pre-Crash.

Gdy aktywny system ochrony pasażerów uzna, że istnieje prawdopodobieństwo wypadku – np. po zainicjowaniu pełnego hamowania przez asystenta hamowania – automatycznie powoduje wstępne napięcie pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera, aby poduszki powietrzne i pasy mogły zadziałać w pełni efektywnie. Jeśli autu grozi gwałtowna utrata stabilności, np. mocna nad- lub podsterowność z ingerencją układu ESC, dodatkowo zamykane są boczne szyby (zostaje tylko wąska szczelina) oraz panoramiczny dach. Gdy szyby i okno dachowe są niemal całkowicie zamknięte poduszki czołowe i boczne mogą zadziałać skuteczniej.

Side Assist z funkcją rozpoznawania pojazdów nadjeżdżających z boku.

Side Assist przyczynia się do uniknięcia ciężkich wypadków w dwóch sytuacjach. Po pierwsze – na autostradzie, ponieważ rozpoznaje wyprzedzające samochody, które znajdują się w martwym polu lusterek. System informuje o tym kierowcę poprzez zapalenie ostrzegawczej diody w obudowie zewnętrznego lusterka. Dzięki temu zmiana pasa podczas wyprzedzenia staje się bezpieczniejsza. Jeżeli oprócz Side Assist na pokładzie jest wykorzystujący kamerę system Lane Assist, ostrzeżenie pojawia się także podczas skrętu kierownicy w stronę, z której grozi niebezpieczeństwo (jeśli kierunkowskaz nie został włączony). Gdy auto zacznie zmieniać pas ruchu kierownica będzie sama „odkręcać się” w bezpieczną stronę.

Drugi przypadek zastosowania Side Assist – podczas wyjeżdżania tyłem z miejsc parkingowych usytuowanych prostopadle do jezdni. Czujnik wykorzystujący radar rozpoznaje wtedy pojazdy, które nadjeżdżają z boku. Jeśli wystąpi zagrożenie kolizją, najpierw pojawi się graficzne ostrzeżenie, a potem akustyczne. Jeżeli kierowca nie zareaguje i kolizja stanie się bardzo prawdopodobna, system uruchomi automatycznie hamowanie pojazdu.

Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście (City).

Front Assist ostrzega oraz automatycznie przyhamowuje samochód w razie zagrożenia kolizją. Częścią tego systemu jest funkcja hamowania w mieście. Front Assist działa przy większych prędkościach, ostrzega przed zbyt dużym zbliżeniem do pojazdu poprzedzającego i przed niebezpieczeństwem najechania na ten pojazd - jeśli okaże się to koniecznie spowoduje automatycznie zmniejszenie prędkości samochodu. Z kolei system awaryjnego hamowania (City) spełnia to samo zadanie w mieście, przy mniejszych prędkościach.

Tak działa ten system:

Bezpieczeństwo na autostradzie . Front Assist korzysta z czujnika umieszczonego z przodu nadwozia, który nieustannie mierzy odległość od pojazdu jadącego z przodu. System wspomaga kierowcę w sytuacjach krytycznych wstępnie przygotowując hamulce do działania i ostrzegając kierowcę sygnałem graficznym oraz akustycznym, a także (w dalszej kolejności) krótkim szarpnięciem hamulca – zwraca w ten sposób uwagę kierowcy na konieczność reakcji z jego strony. Jeśli kierowca naciska na hamulec zbyt słabo, Front Assist sam zwiększa siłę hamowania do poziomu potrzebnego do uniknięcia kolizji. Jeśli kierowca zupełnie nie reaguje, Front Assist powoduje automatyczne hamowanie.

Bezpieczeństwo w mieście . Funkcja City rozszerza zakres działania systemu Front Assist i monitoruje – do prędkości 30 km/h – przestrzeń przed samochodem. W razie zagrożenia kolizją Touran automatycznie hamuje.

Trailer Assist.

Volkswagen wprowadza do sprzedaży Tourana z systemem asystującym, dzięki któremu manewrowanie samochodem z przyczepą okazuje się wyjątkowo łatwe. Aby tyłem wjechać autem z przyczepą na oznaczone stanowisko, kierowca zatrzymuje pojazd w dogodnym miejscu i załącza wsteczny bieg. Przyciskiem uruchamia system. Na ekranie komputera pojawia się grafika przedstawiająca kąt pod jakim stoi pojazd oraz kąt pod jakim auto powinno wjechać w wyznaczone miejsce. Obraz powstaje na podstawie algorytmów wykorzystujących informacje pochodzące z kamery umieszczonej z tyłu. Kamera obserwuje kąt ustawienia przyczepy, na jego podstawie są dokonywane obliczenia. Za pomocą włącznika służącego do regulacji lusterek, który działa jak dżojstik, kierowca może płynnie wybrać żądany kierunek jazdy samochodu z przyczepą. Kierownica będzie obracała się sama, według schematu zaprogramowanego przez kierowcę, on zaś operuje jedynie pedałami gazu i hamulca. Skierowanie Tourana we właściwym kierunku jest możliwe dzięki automatycznej pracy elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego.

Tempomat z automatycznym systemem regulacji odstępu ACC.

Także ten system - tak jak Front Assist - korzysta z radarowego czujnika umieszczonego z przodu nadwozia. Kierowca może zaprogramować żądaną prędkość samochodu w przedziale od 30 do 160 km/h. ACC działa w modelach z mechaniczną skrzynią biegów oraz w tych ze skrzynią DSG (z dwoma sprzęgłami). W każdym Touranie z DSG system ACC potrafi łagodnie spowolnić jazdę i zatrzymać samochód, gdy pojazd jadący z przodu zatrzymuje się. Jeśli kierowca tak zdecyduje, ACC w autach z DSG może spowodować automatyczne ruszenie pojazdu w dalszą drogę. ACC utrzymuje zadaną prędkość oraz zaprogramowaną odległość od poprzedzającego auta i, stosownie do potrzeb, powoduje automatyczne hamowanie lub przyspieszanie samochodu, gdy porusza się on w płynnym ruchu drogowym. Ostrość działania systemu można regulować poprzez wybranie odpowiedniego trybu jazdy.

Warto także wspomnieć o systemach zwiększających komfort

Easy Open.

Jeżeli samochód jest wyposażony w opcjonalny automatyczny system zamykania i uruchamiania auta (Keyless Access) oraz w automatycznie unoszoną pokrywę bagażnika - wystarczy, by kierowca wykonał określony ruch stopą pod tylnym zderzakiem, a klapa przedziału bagażowego automatycznie się odblokuje i uniesie. Zapewnia to system Easy Open, korzystający z czujnika zbliżeniowego. Jest on umieszczony w zderzaku i reaguje na ruch nogą.

Funkcja wyboru profilu jazdy.

Kierowca Tourana może wybierać spośród czterech, a w wersjach z adaptacyjnym zawieszeniem DCC spośród pięciu trybów jazdy: Eco, Sport, Normal, Individual oraz - w połączeniu z DCC - Comfort. W trybie Eco system sterowania silnikiem, klimatyzacja i inne urządzenia działają w sposób pozwalający oszczędzać paliwo. Poza tym, w pojazdach ze skrzynią DSG w trybie Eco można skorzystać z funkcji tzw. żeglowania: gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu (np. zjeżdżając ze wzniesienia) nastąpi wysprzęglenie i silnik rozpocznie pracę na biegu jałowym. Dzięki temu można w najlepszy sposób wykorzystać energię kinetyczną samochodu. W trybie Sport natomiast zwiększa się m.in. siła działania amortyzatorów (przez to zmniejszają się wychylenia nadwozia), wyostrzają reakcje silnika, a punkty zmiany przełożeń przez skrzynię DSG zmieniają tak, by jazda była bardziej dynamiczna.

Elektryczny hamulec postojowy.

Elektryczny hamulec ma wiele zalet - ponieważ zbędna jest dźwignia, zyskuje się miejsce na konsoli środkowej, poza tym podczas ruszania autem hamulec zwalniany jest automatycznie, co ułatwia ruszanie, zwłaszcza na wzniesieniu. Ponadto funkcja Auto Hold zapobiega niezamierzonemu toczeniu się samochodu po zatrzymaniu na światłach czy też wyłączeniu silnika.

inf/zdjęcia/filmy VOLKSWAGEN

Zasoby powiązane


Reklama